Käytöstavoista:D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja illupillu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

illupillu

Vieras
Jos ihminen viestittää kumppanilleen iltaisin messengerissä, että lähtee nukkumaan ja tietää, että hän menee vasta tuntien päästä itse nukkumaan niin kuuluuko mun sanoa sille toiselle hyvät illanjatkot vai hyvät yöt? Jos siis tiedän, että tämä tapaus ei mene vielä tuntikausiin nukkumaan vaan puuhastelee kaikkea muuta vielä sen jälkeen kun olen hälle viimeiset sanani sanonut?

Oletuksena keskustelu:

Mä: Taidan mennä nukkumaan.

Kumppani: Hyvät yöt

Mä: Illanjatkoja sinne

Niin teenkö mä jotain väärin, kun sanon toiselle illanjatkot sen sijaan, kuin toivottaisin hänelle hyvät yöt?

Tai kun en suostu sanomaan toiselle hyviä öitä sen takia, että mun mielestä se kuulostaa typerältä siinä tilanteessa jossa toinen on hyvällä tuurilla vielä kymmenisen tuntia jalkeilla, niin toinen alkaa sanomaan illanjatkoja kun ilmoitan meneväni nukkumaan, vain sen takia kun en suostu sanomaan hänelle hyviä öitä kun menen itse nukkumaan:D
Eli sanoo protestin vuoksi illanjatkoja mulle hyvien öiden sijaan, koska en suostu toivottaa hänelle hyviä öitä koska tiedän hänen olevan vielä aamuun asti hereillä x)

Kun eikös hyviä öitä toivoteta juurikin silloin, jos toinen ilmoittaa lähtevänsä nukkumaan/ollaan menossa yhtä aikaan nukkumaan. Eikä tunteja etukäteen?

Ei tämä ollutkaan mikään "voi ei, parisuhteessani on kriisi"-juttu, vaan sellainen että miten muut toimii vastaavanlaisissa tilanteissa. Että kuuluuko mun hyvien käytöstapojen mukaan sanoa toiselle hyvät yöt, jos tiedän että hyvällä tuurilla itse herään jo ennen kuin tämä toinen menee nukkumaan:D

Kyllä mä toivotan "hyvää yötä", kunmenen itse nukkumaan, vaikka mieheni jäisi vielä telkkarin ääreen. Ihan siksi että mielestäni on yö. Sama se valvooko toinen vai nukkuu, on yö ja minä nukun:) "Kauniita unia" toivotan silloin kun mieheni menee nukkumaan ja minä valvon, koska mielestäni ei ole yö, kun minä en nuku:) (Mieheni tekee vuorotöitä ja nukkuu joskus päivisin...)

Jos nyt oikein halotaan hiusta, niin kohteliainta olisi vastata suunnilleen samoin sanoin eli hyvään yöhön hyvää yötä sekä lisätä jokin ystävällinen toivotus esim. kauniita unia.Yleensä niin tehdään, jos ei tunne toista ja olet vaikkapa hotellissa toivottamassa hyvää yötä respalle. Mutta olette varmasti sen verran tuttuja keskenänne, että vapaa itsensä ilmaisu on kai mahdollista ja menee nipottamiseksi jos on noudatettava tiukkaa protokollaa kuka sanoo ja mitä.Joten illanjatkojen toivottaminen on ihan yhtä ystävällistä ja kohteliasta, mutta jos toiselle on ehdottoman tärkeää saada sanat hyvää yötä on silloin kohteliasta ja huomaavaista ottaa ystävän pikkutoive huomioon eikä sinnikkäästi pysytellä omissa tavoissaan vaikka kuinka näkisi ne perustelluksi (kaikillahan on omat oikkunsa ja uskomuksensa).

Itse tekisin myös samoin, jos esim. ystäväni olisi lähdössä yötyöhön ja minä nukkumaan. Toivottaisin hyvät yöt työn parissa tai hyvää yötyötä tmv. Kunhan en haukottelisi makean onnellisena ja toteaisi unen nyt tekevän hyvää, vaan koettaisin saatella toisen sanoin ja ajatuksin kohti omaa urakkaansa.

En minä tämän tarkemmin osaa omalta osin vastata, mutta tässä siis yksi näkemys.

Taitaa olla kysymyksessä aika uusi suhde kun tuollaista pikku asiaa mietitään? Voin vakuuttaa, että mies ei ainakaan funtsi kotonaan, että mitähän se nyt tuolla tarkoitti...

Kun olet vuosia elänyt miehen kanssa, voin vakuuttaa, että sinua naurattaa nämä nykyiset mietelmäsi. Ellei kysymyksessä ole nyt joku ei maalainen, joka ei koskaan kaiva nenää toisen nähden, syö aina veitsellä ja haarukalla ja pitää miehisesti käsilaukkua niin hänen kanssa täytynee olla tarkempi.

Luin aloituksen moneen otteeseen, enkä silti oikein saanut siitä otetta, oli se sen verran hulvaton : ) Yritin etsiä jutusta jotakin "piilomerkitystä", sillä en oikeasti sisäistänyt heti, että siinä tosiaan vaan kysellään, että mitä pitäisi toivottaa nukkumaan mennessä.

Eiköhän se ole niin, että kukin toivottaa mitä milloinkin, tuskin siihen yhtä oikeaa kaavaa on. Minä menen käytännössä nukkumaan aina ennen miestäni (herään paljon aikaisemmin töihin kuin hän) ja siinä vaiheessa, kun lähden nukkumaan/mieheni lähtee seksin jälkeen sängystä vielä katsomaan televisiota tai lukemaan, annamme hyvän yön pusut ja toivotamme toisillemme hyvää yötä ja joskus vielä niitä kauniita unia ja oman kullan kuvia. Tuntuisi - ainakin tässä tapauksessa - aika hassulta toivottaa miehelleni hyvää illan jatkoa. Sitä en tosiaan tiedä, että onko mese-etiketti jotenkin erilainen, kun en ole moista juuri koskaan edes käyttänyt.

Helpointa on vastata sillä tavalla, kuin toinenkin sanoo ensiksi eli toivotat hyvää yötä. Mitä sitä turhaan miettimään, että meneekö hän nyt juuri tällä kertaa heti nukkumaan vai vasta vähän myöhemmin. Sitä paitsi voihan sitä ajatella niinkin, että hyvän yön toivotus koskee sitä hetkeä, kun sitten oikeasti menee nukkumaan.

että joku voi hakkaa päätä seinään tuollaisesta että meneekö se nukkumaan vai ei ja pitäneekö sanoa hyvää yötä taipi hyvää yön jatkoa???

mä en edes muista enkä tajua miksi sä teet tuollaisesta ongelman! ;-D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:lle:
että joku voi hakkaa päätä seinään tuollaisesta että meneekö se nukkumaan vai ei ja pitäneekö sanoa hyvää yötä taipi hyvää yön jatkoa???

mä en edes muista enkä tajua miksi sä teet tuollaisesta ongelman! ;-D

Mä en tehnytkään tuosta ongelmaa, vaan kundikaveri. Mulle olis tullut mieleenkään alkaa nipottamaan jostain tuollaisesta asiasta, kun toinen kerran toivottelee illanjatkoja. Sitten ehkä olisin voinut ihmetellä, jos toinen ei olisi sanonut koskaan mitään takaisin.

Yhteistyössä