Kellertävä valkovuoto

  • Viestiketjun aloittaja Huolestunut83
  • Ensimmäinen viesti
Huolestunut83
Olen raskaana vkolla 28, ja nyt parina päivänä olen huomannut että valkovuotoni on enemmänkin keltaista kuin väritöntä. Pitäisiköhän huolestua..? Mitään muita oireita ei ole ja neuvolassa on testit otettu lääkärintarkistuksen yhteydessä, jotka ovat olleet puhtaita aiemmin.. Voisiko jokin tulehdus tulla ihan itsestään yhtäkkiä? :/ Olisiko syytä mennä uusiin testeihin vai onko tämä normaalia?
 
Hiiva
Voi olla esim. hiivatulehdus tai muukin emätintulehdus. Mene lääkäriin, niin selviää mikä on jos ei sinulla hiivaa ole ennen ollut. Hiivan oireisiin kuuluu mm. tuo kellertävä, mahdollisesti klönttinen valkovuoto ja kutina. Voidaan hoitaa ihan turvallisesti myös raskauden aikana, mutta on tosi kiusallinen vaiva.
 
huolestunut83
kutinaa ei kyllä ainakaan vielä ole, mutta ehkäpä asia on hyvä tarkistaa. Minulla oli viimeksi 5pv lääkärintarkastus ja silloin kaikki oli ok eikä mitään poikkeavaa havaittu. Tosin silloin ei testejäkään otettu.. Pitänee soitella neuvolaan ja kysyä asiaa.
 
Hiiva
Niin, alkuperäisestä vastauksestani unohtui; kyllä hiiva voi tulla ihan yhtäkkiä eikä aina välttämättä edes näy kuulemma testeissä. Lääkärit kyllä katsomalla sen yleensä tunnistaa. Toivottavasti syy löytyy.
 
minä123
Valkovuodon koostumus voi vaihdella koko raskauden ajan. Jos hajussa ei tapahdu muutoksia, on kaikki varmaan ok. Itellä valkovuoto on harvoin ihan valkosta. Välillä oikein lurahtaa kellertävä tai valkonen klimppi. Raskaana ollessa tota limaa tulee eri muodoissa koko ajan. On juoksevaa, kökkäreistä, limasta...
 
joo-o
Ja jos ei ole kutinaa eli ei mitään haittaa, niin ei hiivaa tarvitse raskausaikana edes hoitaa (sanoi minulle neuvolan lääkäri)... ja jostain sain ohjeita, että maitohappobakteereillakin se voi häipyä...
 
näin täällä
Mulla taas ei ollut mitään muita oireita kuin runsasta, kellertävää, ehkä välillä hieman kokkareista valkovuotoa, ei siis mitään hajuja, kutinoita tai kirvelyä ja lääkäri totesi hiivan. Ja tämä ilman mitään testejä tavallisen sisätutkimuksen yhteydessä. Ja mulle lääkäri totesi, että hiiva on ehdottomasti hoidettava ennen synnytystä! Eli erilaisia hoitokäytäntöjä taitaa löytyä... :)
 
joo-o
Alkuperäinen kirjoittaja näin täällä:
Ja mulle lääkäri totesi, että hiiva on ehdottomasti hoidettava ennen synnytystä!
Kiitti. Taidan siis kysyä taas asiaa neuvolassa ja ainakin siinä viimeisessä lääkärin tarkastuksessa. Mulle myös lääkäri sanoi ilman mitään testejä, että näyttää hiivalta...

 

Yhteistyössä