Keittiöalan ammattilaiset - paljonko voisin pyytää palkkaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kotikokki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kotikokki"

Vieras
Olen siis aikoinani kouluttautunut suurtalouskokiksi. En kuitenkaan ole sitä työtä tehnyt moneen, moneen vuoteen, kun olen ollut kotona lasten kanssa.

Nyt eräs lasten kautta tuttu ihminen pyysi minua töihin päiväkotiinsa. Yksityinen päiväkoti, joka panostaa erityisesti kasvispainotteiseen luomuruokaan (tuttua minulle)

Työpäivät olisi 7-15 ja työhön kuuluu
- aamiaisen laitto päiväkodin n 40 lapselle
- lounaan laitto
- välipalan laitto
- n puolivuosittain 5 viikon kiertävän ruokalistan suunnittelu.
Ko päiväkodissa ei käytetä eineksiä eikä puolivalmisteita, eli ruokaa laitetaan ihan perusruoka-ainesta alusta loppuun itse.

Lisäksi tietysti ihan keittiön siistinäpitoa ja tiskiä.
Sen verran pitkään olen ollut poissa työelämästä, että tuntuma palkkatasoon puuttuu. Paljonko tästä työstä voisi pyytää palkkaa.

up. Eikö kellään olisi ajatuksia siitä mitä voisin pyytää.
Minua tosiaan kysyttiin ko työhön, mutta ennen vakavampia keskusteluja mahdollisen tulevan työnantajan kanssa, minun pitäisi kuulemma esittää palkkatoivomus.

Voitko katsoa vaikka kunnallisen puolen tes:istä mkä on peruspalkka? Kuulutko ammattiliittoon? Jos kuulut, kysyt sieltä niin osaavat neuvoa.

Näkeekö noita kunnallisen tes:sejä netistä tai jostain.
Näin kymmenen kotonaolo vuoden jälkeen en kuuluu liittoon enkä mihinkään muuallekaan.

Ja päiväkoti tosiaan yksityinen ja ruoanlaitto mielestäni siinä mielessä vähän haastavampaa, kuin kunnallisen peruspäiväkodin, että ko päiväkoti tosiaan mainostaa itseään kasvispainotteisena luomuruoka päiväkotina eikä käytä mitään eineksiä tai puolivalmisteita. Työtä aamupalan, lounaan ja välipalan laiton kanssa on siis paljon.

Itse teen henkilöstövuokrausyrityksen kautta ravitsemistyöntekijän töitä, palkka kvtesin mukainen, vähää vaille kymmenellä eurolla tunti. Työsi kuulostaa kuitenkin "vastuullisemmalta" ja mukana ruokalistan suunnittelua yms, joten voisiko vaikka 1700-1800€ olla kuukausipalkkana sopiva? Voithan toki vielä molista tai valtiolle.fistä yrittää vapaista työpaikoista onkia vinkkejä palkkatasosta :)

Palkan suuruuteen vaikuttaa esim. millä nimikkeellä työskentelet tai mikä tes on käytössä, tässähän on yksityisestä päiväkoti eli KVTES tuskin tulee kysymykseen. Jos koko puulaaki on sinun vastuulla, 1700 € -1800 € ei todellakaan ole sopiva kk korvaus siitä työstä eli enemmän pitäisi saada edellyttäen että olet ammattilainen ja osaat hommat hyvin.

Lähinnä tuo nyt oli vinkkinä tuo kvtes. Jos siis yksityisen sos tessin puolelta niin tossa linkki:

http://www.finlex.fi/data/tes/stes3742-PT41Yksosala1003.pdf

Siis palkka sijoittuu tuonne G17 ja G21 väliin.

Jos oot ollut 10v kotona lasten kanssa niin et voi kehua, että olisit kovinkaan kummoinen ammattilainen vaikka olisitkin lapsillesi kotona ruokaa tehnyt.
Et sillä perusteella ei voi palkkaa hilata ylöspäin.

Väittäisin et joku 1600-1700€ on sellanen, mitä tosta hommasta kehtaa pyytää, 1800€ ravintola-alalla ilman vuorolisiä on jo tosi hyvä palkka.

Ja noh, on toi kuitenkin johki carteravintolaan verrattuna ihan pirun helppoa hommaa, sulla on tiedossa kuinka monelle muksulle ne ruoat teet ja sillä nyt ei ole väliä onko ruoka kasvispainotteista vaiko eikö, mitään erityisen haastavaa tuossa työssä ei ole, verrattuna muuhun työhön ravintola-alalla. Päinvastoin, toi on aika helppo duuni tolla alalla...

Mulla on muuten samanlainen työ mutta lisäksi teen vielä päivällisen ja kuljetan ruoan toiseen pisteeseen. Palkka 9,34 euroa tunti eli vähän...on yksityinen ja itse tehdään ruoat.

Minusta kuulostaa aika työläältä. Onko sinulla minkäänlaista apua vai ihan yksinkö teet. Kai siellä on kunnon laitostiskikone ja muutenkin keittiö vaatimusten mukainen. Melko haastavaa varmaankin. Rahamäärä mikä sulla käytettävissä ruokiin ei varmaankaan ole kovin suuri lasta kohden. En lähtisi tuohon työhön alle 2000 euron ja työsopimukseen selvästi kirjata mitä työhösi kuuluu ettet vaikka joudu välillä lastenhoitajaksikin.

Mä teen myös vastaavaa, mutta lounas tulee valmiina. Mun palkka on 1750. Mutta sekin vaihtelee. Osa saa satasen enemmän samasta hommasta, samassa yrityksessä. Ja jokunen saa myös keittiötyöntekijän hommasta sen 1850. Et ihan mitä pyytää. Mä lähdin liian halvalla töihin :)

[QUOTE="Minä";24643452]Mä teen myös vastaavaa, mutta lounas tulee valmiina. Mun palkka on 1750. Mutta sekin vaihtelee. Osa saa satasen enemmän samasta hommasta, samassa yrityksessä. Ja jokunen saa myös keittiötyöntekijän hommasta sen 1850. Et ihan mitä pyytää. Mä lähdin liian halvalla töihin :)[/QUOTE]

Teet vastaavaa muttet tee edes lounasta? :D Mitä sä sitten teet siellä?

Kiitos vastauksista.

Olen todellakin ammattilainen keittiöhommissa ja ollut työelämässä n 10 vuotta. Mutta viimeiset 10 vuotta olen kuitenkin ollut kotana omien lasten kanssa.

Minulla tulee olemaan vastuullani koko keittiö. Joskin erittäin hyvin laitteistettu ja nykyaikainen sellainen. Lastenhoitoon en joudu enkä ehdi osallistumaan, sillä keittiö työllistää yhden ihmisen täysin. Laitosapulainen auttaa tiskin ja keittiön siivoamisen kanssa vähän, mutta ruoanlaitto ja ruokalistojen suunnittelu on puhtaasti minun vastuullani.

Tuo linkki Yksityisen sosiaalialan työehtosopimukseen oli TOSI hyödyllinen. Suurkiitos siitä. Palkkataulukkoja tutkittuani uskallauduin pyytämään 2100e/kk ja se hyväksyttiin.

Lokakuun alusta aloitan jo työt. IHANAA!!!!!!

On muuten oikeasti tosi ihanaa mennä töihin pitkästä, PITKÄSTÄ aikaa. ja saan vielä kaksi nuorinta lastani (kaksi vanhinta jo koulussa) tuohon samaan päiväkotiin henkilökunta hintaan :-) eli tiedän jatkossakin mitä lapseni syövät...

Alunperin olin ajatellut mennä töihin vasta ensi vuoden elokuussa, mutta kun tällaista työtä minulle tarjottiin, niin en voinut kieltäytyä. Ja ajatelkaa... Ihan oikeasti, kuinka usein tullaan ihan tarjoamaan, että haluaisitkos tulla meille töihin...

Ja kuulostaa minusta juuri sopivalta hommalta minulle :-)

Kyllä olen nyt iloisella tuulella!

Yhteistyössä