Kellään huidellut sf-mitta käyrien yläpuolella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Oliko tuohon käyrien yläpuolella huiteluun mitään erityistä syytä? Kuinka lähelle painoarviot menivät, miten ja minkä kokoinen vauva syntyi - ja jos alatiesynnytys, niin oliko sen kanssa ongelmia?

Juu, ekassa raskaudessa. Synnytin rv 40+5 ja vauva oli kaikkea muuta kuin jätti: 2.8 kg ja 50 cm :heart:

Painoarvio viikolla 35 (muistaakseni) oli että "Jos laskettuna aikana syntyy niin on aika tasan kolmekiloinen".

Minulla huiteli sf-mitat aika huikeissa lukemissa, painoarvio oli n. 4 kiloa, syntyi 4,5-kiloinen vauva. Synnytin alakautta ja ei mitään ongelmia, repesin vain vähän, pari tikkiä. Jos on lääkärin mukaan tilava lantio, niin ei kannata turhaan pelätä isompaakaan vauvaa, minullakin oli ponnistusvaihe lähestulkoon kivuton!

Mulla. Juu. Kokoajan meni ihan reilusti molemmissa raskauksissa yli käyrien, suorastaan ns. kaksoskäyrällä, eli aika korkealla. Molemmilla kerroilla syntyi pienehkö tyttö, painoa molemmilla hiukan reilu kolme kiloa, pituutta toisella 47,5cm, toisella 49cm. Painoarviot oli kokoajan siinä paikkeilla, että n. kolmikiloinen vauva tuli. Lapsivettä normaalisti. Esikoisen synnytys alkoi alatiesynnytyksenä mutta päätyi hätäsektioon. Seuraava syntyi suunnitellulla sektiolla. Ei ollut mitään erityistä syytä. Ehkä se, että lapsi oli kokoajan kovin ylhäällä, mutta ei sekään välttämättä asiaa selitä.

Ehkä se, että lapsi oli kokoajan kovin ylhäällä, mutta ei sekään välttämättä asiaa selitä.

Mulla sama juttu; lapsi oli koko ajan ylhäällä, synnytyssalissa sain ekana ponnistaa muksun alas ja sitten ulos. Mutta tokassa raskaudessa oli sama juttu, lapsi kovin ylhäällä eikä laskeutunut missään vaiheessa ennen kuin puskin hänet pihalle, ja silloin sf-mitasta ei muistaakseni sanottu mitään...oli tosin eri terkkari, joka ei tainnut mittaa edes joka kerta ottaa.

Jos joku ihmettelee, miksi kyselen, niin siksi, että yläkäyrillä mennään ja käyrän mitannut terkkari oli jotenkin "hermostuneen" oloinen, mistä tietenkin hermostuin/huolestuin itsekin.. Ehkäpä hermoilen turhaan.

Muistatteko, millaisia lukuja teillä on ollut 30. viikolla?

Jos joku ihmettelee, miksi kyselen, niin siksi, että yläkäyrillä mennään ja käyrän mitannut terkkari oli jotenkin "hermostuneen" oloinen, mistä tietenkin hermostuin/huolestuin itsekin.. Ehkäpä hermoilen turhaan.

Muistatteko, millaisia lukuja teillä on ollut 30. viikolla?

Mulle on sanottu, että sf-mittaa ei kannata ottaa kovin "vakavasti". Seurata totta kai kannattaa jne., mutta ei kuolemanvakavasti ottaa. Eli hermoilu ei varmaankaan kannata. Tuskin siitä hyötyä sulle on. Sf-mitat on kaiketikin suuntaa antavia, ja jokainen ihminen - ja vauva - on yksilö. Eli vaikka käyrät huitelevat korkealla, ei pidä ajatella olevansa mitenkään epänormaali tms. Onnea raskauden loppuun <3

Mulla tokassa raskaudessa meni yli käyrien, koko arvio oli 4,2kg ja syntyessä paino 4,5kg. ei ollut ongelmia synnytyksessä.
Mun mielestä iso sf-mitta saattaa tarkoittaa että lapsi vettä on paljon ja se taas saattaa tarkoittaa että jotain on pielessä.(korjatkaa jos olen väärässä) Mutta ei mulle terkka mitään sanonut mitasta, tuumas vaan muutamaan otteeseen et on sulla kyllä iso maha..:D

Mitta oli iso koko ajan, lapsi oli neljäkiloinen. Synnytyksessä meinasi tulla ongelmia, mutta johtuivat vähän väärästä tarjonnasta. Käsittääkseni ei tuo mitta yksinään kerro mitään. Enemmänkin se, että jos mittaaja on joka kerralla sama (samanlainen mittaustapa) ja sitten yhdellä kertaa tuleekin aivan erilainen tulos, mitta kasvanut tosi paljon tai pienentynyt, niin sitten se voi antaa aihetta jatkotutkimuksiin.

Esikosta oli kaikki liki ylintä käyrää (painoi 3760g, sektio perätilan ja koon takia) Kuopuksesta oli kaikki joko ylimmällä käyrällä tai yläpuolella. Mulla oli aikas alusta raskausajan diabetes. Rv 31 sf oli 30cm. (Syntyi rv35+6 ja painoi 2880g) Kävin kuopuksesta monesti ultrassa, seurattiin kasvua ja syntymäpaino-arvio oli yli 4kiloa..

Mulla huiteli sf-mitta ekassa raskaudessa yläkantissa. Vauva syntyi viikoilla 42+2 ja painoi 3670g eli ei kuitenkaan mikään älytön jättiläisvauva :) Nyt en oo ihan varma muistanko oikein, mut yks syy reiluun sf-mittaan tais olla runsas lapsivesi...

Meni loppuajan kartaston ulkopuolelella. Lapsi syntyi lopulta leikkauksella lähemmäs viisi ja puoli kilosena..

Hyvä jos ne sulla kiinnittää asiaan huomiota. Mahdollisesti jopa ammattitaitoista porukkaa siellä neuvolassa..

Tämä on niin ihme juttu kun olla ja voi. Miksi siitä pitää lietsoa paniikkia ja hermostuttaa äiti. Muistan tilanteen omalla kohdalla kun terkka mittasi mielestään liian suuren sf-mitan ja määräsi samantien tutkimuksiin ja pisti matkustuskieltoon (oltiin lähdössä samana iltapäivänä reissuun). Soitin sitten Kättärille kokeneelle kätilölle ja kysyin, oliko hänestä jotain estettä lähteä (en saanut aikaa ultraan) ja hän totesi että ei niin minkäänlaista.

Lapsi kyllä syntyi ennen aikojaan ja oli aika iso, mutta mitään hätää ei ollut.

Mul esikoisesta sf-mitta oli koko raskauden käyrien alapuolella ja vauva painoi syntyissään 41+0 3500g (painoarvio oli et ois yli 4kg).
Toisessa raskaudessa sf-mitta hiuteli yläkäyrillä, painoarvio oli 3900 ja vauva syntyi 41+2 ja paino 3388g

Just vertasin esikoisen sf-taulukkoa tän raskauden aikaiseen (nyt rv 34+0) ja esikoisen viiva meni lähes koko ajan keskikäyrällä. Nyt viiva on huidellut koko ajan yli käyrien ja terkka sanoo vaan että hienosti se siellä kasvaa eikä naamalla näy huolenhäivää. Lääkäri on arvioinut tämän lapsen tässä vaiheessa jopa pienemmäksi kuin esikoisen, mitään syntymäpainoja ei vielä ole kuitenkaan veikannut. Ensimmäinen lapsi painoi 3440g syntyessään.

Jep. Yli käyrien meni melkein koko raskauden, vain alussa osui sinne yläkäyrälle. Viikolla 40 oli sf mitta jo 43 cm. Eka lääkäri arvioi painoksi silloin 3,9 kiloa. Toinen lääkäri paria päivää myöhemmin arvioi 5 kg ja laittoi mut sektioon. Vauva syntyi 4,9 kiloisena.

Käyrien yläpuolella menin ja synnytin 4,9 kg pojan noin 10 päivää yli lasketun ajan. Synnytystä edellisenä päivänä painoarvio oli ensin 4,6 kg ja lääkäri kai säikähti tuota suurta kokoa ja laski uudelleen 4,4 kg arvioksi...

Synnyttäisin alakautta uudelleenkin!

Mulla oli kokoajan yläkäyrällä ja ylikin.
37+0 syntyi tyttö. Painoa 2686g ja 45cm. Painoarvio ennen synnytystä käsikopelolla REIPAS 3.5 kiloa-. Pikkasen meni ohi.

Mulla menee jo toista kertaa huikeesti yläkäyrien yli. Viimeksi oli vettä jossakin vaiheessa ihan liikaa, mutta suurimman osan aikaa vain runsaasti. Olen lyhyt ja vauvat on viihtyneet ylhäällä. Esikoinen ei koskaan kiinnittynyt, joten siinä syyt. 4000g kaksi viikoa lasketun jälkeen, eli ei kovin painava, mutta 54cm ja harrasti runsasta voltinheittoa. Oli kai jotenkin poikittain kun mitattiin. Muuta vikaa ei löytynyt.
Raskausdiabetes ja joku munuaisongelma muistaakseni voi aiheuttaa huikeita sf-mittoja minkä takia on hyvä tutkituttaa tilanne jos sf nousee nopeasti.

Yhteistyössä