Kellään kokemuksia? Ehdollisen asuntotarjouksen raukeaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uuteenkotiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uuteenkotiin

Vieras
Onko kellään kokemusta tilanteesta, jossa joko

a) on itse myymässä asuntoa ja ostajan ehdollinen tarjous raukeaa (kun ei saa omaa myytyä määräaikaan mennessä) tai
b) on itse hävinnyt ostajana tarjouskilpailun, mutta voittanut tarjous raukeaa?

Teimme todella ihanasta asunnosta tarjouksen, mutta hävisimme tarjouskilpailun - oli vain kaksi ostajakandidaattia (tiedän, että kiinnostuneita ei juuri ollut pariin kuukauteen). Tuli mieleeni, että kun toinen pariskunta voitti tarjouskilpailun ja heilläkin oli ehdollinen tarjous, niin mitäs sitten jos eivät saa omaa asuntoa myytyä?
Onko kellekään tapahtunut niin, että pääsisi taas ns. mukaan kilpailuun? Eikös asunto tule takaisin markkinoille, jos vanha tarjous raukeaa?
Jos heillä oli samat ehdot mitä meidän tarjouksessa, niin mitään "uhkasakkoa" tms ei ollut.

En tiedä kehtaisiko laittaa välittäjälle kyselyä, koska luulisin, että asunnon vapauduttua ottaisi meihin kyllä yhteyttä. Me ollaan siis jo lakattu haaveilemasta tästä asunnosta, mutta tällainen asia jäi vaivaamaan mieltä...

A) sit se tarjous raukeaa, ja kämppä uudelleen myyntiin. Jos on aiemmin ollut kiinnostuneita, niin niiltä voi aina kysellä, mut eivät välttämättä enää tarjoo samaa. Kurja juttu. Itse en hyväksyis ehdollista tarjousta kuin pakko tilanteessa. Ts jos muita tarjouksia ei ole tai ne on todella selvästi alempia.

B) Ei teillä mitään etuoikeutta ostajana ole asuntoon, mutta voitte tarjota uudelleen. Eli aina voit kysyä välittäjältä, eli hyvin kehtaa. Ja aina myyjä voi päättää ettei myykään enää asuntoa kenellekään, eli ei välttämättä tule enää myyntiin tai jos tulee niin ei välttämättä ko välittäjälle.

Niin ehkä me tällä kertaa lähtisimme tarjoamaan hivenen agressiivisemmin tällä kertaa, mutta toisaalta on aikas varma, että tuskin tähän nyt yht äkkiä ilmaantuu muita kiinnostuneita.

Ihmettelin sitä kovasti, että välittäjä otti asunnon pois markkinoilta, vaikka hyväksytty tarjous oli ehdollinen. Entäs jos olisi tullut joku, jolla heti rahat?
Ja myös sitä, että miten uskalsivat hyväksyä tarjouksen ilman mitään sakkoa. Nyt kämppä ollut poissa markkinoilta jo 2,5kk ja sitä ennen myivät neljä kuukautta.

Myydän ei ole pakko myydä asuntoa kenellekään, jos ei ole hyväksynyt hintapyyntöä alempaa tarjousta. Tuskin siis ottaa teihinkään yhteyttä, jos ette ole tarjonneet myyjän pyytämää summaa. Ihan kannattaa itse olla aktiivinen, jos sen asunnon haluaa saada ostettua.

Jos jonkun tarjouksen hyväksyy vaikka ehtoineen päivineen, ei sitä voi ennen määräaikaa toiselle myydä vaikka tämä tarjoaisi tuplahinnan heti käteen. Sisi siinä on se määräaika jona aikana on mahdollista hankkia ne rahat tai saada toinen asunto myytyä.

Jos jonkun tarjouksen hyväksyy vaikka ehtoineen päivineen, ei sitä voi ennen määräaikaa toiselle myydä vaikka tämä tarjoaisi tuplahinnan heti käteen. Sisi siinä on se määräaika jona aikana on mahdollista hankkia ne rahat tai saada toinen asunto myytyä.

Väärin. Olen ollut muutamassakin näytössä, jossa välittäjä on sanonut myyjän jo hyväksyneen ehdollisen tarjouksen. Eli myyjä on silti jatkanut välittämistä sen toivossa, että tulee joku, joka tarjoaa rahat heti käteen. Ehdollisen tarjouksen aikana myyjä siis voi jatkaa usein kyllä asunnon myymistään.

Väärin. Olen ollut muutamassakin näytössä, jossa välittäjä on sanonut myyjän jo hyväksyneen ehdollisen tarjouksen. Eli myyjä on silti jatkanut välittämistä sen toivossa, että tulee joku, joka tarjoaa rahat heti käteen. Ehdollisen tarjouksen aikana myyjä siis voi jatkaa usein kyllä asunnon myymistään.

Tottakai voi, muttei voi myydä sitä toiselle ennnen sopimuksen raukeamista ja jos sopimus toteutuu niin on tyydyttävä siihen millä on siinä luvannut myydä, ei sitä pakko ole tietenkään myynnistä pois ottaa.

Hyväksytyn tarjouksen ohi myyminen riippuu täysin siitä onko kyseessä osakehuoneisto vaiko talo. Omakotitalon hyväksytystä tarjouksesta voi livetä ilman mitään seuraamuksia, ihan sama mitä tarjouksessa lukee. Täytyy tehdä vahvistettu esisopimus, jotta kumpikaan kaupan osapuoli ei voi ilman sanktioita livetä sopimuksesta.

Yhteistyössä