kehitysvammaisilla viirus joka vaarallinen raskaana oleville?

  • Viestiketjun aloittaja kesätyöntekijä
  • Ensimmäinen viesti
kesätyöntekijä
Osaisiko joku auttaa... Olen menossa elokuussa kahdeksi viikoksi ohjaamaan kehitysvammaisia nuoria, mutta kuulin terveydenhoitaja-opiskelijalta (ystäväni), että lähes kaikki kehitysvammaiset kantavat jotain viirusta, joka aiheuttaa lähes poikkeuksetta tarttuessaan sikiövaurion tai keskenmenon. Virus tarttuu ihan syljenkin välityksellä, eli ei ole vaikea saada...! :( Tietäisikö joku tästä viruksesta tarkemmin?! Ystäväni tiesi vain pääpiirteet. En nimittäin tosiaan aio riskeerata vauvan terveyttä kahden viikon takia.

Tuntuu vaan hurjalta, kun suomessa melkein kaikki kehitysvammaisten hoitajat ovat naisia ja siten varmaan joutuvat työtä tekemään raskaanakin. Kuinkahan moni edes tietää riskistä? Olen ehkä hysteerinen, mutta ei ole onnistuneita raskauksia takana ja yritystä vuosia, joten en ota riskejä.
 
C 81
Googlettamalla ei ainakaan löydy yhtään mitään. Eikä tästä ikinä ole mitään kuulunut/ kukaan puhunut. Oletko aivan varma todenperäisyydestä??
Tarkista asia omasta neuvolastasi.
Tuntuu kummalliselta, että ryhmä 'kehitysvammaiset' jossa on kaikenlaisia erilaisia (mm. cp-vamma, downsyndroomaa.. jne), ja kaikki kantaisivat samaa virusta, jota kukaan muu ei kanna. En oikein usko tätä huhua.
 
kesätyöntekijä
Olen varma että sellainen virus on olemassa, en sitten tiedä onko se yhtä vaarallinen. Ystäväni mainitsi nimen mutten muista sitä. Heillä oli koulussa ollut siitä puhetta, ei suomeksi oikein löydy tietoa, heilläkin oli englanniksi annettu jokin moniste. Pitää kysyä vielä se nimi...
 
jhk
Minulla on kehitysvammainen sisko, jota olen pussaillut ja tulen varmasti pussailemaan koko raskauden ajan, että en usko tällaiseen. Neuvolassa tiedetään siskoni kehitysvammaisuudesta, ja eiköhän siellä olisi varoitettu, jos jotain kuvailemaasi olisi olemassa. En ole koskaan kuullut tällaisesta, ja olen lähes 20 vuotta ollut tekemisissä kehitysvammaisten kanssa. Kehitysvammaisilla voi tietty olla ihan normitauteja, kuten terveilläkin. Sinuna en olisi huolissaan. Kivaa ohjauskokemusta!

jhk
 
Sontaa!!!
Ap; keskustelehan ystäväsi kanssa uudestaan! Väitetyn viruksen nimi muistiin ja kerrohan meille muillekin. Kuulostaa kyllä uskomattomalta pelon lietsonnalta; en ole moisesta kuullut sanaakaan koko urani aikana kehitysvammaisten parissa!!! Ja kehitysvamma on niin laaja käsite, että tarkennus siinäkin mielessä olisi viisasta hankkia. Turha pelotella ihmisiä, joilla ei ole kokemusta kehitysvammaisista, epämääräisillä tiedoilla. Kehityvammaisiin kohdistuu muutenkin niin käsittämättömiä ennakkoluuloja, että huh huh!
 
huhua
Toksoplasmoosista on varmaankin kyse. Jotkut kehitysvammaiset ovat äidin toksoplasmatartunnan seurauksena vammautuneet sikiöaikana. Ja toksoplasmoosinhan voi saada kissan ulosteista jne. Googlettamalla löytyy tästä lisää. Toksoplasmoosi ei kuitenkaan tartu ihmisestä toiseen. On tosin minultakin aikoinaan harjoittelussa kyselty olenko raskaana, siis juuri toksoplasmoosin vuoksi. Mutta siis on vanhentunutta tietoa että voisi tarttua. Kehitysvamma-alalla olen todella harvoin törmännyt toksoplasmoosiin.
 
kesätyöntekijä
Huhua: ei ollut toksoplasmaasista kyse, en saanut kaveriani kiinni, joku mega siinä nimessä oli mukana. En siis halua tietenkään syyttä pelotella tai mustamaalata kehitysvammaisia tällä ketjulla, omakin tätini on kehitysvammainen. Huolettaa vaan jos tällainen on olemassa. Mutta pitää se nimi kysyä kun saan kaverin kiinni niin sillähän se selviää mistä on kyse.
 
Elina1
Oisko kyseessä sytomegalovirus? Se siis voi aiheutta kehitysvammaisuutta. Sen vasta-aineita arvioidaan esiintyvän jopa 70 - 80%:lla väestöstä. Eli ei niin että se tarttuisi kehitysvammaisista sen enempää kuin muistakaan ihmisistä!


Kopioitu Akuutin sivuilta:
Sytomegalovirus (eli CMV) kuuluu herpes-viruksiin ja se leviää ihmisestä toiseen käsien välityksellä limakalvoille, äidinmaidon mukana, virtsan, ulosteen, syljen kautta, elinsiirtojen myötä vahingossa, siis monella tapaa. Herpesvirukseksi sen tunnistaa siitä, että se voi jäädä nukkuvana elimistöön vuosikausiksi, kuten vesirokkoviruskin, ja voi puhjeta myöhemmin. CMV on niin sanottu opportunisti eli se ei ole sinänsä vaarallinen. Sen voi saada ilman, että tulee mitään oireita. Toisaalta jos sitten ihmisen immuunipuolustus on valmiiksi heikko, CMV-infektio on vaarallinen.

Tällaisia potilaita ovat esimerkiksi elinsiirtopotilaat sekä raskaana olevat naiset, jolloin vaarassa voi olla myös kehittyvä sikiö. Jos äiti saa infektion vähintään kuusi kuukautta ennen raskauden alkua, sikiövaurion riski on olematon. Vaikka CMV on jäänyt elimistöön, ei siitä ole haittaa sikiölle. Jos äiti saisi raskauden aikana ensimmäisen CMV:n, sikiön riski saada infektio on pieni, kolmesta viiteen prosenttiin.Elinsiirtopotilaille, ja ihmisille joilla on heikko immuunijärjestelmä, CMV-virus voi aiheuttaa vakavia tauteja, kuten silmän verkkokalvotulehdusta, keuhkokuumetta ja suolistokanavan tulehduksia.
 
ihmisjalostusta?
No, tämä on kyllä taas uskomattomin juttu, jota olen kuullut pitkään aikaan. Ensinnäkään kehitysvamma ei ole mikään tietty sairaus niin että voitaisiin ajatella kehitysvammaisten olevan joku heterogeeninen juttu toiseksi kyllä minun tuntemani "normaalit" ihmiset ovat voineet työskennellä kehitysvammaisten parissa ihan raskauden loppuun saakka ilman sen ihmeellisempiä viruksia. Kyllä ottaa päähän tälläisten ihmejuttujen kehittäjät :/
 
Kehari-ihmetys
Alkuperäinen kirjoittaja kesätyöntekijä;8339978:
Osaisiko joku auttaa... Olen menossa elokuussa kahdeksi viikoksi ohjaamaan kehitysvammaisia nuoria, mutta kuulin terveydenhoitaja-opiskelijalta (ystäväni), että lähes kaikki kehitysvammaiset kantavat jotain viirusta, joka aiheuttaa lähes poikkeuksetta tarttuessaan sikiövaurion tai keskenmenon. Virus tarttuu ihan syljenkin välityksellä, eli ei ole vaikea saada...! :( Tietäisikö joku tästä viruksesta tarkemmin?! Ystäväni tiesi vain pääpiirteet. En nimittäin tosiaan aio riskeerata vauvan terveyttä kahden viikon takia.

Tuntuu vaan hurjalta, kun suomessa melkein kaikki kehitysvammaisten hoitajat ovat naisia ja siten varmaan joutuvat työtä tekemään raskaanakin. Kuinkahan moni edes tietää riskistä? Olen ehkä hysteerinen, mutta ei ole onnistuneita raskauksia takana ja yritystä vuosia, joten en ota riskejä.

Etsin ihan muuta netistä ja törmäsin tähän vanhaan viestiin!
Otsikon mukaisesti todella ihmettelen voiko joku olla niin uuno,että uskoo tuollaisia. Ja ehkä terveydenhoitaja-ystävä-opiskelijan kannattaisi miettiä mille alalle lähtee. Ennakkoluulojen levittäminen "musta-tuntuu"-pohjalta ei todellakaan kuulu terveydenhuoltoon. Ilmeisesti sinulle asiaa varmuutena kertoessaan hän muisti kuulleensa jotain sen suuntaista.
Toksoplasmoosi esimerkiksi on (ihan terveyskirjaston mukaan) alkueläin, jossa "Ihminen saa tartunnan infektoituneesta lihasta tai kissan ulosteista". Raskausaikana "se voi aiheuttaa sikiöön elinvaurioita".
Mikään sairaus ei tartu yleisesti kehitysvammaisista, sen enempää kuin meistä ei-kehitysvammaisistakaan!
Kysymys kuuluu samaan sarjaan, kuin "en voi kätellä hiv-tartunnan saanutta, kun varmasti saan tartunnan".
Varmuuden vuoksi tässä vielä selvennys Aids-tukikeskuksen sivuilta:
"Et voi saada hiv-tartuntaa arkitilanteissa, yhteisten astioiden, ruokien, juomien jne.tai WC-pytyn, saunan lauteiden tai minkään muunkaan välillisen kautta. Hiv vaatii tarttuakseen SUORAN limakalvo- tai verikontaktin. Käytännön tasolla riskitilanteet ovat suojaamaton seksi ja saastuneiden, veristen huumeruiskujen ja -neulojen yhteinen käyttö".
Olisipa mielenkiintoista tietää miksi olit menossa ohjaajakis kehitysvammaisten joukkoon, jos olet noin epäluuloinen ja epätietoinen heidän elämästään.
Älkää olko hysteerisiä ihmiset !
 
