Kellään shih tzu-koirista kokemusta? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuumeinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuumeinen

Vieras
Netistä olen lueskellut, ja kasvattajalle olen menossa ko. rotuun tutustumaan, mutta kaipaisin myös ihan omakohtaisia kokemuksia. Erityisesti shih tzusta lapsiperheessä =)

Ihana! Turkissa on vaan aivan valtava homma ja siksi meillä pidetäänkin turkki lyhyenä. Koira rakastaa touhuta lasten kanssa ja oikein kellottaa selällään, kun lapset esim. leikkiivät eläinlääkäriä. En tiedä kuinka dominatti luonne rodulla on. Meidän uros on tosi dominatti ja olen joutunut kasvattamaan aika kovalla kädellä. Mutta kun on auktoriteetti kunnossa, koiralla kuri ja tarpeeksi liikuntaa, niin ei tule sitten pari vuotiaana mitään sohvalta terrorisoivaa näykkijä räksyä:D

:wave: Kolmas shih tzu jo mulla. Aivan ihania. Meillä 5 lasta ja rotikkakin. Meillä on pitkä turkki enkä leikkaa. Ikää tällä komistuksella on 2v ja siis uros. Toki turkki vaatii hoitoa että pysyy hyvänä. Kerran viikkoon yritän pestä ja kuivata.
Tulee lasten kanssa toimeen hyvin. Lapset pienestä pitäen tottuneet koiriin, koska meillä niitä on aina ollut.

Kiitoksia vastauksista :) Eli on vissiin oikeesti niin hyväluonteinen ja lapsiystävällinen kuin rotuyhtdistyksen sivuillakin hehkutetaan :) Oon pitkään miettinyt ja harkinnut villakoiraa, mutta saa nähdä olisko se meijän koira sittenkin shih tzu! Ei vissiin edes ole kovin heikkorakenteinen vaikka onkin pieni? Ja turkinhoitoon olen kyllä valmistautunut, ja haluankin ns. turkkirodun.

Neljä shih tzua pyörii jaloissa ja aivan hurmaavia persoonia ovat, kaikki ihan omalaisiaan. Vanhin noista on jo 15,5-vuotias vanha mummo.
Shih tzuhan ei ole kääpiökoira, vaikka se semmoiseksi Suomessa mielletäänkin, vaan seurakoira ja kuuluu Englannissa seurakoiraryhmäänkin. Shih tzu on suhteellisen vankkarakenteinen kokoonsa nähden.
Turkki vaatii hoitoa, mutta jos hyvä tuuri käy, niin saat todella helppohoitoisen turkin, mutta työläitäkin on. Itselläni on 1 äärettömän helppoturkkinen, pese ja pidä malli ja silti tuolla on pitkä turkki. Yhdellä on suht ohut turkki, mutta takkuuntuu todella helposti ja sitten tuolla nuorimmalla on turkkia ihan älyttömästi, mutta ihme kyllä se on helppo ottaen huomioon paljonko sitä turkkia on.
Säännöllisellä hoidolla tosin turkki kyllä on varsin helppo.

Lapsesta nuo kyllä tykkäävät ja etenkin tuo 8-vuotias uros on sellainen, jonka lapsi saa vaikka laittaa solmuun.

on kiva rotu, lapsiystävällinen ja kiltti muutenkin, siis ainakin oli meidän koira joskus. tosin luulee olevansa paljon isompi kuin on...mutta se hirveä turkki, jos tykkäät jatkuvasti harjata ja kammata niin ok. maalla vaan kun sellainen koira veti kaiken mukaansa ja pienikin ruoho teki takun.

Yhteistyössä