keinot loppuu ton kohta kuusi vuotiaan kanssa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja röppö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

röppö

Aktiivinen jäsen
23.04.2008
8 706
2
36
Pari päivää sitten kerroin,kuinka levitteli askartelutarvikkeita (muovailuvahaa tarroja ym ) ympäri asuntoa...
Joka päivä tekee kiusallaan jotain pientä..heti,kun selkänsä kääntää.
Ja kun kysyy miksi näin niin vastaus on joko "kun yritän olla kiltti,mut se tuhmuus aina vaan tulee mun mieleen" tai "isi on käskenyt olla tuhma sulle".

Meil on ollu jäähy käytäntö käytössä...ei mitään auta..
On lähtenyt joku kiva juttu pois tietyksi ajaksi..ei auta...
Olen yrittänyt selittää,että meiltä lähtee yhteistä aikaa pois,kun siivoan hänen jälkiään,mut häntä ei kuulemma haittaa.

Tänäänkin sokerit piti levittää vasta pestylle lattialle,kun olin pesemässä toisesta huoneesta lattiaa...
:(

huoh...
Josko kohta viimein sais ajan sinne neurologiselle..ja joltain jotain kunnon neuvoja miten saada toi tyttö ymmärtää mitä saa ja mitä ei tehdä.

[QUOTE="heh";23674910]No älä nyt ainakaan siivoa jälkiänsä vaan pistät itse siivoamaan sen mitä on sotkenut. Ja mitään kivaa ei tapahdu ennen kuin jäljet on siistitty.[/QUOTE]

No jos ton tytön noita sokereita laittaisin lattiasta pesee ni se olis sama ku kuitenkin joutuisin sen itse tekee...

Kyl se joutui itse muovailuvahat ym keräilee ja tollaset siivoo mitä pystyy,mutta kun itse on väsynyt ni mielummin tekee kerralla itse ni ei koko ajan tatvitse perässä kulkea.. : /

Meil on samanlainen poika..ei vielä diagnoosiakaan. voi olla ihan tavallistakin. tai sit joitain erityisiä piirteitä mikä auttaisi ymmärtämään logiikkaa. Jäähy ei joka päivä edes kannata. Ainakin palkitse paljon niistä positiivisista hetkistä ja anna silloin myönteistä huomiota. Hän voi olla vaikka tosi huomionkipeä, auta että huomiota saa hyvällä, mutta ei pahalla.

[QUOTE="mama";23674933]Meil on samanlainen poika..ei vielä diagnoosiakaan. voi olla ihan tavallistakin. tai sit joitain erityisiä piirteitä mikä auttaisi ymmärtämään logiikkaa. Jäähy ei joka päivä edes kannata. Ainakin palkitse paljon niistä positiivisista hetkistä ja anna silloin myönteistä huomiota. Hän voi olla vaikka tosi huomionkipeä, auta että huomiota saa hyvällä, mutta ei pahalla.[/QUOTE]

Olen yrittänytkin palkita, kehua tyttöä ja antaa paljon aikaa hänelle,kun toinen lapsi syntyi ja alkoi huomionhakuisuus,mutta mikään ei vaan tunnu riittävän..
Jos kaupassa ostetaan jäätelöä ja pilli mehua niin viiden min päästä pitäisi olla ostamassa lisää jäätelöä tms..
Lelut rikotaan ja jätetään kuljeksimaan..ja sitten kinutaan uusia,vaikka sopimuksena on ollut,ettei uusia osteta ennen,kuin vanhoista opitaan pitämään huolta.

Isänsä ostaa jokatoinen vkl uusia leluja,siellä ei ole sääntöjä..tavarat lojuu miten sattuu jne..
Mä olen vaan se PASKA kun pidän järjestystä yllä ja meillä on säännöt :(
Tuntuu että koko ajan viedään pohjaa siltä työltä mitä mä teen...

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;23674917:
No jos ton tytön noita sokereita laittaisin lattiasta pesee ni se olis sama ku kuitenkin joutuisin sen itse tekee...

Meillä just eilen joutui 3 vuotias siivoamaan hölmöilyllä kaatamansa maidon keittiön pöydältä ja lattialta. Tokikin jouduin itse sitten viimeistelemään homman mutta kyllä niin koville otti tytöllä se siivoaminen ettei takuulla ihan heti tahallaan maitolasia kaada. Kyllä 6 vuotiaaltakin onnistuu jo imurin tai harjan käyttö jos on sokerit levitellyt lattialle. Tietty pääset helpommalla tällä yhdellä kertaa jos itse siivoat, mutta onko helpompaa toistaa tuo sama vaikkapa 10 kertaa kuussa kuin kerralla tehdä selväksi ettet hyväksy tuollaista käytöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;23674972:
Mä olen vaan se PASKA kun pidän järjestystä yllä ja meillä on säännöt :(
Tuntuu että koko ajan viedään pohjaa siltä työltä mitä mä teen...

Sellaista on vastuullisen vanhemman arki. Lohduttaudu sillä että kun nyt näet vähän enemmän vaivaa se maksaa itsensä takaisin korkojen kera kun lapsi on vähän vanhempi :)

Ihan käsi sydämellä,, teil ei siellä kotona ole mitään sellaista mikä aiheuttais tuon?
Et huomaa tekeväs missään virhettä?

Meillä on nimittäin samaa, ja mä en enää voi olla niin sokee sille etten tajuis mistä tytön käytös johtuu.
Onko laps sun kaa vain kotona, vai käykö kerhossa/hoidossa?

[QUOTE="vieras";23675013]Ihan käsi sydämellä,, teil ei siellä kotona ole mitään sellaista mikä aiheuttais tuon?
Et huomaa tekeväs missään virhettä?

Meillä on nimittäin samaa, ja mä en enää voi olla niin sokee sille etten tajuis mistä tytön käytös johtuu.
Onko laps sun kaa vain kotona, vai käykö kerhossa/hoidossa?[/QUOTE]

Ihan käsi sydämellä,ei todellakaan pitäisi olla mitään mikä aiheuttaisi tän...
Tyttö on vaan kovin vilkas ja erittäin huomionkipee. :(
Olen miettinyt tuhansia kertoja et tää johtuu musta jotenkin..pakkohan sen on... :(

Tyttö on ollut nyt vuoden mun kanssa kotona,kun pienempi syntyi...ja muutettiin entisen mieheni luota pois.
Joka päivä ollaan ulkona ainakin viisi tuntia..Osa ulkoilusta kävely reissua ja osa leikkipuistoilua ( joka päivä yleensä ).
Ruokailu ajat ym tarkat ja isommalla omaa aikaa,kuten askartelua ym kun pienempi nukkuu..

Tällä hetkellä ei vaan tee enää mieli askarrella tai mitään kivaa tehdä,kun mikään ei riita,koko ajan pitäisi vaan tehdä enemmän..ja saa vaan kiukuttelua ja pahantekoa kaupanpäälisiksi...

Kai mun pitää myöntää vaan olevani SURKEA ÄITI :(

Onko tytöllä omaikäisiä kavereita ollenkaan? Käykö edes kerhossa tai jossain harrastuksessa? Voi olla osaltaan ihan pitkästymistä ja haasteiden sekä sosiaalisten kontaktien puutetta.

On oman ikäisiä kavereita,joiden kanssa leikkii puistossa tai kaverit käyvät meillä leikkimässä.
Niin ja kerran viikossa tyttö käy kokkikerhossa jossa myös pääsee touhuilemaan oman ikäisten kanssa...

Mietin josko hakisin päiväkoti paikkaa vaikka vain muutamaksi tunniksi päivässä tytölle..Saisi leikkiä ja purkaa energiaa(jota riittää) ja ehtisi tutustua esikouluryhmäänsäkkin jne,mutta eräs ystäväni haukkui jo minut maanrakoon pelkästä ajatuksesta :(
Kun olen kotona niin mitä muiden hoidettavaksi lastani veisin ja veisin työssä käyvän lapselta hoitopaikan..

Meidän 5v alkaa ihan hillitön showmeininki jos muutama päivä ollaan kotona eikä näe kavereita. Ihan koko ajan pitäisi olla keksimässä jotain tekemistä. Meneeköä tyttö syksyllä eskariin? Siellä ainakin pääsee sitten purkamaan energiaa ja touhuamaan muiden lasten kanssa, josko se osaltaan auttaisi.

Ja sellainen vielä ettö meillä ainakin tuo 5v ihan selvästi laajentaa omaa reviiriään ja opiskelee itsenäisyyttä. Ei viihdy enää päiväkausia äidin kainalossa vaan täytyy jo päästä yksin kaverin luokse ja itsekseen pihalle yms.

Juu syksyllä alkaa esikoulu ja toivon,että se rauhottaisi edes vähän.
Sitä ennen meillä neurologiset tutkimukset ym tiedossa..neuvolasta lähete laitettu koska tyttö on todella siis TODELLA vilkas..
Kahta minuuttia ei pysty paikoillaan istumaan..tavallinen kävelykin on hankalaa,kun koko ajan pitäisi juosta ja pomppia..
Ruokailu kestäisi vaikka kolme tuntia jos ei itse istu vieressä..muuten lähdetään pöydästä,puhutaan ja yritetään häslätä koko ajan jotain muuta siinä samalla.

Toissapäivänä käveltiin melkein 20 km yhteensä päivän aikana sekä oltiin reilut kaksi tuntia leikkipuistossa ( pelattiin jalkapalloa,keinuttiin ym ) ja silti kun kotiin päästiin niin energiaa tuntui olevan? :O
Millä tota virtatasoa sais madallettua? :(

Rakastan itse ulkoilua ja tykkään touhuilla monenmoista,mut välillä olis ihana vaan hengähtää..
Vaikka katsoa joku lastenpiirretty yhdessä,mut ei onnistu..kuten ei kirjojen lukeminenkaan :(

[QUOTE="heh";23675298]Ja sellainen vielä ettö meillä ainakin tuo 5v ihan selvästi laajentaa omaa reviiriään ja opiskelee itsenäisyyttä. Ei viihdy enää päiväkausia äidin kainalossa vaan täytyy jo päästä yksin kaverin luokse ja itsekseen pihalle yms.[/QUOTE]

Mä en uskalla päästää yksin pihalle tyttöä,kun on niin vilkas eikä kotonakaan osaa käyttäytyä.
Mä saisin koko ajan olla sydän syrjällään enkä antais itselleni anteeks jos jotain sattuis kun uteliaisuus voittais sen alla piilevän järjen :(

Mun 13 vuotias sisko sekä 7 vuotias veli asuvat melkein naapurissa ja heidän kanssaa olen ulos pästänyt joskus tyttöä..

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä