KELA on kyllä ihme pulju: saamaansa tukea ei saa lakkautettua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
Mies halusi lakkauttaa hoitolisän kun tekee nyt lapsenhoidon ohella töitä ja tietää ettei siihen ole enää oikeutta. Ei onnistu. Ei voi lakkauttaa ennenkuin toimitetaan kaikki paperit siitä miten on tulot muuttunut. Ja se ei riitä että mies vei omansa, kun hänen tulot on muuttunut vaan munkin on vietävä paperit vaikka ei ole tullut mitään muutosta omaan osaan. Tietenkinhän ne palkkakuitit toimitetaan sitäkin varten että voi tarkistaa mitä pitää NYT jo maksetuista palauttaa, mutta se tökkii ettei sitä hoitolisää voi lakkauttaa saman tien vaikka itse haluaisi, vaan ne nyt tulee siihen päätökseen saakka ihan turhaan ne hoitolisät meidän tilille :headwall: :headwall: Ja päätökseenhän menee taas tietty se 3 kk.

Entä jos henkilö päättäisi ettei enää halua nostaa kelan tukea jota on kerran anonut, vaikka onkin siihen oikeutettu? Jos hän ei saa toimitettua sellasia papereita että tulot on noussut, niin sitä rahantuloa ei vaan saa loppumaan :laugh: :laugh: :laugh:

No voi saatana =/. Itse olen tänään toimittamassa samaa asiaa, kun aloitan työt ens kuussa. Siis ei voi puhelinsoitolla lakkauttaa hoitolisää?? Onhan se hyvä ettei ainakaan kelassa työt lopu, kun tykkäävät noita papereita pyöritellä. Siis nythän tilanne on se, että maksavat hoitolisän, koska mun huhtikuun tulot on selvillä vasta huhtikuun lopulla ja sit perivät niitä liikoja takaisin. Hyvä kela, tosiaan!

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
No voi saatana =/. Itse olen tänään toimittamassa samaa asiaa, kun aloitan työt ens kuussa. Siis ei voi puhelinsoitolla lakkauttaa hoitolisää?? Onhan se hyvä ettei ainakaan kelassa työt lopu, kun tykkäävät noita papereita pyöritellä. Siis nythän tilanne on se, että maksavat hoitolisän, koska mun huhtikuun tulot on selvillä vasta huhtikuun lopulla ja sit perivät niitä liikoja takaisin. Hyvä kela, tosiaan!

No onko käynyt mielessä, että ehkä haluavat juurikin sitä mustaa valkoisella, että on jotain todisteita, että asiat ovat muuttuneet?
Muutenhan kuka tahansa voisi soittaa kenen tahansa nimellä ja katkaista tuet ja siitäkö soppa syntyisi ja alkaisi kauhea tutkinta.
Joskus voi ajatella järjellä.

Kyllä minä olen hoitolisän saanut lakkautettua ihan puhelimitsekin. Mutta kyllä niillä on välillä ihan outoja juttuja siellä. Kun kerran en olisi jaksanut hakea äitiyspäivärahaa viimeiseltä parilta päivältä (kun mies oli vanhempainvapaalla siinä välissä), niin mut sitten kelan toimesta pakotettiin hakemaan se. En voinut jättää hakematta, kun siihen oli oikeus. Se on kuulemma lainvastaista. Eli sen muutaman kymmenen euron takia piti taas kauhee paperisota käydä läpi. Uskon kyllä, että on siellä voitu hoitolisänkin lakkauttamisenkin takia urputtamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Itse lakkautin niin että kirjoitin paperille vaan , lakkautan kotihoidontuen hoitolisän ja simsalabim :)
Ihan varmasti onnistuu näin.

Ei vaan täällä onnistunut. Mies kävi paikanpäällä, vei omat palkkakuittinsa ja sanoi että haluaa sen lakkautettavan. Nainen oli sanonnut että ei sitä voi lakkauttaa, pitää toimittaa puolisonkin tulotiedot. Noh, ne ei oo muuttunut. Juu mutta pitää toimittaa ne silti. Ei voi ei voi ei voi ja oli tuijottanut miestä kuin hoomoilanen.

Tosin samaisessa kelassa ne kirjoitti kolme kertaa MUN nimen hakijan tietoihin silloin kun mies haki kotihoidontukea (mä en ollut edes mukana) kun ei vaan mahtunut virkailijan kalloon että se on se MIES jäämässä kotiin.

Niin ja itse vuosia sitten kanssa halusin lakkauttaa asumislisän, ja sitäkään ei voinut vaan sitten sitä maksettiin takautuvasti pois :headwall: Näin meillä Kouvolassa.

Minä sain lakkautettua ihan vaan menemällä toimistoon ja sanoin, että hoitolisä seis :) Eli virkailijakohtaista... no toiset on niin virkaintoisia, ne sit haluaa vaan ylimääräistä työtä kun joutuvat laskemaan niitä takaisin perittäviä..

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Itse lakkautin niin että kirjoitin paperille vaan , lakkautan kotihoidontuen hoitolisän ja simsalabim :)
Ihan varmasti onnistuu näin.

Ei vaan täällä onnistunut. Mies kävi paikanpäällä, vei omat palkkakuittinsa ja sanoi että haluaa sen lakkautettavan. Nainen oli sanonnut että ei sitä voi lakkauttaa, pitää toimittaa puolisonkin tulotiedot. Noh, ne ei oo muuttunut. Juu mutta pitää toimittaa ne silti. Ei voi ei voi ei voi ja oli tuijottanut miestä kuin hoomoilanen.

Tosin samaisessa kelassa ne kirjoitti kolme kertaa MUN nimen hakijan tietoihin silloin kun mies haki kotihoidontukea (mä en ollut edes mukana) kun ei vaan mahtunut virkailijan kalloon että se on se MIES jäämässä kotiin.

Niin ja itse vuosia sitten kanssa halusin lakkauttaa asumislisän, ja sitäkään ei voinut vaan sitten sitä maksettiin takautuvasti pois :headwall: Näin meillä Kouvolassa.

Kyllä kirjallisen lakkauttamisen pitäisi riittää.
Asumistukeenkin on erikseen lomakekkin millä laukkautetaan.
En kyllä asu samassa kaupungissa mutta luulisi Kelan olevan yhtenäinen säännöksissä.

Alkuperäinen kirjoittaja AE:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:

No onko käynyt mielessä, että ehkä haluavat juurikin sitä mustaa valkoisella, että on jotain todisteita, että asiat ovat muuttuneet?
Muutenhan kuka tahansa voisi soittaa kenen tahansa nimellä ja katkaista tuet ja siitäkö soppa syntyisi ja alkaisi kauhea tutkinta.
Joskus voi ajatella järjellä.

Joo todellakin haluavat kaikesta mustaa valkoisella. Toivoisin kuitenkin myös sinne Kelan päähän joskus järjellä ajattelemista. Yhtälailla niitä mustavalkoisia dokumentteja voi väärennellä, jos joku haluaa toiselle kiusaa tehdä ja lakkauttaa tukia? Mikä todiste se paperi aina on?

Tutulta kuulostaa! Minä valmistuin joulukuussa mutta sain opintotukea vielä keväänkin kun en oppilaitoksen todistus valmistumisesta ei riittänyt todisteeksi siitä että en ole jatkanut siellä samassa oppilaitoksessa jotain muuta opiskelua. :headwall:

juvalle ei kannata tulla kelalle asioimaan, todellakaan. saat varmasti juosta siellä vielä monen monta kertaa kiikuttamassa lisää papereita vaikka eka sanovat et ei enää tarvii mitää.. huoh!!

sanoppa sille miehelle, et pyytää kirjallisena sit lapun siitä et on itse halunnut lakkauttaa sen tuen, mutta ei ole onnistunut, koska erittäin todennäköisesti sieltä tulee muutaman kk päästä tyly kirje jossa sanotaan et teille on maksettu etuutta liikaa koska ette ole ajoissa lopettaneet tuen maksua.

mulla kävi asumistuen kanssa just noin, tulot muuttu, vein laput ja siellä sanottiin et ei kannata lopettaa asumistukea koska silloin käsittely kestää vielä kauemmin, ja 3kk päästä vasta ehtivät laskea uuden tuen, ja sit tuli karhukirje jossa mainittiin et maksettu liikaa KOSKA EN OLLUT MÄÄRÄAIKAAN MENNESSÄ toimittanut muuttuneista tuloista tietoja, vaikka olin ne toimittanut, siellä ei vaan ehditty niitä laskea :headwall:

Mulle oli myönnetty hoitolisää joulukuun alusta alkaen. Ilmoitin vaan sähköpostilla, ettei sitä tarvi maksaa. Kelalta tuli sitten uusi päätös, jossa ei ollut hoitolisää ollenkaan.

On kyllä kumma, jos ei saa lakkautettua. Nostakaa meteli ja sanokaa ettei mitään todistuksia laitella. Eihän se niille kuulu miten tulot on muuttuneet, kun kerta tukea ei tarvi enää maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja soittamalla lakkautin:
Mulla onnistui kun soitin Kelaan. Ei tarvinnut mitään papereita toimittaa kun lakkauttaa etuuksia.

Onneksi olkoon teille. Tässä on TODELLA paikkakuntakohtaisia eroja ja virkailijakohtaisia eroja. Aina kun täällä menee kelaan niin pitäisi nauhoittaa omat keskustelut ja ottaa sen virkailijan allekirjoitus joka sanomisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Alkuperäinen kirjoittaja soittamalla lakkautin:
Mulla onnistui kun soitin Kelaan. Ei tarvinnut mitään papereita toimittaa kun lakkauttaa etuuksia.

Onneksi olkoon teille. Tässä on TODELLA paikkakuntakohtaisia eroja ja virkailijakohtaisia eroja. Aina kun täällä menee kelaan niin pitäisi nauhoittaa omat keskustelut ja ottaa sen virkailijan allekirjoitus joka sanomisesta.

Onko sulla virkailijan nimi, joka hoitaa asiaa? Soittakaa sille ja pyytäkää yhdistämään lähimmälle esimiehelle. Kuten joku sanoi, mitä kelalle teidän tulot kuuluu, jos haluatte lakkauttaa lisän? Kieltäydytte toimittamasta papereita, lakkaahan se viimeistään sitten kun ei ole dokumentteja mistä laskea :D.

Yhteistyössä