Kellään työnhausta kokemusta useiden vuosikymmenten ajalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja djjy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

djjy

Vieras
Olen kuullut monelta taholta tämän päivän työnhaun olevan "sairasta", "käsittämätöntä" ymv. "Hakijoita miljoona ja yksi valitaan" "Hakuprosessit kestävät tyyliin vuoden ja sisältävät järkyttävän monta välivaihetta" "Kyllä nuoret ajetaan ahtaalle" jne. Tämän jatkoksi mainitaan, että ei tällaista ennen ollut. Olisi mielenkiintoista tietää, kun itse hakenut töitä vain 2000-luvulla, että minkälaista tämä työnhaku sitten on ollut vaikkapa 70-, -80 ja miksei 90-luvullakin. Onko se ollut sitten niin paljon helpompaa kuin nykyään? Tuskin lama-aikana ainakaan :)

80-luvun lopulla hain ekaa työpaikkaa amiksen jälkeen. Hesarista luin että eräässä firmasaa haettiin alani työntekijöitä. Soiti ja sovittiin iltapäiväksi työhaastattelu,vähän juteltiin ja haastattelija kysyi aloitanko jo huomenna.

Olen kuullut monelta taholta tämän päivän työnhaun olevan "sairasta", "käsittämätöntä" ymv. "Hakijoita miljoona ja yksi valitaan" "Hakuprosessit kestävät tyyliin vuoden ja sisältävät järkyttävän monta välivaihetta" "Kyllä nuoret ajetaan ahtaalle" jne. Tämän jatkoksi mainitaan, että ei tällaista ennen ollut. Olisi mielenkiintoista tietää, kun itse hakenut töitä vain 2000-luvulla, että minkälaista tämä työnhaku sitten on ollut vaikkapa 70-, -80 ja miksei 90-luvullakin. Onko se ollut sitten niin paljon helpompaa kuin nykyään? Tuskin lama-aikana ainakaan :)

Akateemisesti koulutettu isäni soitti 80-luvun alussa valmistuttuaan pariin kiinnostavaan firmaan, ja pääsi haastatteluun kaikkiin. Ensin hän teki asiantuntijan töitä vuoden pari siinä firmassa missä oli, jonka jälkeen hän pääsi joksikin suunnittelupäälliköksi tms. pankkiin.

Setäni valmistui kandiksi 70-luvun lopussa, ja pääsi suoraan suomalaisen pankin ulkomaalaiseen yksikköön asiantuntijaksi isolla rahalla. (ei aiempaa kokemusta)

Tätini mies, myös akateemisesti koulutettu, valmistui 80-luvun alussa, ja pääsi maajohtajaksi (!!) suomalaisen teollisuusfirman ulkomaiseen yksikköön 27-vuotiaana, ilman alan kokemusta.

Yhteistyössä