Kelan työkyvyttömyyseläke ja koulun keskeytyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelut loppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelut loppu

Vieras
Vaikuttaako kelan viestit ja liitteet-osioon aiemmin lähetetyt kysymykset päätöksiin kela-etuuksista?

Kun tiedustelin kelalta että lakkautuuko eläkkeeni jos olen opiskellut, niin ne kirjeet tuohon asiaan liittyen mitä sinne kelaan kirjoitin, näkyy asiointipalvelussa edelleen, mutta koulutukseni keskeytyi ja minulla on velvollisuus ilmoittaa kelaan jos olen saanut jonkun opiskelun suoritettua, niin saattaako Kelalta tulla kesällä kysely jossa kela ottaa minuun yhteyttä ja kyselee, että olenko jo valmistunut ja sen myötä yrittää lakkauttaa eläkkeeeni vai vaaditaanko siihen se, että itse ilmoittaa että on valmistunut ja vasta sitten kela alkaa toimenpiteisiin? vai onko niin, että jo se, että on tiedustellut asiaa mutta ei ole ilmottanut mitään, voi johtaa toimenpiteisiin tai ainakin kyselyyn kelalta mikäli nuo kaikki kysymykset on kelan verkkopalvelun "viestit ja liitteet"-osiossa? vai onko niin, että niillä on muutakin tekemistä kuin kysellä ja ne rupeaa selvittämään eläkeoikeutta tai kyselemään siitä vasta sitten kun tilanne on se, että henkilö itse sinne toimittaa esim tutkintotodistuksen tai jotakin muuta sellaista
minulta keskeytyi se koulu ja ilmoitin siitä kelalle
ja se oli täysin omaehtoista opiskelua eikä minkään tahon suosittelemaa. esim virallisen tahon yms enkä saanut sitä koulua läpi eikä se valmistanut mihinkään ammattiin eikä siellä ollut läksyjä, tenttejä eikä kokeita vaan lähinnä työharjoitteluita jotka minulta sujuivat vaihtelevasti, osa onnistui kohtalaisesti mutta jotkut epäonnistuivat enkä saanut kaikista niistä edes todistusta.

Miten eläkkeen käy tässä tilanteessa?

Jaa-a, eiköhän ne siellä kelassa tutki aika tarkkaan kuhunkin päätökseen liityvän viestinnän. Toisaalta jos mikään taho ei ole sinulta kouluttautumista vaatinut, vaan olet omaehtoisesti kouluttautunut, etkä hakenut siihen mitään tukia niin kai saat niin tehdä ilmoittamatta siitä erikseen kenellekään. Toisaalta jos olet työkyvyttömyyseläkkeellä niin on hieman erikoista että voit kuitenkin käydä koulua, toki se että et pysty käymään sitä loppuun voi olla vaan lisävahvistus työkyttömyydellesi, jos työkyvyttömyyseläke on myönnetty esim. henkisen pitkäänjatkuneen pahoinvoinnin vuoksi, eikä ns. fyysisin perustein, jolloin uudelleenkouluttautumista voitaisiin pitää ensisijaisena kuntouttavana toimena vs. eläke.
Tämä vastaus on ihan mutua, joten ei en osaa vastata. Mutta kannattaa varmaan mennä mieluummin ihan puhtailla papereilla, kelalla kun on tapana periä väärin perustein maksetut etuudet aina jossain vaiheessa takaisin.

Yhteistyössä