Hae Anna.fi-sivustolta

Kehykset

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Isopää, 14.01.2017.

1. Isopää Vierailija

Löydättekö te helposti itsellenne sopivat silmälasien kehykset? Olen nyt juossut ties missä liikkeissä enkä löydä sopivaa mallia kasvoilleni, ja jos löytyy jotain, niin ne ei ole mukavat päässä. Tällä halvalla tarjousketjulla, jossa myös kävin, oli ihmeellisen pieniä silmälaseja, aivan kuin olisi lasten pokia olisi koettanut kasvoille. Tuli jotenkin kömpelö olo.

2. viaton pää Vierailija

Harmi, ettet löydä mieleisiä kehyksiä. En kyllä itsekään likikään ensikerralla mieluisia löydä, siksi käynkin aina uudelleen ja uudelleen liikkeessä katsomassa, sillä kokoajan tulee uusia malleja.

Ostan lasini pienestä liikkeestä, joka ei kuulu mihinkään ketjuun. Heillä on todella hyvä mallisto; löytyy kyllä jokalähtöön. Kun lisäksi liikkeessä on ammattitaitoinen henkilökunta, valinta helpottuu huomattavasti. Silti yleensä otan vielä kotisovitukseen muutaman mallin, joista sitten valintani teen.

Ystävättäreni, joka käyttää samaa liikettä, löytää yleensä ensikerralla aina ne passelit kehykset.

Asiantunteva optikko kyllä osaa myös kääntää aisoja ja nenäaosaa, jos lasit muuten on passelit. Ei ole päässä vikaa, vaan valikoima on huono, ellei sopivaa löydy.

Halvalla ei välttämättä hyvää saa.

3. ennikaarina Vierailija

Vaihdan laseja kahden vuoden välein, eikä ole tullut ongelmia kehysten kanssa.
    Menen tähän Suomen suurimpaan optikkoketjuun, katson yleissilmäyksellä kehykset läpi, valitsen 3-5 eri kehystä ja sovitan.
    Niistä valitsen parhaimmat ja sitten kysyn optikolta, mitä hän suosittelisi. Pari kertaa olen vaihtanut optikon suosittelemaan pokaan. Sitten mitataan silmät ja sovitaan mitä lisäominaisuuksia laseihin tulee. Enkä ole vielä kertaakaan kysynyt mitä nämä maksavat. Vasta sitten kun ynnätään hintaa yhteen, tingin alennukset ja hyvin olen niitä saanutkin, kanta-asikas kun on.

Kerran olen kohauttanut kulmakarvojani kun pelkät kehykset maksoivat yli 800€, mutta ne olivatkin jotkut käsin tehdyt italialaiset, ja itsehän valitsin, enkä toisaalta viitsi pitää rumia tai mitäänsanomattomia silmälaseja, joten eihän se 2 vuoden investointina paljon ollut.

4. saramaria Vierailija

Olishan se hienoa, kun voisi vaihtaa laseja parin vuoden välein. Toisaalta, kun kuitenkin laadukkaita ja ajattomia kehyksiä ostan, miksi pitäisi useammin vaihtaa, jos linsseissä tehot piisaa. Eihän se tietty tuollainen 700 - 800 € laseista paljon päivää kohden tee, mutta kun ne pitää kuitenkin kerralla maksaa. Osamaksu ei kannata, kun pitää maksaa sitten jokaisesta laskusta vielä erikseen.

Itse vaihdan lasit muutaman vuoden välein ja kyllä katson jo sovitusvaiheessa hintaa. Linssien ominaisuuksista en kyllä tingi; niillä täytyy nähdä aina ja kaikkialla. Tiedän ihmisiä, joilla on usemmatkin lasit, mutta kun niitä kerralla voi kuitenkin vain yksiä käyttää, en ole kokenut tarpeelliseksi usemapia hommata kerralla. Ja mitäpä iloa on hienoista kehyksistä, jos ei sitten raski ostaa niitä kunnon linssejä.

Isoista ketjuista en ole löytänyt mieleisiäni kehyksiä jostain syystä. Ja sen jälkeen, kun parit lasit sitten olin ostamassa hankkimassa laseja, minulle erään ison ketjun myyymälässä sanottiin, ettei minulle voi tehdä monitehoja vaan olisi pitänyt ottaa erikseen lähilasit ja kaukolasit. Eli kahdet yhden hinnalla olisi sitten ollut siinä. Oma optikkoni ei nähnyt mitään syytä, miksi ei minulle olisi voinut tehdä monitehoja. Eli se noista kampanjoista.

Aloittajalle sanoisin senverran, että kun ostat niitä laseja, niin varmista liikkeessä, että jos monitehot tarvitset, saat kunnolliset linssit niihin kehyksiin mahtumaan. Sellaisiakin tapauksia on, että on myyty hienot ja muodikkaat kehykset, mutta niihin ei sitten ole saatu kunnon linssejä, kun linssinpaikka on liian pieni. Ja kaikki liikkeet eivät välttämättä asiaa kerro asiakkaalle.

Onneksi on tämä hieman kookkaampi silmälasimuoti vallalla.

5. ennikaarina Vierailija

Täsmennyksenä, minä puhuin pelkästään kehysten hinnasta, en koko silmälasien.
    Olen huomannut että ns. tusinakehyksiä saa 100-300€:lla, mutta jos haluaa vähänkin erikoisemmat tai hieman muista poikkeavat, kehysten hinta kiipeää helposti yli viiden sadan euron.

Kun yksiä ja samoja laseja käyttää päivittäin aamusta iltaan sekä sisätöissä että ulkona, ne kuluvat, Minulla on ulkotöitä varten eri lasit, mutta eipä niitä tule käytettyä kun sitten jommat kummat ovat aina hukassa. Kun käyttää koko ajan yksiä ja samoja rillejä, ne ovat aina, ei hukkaannu aikaa silmälasien etsimiseen.

6. Köyhäkkö Vierailija

Kylläpä sitä nyt mummot ovat alkaneet leuhkimaan rilleillä, "vain parasta prinsessalle" vaatien.
    Itse pidän samoja rillejä varmaan jo kahdeksatta vuotta, en halua mitään supermuodikkaita, kun en tarvi kuin lehden ja kirjan lukuun niitä. Muutenkin ei väliä täällä maalla minkänäköisillä rilleillä sen lehden lukee.

Olen päättänyt että en halua monitehoja ikinä, näen kauas hyvin. Yhdet monitehot kerran hankin auton ajoon, mutta en tykännyt niistä, joten käytän vain lukulaseja. Seuraava lääkäri totesi etten edes tarvi kaukolaseja. Illalla kyljelläni lukiessa sanka vääntyy vähän, joten seuraavat sangat ovat aivan ohuet ja ei väliä millainen kehys on tällä iällä, en ole mikään hienohelma brimadonna. Vaikka maalla asunkin yritän kaupunkiin lähtiessä pukeutua suht muodikkaasti ja meikata, tiedoksi niille jotka ajattelevat maalaisien olevan aivan riihen seinästä revityn näköisiä kirjoitukseni johdosta.

7. muorike Vierailija

Hyvin sanottu, Köyhäkkö! Oikein naurattamaan rupesi, kun luin tuon tarkentavan viestin, jossa hieman oikaistiin toisen ehkä väärää ajatusta, että olisi muka koko paketti maksanut vain tuon n. 800 €.:D

Mutta jollainhan sitä pitää päteä. Kukin tyylillään!

Itse olen todella iloinen, kun löydän mukavantuntuiset kehykset, niinikään pienestä optikkoliikkeestä edullisesti. Ammattitaitoinen optikko ja kehysesittelijä osaavat etsiä hyviä vaihtoehtoja. Eivätkä he tarjoa vain niitä kalleimpia, koska olen sanonut, ettei kalliisiin ole varaa. Toki sovitan niitä hienoja, kalliitakin, mutta ei ne välttämättä edes tunnu hyvältä puhumattakaan siitä, että ne istuisivat kasvoilleni. Ja hintalappu niistä otetaan pois, kun ne minulle valmistuu.:D

En minäkään välittäisi monitehoista tai yleensäkään koko silmälaseista, mutta koska harrastan käsitöitä, pakko olla lasit, joilla näkee se lähelle että kauas ilman, että vaihtelee laseja tai kääntelee päätään hassusti kokoajan. Mutta jospa niistä joskus eroon pääsisin. Leikkuuseen en silti mene.

Onneksi on mistä valita.

8. ennikaarina Vierailija

hauskaa :), tarkensin puhuvani pelkästään kehysten hinnasta vain sen takia kun ap mainitsi edullisempien kehysten epäsopivuudesta, ja toinen kirjoittaja taas pihtaamisesta linssien laadusta kehysten kustannuksella.

Minusta kunnolliset omaan päähän istuvat kehykset ovat silmälaseissa hyvin tärkeää. Koko ajan näkee ihmisiä jotka korjaavat silmälasiensa asentoa muutaman minuutin välein, nostelevat takaisin nenälle, monella on syvät painaumat nenän varressa laseista, monet valittavat miten lasien sangat painavat korvien päälliset verille.
    Kun on kunnon kehykset, silmälasit ovat huomaamattomat, eikä niihin tarvitse koskea koko päivänä.

Minä en ole löytänyt kertaakaan näistä - saat alle satasella kolmet lasit - tarjouksista kunnon kehyksiä. Nenätyynyt eivät istu tai niitä ei ole (esim. kokomuoviset kehykset), sankoja ei voi taivuttaa riittävästi tai ne ovat liian kapeat, pokat makaavat poskilla tai osuvat silmäripsiin tms.

Pointtini oli siinä, että jos menee optikolla koko ajan hintalappu edellä, omien kasvon muotoihin parhaiten sopivimmat kehykset voivat jäädä katsomatta. Hyvin harvoin halvalla on saanut parhaiten muotoiltua tuotetta.

Mitä tuohon silmälasien vaihtotarpeeseen tulee, en minä muodin takia laseja vaihda vaan silmälääkärini suosituksesta. Linssit hiotaan määrättyihin arvoihin ja kun sangat vääntyvät (esim. juuri nukkuessa) vinksin vonksin olevissa laseissa ei osu enää hajataiton korkaujaukset kohdilleen ja lasien käyttö aiheuttaa silmen väsymistä.

Minäkin asun maalla, kuten jo kerroin, käytän yksiä ja samoja laseja niin sisä- kuin ulkotöissäkin. Pakkasilla ja hikisissä hommissa lasit huurustuvat ja niitä tulee monesti pyyhkäistyä välillä paidan helmaan vaikkei saisi, laseihin tulee naarmuja (on estot) ja hups lasit kuluvat enemmän ja taas silmät väsyvät enemmän.
    Minä vaihdan lasit siinä vaiheessa kun huomaan, että minun pitää siristellä tai kun tuntuu siltä, että lasit eivät enää oikein istu silmiin. Kun hakee uudet lasit, ei tartte siristellä, lasit pysyvät päässä, ei paina korvia, ei satu silmiin.

9. ennikaarina Vierailija

hauskaa :), tarkensin puhuvani pelkästään kehysten hinnasta vain sen takia kun ap mainitsi edullisempien kehysten epäsopivuudesta, ja toinen kirjoittaja taas pihtaamisesta linssien laadusta kehysten kustannuksella.

Minusta kunnolliset omaan päähän istuvat kehykset ovat silmälaseissa hyvin tärkeää. Koko ajan näkee ihmisiä jotka korjaavat silmälasiensa asentoa muutaman minuutin välein, nostelevat takaisin nenälle, monella on syvät painaumat nenän varressa laseista, monet valittavat miten lasien sangat painavat korvien päälliset verille.
    Kun on kunnon kehykset, silmälasit ovat huomaamattomat, eikä niihin tarvitse koskea koko päivänä.

Minä en ole löytänyt kertaakaan näistä - saat alle satasella kolmet lasit - tarjouksista kunnon kehyksiä. Nenätyynyt eivät istu tai niitä ei ole (esim. kokomuoviset kehykset), sankoja ei voi taivuttaa riittävästi tai ne ovat liian kapeat, pokat makaavat poskilla tai osuvat silmäripsiin tms.

Pointtini oli siinä, että jos menee optikolla koko ajan hintalappu edellä, omien kasvon muotoihin parhaiten sopivimmat kehykset voivat jäädä katsomatta. Hyvin harvoin halvalla on saanut parhaiten muotoiltua tuotetta.

Mitä tuohon silmälasien vaihtotarpeeseen tulee, en minä muodin takia laseja vaihda vaan silmälääkärini suosituksesta. Linssit hiotaan määrättyihin arvoihin ja kun sangat vääntyvät (esim. juuri nukkuessa) vinksin vonksin olevissa laseissa ei osu enää hajataiton korkaujaukset kohdilleen ja lasien käyttö aiheuttaa silmen väsymistä.

