kelan tuet ja toimeentulotuki, kenellä niihin oikeus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hay-D
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hay-D

Aktiivinen jäsen
11.10.2005
1 979
0
36
Kuhmoinen
aina on ollut keskustelua siitä, että onko oikein vain väärin, jos saa esim. asumistukea tai toimeentulotukea. Ja nimenomaan siitä, että saako nuori aikuinen tehdä lapsia jos ei pysty heti elämään ilman tukia. Haluaisinkin kysyä näiltä ihmisiltä, jotka ovat sitä mieltä että lapsia ei saisi hankkia jos ei ole vakaata taloutta: oletteko miettineet miten paljon köyhempi maa suomi olisi jos kaikki hankkisivat lapset vasta kun molemmilla olisi vakityö?? Erittäin moni lapsi jäisi syntymättä, johan siinä valtion verotulotkin laskisivat roimasti. Ja jos nuoret vanhemmat eivät saisi tukia käyttää hyväkseen, niin kuka sitten?? juopot ja elämäntapatyöttömätkö? jos ei hekään, niin pitäisikö koko sosiaaliturvasysteemi lakkauttaa?

Minusta niihin on oikeus kaikilla niillä joiden tulotaso on sen verran alhainen että tukiin ovat oikeutettuja.

Kelan tukia saa myös meidän perhe, äp-rahaa, lapsilisää ja sairaan lapsen hoitorahaa. Mitä eroa niillä on esim. asumistukeen? Samasta pussista ne maksetaan ja kyllä sinne pussiin osuutensa kaikki laittavat joilla jotain verotettavaa tuloa on :D
Ja oikeesti, asumistuki ja toimeentulotuki ovat kuitenkin oikeasti pieniä, kuka niitä kadehtii? Tai kehtaa edes arvostella niitä jotka toimeentulotukea saavat, eihän sitä ilman perusteita myönnetä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttösenäiti:
Minusta niihin on oikeus kaikilla niillä joiden tulotaso on sen verran alhainen että tukiin ovat oikeutettuja.

Kelan tukia saa myös meidän perhe, äp-rahaa, lapsilisää ja sairaan lapsen hoitorahaa. Mitä eroa niillä on esim. asumistukeen? Samasta pussista ne maksetaan ja kyllä sinne pussiin osuutensa kaikki laittavat joilla jotain verotettavaa tuloa on :D
Ja oikeesti, asumistuki ja toimeentulotuki ovat kuitenkin oikeasti pieniä, kuka niitä kadehtii? Tai kehtaa edes arvostella niitä jotka toimeentulotukea saavat, eihän sitä ilman perusteita myönnetä.

Ja ihan samoista rahoista maksetaan jopa se toimeentulotukikin..

Mun mielestä tukiin on oikeus niillä, jotka täyttää kyseisen tuen saamisen ehdot. Itse olen saanut opintotukea, äitiys- ja vanhempainrahaa, sekä nyt kotihoidontukea. Mistään en koe huonoa omaatuntoa, vaikka olisin ehkä ilmankin pärjännyt.

No me saadaan asumistukea,koska meidän vuokra on iso ja meidän bruttotulojen mukaan se on lasketu. Kela teki arvion mun tuloista ( yläkanttiin) kun mun tulot vaihtelevat 200-1000e/kk.
Ei kaikilla työssäkäyviläkään ole iso palkka

Tilanteet vaihtelee, mutta on se väärin ainakin lapsia kohtaan, jos niitä lapsia tulee vain melkein joka vuosi eikä vanhemmilla ole varaa ostaa mitään muuta kuin ruokaa ja perusvaatteet ja nekin tukiaisilla.

Tuntuu, että joidenkin mielestä on ihan ok, että lapsia on paljon ja sitten sosiaalitoimiston pitäisi antaa hankinnanvaraista lasten harrastuksia ym. varten.

On myös perheitä, joilla ei edes aikomusta ole koskaan mennä töihin, vaan lasten kustannuksella sitten ollaan vain kotona.

Tyhmää on siihen vedota että jos hakee sossusta rahaa niin senhän maksaa veroina takas.Kaikki maksaa veroja eivätkä silti hae sossusta rahaa,eli jos tuoon jonkun mielestä hyvä peruste ni sit toimeentuloa kaikille..maksaahan kaikki sen veroina takas...

Lapsia sitten kun osaa käyttää rahaa,niin että sitä riittää pakollisiin.Vanhemmat joille omat menot on tärkeimpiä kuin esim ruoka tai lapsen menot niin eivät mielestäni ole kypsiä vanhemmiksi.
Mulle oikeestaan ihan sama mistä se raha tulee kellekkin.Mutta kyllä se on mielestäni häpeä hakea sossusta rahaa.Se on eri asia jos yhtäkkiä jää työttömäksi ilman omaa syytään tms.

No niin nyt taas päästään asiaan eli lapsia ei siis saisi tehdä jos niiden elättämiseen tarvii tukia...
Minä en tunne häpeää siitä että saamme asumistukea.
Vedetäänpä sitten maahanmuuttajat tähän ketjuun mukaan...niillähän ei tunnetusti ole työpaikkoja, eli siis saavatko he tehdä lapsia Suomen valtion elätettäväksi kun se tuntuu suomalaisilta olevan kielletty?

Maahanmuuttajille pitäs semmonen pakkolaki olla että jos ei vuoden sisällä ole työtä ni sit pois täältä.

Asumistuessa ei mun mielestä ole mitään häpeää,vuokrat on kallitta ja jos se on tosiaan ainut tuki mitä tarvii ni hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
aina on ollut keskustelua siitä, että onko oikein vain väärin, jos saa esim. asumistukea tai toimeentulotukea. Ja nimenomaan siitä, että saako nuori aikuinen tehdä lapsia jos ei pysty heti elämään ilman tukia. Haluaisinkin kysyä näiltä ihmisiltä, jotka ovat sitä mieltä että lapsia ei saisi hankkia jos ei ole vakaata taloutta: oletteko miettineet miten paljon köyhempi maa suomi olisi jos kaikki hankkisivat lapset vasta kun molemmilla olisi vakityö?? Erittäin moni lapsi jäisi syntymättä, johan siinä valtion verotulotkin laskisivat roimasti. Ja jos nuoret vanhemmat eivät saisi tukia käyttää hyväkseen, niin kuka sitten?? juopot ja elämäntapatyöttömätkö? jos ei hekään, niin pitäisikö koko sosiaaliturvasysteemi lakkauttaa?

No se mihin ne nuoret vanhemmat niitä tukia käyttää niin pitäs selvitää..omiin vaatteisiin,baariin yms...Tommoset ei tarvi tukia sitten alkuunkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:

No se mihin ne nuoret vanhemmat niitä tukia käyttää niin pitäs selvitää..omiin vaatteisiin,baariin yms...Tommoset ei tarvi tukia sitten alkuunkaan.

:headwall: tää on tätä yleistystä parhaimmillaan!!!! että kaikkien nuorten rahan käyttö pitäisi selvittää... entäs sitten vanhempien ihmisten?? kyllä heissäkin riittää näitä jotka eivät fiksusti käytä rahoja eivätkä halua työtä tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja viers:
Maahanmuuttajille pitäs semmonen pakkolaki olla että jos ei vuoden sisällä ole työtä ni sit pois täältä.
Asumistuessa ei mun mielestä ole mitään häpeää,vuokrat on kallitta ja jos se on tosiaan ainut tuki mitä tarvii ni hyvä.

Kun nyt ensin saisivat edes työlupia alle vuodessa

Yhteistyössä