Kelan äitiyspäivärahasta, ei varaa sairaslomaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Tarkoitukseni oli jäädä äitiyspäivärahalle 6 kk edeltävien tulojen mukaan, mutta viimeisin kuukausi minun tulisi olla sairauslomalla raskaan työn vuoksi eli sairauspäivärahalla (jota EN saa v. 2005 tulojen mukaan, joita ei ole tarpeeksi, eli en saisi mitään), varaa ei olisi olla tulottomana tätä viimeistä kuukautta...

Jos jään jo nyt sairauslomalle, voisiko nämä 6 kk edeltävät tulot silloin alkaa siitä ajasta ennen sairausloman alkua? Tämä maailma on niin epäreilu. =(

Mulla sama tilanne kun sulla kuukausi sitten. Kun jätät äippärahahakemuksen niin voi esittää tulot just 6 kk ennen äippärahakautta tai sitten 6kk aikaisemmin hakemuksen päivästä eli siis 6 ed. täyttä kuuta.

Jos et saa rahaa tuolta viimeiseltä kuukaudelta töistä niin Kelaltahan saa sairaspäivärahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pirullinen emäntä:
hei eikö sairauslomastakin saa palkkaa? toimitat sitten kun oikesati jäät äitiyslomalle niin palkkatodistuksen kelaan?

KIITOS vain KAIKILLE vastanneille...

Odotan vastausta Kelasta mutta saa nähdä kauanko sen saaminen kestää.
Huolestuttaa onko tämä todella niin epäreilu maa että pitää ottaa riski ja tehdä väkisin töitä vaikka painavia ei saisi nostella ja muitakin turvallisuusriskejä työssä on? Alkaa pikkuhiljaa tehdä ilkeää mutta kaipa vielä täytyy vähän yrittää... Sairausloman ajalta en voi pyydellä palkkaa. Joten omasta pussista kaikki mitä jätän tekemättä.

Millainen tuo ERITYISÄITIYSRAHA on, tiedän erään jolla paljon kevyempi työ (huonekalumyyjä, siinähän voi vielä pyytää työkavereita apuun jos sattuu tulemaan jotain hyvin painavaa kannettavaa...!) mutta sai jäädä silti "painavien" tavaroiden nostelun takia erityisäitiysrahalle jo aikaisemmin, voisikohan sellaista hakea? Yleinen ehto on työn riski, esim. haitallinen säteily, ei niinkään rankkuus.
Lääkäri sanoi kirjoittavansa minulle heti tarvittaessa sairauslomaa, mutta erityisäitiyspäivärahasta ei puhunut mitään vaihtoehtona. Olisiko minulla paremmat mahdollisuudet saada paremmat tulot viimeisellekin edeltävälle kuukaudelle (aloittaisin joka tapauksessa 50 pv etukäteen) jos saisin tuollaista erityisäitiyspäivärahaa? Ainakin voisin vedota tähän että jos kerran huonekalumyyjätkin saavat jäädä aikaisemmin...

Minulla oli pari vuotta sitten tuo sama tilanne. Kyllä nuo Kelan rahat valitettavasti vaikutti alentavasti tuohon määritettyyn äippärahaan. Minulla ne lopulta laskivat tuloa niin paljon, että nuo verotulot oli suuremmat ja niiden mukaan määrittyi äippäraha. Onneksi olin ollut töissä.

Yhteistyössä