Hae Anna.fi-sivustolta

Keksittekö allergioita ?

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä traumoja, 10.02.2008.

1. traumoja Vierailija

Onko muilla tapana keksiä allergioita jos ette pidä jostain tietystä ruoka-aineesta ?
    Aina kun minulta kysytään niin sanon olevani allerginen punajuurille, koska en voi sietää niiden makua.

2. Fiia Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ei todellakaan! Laktoosi-intoleranssissa on ihan riittävästi rajoitetta, muuta en kaipaa. Tosin eipä ole sellaista ruoka-ainettakaan, jota en söisi.

Sukulaispoika väittää olevansa allerginen sipulille. Hän äitinsä sanoo, ettei sellaista ole todettu, mutta poika ei pidä sipulista. Kyllä hän sitä syö, jos ei huomaa ;=)

3. Mangetout Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    No en todellakaan keksi! Jos en jostain pidä niin jätän syömättä. Tosin sellaista ainesta ei taida ollakaan, mitä en kohteliaisuussyistä voisi edes vähän maistaa.
    Minäkin tiedän noita sipulikammoisia. Ei se mitään allergiaa ole, korvien välissä vaan.

4. oii Vierailija

Minun ystäväni ainakin on tosi kipeä, jos sipulia syö. Ei se mitään kammoa minun mielestäni ole. Ei sitäkään siis aina kannata vähätellä. Useinmiten se on kyllä vain sitä, ettei tykkää sipulista. Eihän kaikki tykkää kalastakaan. Eikä allergisen suu hylji allergiaa aiheuutavaa ruokaa, siitä vaan saattaa tulla aika ikävät seuraukset. Allergiat on kuitenkin todella vakava asia. Henkilölle, joka sanoo olevansa allerginen esimerkiksi pavuille, ei tulisi mieleekään tarjota papuja vaan sen takia, että epäilen että se on huijausta. Mutta miksi ei voi reilusti sanoa ettei jostain pidä? Ja miksi pitää salaa tyrkyttää ihmiselle jotain sellaista mistä hän ei pidä, jos tietää sen jo etukäteen?

5. nil. Vierailija

Sipulille ei kai voi olla allerginen, tai ainakin se on hyvin harvinaista. Sen sijaan esimerkiksi refluksista tai ärtyneestä suolesta kärsivät voivat saada pahojakin oireita sipulista.

Mielestäni on ilkeää keksiä, että ei muka sairauden takia voi syödä jotakin. Se on niin eri asia kuin se, ettei vain halua syödä. Minusta se on loukkaavaa oikeasti sairaita kohtaan. Miksi ei voi sanoa vain, että ei punajuuria minulle kiitos. Tai että en pysty syömään punajuuria.

6. landella Vierailija

Eräs puolison kautta "sukulaisekseni" tullut päätti testata minua, tietämättäni. Tempaisi kahvipöytään purkin maitoa, jossa olikin aamulla navettakeittiöstä tuotua lypsyä. Kun ei muori uskonut hienohelman puheita. (ihan niinkun kiinnostaisi hänen uskomuksensa) Eipä aikaakaan, sain hirveät vatsanväänteet. Kyytini lähti viemään kotiin minua, emäntää harmitti, kun oli toivevieraita. On moukka myöntänyt jälkeenpäin testanneensa. Ajatelkaa jos olisin kertonut olevani ampiaisen pistolle allerginen, olisi varmaan jemmannut muutaman kahviini ja sitä tietä tukehtuminen olisi ollut varmaa.

7. nil. Vierailija

Juuri näitä testaajia tulee siksi, että kun joku keksii itselleen "kivan" allergian tai muun sairauden, kuvitellaan että muutkin keksivät omansa. Siksi mua ärsyttää kun miehen veljen vaimo on keksinyt, että hänellä on hiivasyndrooma ja että hän ei siksi voi syödä mm. leivinhiivaa ja maitotuotteita. Kuitenkaan hän ei saa oireita jos ei tiedä että tuotteessa oli hiivaa, maitoa tai sokeria. Kaikki muut tietävät tästä ja naureskelevat hänelle selän takana, jopa hänen miehensä. Kai hän itse uskoo "sairauteensa" eikä tajua, että muut tietävät ettei hänellä sellaista ole. Sitten kun mulla on laktoosi-intoleranssi, jotkut ei ymmärrä, että kyse on todellisesta vaivasta eikä mistään huomion hakemisesta. Ei ole kiva kun luullaan, että minäkin vaan huomiota hakeakseni haluan erottua porukasta ja vaatia "erityiskohtelua". Kerran olen minäkin näissä sukulaisissa saanut kamalan ripulikohtauksen ja kärsinyt tuskaisista mahavaivoista. No ainakin uskovat nyt, koko kämppä haisi sen verran pahalle ja näkivät että olin oikeasti tuskissani. Onneksi kyse oli vain laktoosi-intoleranssista, jossa laktoosin saaminen ei mitenkään vahingoita elimistöä pysyvästi tai aiheuta mitään kuolemanvaaraa.

8. Tippy Vierailija

Voi jestas näitä taunoja.Miksi se teitä kiinnostaa miksi jotkut jättävät sipulit syömättä? Ei toista pakoteta syömään mitä ei pysty /halua. Ärsyttää kun multa puolitutut tenttaa miksi en syö sitä tai tätä. Minulla on paha ärtyneen paksusuolen syndrooma, joten sipulit ja paprikat pitää jättää pois- en silti halua esim työporukassa kuvailla inhoja oireita (ripuli, ilmavaivat, närästys) että varmasti uskovat olla tyrkyttämättä ko. ruokia minulle.
    Lisäksi minulla on paha laktoosi-intoleranssi ja aina ollaan sitä Hylaa tyrkyttämässä ja vakuutellaan että "ei tästä mitään oireita tule". Joojoo, ripuloinko vessan seinätkin jotta uskovat ettei se hyla kaikille käy.
    Ai niin ja lisäksi olen vegaanikin. Se menee jo monilta ihan yli ymmärryksen, mutta menköön.

9. Joka lähtöön Vierailija

Onko käynyt mielessä, että ehkäpä hänen ruokavalionsa näitä teidän testailujanne lukuun ottamatta on muuten niin hyvällä mallilla, että yksittäisestä hairahduksesta ei vielä tule oireita, vaikka jatkuvasta käytöstä tulisikin?

• Tykkään Tykkään x 1
  10. hyla-into -äiti Vierailija

Mullakin on yksi täti, joka teeskenteli laktoosi-intoleranssia aina kun sattui huvittamaan, esim. meidän häissä oli tehty osa ruoista sopimaan just laktoosi-intolerantikoille, mutta tää täti pisteli sitten sitä mikä näytti sillä hetkellä parhaalta, sopi se hänelle tai ei.
    Tyttärelläni on oikeasti laktoosi-intoleranssi, mummo muistaa jo ostaa oikeanlaista maitojuomaa, mutta ruoan tekeminen sillä tai leipominen sitä käyttäen on vielä hakusessa. Olen sitten sanonut tytölle, että et syö mitään sellaista mistä tulee kipeäksi, kyllä se mummokin oppii, ei ole vielä kalkkis. Onpahan vaan meidän perheen eka oikeasti ruokarajoitteinen.

11. Maitotyttö Vierailija

Tämä ei nyt mitenkään liity aiheeseen, mutta itseäni harmittaa kun anoppi ei koskaan muista ostaa maitoa kahvipöytään, vaikka varmasti tietää minun juovan kahvin maidolla ja käyttävän maitoa muutenkin esimerkiksi ruoan kanssa. Vegaaniystävienkin luona saa kahviinsa soija- tai kauramaitoa, mutta anoppilassa pitää litkiä sumppinsa mustana.

12. bellona Vierailija

Kaikkea sitä näkeekin. Ei tulisi mieleenkään feikata jotain allergiaa.

13. höh ja pöh Vierailija

Miksi et vie omaa maitoa mukanasi, ei luulisi olevan kova homma.

14. hävettäs Vierailija

Hän on ongelma ja Te naureskelijat olette ongelma nro 2. Että kehtaatte.

15. Osa-aikaduunari Vierailija

Mielelläni veisinkin, jos olisimme anopin kanssa tuttavallisemmissa väleissä. Tapaamme kuitenkin anopin luona vain muutamia kertoja vuodessa, joten mielestäni olisi loukkaavaa ottaa omat eväät mukaan. Anoppi itse on sanonut vihaavansa maitoa, joten muistamattomuuden takana saattaa olla muutakin kuin varhaisdementia. ;)

16. Maitotyttö Vierailija

Anteeksi, vastasin edelliseen viestiin epähuomiossa toisella nimimerkillä. ;D

17. Ei, en todellakaan keksi allergioita. Joitakin ruoka-aineita voin syödä pienen määrän ilman että niistä tulee oireita, joistakin tukehdun.

Yleensä varaudun juhliin ilmoittamalla allergiani ja syömällä ennen juhlia erityisen hyvin. Tällöin ei tule nälkä, jos juhlapaikalla ei olekaan minulle sopivaa ruokaa. Onneksi ystäväni ottavat allergiani erittäin hyvin huomioon!

18. epämääräinen Vierailija

En todellakaan keksi allergioita. Joitakin ihmisiä saattaa tosin hämmentää se, että muutamat allergiani ovat muuttuneet vuosien mittaan. Jostain syystä jotkut aiemmin allergisoineet käyvätkin nyt ja toiset taas eivät.

Ja hoitosuosituksetkin ovat muuttuneet, joten joitakin uskallan tällä hetkellä kokeilla, mutta voi olla, että ovatkin vuoden kuluttua uudestaan kieltolistalla. Ja osa on seurannassa. Ja vaikka joitakin saankin kokeilla, toisia taas pitää välttää kokonaan, joten voi ulkopuolisesta näyttää allergiani epäuskottavilta.

19. ymmällä Vierailija

No jos olet vegaani, niin ethän sinä sitä maitoa muutenkaan juo - oli Hylaa tai ei :-DD

20. päänsärkyilijä Vierailija

En ymmärrä, miksi sipulista ei saisi olla pitämättä (vaikka ei mitään fyysistä rajoitetta olisikaan) ja miksi sitä tulisi piilottaa sipulia välttelevien ruokiin. Jos joku kertoo, ettei pidä sipulista, on lapsellista olla ottamatta tätä yksinkertaista toivetta huomioon. Saati sitten, ettei edes kerrota, että ko. ruuassa on sipulia! En minä ainakaan ala emännälle valittamaan, jos huomaisin, että ruuassa onkin sipulia, vaikka toisin väitettäisiin. Ottaisin tämän henkilökohtaisena loukkauksena, mutta ilmeisesti emäntä myhäileekin tyytyväisenä (juttujenne perusteella), kun luulee onnistuneesti huijanneensa minua o_O?

Saan itse sipulista siitä päänsäryn. Erityisesti tuore sipuli aiheuttaa tämän jo pelkällä hajullaan. En ole varma, saanko päänsäryn sen vuoksi, etten pidä sipulista vai enkö pidä sipulista koska saan siitä päänsäryn? Joka tapauksessa en ole ikinä pitänyt sipulista ja oli särky sitten psykosomaattista tai ei, tunnen ihan oikeaa viiltävää kipua sipulin vuoksi. Jos maistan "lämpimän" sipulin jostain sosekeitosta / perunasoseesta, minulle tulee oksennusrefleksi (ehkä liittyy päänsäryn pelkoon?). Tämä on erittäin noloa ruokapöydässä (varsinkin jos ruuanlaittaja on läsnä...), eli tämä on johtanut myös kypsennetyn sipulin välttelemiseen.

Saatan jonkun mielestä kuulostaa "nirppanokalle" tai nirsoilijalle, mutta jos sinä saisit jostain ruoka-aineesta viiltävän päänsäryn tai oksenusrefleksin, et ehkä haluaisi että joku piilottelee ko. ainesta tahallaan ruokaasi?

Yleisesti aiheeseen liittyen, mielestäni on väärin teeskennellä allergiaa, mutta kohteliasta / hyväksyttävää kertoa, jos ei yksinkertaisesti siedä jotain tiettyä ruoka-ainetta. Minä ainakin haluan valmistaa vierailleni sellaista ruokaa, josta he oikeasti pitävät!

• Tykkään Tykkään x 1
  21. Osa-aikaduunari Vierailija

Minulle taas sienen maku saattaa aiheuttaa oksennusrefleksin, ja siksi en koske sieniruokiin pitkällä tikullakaan. Muutama säilötty herkkusieni ruoan seassa menettelee, mutta ne eivät yleensä maistukaan juuri miltään. Aiheesta on käyty pitkiä keskusteluja sienten ystävien kanssa... Jotkut ovat sitä mieltä, että aikuisen ihmisen ja etenkin kasvissyöjän pitäisi pystyä totuttelemaan sieniin. Mutta kun ei pysty ottamaan edes sitä haarukan kärjellistä!

Itse kokisin verisenä loukkauksena, jos joku ystävänä pitämäni henkilö opetusmielessä "piilottaa" ruokaani sieniä. Voin sanoa, että minua olisi turha kutsua sen jälkeen vierailulle.

22. En keksi Vierailija

kun ei tarvitse, ihan oikeita allergioita löytyy riittävästi! Meillä on kyllä yleensä tapana porukalla tehdä ruoka yhdessä, jolloin myös suunnittelemme ruuan yhdessä ja eri mieltymykset tulevat näin otetuiksi huomioon. Allergiat pistävät reunaehdot ja meidän porukasa niitä on useita, silti koskaan ei ole ollut mitään ongelmia suunnittelussa. Monet myös kysyvät minulta etukäteen että sopiiko suunniteltu ruoka minulle, usein myös kysyn että mitä ruokaa on ja tuonko omat ruokani vai pystytäänkö ruokavalioni huomioimaan. Tällöin ei tule ikäviä yllätyksiä!

23. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olenkohan minä keksinyt sen ainoan yliherkkyyteni, jonka huomasin silloin kun kiivit vuosia sitten tulivat Suomeen. Söin yhden kiivin ja nieluni turposi, niin etten uskaltanut lähteä töistä kotiin. Kuulin myöhemmin, että karviaisilla ja kiiviillä on sama allergisoiva vaikutus. Mutta lapsena napsittiin karviaisia tuosta vain, ilman mitään oireita.
    Kiiviä tietenkin vältän, ja nyt myös karviaisia, mutta se on pientä näiden kaikkien vakavampien rajoitteiden rinnalla.

24. Osa-aikaduunari Vierailija

Minä pystyn syömään sekä karviaisia että kiivejä, mutta jälkimmäisistä tulee kieli kipeäksi.

25. Meri Vierailija

En keksi allergioita! Mulla on oikeesti allergioita, pavuista oli puhetta niin oon allerginen pavuille ja herneille mikä ei haittaa kun en niistä edes tykkää! Sitten on joitakin mitä en vaan syö. Ja on myös niitä mitä en syö kun en tykkää. Sipulista oli puhetta niin sipuli tuntuu kurkussa ikävältä ja sipuli myös estää veren hyytymisen, siksi Dracula ei voi syödä vuotais vielä kuiviin!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri