Kelan sairaspäiväraha....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairaslomalla oleva....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sairaslomalla oleva....

Vieras
Oon nyt 27 viikolla raskaana ja kävin eilen neuvolasssa / lääkärissä. Kirjotti 2 viikkoa sairaslomaa supistusten vuoksi. Oon ollut vuoden sisälle sairaana jo n. 3 viikkoa (oli alussa voimakasta pahoinvointia ja väsymystä. Ja sen lisäksi on ollut tavallista flunssaa ja mahatautia + lapsi on ollut sairas). Meillä työnantaja maksaa vuodessa sairaslomalta palkaa 4 viikolta. Elikkäs en saa enää sairastelu ajalta palkkaa. Lueskelin tossa kelan sivuilta, että kelan sairaspäivärahassa on 9 päivän omavastuuaika. En oikein ymmärtänyt, että tuleeko tuo omavastuuaika työnantajan maksaman sairasajan palkan jälkeen vai miten? Ja alkaako se aina uudestaan, jos koittasin olla välissä töissä? Joko sairasloma-ajalla tai sit sen jälkeen. Asia tietenki selviää, jos kävisin kelassa, mutta jos jollain on jo tietoa asiasta niin olisin siitä kiitollinen. =)

Onkohan asia ymmärretty oikein? Tietääkseni tuo 4 viikon työnantajan maksama aika tarkoittaa -yhtäjaksoista- 4 viikon sairaspoissaoloa, jonka jälkeen mennään kelarahalle. Eli siis yksittäisistä poissaoloista ei voi kertyä 4 viikon poissaoloa...Korjatkaa toki jos olen nyt väärässä, ja aplle suosittelen että käyt vielä oman työpaikkasi luottamusmiehen luona kysymässä asiasta, että onko todella noin kuten kerroit. Äkkiä laskettuani olen ollut itse työstä poissa noin 6 viikkoa viime vuoden sisällä eri syistä, enkä ole vielä kelarahalle joutunut. (pelkästään raskausajan pahoinvoinnista johtuneet poissaolot on miltei 5 viikkoa, lyhyissä pätkissä) Yhtäjaksoisessa poissaolossa tilanne on eri. Olen ymmärtänyt että kelan raha alkaisi tuon työnantajan maksaman kauden jälkeen, eikä se suuresti vaikuta tilanteeseen, kunhan laitat pikimmiten hakemukset kelaan rahojen saamiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja sairaslomalla oleva....:
Ja alkaako se [omavastuuaika] aina uudestaan, jos koittasin olla välissä töissä? Joko sairasloma-ajalla tai sit sen jälkeen.
Tähän kohtaan löytyy ainkin vastaus kelan sivuilta:
"Jos työkyvyttömyys alkaa uudelleen samasta syytä 30 päivän sisällä edellisestä sairauspäivärahakaudesta, sairasupäivärahaa voidaan maksaa sairastumispäivää seuraavasta arkipäivästä."
Muutenkin kannattaa lukea huolellisesti läpi:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130801151250EH?openDocument

Miksi ihmeessä kävisit töissä sairausloma-ajalla?

on kyseessä sama sairaus esim. itselläni oli selkäkipu, kävin aina välillä töissä koittamassa ja hain uudestaan saikkua kun töissä olosta ei tullut mitään, niin tipuin tuon 30 päivän jälkeen Kelan rahalle. Mutta jos olisin ollut vaikka keuhkokuumeessa, sitten oksennustaudissa, sitten selkäkivussa olisi työnanatajan pitänyt maksaa koska kyseessä eri sairaus. Sairasloma-ajalla et voi töissä olla, ei ole edes työpaikan vakuutukset voimassa jos siellä olet "omalla ajalla".

Yhteistyössä