Kelan rahojen verotuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vicy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vicy

Aktiivinen jäsen
11.06.2005
17 698
7
36
Seinäjoki
Mä saan äitiyspäivärahaa jota varten olen syksyllä laskettanut sosiaalietuusverokortin, vero% 6,5%. Nyt kuitenkin kun kävin katsomassa kelan sivuilta maksupäivää niin huomasin että ne on ottanut nyt 20%. Eli pitääkö nykyään viedä uusi verokortti kelaan kun vuosi vaihtuu (aiemmin ne on saaneet suoraan tiedot verottajalta) vai mikä voi olla ongelma??

noista otetaan aina se 20 jos ei toimita muunlaista korttia. Ja aika olematon saa sun päivärahas olla jos aiot pienemmällä pärjätä. Toi 6,5 voi olla sitä perua et oot ollu esim alkuvuoden töissä ja maksanut reilummin veroa.

[QUOTE="fakta";26085559]noista otetaan aina se 20 jos ei toimita muunlaista korttia. Ja aika olematon saa sun päivärahas olla jos aiot pienemmällä pärjätä. Toi 6,5 voi olla sitä perua et oot ollu esim alkuvuoden töissä ja maksanut reilummin veroa.[/QUOTE]

en ole ollut töissä vaan opiskellut (opintotuesta menee 10% veroa).. Koskaan aiemmin ei ole tarvinnut kelaan toimittaa verokorttia, ei edes silloin kun tuon uuden % lasketin..

niinno ei sitä tarvi fyysisesti sinen toimittaa, toki ne tiedot sähköisesti kulkee.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020708145422HL?OpenDocument

Tyolla sanotaan näin:

Jos palkan ennakonpidätys on alle 20 %, vanhempainpäivärahan ennakonpidätys tehdään vähintään 20 %:n suuruisena. Jos saat vähimmäismääräistä vanhempainpäivärahaa, ennakonpidätys on 20 %

ja tuolla samassa paikassa on linkki josta voit tarkistaa sen prosentin. Itte en oo koskaan saanut alle 20%.

Mä kyllä saan sen % sinne 6,5 koska mulla on tällevuodelle olemassa jo sosiaalietuunverokortti tuolle 6,5%, en vaan ole tajunnut sitä toimittaa kelaan koska aina aiemmin ne on menneet sähköisenä suoraan verottajalta kelalle.... Pitää varmaan huomenna mennä sinne sen paperi version kanssa : /

tosi erikoista. jos mä syötän tonne laskuriin että saisin vaikka 10 000 e etuutta (ä-päivärahaa) vuodessa niin prosentiksi tulee se 20. Palkkatulona prosentti olisi 3. NOita sosiaalietuuksia vaan verotetaan raskaimman mukaan.

tosi erikoista. jos mä syötän tonne laskuriin että saisin vaikka 10 000 e etuutta (ä-päivärahaa) vuodessa niin prosentiksi tulee se 20. Palkkatulona prosentti olisi 3. NOita sosiaalietuuksia vaan verotetaan raskaimman mukaan.

olen varma! Kävin verotoimistossa tämän laskettamassa! Sosiaalietuusverokorttiin olen aina saanut tosi pienen % (pienimmillään 3) ja kertaakaan en ole mätkyjä saanut...

no paljonko sä saat sitä etuutta? Oudolta kuulostaa koska minimistäkin pitäisi olla se 20 lähellä totuutta, jos ei ole alkuvuodesta maksanut paljon veroja. Mitä vähennyksiä sä teet siitä? JA ootko varma ettei se verovirkailija sössinyt jotain?

no paljonko sä saat sitä etuutta? Oudolta kuulostaa koska minimistäkin pitäisi olla se 20 lähellä totuutta, jos ei ole alkuvuodesta maksanut paljon veroja. Mitä vähennyksiä sä teet siitä? JA ootko varma ettei se verovirkailija sössinyt jotain?

ei ole vähennyksiä ja edelleenkin olen ollut aiemminkin äitiysrahalla ja sama % eikä ole tullut mätkyjä.
Muoks. n. 700e saan äp rahaa

Viimeksi muokattu:
Niin siis jos olet syksyllä laskettanut uuden kortin niin sehän on ollut voimassa vain vuodenvaihteeseen,tälle vuodelle pitää laskea uusi,tieto kyllä siirtyy kelaan automaattisesti.

[QUOTE="Irene";26086068]Se on palkkaa varten ei kelan etuutta. Katsoppas sitä korttia uudelleen.[/QUOTE]

ei ei.. siis tarkoitin että lasketin sen tälle vuodelle jo ja ne lähetti mulle oman kappaleen postissa