KELLÄÄN EURO TIETOA 16V. TYÖHARJOITTELUSTA/TYÖKOKEILUSTA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riipputisurupuskalla kysyttävää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Riipputisurupuskalla kysyttävää

Vieras
jos tuo meidän teini sais tuon viimeisen luokan käytyä ja sen jälkeen vuoden ajan ois jossain työharjoittelussa tai työkokeilussa ennen armeijaa, niin miten on tämä tulopuoli?

Saako siis mitään rahaa, ruokarahaa tai yleensäkin järjellistä tukea kotona asuvana? Jos ei vielä hae opiskelemaan vaan yrittäis kerätä jotain työkokemusta ja sitten armeijan jälkeen sais keskittymään, mitä olisi tulevaisuuden suunnitelmat ym...

Empä usko että tuon ikäinen mitään tukia saa.Eihän 16 vuotiaalla saa edes teettää täysiä työpäiviä.Eihän ne saa edes ysiluokalla mitään korvauksia kun ovat tettiharjoittelussa.
Eikö tuossa tapauksessa olis parempi vaihtoehto vaikka kymppiluokka?

Aattelin, että välttäs turhan kouluunhakurallin, jos ei vielä tiedä, mitä isona haluaa ja jos kerran suunnitelmissa on mennä armeijaan heti, kun se on mahdollista!

Käyttäis ees jotenkin järkevästi mahdollisen joutilaan vuoden...

Mun yksi kaveri joskus kymmenen vuotta sitten ei yläasteen jälkeen tienny mitä alkaisi tekemään ja se kävi jossain työelämään tutustumis jaksoilla. Kesti siis aina yksi jakso 3kk ja mun mielestä sai siitä kyllä jotain korvausta, siis työkkäristä. Kannattaa kysellä työkkäristä, en tosiaan tiedä onko tällaista enää, tarjoaako joka kunta ja euroista ei hajuakaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja :
Jos ei tiedä miksi isona haluaa, niin kannattaa ruveta miettimään. :o

No turhaan sitä on hakea minne sattuu vaan sen takia, että johonkin pitää hakea ja juosta sitten pääsykokeesta toiseen...

Ei sitä aina aikuisetkaan tiedä, mitä niistä isona tulee-saati sitten teinit! Pääasia, että jotain suuntaa löytyy eikä jää sängyn pohjalle persustaan raapimaan tai potkimaan katuvieruksia, sillä jos ei kouluun niin johonkin työharjoitteluun tai töihin!

Aikaa onneksi on vielä piiiiiiiiiiiitkä elämän edestä!

mua saat sitten kauhistella vielä enemmän... Oon nyt 24v enkä vieläkään tiedä mitä tekisin "aikuisena". Kävin lukion, sen jälkeen amis ja yliopisto-opintoja yhteensä 4v ja keskeytin ne vuosi sitten(väärä ala). Ammatinvalintapsykologille ajattelin mennä. Mutta siis oikeesti? Kuinka moni tietää jo 15v miksi haluaa isona?

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

mua saat sitten kauhistella vielä enemmän... Oon nyt 24v enkä vieläkään tiedä mitä tekisin "aikuisena". Kävin lukion, sen jälkeen amis ja yliopisto-opintoja yhteensä 4v ja keskeytin ne vuosi sitten(väärä ala). Ammatinvalintapsykologille ajattelin mennä. Mutta siis oikeesti? Kuinka moni tietää jo 15v miksi haluaa isona?

No juu. Sellaista se elämä on. Ei aina tiedä ja joskus mielipide muuttuu. Mutta järjestelmä nyt vain on sellainen, että jotain pitää opiskella. Olishan se kiva kokeilla sitä ja tota työtä jollain tuella elämänsä loppuun asti...

Mä itse olin joskus useita vuosia sitten 17vuotiaana työkkärin kurssilla 6kk:ta ja silloin sain ihan täysmääräsen tuen koko ajalta, vaikka olinkin alaikäinen ja kurssin ikäraja oli 18v.En tiedä onnistuisko vielä nykyisin sama systeemi.

Alkuperäinen kirjoittaja Riipputisurupuska ehdottelee jämerästi-eikä sanele puolesta:

No turhaan sitä on hakea minne sattuu vaan sen takia, että johonkin pitää hakea ja juosta sitten pääsykokeesta toiseen...

Ei sitä aina aikuisetkaan tiedä, mitä niistä isona tulee-saati sitten teinit! Pääasia, että jotain suuntaa löytyy eikä jää sängyn pohjalle persustaan raapimaan tai potkimaan katuvieruksia, sillä jos ei kouluun niin johonkin työharjoitteluun tai töihin!

No sinäpä sen sanoit: pääasia on että lähtee tekemään jotain. Eli ei muuta kuin opiskelemaan vaan! Alaa voi vaihtaa vaikka kesken kaiken jos siltä tuntuu. Monihan vaihtaa alaa vielä viiskymppisenäkin, mutta se ei tarkoita että siihen asti pitäisi olla kouluttamaton...

Nuo työkkärin alaikäisten harjoittelut ei ainakaan aiemmin onnistuneet jos asui kotona. Ne oli ensisijaisesti kotoamuuttaneille jotka eivät olleet saaneet opiskelupaikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Riipputisurupuska ehdottelee jämerästi-eikä sanele puolesta:

No sinäpä sen sanoit: pääasia on että lähtee tekemään jotain. Eli ei muuta kuin opiskelemaan vaan! Alaa voi vaihtaa vaikka kesken kaiken jos siltä tuntuu. Monihan vaihtaa alaa vielä viiskymppisenäkin, mutta se ei tarkoita että siihen asti pitäisi olla kouluttamaton...

no jos on työkokeiluja/työsuhteita eri aloilta TAI koulutus joltain randomilta alalta (jonka töitä ei aio tehdä), niin kummasta on enemmän tulevaisuuden kannalta? omasta mielestäni työkokemuksesta... mutta asiat eivät toki ole aina mustavalkoisia...

Alkuperäinen kirjoittaja Riipputisurupuska:
Aattelin, että välttäs turhan kouluunhakurallin, jos ei vielä tiedä, mitä isona haluaa ja jos kerran suunnitelmissa on mennä armeijaan heti, kun se on mahdollista!

Käyttäis ees jotenkin järkevästi mahdollisen joutilaan vuoden...

Kannattais ehkä hakea ammattistartille. Siellä tutustuttais eri koulutus vaihtoehtoihin ja vois sitten tietää mikä kiinnostaisi tulevaisuudessa. Ne on täällä ainakin saaneet olla kaikilla linjoilla millä on halunnut tutustumassa muutaman päivän ja ennen joulua oli 4 viikon työharjoittelu oikeissa töissä.
Koulu ei maksa mitään ja sieltä saa ruuan.

Tyttäreni päätti hankkia jonkin ammatin (ei itsekkään tiedä mitä aikuisena haluaa). Voi silti tehdä töitä, miettiä mitä tekisi yms. Aina voi hankkia sen ainoan oikean ammatin tuonnenpana tai juurikin kymppiluokalle.

Meillä tyttö lopetti koulun nyt joulun alla kesken ja sai työvoimatoimiston kautta sellasen harjoittelupaikan.Kestää 3kk.Saa nyt sitä pienintä kelan päivärahaa sen 3kk.Miettii nyt mitä koulua hän alkaisi käymään ja hieman viisastuu.huom.vanhemien tulot vaikuttaa tuohon rahaan.

Yhteistyössä