Katzu
Alkuperäinen kirjoittaja kesätyöntekijä;8339978:
Osaisiko joku auttaa... Olen menossa elokuussa kahdeksi viikoksi ohjaamaan kehitysvammaisia nuoria, mutta kuulin terveydenhoitaja-opiskelijalta (ystäväni), että lähes kaikki kehitysvammaiset kantavat jotain viirusta, joka aiheuttaa lähes poikkeuksetta tarttuessaan sikiövaurion tai keskenmenon. Virus tarttuu ihan syljenkin välityksellä, eli ei ole vaikea saada...! :( Tietäisikö joku tästä viruksesta tarkemmin?! Ystäväni tiesi vain pääpiirteet. En nimittäin tosiaan aio riskeerata vauvan terveyttä kahden viikon takia.

Tuntuu vaan hurjalta, kun suomessa melkein kaikki kehitysvammaisten hoitajat ovat naisia ja siten varmaan joutuvat työtä tekemään raskaanakin. Kuinkahan moni edes tietää riskistä? Olen ehkä hysteerinen, mutta ei ole onnistuneita raskauksia takana ja yritystä vuosia, joten en ota riskejä.

Pöh....en oo koskaan kuullukaan tuollaisesta vaikka olen hoitoalalla ja oma 6,5v poika on saanut noin 1,5 v sitten kehitysvamma diagnoosin ja hän ei ole meidän ainoa lapsi joten enpä todellakaan usko että kaikissa kehitysvammaisissa on jokin tietty virus.Ja odotan itse tällä hetkellä kolmatta lasta.Poikani on tutkittu säännöllisesti ja mitään virusta tai muutakaan syytä kehitysvammaisuuteen ei ole löydetty.Kaikkien verikokeiden yms perusteella meillä pitäisi olla terve koululainen mutta kehittyminen ja käytös osoittavat muuta.
 
vierailija
Vastaan vaikka vanh
Etsin ihan muuta netistä ja törmäsin tähän vanhaan viestiin!
Otsikon mukaisesti todella ihmettelen voiko joku olla niin uuno,että uskoo tuollaisia. Ja ehkä terveydenhoitaja-ystävä-opiskelijan kannattaisi miettiä mille alalle lähtee. Ennakkoluulojen levittäminen "musta-tuntuu"-pohjalta ei todellakaan kuulu terveydenhuoltoon. Ilmeisesti sinulle asiaa varmuutena kertoessaan hän muisti kuulleensa jotain sen suuntaista.
Toksoplasmoosi esimerkiksi on (ihan terveyskirjaston mukaan) alkueläin, jossa "Ihminen saa tartunnan infektoituneesta lihasta tai kissan ulosteista". Raskausaikana "se voi aiheuttaa sikiöön elinvaurioita".
Mikään sairaus ei tartu yleisesti kehitysvammaisista, sen enempää kuin meistä ei-kehitysvammaisistakaan!
Kysymys kuuluu samaan sarjaan, kuin "en voi kätellä hiv-tartunnan saanutta, kun varmasti saan tartunnan".
Varmuuden vuoksi tässä vielä selvennys Aids-tukikeskuksen sivuilta:
"Et voi saada hiv-tartuntaa arkitilanteissa, yhteisten astioiden, ruokien, juomien jne.tai WC-pytyn, saunan lauteiden tai minkään muunkaan välillisen kautta. Hiv vaatii tarttuakseen SUORAN limakalvo- tai verikontaktin. Käytännön tasolla riskitilanteet ovat suojaamaton seksi ja saastuneiden, veristen huumeruiskujen ja -neulojen yhteinen käyttö".
Olisipa mielenkiintoista tietää miksi olit menossa ohjaajakis kehitysvammaisten joukkoon, jos olet noin epäluuloinen ja epätietoinen heidän elämästään.
Älkää olko hysteerisiä ihmiset !
Vastaan vaikka vanha juttu..mutta tuo ystävä olllut osittain ihan oikeassa. Meillä kehitysvammatyössä olevat hoitajat jäivät ihan erityisäitiyslomalle juuri tuon riskin vuoksi, eli oli ihan lääketieteessä perusteltu
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä