Hae Anna.fi-sivustolta

keinonivelistä

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä kärsivä Elli, 21.12.2009.

1. kärsivä Elli Vierailija

Kertokaapa te, joilla on keinonivelet, miten asianne hoitui, kauanko meni leikkausjonossa ja toipumisessa ym asiaan liittyen.
    Toimivatko jalat nyt hyvin?

2. kärsivä Elli Vierailija

Eikö elleissä pyöri ketään, jolla olisi tekonivelet polvissa tai lonkissa?

3. ikikukka Vierailija

Miehelleni laitettiin muutamia viikkoja siten keinonivel polveen. On edelleen hirmuisen kipeä, syö särkylääkkeitä ja silti valittaa kipua ja muutenkin on voinut huonosti leikkauksen jälkeen. Ikää hänellä on hieman yli 60 vuotta. Ei vielä tiedä, kuinka polvi toimii sitten parannuttuaan. Nyt katuu koko leikkausta, mutta ehkä vielä kuukausi niin tietää paremmin.

4. kesällä kerran Vierailija

Tapasin bussissa miehen, jolle oli laitettu tekonivel lonkkaan pari viikkoa aikaisemmin. Hän oli tosi iloinen, että pääsi nyt liikkumaan hyvin. Ei mitään vaivoja enää.

Toisen lonkkaleikatun tapasin lentokoneessa. Hänenkin leikkauksesta oli vain muutama viikko. Hyvin meni parin viikon ulkomaanmatka ilman särkylääkkeitä ja kipuja.

Kolmannen lonkkaleikatun tapasin sairaalassa päivä leikkauksesta. Hän oli hetken ylhäällä jo seisomassa. Parin viikonn kuluttua kävin hänen kotonaan. Kaikki oli hyvin.

Yhden polvinivelen saaneen tapasin lomareissulla. Muuten hyvä, mutta kyykystä ylösnouseminen oli vaikeaa.

Kaikki nämä oli leikattu yksityisesti eikä leikkausjonossa ollut mennyt pitkään.

Muutaman lonkkaleitaun olen yleisellä puolella tavannut, mutta he ovat olleet vanhoja lonkkamurtumapotilaita ja kuolleet vuoden sisällä leikkauksesta.

5. Jossu Vierailija

Olen 56-vuotias nainen ja nyt on leikkauksesta kulunut n. 2 ja puoli kk. Polvi on edelleen kipeä, mutta pikkuhiljaa tulee paremmaksi. Tämän kanssa ei kannata hosua ja särkylääkkeitä pitää syödä niinkauan, kun pystyt polvea liikuttamaan ilman suurempaa tuskaa. Olen saanut todella hyvää tietoa omasta työterveyshuollosta ja siellä nimenomaan on toppuutettu, että vuoden päästä et muista edes koko asiaa. Hiljaa hyvää tulee ja malttamattomankin ihmisen (minä itse) on luotava elämänsä aivan uuteen järjestykseen. Ensimmäinen kuukausi oli minulle henkisesti todella raskas, kun olin ihan onneton ja vailla uskoa paremmasta. Valvotut yöt, kivut ja tunne siitä, että olet ihan onneton, ovat nyt takana ja tästähän sentään paranee...muista se, niin saat voimaa.

6. ikikukka Vierailija

Kiitos jossu kirjoituksesta. Se lohduttaa, että on muitakin joilla kipua ja parantuminen kestää ja kestää.

Miehelläni ovat kivut vähän vähentyneet ja liikkuu jo kotona ilman keppiä. Kaupungilla käy asioilla, mutta siellä on keppi turvana. Polven suoristaminen on vaikeaa, kyykkyyn ei ole vielä kokeillutkaan. Rollaattorin on sentään jo voinut jättää. Fysikaalinen hoitaja käy kotona kerran viikossa ja antaa uusia haroituksia. Edelleen vannoo, että toista polvea ei leikkauta, vaikka sekin on sökönä.

7. kärsivä elli Vierailija

Polvet mulla myös sökönä, nyt jo oireita lonkissakin.
    Olen jo lähes kymmenen vuotta tätä kärsinyt.
    Vahvat särkylääkkeet käytössä myös muiden kipujen takia.
    En ole päässyt polvilleni enkä kyykkyyn, en matalampiin istuimiin, wc-pytyn korous on käytössä jne.
    En ole kahteen kesään pystynyt pyöräilemään, portaat tuottavat vaikeuksia ym
    Kohta kai kaupassa käynnitkin jätettävä, en jaksa/pysty jonottamaan kassalle.
    Ei puhettakaan, että jaksaisin kierrellä kaupungilla tai kauppakeskuksissa.
    Kävin kyselemässä fys.osastolta apuja.
    Suosittelivat loppuelämäksi kyynärsauvoja käyttööni.
    MUTTA olen alle 60 v ja meidän keskussairaalapiirissä on päätetty ettei alle 60 vuotiaita leikata!
    Siis, kärsi kärsi kirkkaamman kruunun saat.

Siksi hiukan ihmettelin että olet päässyt leikkaukseen minua nuorempana.
    Kauanko olit jonossa?
    Menitkö yksityisen kautta?
    Pitäisiköhän muuttaa?

8. Jossu Vierailija

Terve
    Noin vuosi sitten minulta meni nivelkierukka tapaturmaisesti siitä polvesta ja pääsin yksityiselle leikkaukseen. Siinä todettiin polveni olevan aivan sökö (senhän olen tiennyt kauan). Liikkeelle olen päässyt, mutta tämän operaation jälkeen käveleminen huononi huomattavasti .Sain lähetteen sairaalan ortobedille (pyysin itse) ja siitä prossessi jatkui eteenpäin. Olin itse sinnikäs, kun minun pitää kuitenkin olla työelämässä vielä melkein 10 v. Leikkaava lääkärini kysyi minulta kyllä pari kertaa, että oletko valmis,koska nuoremmalla iällä tehty tekonivelleikkaus tarvitsee sitä uusimista useammin, ehkä? Mitä on kymmenen vuoden kuluttua sitä on turha miettiä, vain oma terveys on tärkeä ja kivun kanssa ei tarvitse elää, koska siihen on mahdollista saada apua. Sairaalassa olivat aivan ihania siinä asiassa, että juuri tätä asiaa painotettiin. Leikkaus on rankka, mutta niinkuin sanoin siitä paranee..toki vie aikaa. Ole sinnikäs ja vaadi itsellesi hoito ,koska ajanmyötä kaikki tulee vain huonommaksi. Onnea yritykseesi. Olen miettinyt omaa blogia näiden kokemusteni tiimoilta, mutta vielä en ole saanut aikaiseksi. Esille tuli, niin paljon sellaista, että olen miettinyt..olisiko minusta apua jollekin joka kokee samanlaisia tuntemuksia leikkauksen jälkeen. Eteenpäin sanoi mummo lumes!
    Voimia yritykseen

9. Jossu Vierailija

Terveisiä miehellesi, että kyllä se ajatus siitä muuttuu, kun leikkattu polvi toimii eikä ole särkyä. Kuka nyt säryn kanssa haluaa elää?

10. ikikukka Vierailija

Kuule jossu, miehelleni laitettiin polveen joku titanium, onko se nivel vai kierukka vai mikä, en tiedä. Ja sen pitäisi lääkärien mukaan kestää hänen lopun ikäänsä, on joku uusi juttu. Toivottavasti ei kymmenen vuoden kuluttua tarvitse uusia. On kamalaa, kun mies itkee kivusta.

11. mihinkähän Vierailija

nuo vuoden sisällä kuolleet kuoli?

12. Jossu Vierailija

Titanium on todellakin ns. ikuista. Hyvä niin, jos miehesi pelkää leikkausta, koska se varmasti kestää. Tietysti pitäähän sitä varovainen olla, ettei hätkyile ja aiheuta vahinkoa leikatulle polvelle. Minä en tiedä mitä minun polveeni on laitettu, mutta taidanpa kysyä, kun menen tässä kuussa jälkitarkastukseen. Minulla on vieläkin särkyä, mutta aika hassua, että särky on nilkassa ja jalkapohjassa. Polvi ei särje. Ankarissa liikkeissä se kyllä ilmoittelee olemassaolonsa, mutta kipu ei ole kovaa. Tuttavallani (mies) laitettiin molempiin polviin yhtäaikaa tekonivel. Kun kysyin häneltä, että miten hän sen kesti, niin hän sanoi, että kyllä sen kestää, kun tietää jatkossa kävelevänsä ilman kipua. Meidän olisi aina kyettävä löytää sen positiivinen ajatus, että paremmaksi kaikki vielä muuttuu...

13. Jossu Vierailija

Katsopa netistä kuvia keinonivelistä ja se osa mikä on rautaa, on hänellä titaniumia.
    Terveisin Jossu

14. ikikukka Vierailija

Katselin kuvat, iso on ollut leikkaus, mutta mietityttää nyt kun siinä sanottiin, että polven liikkuvuusalue ei lisäännyt. Jos siis polven liikkuvuudessa on ollut rajoituksia, ne eivät katoakaan. Vain kipu häviää, toivottavasti olen väärässä.

Mieheni muuten nyt paranee hurjaa vauhtia, kävelee jo normaalisti lyhyitä matkoja, mutta sitten tietty illalla särkee, kun on rasittanut liikaa.

Katsoin siitä linkistä mitä vaikeuksia voi olla sen leikkauksen jälkeen, mieheni sai ilmeisesti ne kaikki. Valitettavasti en älynnyt tutkia etukäteen, jotta olisin voinut rauhoittaa häntä. Jälkiviisaus on se paras viisaus.

15. Lettu. Vierailija

Minäkin olen kuullut/lukenut jostakin, että uuden polvinivelen myötä liikkuvuusalue ei lisäänny ts. on varottava liikoja ponnisteluja, että tekonivel kestää. Mutta onhan se jo paljon, että se jatkuva kipu on poissa ja voi liikkua kuitenkin melko normaalisti ja harrastaakin voi monia liikaa polvea rasittavia liikuntamuotoja. Lääkäri kyllä sitten neuvoo, mitä jatkossa voi tehdä ja mitä ei.

16. Hiliima Vierailija

Olen kuullut että keinoniveliä laitetaan kipujen poistamiseksi eikä toiminnan parantamiseksi. Jossain oli sairauksien pisteytys, millä perusteella pääsee leikkaukseen ja esim lonkkien kohdalla vain kipu oli kelvollinen syy.

17. Jossu Vierailija

Miten tällainen on mahdollista, että kipu olisi ainoa syy...ei kait? Jos liikkuminen on hyvin huonoa ja olet vielä työelämässä, niin tokkopa se on kenenkään etu, että henkilö työkentelee hyvin rajoitetusti ja on osan aikaa poissa töistä, kun ei pääse liikkeelle. Kyllä tähän asiaan työterveyshuollolakin on sanottavansa. Minä olen juuri niitä henkilöitä joiden työkyky oli hyvin rajoittunutta. Nyt uskon, että pystyn vielä täysipainoiseen työskenteleen, kun työvuosia kuitenkin on vielä jäljellä ja tulevaisuudessa ehkä enenmmänkin, jos nostavat tuota eläkeellesiirtymisikää.

18. paulaaa Vierailija

Jokaisella, joilla todetaan paha kuluma polvissa/polvessa on takuulla kova kipu ainakin raskaan työpäivän jälkeen, joka ei tahdo hellittää kipulääkkeilläkään ja nukkuminen kivun kanssa on mitä on. Sattaa olla, että kevyemmässä työssä pärjää, eikä kipuja ole niin paljon. Mutta jos on mennyt jo siihen, että liikkuminenkin alkaa olla huonoa kipeiden polvien tai lonkkien kanssa, niin ei siinä muu auta kun leikkaus.

19. vierailija Vierailija

Hei ! noin vuosi meni ennen kuin sain leikkausajan.Nyt on kununut leikkauksesta kohta kaksi viikkoa.Kivut aivan kauheat, polven molemmilla puolilla isot mustelmat ja jalka kuin puupökkelö.Kaikkein pahin aika on kaksi viikkoa sitten särkyjen kanssa pitäsi pärjätä.Uskon todella , että hyvä tuli, kunhan ensin toivutaan n. puoli vuotta.Leikkaus tehtiin selkäydinpuudutuksella ja kesti n. kaksi tuntia.Lääkettä joutuu syömään todellakin melkosen runsaasti, eikä sekään riitä säryt tulee läpi, kylmäpussi on kovassa käytössä, ei pärjäis ollankaan ilman sitä.Olen kyllä sitä mieltä , että kannattaa.Kylmä geelit autta myös.
    MIHINKÄÄN KEVENETTYYN NIVEL LEIKKAUKSEEN EI KANNATA MENNÄ, MINULLA EIKÄ SADOILLA MUILLAKAAN, SE TOIMI susia jo syntyessään..SUORANAISTA RAHASTUSTA.Joten kahdet tuskat on nyt koettu, joskaan tuo kevenetty versio ei koskaan tullut terveeksi ja säryt senkuin jatkuivat.Lääkäreiden mielestä he eivät ole tavanneet yhtään tapausta tuosta kevennetystä versiosta joka olisi onnistunut, ei kannata mennä vipuun.

20. vierailija Vierailija

21. vierailija2 Vierailija

Hei. Mitä tarkoitat tuolla "kevennetyllä versiolla"

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy