Keksikää mulle loppuviikon ruokalista - kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Pitäis mahdollisimman vähällä rahalla selvitä tämä kuukausi. Mun tyyli ollu että kun käyn kaupassa niin haalin vain jääkaappiin ja pakastimeen kaiken näköistä ja sit ruoka kerrallaan mietin et mitä tekisin. tuossa se ongelma että ei saa sit aina tehtyä kaikkea kun jotain oleellista puuttuu.
Kohta oon lähdössä kauppaan ja pitäis loppuviikon eväät saada tuotua. Pakastimessa on sisäfilettä ja ranskalaisia että niitä tehdään varmaankin to tai su.

Välipaloja ym saa kans ehdotella.
Sen verran että lapset inhoaa keittoja ja kiusauksia.

Puuroa yhtenä päivänä, vaikka jonkun kiisselin kanssa. Makkaraa tai nakkeja ranskisten kanssa. makaronilaatikkoa yhtenä päivänä.

Puuroa syödään aika paljon aamupalaksi. Mut vois varmaan riisi/mannapuuroa tehdä joku päivä. Nakit tulee korvista kun uutena vuotena syötiin monena päivänä. Ranskalaiset paitetaan nykyään öljyssä joten ne ei meillä arkiruokaa (uunissa paistetut ei mee kellään enää alas).
Tuo makaronilaatikko on ollu viikottaista ruokaa ja aika kyllästyneitä siihenkin mutta pitää kokeillä jos sais jonkin version siitä väännettyä.

Makaronilaatikkoon saa vaihtelua kun lisää sekaan salamisuikaleita tai maustaa jauhelihan tacomausteella, jota käytetään tortilloihin.

Tee iso satsi jauhelihakastiketta. Ekana päivänä tarjoa se perunoiden kanssa ja toisena päivänä kaada kastikkeen sekaan tomaattimurskaa ja tarjoa se spagetin kanssa.

[QUOTE="Outsa";22816740]Makaronilaatikkoon saa vaihtelua kun lisää sekaan salamisuikaleita tai maustaa jauhelihan tacomausteella, jota käytetään tortilloihin.

Tee iso satsi jauhelihakastiketta. Ekana päivänä tarjoa se perunoiden kanssa ja toisena päivänä kaada kastikkeen sekaan tomaattimurskaa ja tarjoa se spagetin kanssa.[/QUOTE]

Helpommalla pääsee kun tekee kahdella kertaa. Yhdellä kertaa menee 2 pkt jauhelihaa joten kaksinkert. annos jo aika mahdoton paistaa. Tai kyllä tuosta kahdesta paketista jää mulle ja kuopukselle seuraavaksi päivää vielä.
Onko noita salamisuikaleita jossain valmiina? en ainakaan täältä tuppukylältä ole löytänyt.

Kasvislasagne (meillä syödään sitä tänään ja luultavasti myös pe pakkasesta), lihapullat (mukaan soijarouhetta) ja muusi, kalapuikot ja perunat, pakastekala uunissa. Keittoja ja laatikoita/kiusauksia minä tekisin, jos pitäisi mahdollisimman vähällä rahnalla saada paljon...

Juuri hain kaupasta kaalia,porkkanaa,sipulia..ison paketin jauhelihaa.
Tästä tulee 6 enkiselle perheelle kahdeksi päiväksi evästä +pakkaseenkin yhdelle ruokailulle.Ostokset tekivät 6e.Mausteet ja riisit kaapissa valmiina.

Kalaa! Tuoretta, uunissa yrteillä maustettuna. Pannulla paistettuna. Kyytipojaksi perunat ja salaattia. Puuroa kerran viikossa (riisipuuro+kiisseliä+tuoreet kotona tehdyt sämpylät). Ja opeta ne muksut syömään niitä keittoja!! Aloita jauhelihakeitolla (perunoita, j-lihaa, porkkanoita, riisiä, + niitä mukeroiden makaroneja+ hyvät mausteet + tuore leipä).

Mä heitin juuri kanapadan uuniin, mulla on siinä laputettuja marinoimattomia kanasuikaleita, riisiä, soijaa, ananaspurkki, fetajuuston paloja ja kanaliemikuutio. Teen niin ison satsin, että tuosta syö kahdesti.

Oon viikon poikien kanssa kotona, joten mullekin kelpais ideat.

[QUOTE="a p";22816772]Helpommalla pääsee kun tekee kahdella kertaa. Yhdellä kertaa menee 2 pkt jauhelihaa joten kaksinkert. annos jo aika mahdoton paistaa. Tai kyllä tuosta kahdesta paketista jää mulle ja kuopukselle seuraavaksi päivää vielä.
Onko noita salamisuikaleita jossain valmiina? en ainakaan täältä tuppukylältä ole löytänyt.[/QUOTE]

Siis kuinka monta teitä on syömässä siellä? Meitä 5 ja yksi jauhelihapaketti riittää kyllä meidän kastikkeeseen ja jää jopa annos tai 2 ylikin!

[QUOTE="poikia3";22816876]Siis kuinka monta teitä on syömässä siellä? Meitä 5 ja yksi jauhelihapaketti riittää kyllä meidän kastikkeeseen ja jää jopa annos tai 2 ylikin![/QUOTE]

Meitä on kahdeksan. Miehen lisäksi on 10v 11v ja 13v pojat joille uppoaa aika kiitettävä määrä ruokaa.

[QUOTE="a p";22816708]Puuroa syödään aika paljon aamupalaksi. Mut vois varmaan riisi/mannapuuroa tehdä joku päivä. Nakit tulee korvista kun uutena vuotena syötiin monena päivänä. Ranskalaiset paitetaan nykyään öljyssä joten ne ei meillä arkiruokaa (uunissa paistetut ei mee kellään enää alas).
Tuo makaronilaatikko on ollu viikottaista ruokaa ja aika kyllästyneitä siihenkin mutta pitää kokeillä jos sais jonkin version siitä väännettyä.[/QUOTE]

Mä teen makaronilaatikon näin, niin taas maistuu:

Lihaliemikuutio ja koskenlaskijasulatejuusto keitetään vedessä. Jauheliha paistetaan. Makaronia ei tarvitse keittää vaan se laitetaan suoraan vuokaan, sekaan makaroni ja tuo neste. Uuniin 175 astetta ja 45 minuuttia, valmista! Päälle voi laittaa vielä halutessaan juustoraastetta.

Niin ja juuston määrää voi vähentää ja laittaa vaikka tomaattia tilalle.

Mutta maku on ihan erilainen kuin tavismakaronilaatikossa, ja tavislaatikkoonkin voi jauhelihan tilalle laittaa myös kanaa.

[QUOTE="poikia3";22816857]Mä heitin juuri kanapadan uuniin, mulla on siinä laputettuja marinoimattomia kanasuikaleita, riisiä, soijaa, ananaspurkki, fetajuuston paloja ja kanaliemikuutio. Teen niin ison satsin, että tuosta syö kahdesti.

Oon viikon poikien kanssa kotona, joten mullekin kelpais ideat.[/QUOTE]

Paistatko ensin nuo suikaleet? Keitätkö riisin? Vai laitatko kaikki raakana? Paljonko nestettä jne?

Puuro rikoituista ohrasuurimoista (halpa, suomalainen, ryynit säilyy kaapissa), itse tehty hernekeitto (tee aina väh. 2 pussista kuivia herneitä ja pakasta annoksittain), perunamuusi & jotain (tänään kalapuikot, huomenna ruskistat jääneen muusin sekaan jauhelihan/kanasuikaleet), munakas sipulilla ja jollakin proteiinipitoisella.

[QUOTE="a p";22816895]Meitä on kahdeksan. Miehen lisäksi on 10v 11v ja 13v pojat joille uppoaa aika kiitettävä määrä ruokaa.[/QUOTE]

Mulla on pian 14 v ja 8 v, mut 6 v ei nyt vielä mielettömiä määriä syö, tuo vanhin sen sijaan kyllä.

Minkäikäisiä nirsoilijat ovat?
jauhelihaan jatkoa soijarouheella ja vaikka porkkanaraasteella.
Makaroonilaatikkoon saa vaihtelua vaikkapa tekemällä peppipitkätossun voimavuokaa.
Itsetehty italianpata on maistuvampaa ja edullisempaa kuin kaupan pussiversiot.
Sisäfileen jalostaisin niin että tekisin pataa, sekaan porkkanaa, perunaa, lanttua tai naurista, sipulia ja mausteita sekä lihaa. pitkä haudutus ensin ilman perunoita.

broiskusuikaleita, riisiä ja pakastekasveja vuokaan ja uuniin, helppoa ja halpaa.

[QUOTE="vieras";22816823]Kalaa! Tuoretta, uunissa yrteillä maustettuna. Pannulla paistettuna. Kyytipojaksi perunat ja salaattia. Puuroa kerran viikossa (riisipuuro+kiisseliä+tuoreet kotona tehdyt sämpylät). Ja opeta ne muksut syömään niitä keittoja!! Aloita jauhelihakeitolla (perunoita, j-lihaa, porkkanoita, riisiä, + niitä mukeroiden makaroneja+ hyvät mausteet + tuore leipä).[/QUOTE]

Kyllä meillä välillä niitä keittojakin on, mutta kun kaikki kuorossa vinkuu et hyi pahaa niin mieluummin tekee jotain muuta.

[QUOTE="a p";22816907]Paistatko ensin nuo suikaleet? Keitätkö riisin? Vai laitatko kaikki raakana? Paljonko nestettä jne?[/QUOTE]

Mä vaan lätkin summassa kaiken, lisään vettä jos on tarvis. Nyt uuniin meni n. 3,5 dl riisiä, nestettä meni n. litra + ananaksen liemi ja kanaa meni 600 g. En paista tai keitä mitään ensin, kaikki vaan uuniin, käyn sekoittamassa välillä ja lisään vettä jos on tarvis.

[QUOTE="poikia3";22816915]Mulla on pian 14 v ja 8 v, mut 6 v ei nyt vielä mielettömiä määriä syö, tuo vanhin sen sijaan kyllä.[/QUOTE]

Meillä löytyy noiden kolmen isomman lisäksi vielä nuo 8v ja 6v sekä tuo kuopus 3v joka tosin aika pieniruokainen.

[QUOTE="poikia3";22816930]Mä vaan lätkin summassa kaiken, lisään vettä jos on tarvis. Nyt uuniin meni n. 3,5 dl riisiä, nestettä meni n. litra + ananaksen liemi ja kanaa meni 600 g. En paista tai keitä mitään ensin, kaikki vaan uuniin, käyn sekoittamassa välillä ja lisään vettä jos on tarvis.[/QUOTE]

Ok. Pitää testata onnistuuko.

kalakeitto seitistä
makkarakastike ja perunat
lihapullia ja perunamuusia
makaroonilaatikko
broilerohrariisivuoka
kiisseli ja mannapuuro
vispipuuroa
uuni pannaria ja hilloa
hernekeittoa
karjalanpaisti ja perunat

Ehdotelmia..

Pasta carbonara (pekonia, pastaa, ruokakermaa+ mausteita)
Pekonilaatikko (perunasuikaleita, pekonia, munamaito+ mausteita)
Seisotkua (puuroriisi (keitetty)+ seiti paitettuna+ ruokakermaa+ currya ja suolaa.. sotketaan sekaisin)
Porkkanasosekeitto (porkkanaa+ puuroriisiä+ voita+ ruokakermaa+ mausteita)
Hernekeittoa (sianlihaa+ herneitä+ porkkanaa+ mausteita)
Ohrapuuroa + kiisseliä
Minestronekeitto (pastaa+ porkkanaa+ lanttua+ persiljaa+ lihaa+ tomaattimurskaa)
Lindströminpihvejä+ muusia

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;22816917:
Minkäikäisiä nirsoilijat ovat?
jauhelihaan jatkoa soijarouheella ja vaikka porkkanaraasteella.
Makaroonilaatikkoon saa vaihtelua vaikkapa tekemällä peppipitkätossun voimavuokaa.
Itsetehty italianpata on maistuvampaa ja edullisempaa kuin kaupan pussiversiot.
Sisäfileen jalostaisin niin että tekisin pataa, sekaan porkkanaa, perunaa, lanttua tai naurista, sipulia ja mausteita sekä lihaa. pitkä haudutus ensin ilman perunoita.

broiskusuikaleita, riisiä ja pakastekasveja vuokaan ja uuniin, helppoa ja halpaa.

Siis nuo keitot ei uppoa lapsista oikein kellekkään. Jauheliha keitto ehkä parhaiten. Makaronilaatikkoon yleensä tungen vähän sitä sun tätä mitä sattuu kaapista löytymään, että ei aina oo sitä samaa.
Sisäfileen saa mies tehdä osaa sen paremmin (ja kun silläkin nyt muutama vapaapäivä) .

Yhteistyössä