kellään muulla vaikeaa löytää sopiva ehkäisy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muhkura
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muhkura

Vieras
Välillä oikeen hävettää mennä lääkäriin sanomaan että tulin taas pohtimaan uutta keinoa kun ei tämäkään sovi...

8-vuoden aikana tullu kokeiltua:
- 3 minipilleri merkkiä
- hormonikierukka
- kuparikierukka
- kondomit, myös naisten versio
- patentex oval (en tiedä oliko oikein kirjoitettu)
- persona ehkäisytietokone

Yhdistelmäpillereitä mulle kyllä on annettu mutta olen jättänyt ne käyttämättä koska isälläni oli tukos valtimossa 56-vuotiaana.

Lisäks mulla on pari suonikohjua, mulla on tavallinen migreeni mutta joskus olen epäillyt olisko mulla ollut sittenkin aura pari kertaa, varma en ole koska mulla myös jännitysniska ja tensiopäänsärky joka aiheuttaa kanssa saman tyyppisiä oireita.

Mää oon aikanaan kokeillu monia yhdistelmäpillereitä, aurallisen migreenin takia ne kokonaan kielletty, minipillerit ei sopinu, niitä 10kk kokeiltiin ja lääkärin toimesta lopetettiin. Kierukkaa oon ajatellu, mutta lääkäri sitä ei suosittele, koska mulla on jo valmiiks ERITTÄIN runsaat menkat, lisäis kuulemma todennäkösesti entisestään ja anemia vois pahentua. Kondomi nyt tietty käytössä, ei miellyttävä mut tällä hetkellä tuntuu olevan ainut (?) vaihtoehto. Ollaan käytetty myös varmoilla päivillä keskeytettyä (mutta tämä vain siksi että se ei olisi katastrofi jos tulisin raskaaksi, sitten jos raskaus olisi ehdoton ei, ei tätäkään voisi käyttää).

Mikäs toi ehkäsytietokone on? sellasesta en oo kuullutkaan. Olisin niin onnellinen kun löytyis joku ehkäsykeino (siis joku muu kun kondomi) mikä sopis meille.

Tuo ehkäisy tietokone toimii samalla periaatteella kun varmat päivät. Se pyytää aina välillä näytettä eli pissataan tikulle ja kone sitte siitä jotain hormonin määrää mittaa ja päättelee sitten onko ovis lähellä vai ei. näyttää sitten punaista tai vihreää valoa voiko harrastaa seksiä jne.
persona ehkäisykonetta saa nykyään vaan ulkomailta.
Sitte on joku lady-compkin joka ruumiin lämpötilan perusteella sitä ovista ennustaa. saa suomesta mutta maksaa lähes 500€.

Mä en oo uskaltanu kapselia hankkia on niin kallis härveli. Ja kun on samat hormonit siinäkin kun minipillereissä ja hormonikierukassa. Luultavasti vuotaisin senkin kanssa non-stop.

Pessaari ei ole hirveän luotettava, mutta ap:lle ei kai olisi katastrofi, jos ehkäisy pettäisi. Sen hankkiminen vaatii nykyään aika paljon vaivaa, pitää löytää gyne, jolla on vielä niitä sovitinrenkaita. Ainakin joitain vuosia sitten Helsingin YTHS:llä taisi vielä olla niitä. Ja itse pessaari pitää kai tilata Ruotsista. Ja vastaavasti ulkomaisista nettikaupoista voi tilata jotain vastaavantyyppistä varmuusvälinettä, olisiko nimi ollut Femcup tms. Siinä silikoninen kuppi laitetaan suoraan kohdunnapukan peitoksi. Koon arvuuttaminen varmasti hankalaa.

Yhteistyössä