Kellään ollut borrelioosia raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"höh"

Vieras
Oliko vauvalle mitään haittaa? Missä vaiheessa havaittiin?
Itsellä nyt tuollainen puremajälki kädessä ja punainen rengas ympärillä on toissapäivän jälkeen kasvanut 3cm-> 7cm. Pelottaa hirveästi vauvan puolesta, rv 21 menossa.

ei ole kokemusta,mutta miten ihmessä sä et ole huomannu punkkia sun kädessä? :O

miksi ylipäätään pitää tunkea itteensä paikkoihin joissa punkkeja on? minä ainakin vältän kaikkia henikoita kuin ruttoa,enkä ole edes raskaana...mua ällöttää punkit,ei ne sairaudet vaan en otukset. jos olisin raskaana väälttäisin kyllä punkkiriskiä

[QUOTE="wilma";28598145]ei ole kokemusta,mutta miten ihmessä sä et ole huomannu punkkia sun kädessä? :O

miksi ylipäätään pitää tunkea itteensä paikkoihin joissa punkkeja on? minä ainakin vältän kaikkia henikoita kuin ruttoa,enkä ole edes raskaana...mua ällöttää punkit,ei ne sairaudet vaan en otukset. jos olisin raskaana väälttäisin kyllä punkkiriskiä[/QUOTE]

En kuule tiedä, mysteeri tuo on itsellekin.

Meitä on katsos tällaista liikkuvampaakin sorttia ihmisiä jotka eivät viihdy vain neljän seinän sisällä peläten kaikkea. Pitäisikö sitten Suomesta muuttaa pois kun esiintyvyys kattaa lähes koko maan tai ainakin hävittää koirat ja lapset jotka niitä punkkeja ympäriinsä kuskaa? Lisäksi tutkimusten mukaan muutama prosentti paarmoista ja hyttysistä levittää myös ko. bakteeria joten onnea sille välttelylle.

[QUOTE="wilma";28598145]ei ole kokemusta,mutta miten ihmessä sä et ole huomannu punkkia sun kädessä? :O

miksi ylipäätään pitää tunkea itteensä paikkoihin joissa punkkeja on? minä ainakin vältän kaikkia henikoita kuin ruttoa,enkä ole edes raskaana...mua ällöttää punkit,ei ne sairaudet vaan en otukset. jos olisin raskaana väälttäisin kyllä punkkiriskiä[/QUOTE]

Saa niitä muualtakin kun heinikoista. Tarvi olla kun puu sopivasti. En mää sentää raskaana sisällä alkanu kökkiä punkkien pelossa. Pojassakin on ollut vaikkei se senikäsenä muuta kun ruohikolla konttasi.

Mulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta netistä kun lueskeli niin antibioottikuuri on raskaana oleville aina varulta määrätty punkin puremaan, mutta ei kenenkään vauvalle ole mitään käynyt. Voit siis varmasti olla ihan huoletta. :)

[QUOTE="höh";28598017]Oliko vauvalle mitään haittaa? Missä vaiheessa havaittiin?
Itsellä nyt tuollainen puremajälki kädessä ja punainen rengas ympärillä on toissapäivän jälkeen kasvanut 3cm-> 7cm. Pelottaa hirveästi vauvan puolesta, rv 21 menossa.[/QUOTE]

Mene nyt ihmeessä lääkäriin. Määräävät antibiootit samoin tein. Enemmän sinulle ja varmasti myös sikiölle on haittaa, jos jäät miettimään asiaa.

Punkki on tosi pieni otus ja sitä esiintyy muuallakin kuin heinikoissa seuduilla, joissa niitä on tunnetusti paljon. Jos on paljoan touhuamista iholla vilistelevää punkkia ei välttämättä huomaakaan ja se voi hyvässä lykyssä ehtiä muutamassa minuutissa aiheuttamaan hyttysen pureman näköisen paukaman iholle. Joten aina kyse ei ole siitä etteikö punkkeja varoisi, vaan niitä tulee vaikka talon portailla istuskellessa.

Punkkeja on ollut aina, niistä on myös sairastuttu, mutta myös selvitty. Kaikki eivät kanna tautiriskiä mukanaan, vaikkakin tähän asti niiden riskejä on vähätelty.

Punkkien kanssa oppii elämään.

Ajattelin tulla tänne kertomaan mitä kävi jos jotakin joskus askarruttaa sama asia. 6x7cm oli kokoa kun lääkäri mittasi joten aika reipasta vauhtia tosiaan kasvaa. Parin viikon antibioottikuurin sain ja ei kuulemma pitäisi olla vauvalle haittaa. Onneksi! Jos saisi nyt tämän stressin loppumaan.

Minä olen kerran saanut punkin ilmeisesti ihan tavallisesta omakotitalon pihasta. Vieläpä sellaisena päivänä, jolloin en edes ollut ulkona kuin jotain tunnin ja siitä suurimman osan hiekkalaatikolla. Eli mahdollisesti satuin vaan kävelemään pihan poikki väärästä kohdasta. Ja punkkejahan voi olla pihojen lisäksi vaikka metsissä, puistoissa, yms. ei siis tarvitse mennä mihinkään korkeaan heinikkoon tarpomaan. Huonolla tuurilla joku muu on kulenut punkkipöheikössä ja punkki on jäänyt hänen vaatteisiinsa ja pääsee sitä kautta sisälle taloon - ja pahaa-aavistamattoman heinikkojen välttelijän kimppuun :(

[QUOTE="höh";28600620]Ajattelin tulla tänne kertomaan mitä kävi jos jotakin joskus askarruttaa sama asia. 6x7cm oli kokoa kun lääkäri mittasi joten aika reipasta vauhtia tosiaan kasvaa. Parin viikon antibioottikuurin sain ja ei kuulemma pitäisi olla vauvalle haittaa. Onneksi! Jos saisi nyt tämän stressin loppumaan.[/QUOTE]

Hyvä, että selvisi. Ja onni onnettomuudessa, että ihottuma nousi - joissain harvinaisissa tapauksissa borreliabakteeri ei aiheuta ihottumaa, ja se onkin huonompi juttu. Nyt sait lääkkeen ajoissa, mikä on hyvä juttu. Tsemppiä loppuraskauteen!

Yhteistyössä