Minäkin asun maalla, kuten jo kerroin, käytän yksiä ja samoja laseja niin sisä- kuin ulkotöissäkin. Pakkasilla ja hikisissä hommissa lasit huurustuvat ja niitä tulee monesti pyyhkäistyä välillä paidan helmaan vaikkei saisi, laseihin tulee naarmuja (on estot) ja hups lasit kuluvat enemmän ja taas silmät väsyvät enemmän.
    Minä vaihdan lasit siinä vaiheessa kun huomaan, että minun pitää siristellä tai kun tuntuu siltä, että lasit eivät enää oikein istu silmiin. Kun hakee uudet lasit, ei tartte siristellä, lasit pysyvät päässä, ei paina korvia, ei satu silmiin.

10. mummonen Vierailija

Kerran osuin palstalle, jossa joku valitteli, kuinka tulee kalliiksi, kun pitää niin monet lasit ostaa, kun aina alkaa painaa korvantaustaa! En tiedä, oliko se vitsi vai onko eikö ihmiset tajua, että aisoja voi taivuttaa niin, etteivät ne paina eikä lasit valu. Olen käsittänyt, että kaikilla optikkoliikkeillä tuo fiksaaminen kuuluu hintaan. Ainakin itse olen joutunut omiani "korjuuttamaan" useinkin, kun lapsenlapset ei aina muista, ettei mummin silmälasit kestä kovaa käsittelyä.

11. no voi Vierailija

Sokeutuneella 85-vuotiaaalla serkullani ei onneksi olen näitä murheita.

12. niinpä Vierailija

Kiva, että osaat iloita pienistä asioista.:)

13. hienoa Vierailija

14. ennikaarina Vierailija

Kaikki eivät asu optikkoliikkeen naapurina. Itselläni on vähän yli sata kilometriä lähimpään optiikkoliikkeeseen, eipä tulisi mielenkään hypätä siellä viikottain silmälaseja korjauttamassa, kun sieltä pitää tulla poiskin se sama vähän yli sata kilometriä.

15. mummonen Vierailija

Voi, suo anteeksi. Minä nyt olen vaan tämmöinen köyhä mummonen, joten joudun tyytymään hieman edullisempiin pokiin ja koska ne ei ole vallan minulle käsin tehty, ne sitten aina saattavat vähän painaa jopa uutena, puhumattakaan, että vääntyvät joutuessaan kiipeilytueksi.

Onneksi tulee muutenkin liikkuttua muuallakin kuin vain omassa pihassa ja metsässä, joten nuo korjuut nyt sitten tulee hoidettua muiden käyntien aikana.

Ne on nämä tusinakehykset, jotka saa muutamalla satasella, juuri tämmöisiä rimpuloita, että joutuu korjaamaan toisinaan.:)

Mutta vaikka kehys maksaisi 100 €, niin linssit maksaa kuitenkin sen n. 500 €, eli kyllä minä varmaan korjuuttaisin ennenkuin uudet ostaisin, vaikka pitäisi jokunen kilometri kulkea.

16. ennikaarina Vierailija

Enpä ole kieltänyt sinua korjauttamasta :), siitä vaan jokainen hankkii just sellaset silmälasit mitkä haluaa. Itse tosin en maksaisi senttiäkään laseista jotka painavat jo uutena.

17. esittelijä Vierailija

Vuosikausia optikkoliikkeessä työskennelleenä on nyt pakko sanoa, ettei meillä ainakaan ole ollut ainaotakaan asiakasta, jonka ostamia laseja ei olisi tarvinnut yhtään muokata. Ja kun ne "käännetään" heti ostovaiheessa sopiviksi, eihän ne sitten painakaan. Mutta ei ole kellään ollut tehdasasetusten mukaisia kasvoja. Toisaalta ei myöskään yksikään asiakas ole lasejaan sen vuoksi maksamatta jättänyt.

Muut korjaukset ja fikasukset sitten yleensä tulee juuri siksi, että nukahdetaan lasit päässä tai muuten vaan sangat vääntyvät.

18. ennikaarina Vierailija

Niin... minulla kaikkien kehyksien aisoja taivutetaan ja monissa nenätyynyt vaihdetaan isompiin, siis fiksataan päähäni sopivaksi (y) ja sellaisina ne pysyvät aikansa. Kun silmälasit eivät enää ole kunnolliset, vaihdan uusiin. Vaihtoväli minulla on noin 2 vuotta ja se siitä.

19. niinkös se oli Vierailija

Tuolla aiemmin sanoit: "Itse tosin en maksaisi senttiäkään laseista jotka painavat jo uutena."

Saatko siis nuo lasit ilmaiseksi, kun kerran et omien sanojesi mukaan sopimattomista laseista?

Ei kai niitä huvin vuoksi fiksata vaan juuri siksi, etteivät paina. Vai?

20. ennikaarina Vierailija

Vastasin tähän lauseeseen:
    "Minä nyt olen vaan tämmöinen köyhä mummonen, joten joudun tyytymään hieman edullisempiin pokiin ja koska ne ei ole vallan minulle käsin tehty, ne sitten aina saattavat vähän painaa jopa uutena".

En tiedä millä tapaa te hankitte silmälasinne.
    Minun silmälasien ostoreissu menee seuraavasti:
    Kävelen ovesta sisään sovittuna aikana. Optikko tarkistaa ensin näön, sitten valitsen kehykset. Kehykset taivutellaan päähäni sopivaksi. Istutaan taas alas ja sovitaan linssien lisäominaisuudet, mitä suojia tulee jne. Optikko sanoo ilmoittavansa tekstarilla koska voin noutaa lasit, kiitän, sanon heipat ja poistun ovesta ulos.
    Kun tekstari tulee, menen optikolle, odotan vuoroani, sovitan laseja, tsekataan että ne istuvat yhä yhtä hyvin kuin sovitusvaiheessa, taivutellaan jos on tarvetta, ja hups tulee valmista, minä maksan ja poistun. Ja lasit istuvat kerralla hyvin. Ei koskaan ole ollut moittimista.

Joten en todellakaan maksaisi senttiäkään laseista jotka valuisivat, painaisivat tai joiden linssit olisivat väärin hiottu. Tosin optikkoni ei sellaisia edes minulle myisi. Ihmettelen yhä, mitä järkeä on ostaa silmälasit joita ei voi käyttää edes uutena. Luulisi, että se vasta kalliiksi tulee:rolleyes:.

21. mummonen Vierailija

No voi hyvän tähen! Noinko sinä nyt sitten tuon asian ymmärsit! En tokkiisa miekään osta laseja, jotka valuu. Siksi se fiksataan heti, ettei valu tai kiristä. Mutta niinhän tuossa nyt itekin kehut, jotta siun kehyksiä fiksataan eli ei passaa sit siunkaan päähän edes ne käsintehdyt sangat.:)

Jotta nyt en ennää tiijä, mikä siulla on ongelma. Mutta elä turhan tähen miulle vastaa; mie en välttämättä ehi lukea. Myö ollaan paapan kanssa lähdössä muutaman kuukauden reissuun enkä mie näillä palstoilla viihi sillon käyä.

Hyvää kevättä, laseilla tai ilman.:)

22. ennikaarina Vierailija

En ole kertaakaan sanonut, etteikö ostamiani kehyksiä säädettäisi sopiviksi ostohetkellä.
    Totesin vain, että mieluummin maksan enemmän sopivista ja näteistä kehyksistä kuin ostan epäsopivat tai rumat, mutta tämä tästä, niin kuin edesmennyt isäni sanoisi.

Hyvää matkaa teille, nautitaan elämästäsi, niin minäkin teen.

Minä lähden pöllimetsään tekemään polttopuita. Puut on jo ajettu pihaan, ei muuta kuin pienimään. Pysyy kunto hyvänä ja saa lämmintä tupaan itse tehdyillä puilla seuraavanakin vuonna. Minä nautin Suomesta ja vuodenaikojen vaihtelusta, täällä on ollut aivan mahtavat revontulet tänä talvena. Nyt on pilvetön taivas, kohta aurinko nousee, aivan mahtava keli, 6 astetta pakkasta, mukava päivä tulossa.

23. onko totta Vierailija

Ensin ajattelin että pokat on muuta, mutta kun kuukausikaupalla täällä meiskataan silmälasien pokia, taisi tässä jopa vuosikin jo mennä. Ensin ajattelin että on kyse taiteesta, mutta hemmetti sentään, ei.
    Eikö meillä eläkeläisillä tosiaan ole muuta, siis emmekö osaa enää ajatella ihan itse?

24. lukutaito Vierailija

Jos tarkasti luit, luulisi sinunkin huomanneen, että ketju oli käynnistetty 14.1.2017 ja viimeinen kommentti ennen sinun kommenttiasi oli 21.1.2017. Eli aika paljon puuttuu vuodesta vielä. Tosin jos jatkat, saattaa tulla vuosi täyteen.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri