KELA juttuja.. opiskeleva äiti.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ähhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ähhhh

Vieras
Jään tästä toisesta lapsesta äitiyslomalle syyskuun lopulla. Sitä ennen kerkeän käydä kuukauden koulua. MITEN MENEVÄT TUET? (sumislisä, opintotuki) En vissiin saa esikoiseltani tukia tuolta opiskelukuukaudelta koska hän on hoidossa? Voinko äitiyslomalla suorittaa minkäänmoisia opintoja, vai vaikuttavatko ne heti äitiyspäivärahaan? Saanko opiskelijan asumislisää (johon ei siis vaikuta puolisontuet) vai saako sen vain silloin kun opintoja kertyy tietyn verran.. Äh. yritin selvitellä näitä kelan sivulta, mutta ei valjennu..
Kannattaako minun edes hakea opinotukea tuolta yhdeltä kuukaudelta..?

Saat tehdä opintoja, mutta jos nostat tukea, saat minimiäippärahan niiltä päiviltä. Mutta opintopisteitä saa nykyään kyllä suorittaa ja se ei vaikuta mihinkään.
Kun teillä on lapsi, ette saa enää asumislisää, vaan asumistukea.

Äitiys/vanhempainlomalla voit opiskella ja nostaa opintotukea normaalisti, tällöin saat minimi äitiys/vanhempainrahaa. Itse lakkautin heinäkuun lopulla alkavan äitiyslomani ajaksi opintotuen, koska saan aiempien tulojen perusteella korkeampaa äitiysrahaa kuin mitä minimiraha + opintotuki olisivat yhteensä.

Oletko korkeakouluopiskelija? Ilmoittaudun ensi vuodeksikin läsnäolevaksi yliopistoon, voin sitten gradua tehdä eteenpäin jos näyttää että ehtii ja jaksaa. Säästyypä tukikuukausia kun ei kuitenkaan opintotukea nosta.

Asumislisästä en osaa sanoa..

Lisään vielä, että esikoisesta et saa tukea, jos hän on hoidossa. Voit saada hänestä äitiyslomalla kotihoidonlisää mikäli tulonne ovat tarpeeksi pienet. (käytännössä tarkoittaa aikalailla minimiäitiysrahaa jne.)
Ja se että kannattaa ottaa tukea yhdeltä kuukaudelta... no pärjäätkö ilman vai tarviitteko sen rahan - siitähän se aikalailla on kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja hopsula:
Äitiys/vanhempainlomalla voit opiskella ja nostaa opintotukea normaalisti, tällöin saat minimi äitiys/vanhempainrahaa. Itse lakkautin heinäkuun lopulla alkavan äitiyslomani ajaksi opintotuen, koska saan aiempien tulojen perusteella korkeampaa äitiysrahaa kuin mitä minimiraha + opintotuki olisivat yhteensä.

Oletko korkeakouluopiskelija? Ilmoittaudun ensi vuodeksikin läsnäolevaksi yliopistoon, voin sitten gradua tehdä eteenpäin jos näyttää että ehtii ja jaksaa. Säästyypä tukikuukausia kun ei kuitenkaan opintotukea nosta.

Asumislisästä en osaa sanoa..

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Miten kun itse olen kanssa kokopäiväinen opiskelija, mutta olen tehnyt jo monta vuotta koulun ohessa töitä. Äippälomalla en nosta opintoetuuksia notta tuleeko automaattisesti minimirahat vai vaikuttaako tuo työhistoria asiaan korottavasti?

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Miten kun itse olen kanssa kokopäiväinen opiskelija, mutta olen tehnyt jo monta vuotta koulun ohessa töitä. Äippälomalla en nosta opintoetuuksia notta tuleeko automaattisesti minimirahat vai vaikuttaako tuo työhistoria asiaan korottavasti?[/quote]

Jos ei nosta opintotukea, saat työtulojen perusteella laskettua äippärahaa.

Yhteistyössä