Käytiin pojan kanssa päivystyksessä, ja mä en jostain syystä luota lääkäriin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan!

Vieras
Poika siis vajaa 4 vuotta. Kolmatta päivää korkeassa kuumessa, viikon välein nyt ollut muutenkin kuumeessa. Lääkettä kun annan niin piristyy niin että jaksaa leikkiä ym. mutta kun lääkkeen vaikutus loppuu, kuume nousee heti ja poika ihan vetämätön. Crp oli 78, verikokeissa muuten kaikki ok mutta valkosolut koholla.Lääkäri sanoi että johtuu todennäköisesti vaan tuosta kun on kipeä. Ihmetyttää vaan kun Ea-hoitaja sanoi että crp:n mukaan jossain on bakteeritulehdus. Lääkäri taas sanoi että on koholla vain kun on kipeänä. Mä en tiedä miksi en luota tähän lääkäriin. Poika valittaa pään- ja niskasärkyä, lääkäri ei noteerannut oikein mitenkään. Mä olen hirveän säikky ja tuppaan diagnosoimaan itse kaikkea, nyt mä sitten pelkään aivokalvontulehdusta. Huomenna mennään uudestaan katsomaan crp. Olen itse vain niin huolissani! Kuume nousee heti 39 tienoille kun lääke lakkaa vaikuttamasta.

Jos olet näin huolissasi, voit aina soittaa päivystykseen ja kertoa uudelleen huolestasi ja kysyä lisäohjeita.
Äidin huoli on aina vakavasti otettava, joten soitapa sinne!
Itse uskon, että lapsi on vain flunssassa eli ei hätää, mutta sinä näet lapsen tilan paremmin.

Mun maallikko muistini sanoo, että crp yli 10 on koholla. Aika kumman paljon toi luku ja ei muka ole mitään. Veisin toiselle lääkärille, yksityiselle mieluiten.

[QUOTE="vieras";22065158]Mun maallikko muistini sanoo, että crp yli 10 on koholla. Aika kumman paljon toi luku ja ei muka ole mitään. Veisin toiselle lääkärille, yksityiselle mieluiten.[/QUOTE]

Virustaudissa CRP voi nousta hyvinki korkeaksi (siis yli 100) ja bakteeri tulehduksessa vielä korkeammalle. Saako poika pään rintaan? jos ei saa ni sitten takaisin päivystykseen.
Jos lapsi kuitenkin muuten virkeä ja jaksaa leikkiä ni anna särkylääkettä ja seuraile huomiseen, jos vointi huononee ni sitten takaisin päivystykseen.
Kuulostaa kyl siltä et teil on enterorokko, mut siihen ei ole mitään varsinaista hoitoa. Oireenmukainen hoito. Mut toki jos sua huolettaa ni takaisin päivystykseen ja pyydät päästä toiselle lääkärille (tai voit soittaa sinne)..

[QUOTE="vieras";22065158]Mun maallikko muistini sanoo, että crp yli 10 on koholla. Aika kumman paljon toi luku ja ei muka ole mitään. Veisin toiselle lääkärille, yksityiselle mieluiten.[/QUOTE]

yksityisessä nyt tahtoo olla ettei ole muuta eroa kuin se että sieltä saa ab-kuurin helpommin. Niin ja se ettei siellä tarvi odotella!

Täällä ei ole muita nyt kun tuo päivystys, täällä ei yksityiset ole auki ennen huomista. Tuota crp:tä juuri eniten ihmettelen, että se tavallaan sivuutettiin vaikka noinkin koholla. Tosiaan alle 10 on normaali.

[QUOTE="Kaisa";22065202]yksityisessä nyt tahtoo olla ettei ole muuta eroa kuin se että sieltä saa ab-kuurin helpommin. Niin ja se ettei siellä tarvi odotella![/QUOTE]

Täällä se ero on noin kuuden tunnin jono (sunnuntaina) ja käsky ottaa buranaa ja mennä kotiin. Yksityisellä ollaan sentään kiinnostuneita potilaasta ja lääkärikään ei vittuile.

Täällä ei ole muita nyt kun tuo päivystys, täällä ei yksityiset ole auki ennen huomista. Tuota crp:tä juuri eniten ihmettelen, että se tavallaan sivuutettiin vaikka noinkin koholla. Tosiaan alle 10 on normaali.

Kuten joku jo sanoikin, äidin huoli olisi otettava vakavasti. Mutta tuo vähän päälle 70 oleva crp ei ole kovin korkea, koholla vain. Sinuna odottaisin kuitenkin huomiseen. Jos lapsen vointi huononee oikein kunnolla, ottaisin uudelleen yhteyttä päivystykseen.

meillä poika 5v.sairasti sen enterorokon jälkitautina aivokalvontulehuksen ja siinä oli just kova pääkipu/niskakipu ja kuume todella korkea,lääkitä piti 4 tunnin välein.kuumetta kesti 3 päivää ja pääkipua reilun viikon.

Enterorokko pojalla oli 2 viikkoa sitten...

Enteroviruksen aiheuttamia tauteja on hyvinki monenmuotoisia! Niin ja enterorokonki voi sairastaa 2 kertaa peräkkäin, koska siihen ei tule vastustuskykyä..

niin ja mä en ymmärrä et mitä vittuilua tuossa ois ollu? lääkäri ei ole ollu huolissaan ni sekö on vittuilua? tuo CRP ei ole taivaallisen korkea, koholla kyllä, mut ei huolestuttavan korkea!!

Crp reagoi vähän taannehtivasti elikä voi vielä kohota vaikka yleistila alkaisikin paranemaan. Jos poika muuten ihan ok, juo ja syö edes jotakin, niin anna sairastaa. Lepoa, lepoa ja lepoa. Ja unta.
Jotta saat mittakaavaa crp lukemiin niin kerrottakoon että mulla oli joskus jotain vajaa 500 ja silloin olin kyllä KIPEÄ ja jouduinkin antibioottitippaan bakteeritulehduksen takia sairaalaan.
Crp kohoaa sekä bakteeri- että virusperäisissä tulehduksissa.

Miten teillä todettiin tuo aivokalvontulehdus? Oliko teillä muita oireita, pahoinvointia tai oksentelua?? Itse ei saisi alkaa diagnooseja tekemään mutta en tiedä miksi mä epäilen tuota aivokalvontulehdusta. Nyt poika jälleen piristyi kun lääke alkoi vaikuttamaan, sitä ennen oli taas aivan vetämätön. Valittaa myös alavatsakipua, pissakoe otettiin, pikanäyte oli nega, huomenna vasta saadaan loput tulokset.

Miten teillä todettiin tuo aivokalvontulehdus? Oliko teillä muita oireita, pahoinvointia tai oksentelua?? Itse ei saisi alkaa diagnooseja tekemään mutta en tiedä miksi mä epäilen tuota aivokalvontulehdusta. Nyt poika jälleen piristyi kun lääke alkoi vaikuttamaan, sitä ennen oli taas aivan vetämätön. Valittaa myös alavatsakipua, pissakoe otettiin, pikanäyte oli nega, huomenna vasta saadaan loput tulokset.

Meillä poika sairasti (virusperäisen) aivokalvontulehduksen viime keväänä. Oireet olivat korkea kuume, pahoinvointi, oksentelu. Päätä ja niskaa särki, ja niska oli niin jäykkä ettei leuka taipunut rintaan. Silloin mentiinkin sairaalaan jo kiireellä.

Toihan voisi olla myös vaikka hoitamattomasta virtsaputken tulehduksesta levinnyt tulehdus, jos on mahakin kipeä? Yhdellä tutullani oli sellainen, levisi munuaisiin ja siitä verenmyrkytykseksi.

Äiti on hyvä asiantuntija näissä asioissa. Vaikkei osaisi nimetä sairautta, pystyy erottamaan, mikä on lapselleen epätavallinen vointi. Oma poikani sairasti pienenä vakavan keuhkokuumeen, jota terveyskeskuksessa väitettiin pieneksi nuhaksi. Onneksi en uskonut vaan vein tutkimuksiin muualle. Pitää vaan viedä sitkeästi uudestaan lääkäriin ja vaikka yksityiselle, jos epäilee jotain vakavampaa.

Juuri tänään oltiin suorastaan 2 kertaa yksityisellä. Ekalla kerralla lääkäri ei otattanut edes verikokeita ja diagnosoi korvatulehduksen. Lekurissa sitä helposti uskoo mitä kerrotaan, mutta kotona sitten vähän ihmettelin, että voiko olla korvatulehdus kuitenkaan. Lapsella on ollut se noin 20 kertaa ja kyllä sen oireet tunnistan, eikä nyt ollut kyse siitä. Selvästi lapsi oli yleisesti sairas ja epätavallisen kuumeinen, joten vein illalla erikoistuneelle lastenlääkärille. Hän sitten otatti oikeat labrakokeet ja totesi, ettei lapsella ole a) korvatulehdusta ollenkaan (...), vaan b) keuhkokuume taas.

Eli kannattaa luottaa äidin vaistoon. Jos on mahdollista, on myös hyvä pohtia lapsen vointia jonkun toisen aikuisen kanssa, joka tuntee hänet hyvin, kuten isä tai mummu.

Kannattaa luottaa omaan vaistoon. Tunnet lapsesi parhaiten. Meillä lapsi oli sairaana viikon (kuume korkea, selkä-ja niskakipua) viime joulukuussa. Käytiin kolme kertaa lääkrissä, crp oli 60, itse olin varma, ett lapsella oli sikainfluenssa, koska sitä oli silloin täällä liikkeellä. Lääkäri väitti kivenkovaan, ettei ole mahdollista. Käytiin kaksi kertaa hänellä, kolmannella kerralla mentiinkin ylimääräisenä toiselle lääkärille, kun kuume nousi niin korkealle ja lapsen yleistila heikkeni. Heti otettiin sikainfluenssanäyte ja aloitettiin tamiflu-kuuri, koska tämä lääkäri oli varma, ett kyseessä sikainfluenssa. Tulos tuli kolmen päivän päästä, kun näyte lähetettin jonnekin kansanterveyslaitokselle ja tulos oli positiivinen. Jäi sillä lääkärillä käynnit siihen sitten... Enpä tiedä, ett kuinka huonosti olis asiat menneet, mutta toinen lääkäri oli erittäin postiivinen siitä tuloskesta, ett tamiflu auttoi vielä viikon jälkeen ja heti!

Kannattaa luottaa omaan vaistoon. Tunnet lapsesi parhaiten. Meillä lapsi oli sairaana viikon (kuume korkea, selkä-ja niskakipua) viime joulukuussa. Käytiin kolme kertaa lääkrissä, crp oli 60, itse olin varma, ett lapsella oli sikainfluenssa, koska sitä oli silloin täällä liikkeellä. Lääkäri väitti kivenkovaan, ettei ole mahdollista. Käytiin kaksi kertaa hänellä, kolmannella kerralla mentiinkin ylimääräisenä toiselle lääkärille, kun kuume nousi niin korkealle ja lapsen yleistila heikkeni. Heti otettiin sikainfluenssanäyte ja aloitettiin tamiflu-kuuri, koska tämä lääkäri oli varma, ett kyseessä sikainfluenssa. Tulos tuli kolmen päivän päästä, kun näyte lähetettin jonnekin kansanterveyslaitokselle ja tulos oli positiivinen. Jäi sillä lääkärillä käynnit siihen sitten... Enpä tiedä, ett kuinka huonosti olis asiat menneet, mutta toinen lääkäri oli erittäin postiivinen siitä tuloskesta, ett tamiflu auttoi vielä viikon jälkeen ja heti!

Joopa joo, ei tamiflu auta viikon jälkeen. Olisit antanut c-vitamiinia tai nallekarkkeja niin olis varmaan parantunut samalla tavoin.

CRP NOUSEE YLEENÄ VIRUSTAUDEISSA MAX 50. vOI TOKI NOUSTA VIELÄ KORKEAMMAKSIKIN.

Sanoiko lääkäri leukosyyttien arvoa? Siis valkosolujen? Kyllä minä vielä tuossa tilanteessa luottaisin lääkärin ammattitaitoon, mutta toki seuraisin lapsen vointia ja veisin uudestaan, jos tilanne huononisi / ei alkaisi paranemaan.

Kuulostaa kyllä kovasti enterorokolta. Sitä aiheuttavat useat eri virukset joten periaatteessa voi kyllä sairastaa kahden erityyppisen viruksen aiheuttamat taudit peräkkäin. Se, että lapsi on kuumeen laskiessa virkeä, on hyvä merkki - kovassa bakteeritaudissa vointi ei paranisi pelkällä kuumelääkkeellä noin dramaattisesti. Enterorokon aiheuttamaan aivokalvoärsytykseen liittyy nimenomaan julmettu päänsärky ja voi olla niskajäykkyyttäkin, mitään erityistä hoitoa siihen ei kuitenkaan ole nesteytyksen ja kipulääkityksen lisäksi vaan paranee kun paranee. Kuume voi kestää viikonkin, kolme päivää ei ole vielä paljon. Tärkeää on että nestettä menee hyvin. Jos on oikein raju tauti niin pitää ottaa aivo-selkäydinnestenäyte jotta varmistetaan ettei ole kumminkin bakteeritaudista kyse.

Ja Tamiflu ei tosiaan auta muuta kuin yhden-kahden vuorokauden kuluessa aloitettuna eli tuossa yllämainitussa tapauksessa on kyllä ollut kyse siitä että tauti muutenkin oli jo paranemassa.

Täällä jo joku puhuikin tästä, eli hyvä testi on: Jos lapsi ei pysty laittamaan leukaa rintaan, voi kyseessä olla aivokalvontulehdus. Minulla usko lääkäreihin mennyt jo ajat sitten. Itse en saanut edes aikaa lääkärille, vaikka oli sydänoireita. Ole lujana!

Yhteistyössä