Keliakia, oireista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iemel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

iemel

Aktiivinen jäsen
13.08.2006
1 198
0
36
Keski-Suomi, periferia
Miten sulla tai tutulla ilmennyt? Mulla ollut jo jonkun aikaa omituisia vatsaoireita, ilmaa pirusti, vatsa kuin ilmapallo varsinkin ylävatsa. Toissapäivän olin päivystyksessä kun edellinen yö meni vatsakrampeista kärsien ja oksentaen. Sappivaivaa se ei ole kun sappi leikattu jo 1,5 vuotta sitten. Mitään ei lääkärissä löytynyt. Tuntuu että vatsa turpoaa heti kun suuhunsa jotain laittaa.... Ja aina tahtoo väsyttää ja päätäkin särkee.

Mulla kans oli maha kuin ilmapallo. Närästyksen takia jouduin tähystykseen jossa sit todettiin keliakia. Lisäksi oli nivelkipuja sormissa... Ripulia ei ollut koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja iemel:
Miten sulla tai tutulla ilmennyt? Mulla ollut jo jonkun aikaa omituisia vatsaoireita, ilmaa pirusti, vatsa kuin ilmapallo varsinkin ylävatsa. Toissapäivän olin päivystyksessä kun edellinen yö meni vatsakrampeista kärsien ja oksentaen. Sappivaivaa se ei ole kun sappi leikattu jo 1,5 vuotta sitten. Mitään ei lääkärissä löytynyt. Tuntuu että vatsa turpoaa heti kun suuhunsa jotain laittaa.... Ja aina tahtoo väsyttää ja päätäkin särkee.

Ettei vaan olis kasvanu sappileikkauksesta mitään kiinnikkeitä vatsaan ja ne nyt aiheuttas oireita.

Väsymys, jatkuva ripuli reilun puolivuotta ennen diagnoosia, selittämättömiä vatsaoireita muutenkin. Kannattaa ottaa ekana vastaiaekokeet, sitten tähystys jos tarpeen. Sain diagnoosin 1993.

Alkuperäinen kirjoittaja iemel:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Närästys, ärtynyt suolisto-oireyhtymä? Kai ne nyt päivystyksessä otti peruslabrat?
Otti ne verikokeet, mutta niissä ei ollu mitään

Katsottiinko keliakia vasta-aineet? Keliakia tosin ei aina näy verikokeissa. Tähystys on ainoa keino selvittää.

No mitä verikokeita ne otti? Multa otettiin tulehdusarvot, maksa ym arvot ja keliakiavasta-aineet ja tehtiin laktoosirasituskoe. Ylävatsan ultraus myös. Kun mitään ei löytynyt dg ärtynyt suolisto-oireyhtymä, joka on hoitunut hyvin ruokavaliolla ja elämäntapamuutoksilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mitä verikokeita ne otti? Multa otettiin tulehdusarvot, maksa ym arvot ja keliakiavasta-aineet ja tehtiin laktoosirasituskoe. Ylävatsan ultraus myös. Kun mitään ei löytynyt dg ärtynyt suolisto-oireyhtymä, joka on hoitunut hyvin ruokavaliolla ja elämäntapamuutoksilla.
ilmeisesti vaan ihan perusjuttuja, kun umpparia epäilivät. eikä ollut keliakiasta mitään puhettakaan, mut tänä ihanana internetin aikakautena kun näitä itsediagnooseja tekee...

Yhteistyössä