Keisarileikkaus muuttaa lapsen perimää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilii lisänimetön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lilii lisänimetön

Vieras
Tutkimus: Keisarileikkaus muuttaa lapsen perimää
29.6.2009 7:20
A A STT-TT

Tukholma. Keisarileikkaus muuttaa lapsen dna:ta ja vaikuttaa riskiin sairastua muun muassa joihinkin sairauksiin, uskovat ruotsalaistutkijat.

Svenska Dagbladetin mukaan Karoliinisen instituutin tutkijat ovat löytäneet keisarileikkauksen aiheuttaman dna-muutoksen, joka nostaa riskiä sairastua muun muassa astmaan, syöpään ja diabetekseen.

Yhtenä syynä muutokseen tutkijat pitävät sitä, että keisarileikkauksella syntyneet lapset eivät koe samanlaista asteittaisesti rakentuvaa stressiä kuin normaalia tietä syntyneet lapset, vaan heille stressi tulee yllättäen.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Tutkimus+Keisarileikkaus+muuttaa+lapsen+perim%C3%A4%C3%A4/1135247273990

Mikäli tuo on totta niin sanoisin että aika varmasti kyseessä on elektiiviset eli ennalta suunnitellut sektiot vs alatiesynnytys.
Mikäli synnytys on käynnistynyt ja joudutaan sektioon jo käynnistyneestä alatiesynnytyksestä supistuksineen, niin sikiö on altistunut edes jonkun verran synnytysstressille.

En voi edes kuvitella miten traumaattista on lapselle toisena hetkenä köllötellä synnytykseen valmistautumattomassa kohdussa kaikessa rauhassa ja seuraavana hetkenä yhtäkkiä revitäänkin pihalle keskelle kirkkaasti valaistua leikkaussalia!

Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
Pikkuisen provosoiva otsikko artikkelilla ja todella luotettava tutkimus taas!

Mä en kyllä näe miten tuo otsikko on kovinkaan provosoiva :/ Provosoiva olis ollu tyyliin "Keisarileikkausten aiheuttamat dna-mutaatiot aiheuttavat syöpää!"

Tuo on aika neutraali. Tai miten asian vois neutraalimmin ilmaista?

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mä en kyllä näe miten tuo otsikko on kovinkaan provosoiva :/ Provosoiva olis ollu tyyliin "Keisarileikkausten aiheuttamat dna-mutaatiot aiheuttavat syöpää!"

Niinpä. Neutraali ja toteava otsikko. Ei lainkaan 7päivää. Ja miten voit tutkimuksen luotettavuutta arvioida? Onko tutkimuksen tehnyt ruotsalainen tutkimuslaitos jotenkin huonossa maineessa vai...? Sulla Milla Makia on varmaan jotakin hyvää tietoa asiasta?

Ei näistä pidä aina ottaa itteensä ja alkaa puolustella tyyliin: no eipä ollut paljon vaihtoehtoja, lapsella oli hätä ja tehtiin hätäsektio tai en voinut alakautta synnyttää. Syyllisyys? Sitä on turha potea ja jossitella tai valintoja mitenkään puolustella, jos valinta on ollut hyvin perusteltu ja perustunut parhaaseen mahdolliseen arvioon tilanteesta. Yhtä hyvin voisi joutua jälkikäteen suremaan sitä, miksei suostunut sektioon kun vauvalle tuli pitkittyneestä alatiesynnytyksestä happivaje ja aivovamma.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Ei näistä pidä aina ottaa itteensä ja alkaa puolustella tyyliin: no eipä ollut paljon vaihtoehtoja, lapsella oli hätä ja tehtiin hätäsektio tai en voinut alakautta synnyttää. Syyllisyys? Sitä on turha potea ja jossitella tai valintoja mitenkään puolustella, jos valinta on ollut hyvin perusteltu ja perustunut parhaaseen mahdolliseen arvioon tilanteesta. Yhtä hyvin voisi joutua jälkikäteen suremaan sitä, miksei suostunut sektioon kun vauvalle tuli pitkittyneestä alatiesynnytyksestä happivaje ja aivovamma.

Hyvin sanottu.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Niinpä. Neutraali ja toteava otsikko. Ei lainkaan 7päivää. Ja miten voit tutkimuksen luotettavuutta arvioida? Onko tutkimuksen tehnyt ruotsalainen tutkimuslaitos jotenkin huonossa maineessa vai...? Sulla Milla Makia on varmaan jotakin hyvää tietoa asiasta?

No kylla mulla taitaa nakojaan olla pikkuisen enemman tietoa laaketieteellisen tutkimuksen teosta kuin keskivertopalstalaisella. Eihan tuossa "tutkimuksessa" ole edes saatu selville mitaan, mutta en viitsi tasta asiasta enempaa jankata. Perehtykoon tutkimuksen tekoon ken haluaa

No kylla mulla taitaa nakojaan olla pikkuisen enemman tietoa laaketieteellisen tutkimuksen teosta kuin keskivertopalstalaisella. Eihan tuossa "tutkimuksessa" ole edes saatu selville mitaan, mutta en viitsi tasta asiasta enempaa jankata. Perehtykoon tutkimuksen tekoon ken haluaa

Nojuu, tuohan oli todella pienellä otannalla eikä ne varsinaisesti siinä varmistanu mitään. Ei kumonnu sitä, että keisarileikkaus voi aiheuttaa dna-muutoksia, vaa löys jotain väitettä tukevia seikkoja. Mutta jostain pitää alottaa, eikö? Jos tiedät paljon lääketieteellisen tutkimuksen teosta, niin tiedät myös sen, että pitää alottaa tollasista pienistä tutkimuksista jotka ei välttämättä paljoa asiaa selvennä jotta tiedetään, mitä ja miten tutkia seuraavaksi. Tietenkin keskivertokansalainen voi vetää omia johtopäätöksiä otsikoista, mutta en mä tiedä miten tuota olis neutraalimmin voitu otsikoida. Ehkä pistämällä sinne sekaan joku sana "voi", mutta sitten se jää todella epämääräseks eikä kukaan tiedä mitä järkeä sellasella uutisella on. Silti tuo on todella mielenkiintonen ajatus ja ainakin mä haluan tietää aiheesta enemmän. Ympäristön vaikutuksia perimään ei vielä ymmärretä kunnolla, hyvä että siitä tehdään tutkimusta, ja hyvä, että siitä kerrotaan maailmalle, eikä tehdä tutkimusta suljetusti ja sitten pamauteta suuria uutisia yhtäkkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Tässä varmaan tarkoitetaan suunitellullasektiolla syntyviä, eikä kaikkia sektioita.

Eihän syntyvän lapsen stressitasoon voi vaikuttaa sektion suunnitelmallisuus tai suunnittelemattomuus.

Kyll'ä vaikuttaa; hätäsektio ja kiirellinen sektio tehdään usein vasta synnytyken käynnistyttyä. Silloin sikiön stressitaso on jo noussut. Jotkut hätäsektiot tehdään siinä vaiheessa kun pää jo näkyy.

Pelkosektiot ja hollywood-julkkisten painonhallintasektiot taas tehdään ennen ensimmäistäkään synnytyssupistusta.

Ehkä tällasella tiedolla vois olla merkitystä joillekin pelkopotilaille, jos järjellä pystyy lievyttämään alatiesynnytykseen liittyviä pelkoja?

Mä olen tiennyt, että syntymällä on paljon vaikutusta ihmisen elämään. Moni on sanonu, että synnytyshän on vaa se yks hetki jne... Mutta tuossa ruotsinkielisessä artikkelissa sanotaan, että syntymä on tärkeä hetki geenien kannalta. Syntymä määrää monen geenin kohdalla mitkä geenit sammuu ja mitkä aktivoituu. Se vaikuttaa koko loppuelämään. Sen takia mahdollisimman stressitön, luonnonmukainen synnytys on lapselle paras.

Yhteistyössä