keltarauhasen vajaatoimintaako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "turhautunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"turhautunut"

Vieras
Kävin gynellä pari viikkoa sitten ennen ovulaatiota ja ultrauksella sekä sisätutkimuksella todettiin kaiken olevan ainakin näennäisesti ok. Minulla on ollut cerazette pillereiden lopetuksen jälkeen ennen menkkoja viikon tiputteluvuotoa ja kipuja. Gyne käski tehdä ovistikuilla testejä, että onko ovulaatiota. Noh, sain positiivisen tuloksen tässäkin kuussa. Arveli sitten, että voi olla keltarauhasen vajaatoimintaa, mutta ei määrännyt lääkkeitä. Nyt mittani on todellakin täysi, 9kk pillereiden lopettamisen jälkeen en ole raskautunut ja taas alkoi tuhruvuotoa eli kaksi viikkoa tiedossa rätti housuissa. Miten ootte saaneet lääkkeet keltarauhasen vajaatoimintaan? Pitäiskö nyt vaan soittaa lääkärille, että haluan ne lääkkeet? Oon niin kyllästynyt tähän koko touhuun ja haluaisin ne lääkkeet, koska tällainen kahden viikon menkkamaratoni haittaa normaalia elämää ja todennäköisesti myös sitä raskautumista.

Ei siinä varmaan lääkkeellinen keltarauhashormoni auta, jos raskautuu lääkkeen avulla, mutta oma keltarauhanen ei toimi. Tuhruihin voi auttaa tai sitten ei. Yleensä lääkettä määrätään siinä tilanteessa, että kuukautiset jäävät tulematta kokonaan matalan keltarauhashormonitason vuoksi.

[QUOTE="vieras";27999724]Ei siinä varmaan lääkkeellinen keltarauhashormoni auta, jos raskautuu lääkkeen avulla, mutta oma keltarauhanen ei toimi. Tuhruihin voi auttaa tai sitten ei. Yleensä lääkettä määrätään siinä tilanteessa, että kuukautiset jäävät tulematta kokonaan matalan keltarauhashormonitason vuoksi.[/QUOTE]

Täh?? Eikös istukka jatka sitten keltarauhasen hommia jossain vaiheessa? Tai siis että keltarauhanenhan on vaan raskauden alussa pitämässä raskautta yllä? Eli eikös silloin keltarauhaslääkitys vois auttaa raskautumaan? Voin olla ihan väärässäkin... tsemppiä ap: lle!! :)

Mä sain Terolut-kuurin tuhruiluun ennen menkkoja ja vähän pidentää kiertoa, kun aika oviksesta menkkoihin on usein vaan 9-11pv. Raskaus siis toiveena ja nyt eka Terolut kierto menossa. Heti sain tuon kuurin, vaikka gyne sanoi, että kyllä ihan hyvin voi tulla raskaaksi, vaikka pientä tiputteluvuotoa oliskin ja luteaalivaihe noin lyhyt, mutta paremmat mahikset kai sit ilman tiputteluja ja vähän pidemmällä kierrolla kuin 24-26pv

Kiitos vastauksista. Itse olen kans ymmärtänyt, että keltarauhaen pitäisi tuhrun pois ja kiinnittyminen tapahtuisi helpommin. Tosiaan nyt mitta täytty ja soitan kyllä lääkäriin ajan jotta saan jonkun kuurin tähän. Kait ne yleislääkäritin osaa jotain näistä jutuista..

Kannattaa varmaan pyytää labraan lähete missä katsotaan onko keltarauhasen vajaatoimintaa. Muuten turha syödä lääkettä jos kyseistä ongelmaa ei ole. Tiputtelua voi olla ihan hyvin vaikkei mitään ongelmaa ole. Jos löytyy ongelmaa ja raskaudut lääkityksen avulla, sitä jatketaan noin rv 12 asti. Itselläni oli myös tiputtelua ja luteaalivaihe noin 10 päivää. Labrat keltarauhasen osalta kuitenki ok. Vika löytyikin sitten muualta.

[QUOTE="turhautunut";27999412]Kävin gynellä pari viikkoa sitten ennen ovulaatiota ja ultrauksella sekä sisätutkimuksella todettiin kaiken olevan ainakin näennäisesti ok. Minulla on ollut cerazette pillereiden lopetuksen jälkeen ennen menkkoja viikon tiputteluvuotoa ja kipuja. Gyne käski tehdä ovistikuilla testejä, että onko ovulaatiota. Noh, sain positiivisen tuloksen tässäkin kuussa. Arveli sitten, että voi olla keltarauhasen vajaatoimintaa, mutta ei määrännyt lääkkeitä. Nyt mittani on todellakin täysi, 9kk pillereiden lopettamisen jälkeen en ole raskautunut ja taas alkoi tuhruvuotoa eli kaksi viikkoa tiedossa rätti housuissa. Miten ootte saaneet lääkkeet keltarauhasen vajaatoimintaan? Pitäiskö nyt vaan soittaa lääkärille, että haluan ne lääkkeet? Oon niin kyllästynyt tähän koko touhuun ja haluaisin ne lääkkeet, koska tällainen kahden viikon menkkamaratoni haittaa normaalia elämää ja todennäköisesti myös sitä raskautumista.[/QUOTE]

Onko sulle tehty koko kierron kartoitus eli katsottu yhden kierron ajan kaikki tarvittavat hormonit kuten estrogeeni, progesteroni, prolaktiini, FSH, ym. ja vielä kilpirauhaskokeet TSH ja T4V? Kuulostaa kyllä hormoniongelmalta joka pitää hoitaa muuten kun vaan seuraamalla...

Yhteistyössä