Keltarauhashormonin puute?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen yrittäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivoinen yrittäjä

Vieras
Hei, olemme yrittäneet raskautta mieheni kanssa kohta vuoden verran tuloksetta. Minä olen 29-vuotias nainen, jolla ei ole takana aikaisempia raskauksia, keskenmenoja eikä abortteja. Olen alkanut tehdä ovulaatiotestejä ja ovulaatio kaikesta päätellen tapahtuu. Kk-kiertoni on noin 27 päivää. Olen käynyt gynekologilla ultrauksessa ja juttelemassa pari kk sitten, koska toivottu raskaus ei ole alkanut. Tällöin ei todettu siltä seisomalta mitään normaalista poikkeavaa.

Minua on kuitenkin alkanut huolestuttamaan mahdollinen keltarauhashormonin puute. Kuukautisia edeltää aina päivän tai parin tuhru-/tiputteluvuoto ja luteliaalivaiheeni on vain noin 10-12 päivää. Keskimäärin 11 päivää. Ovatko nämä oireita siitä, että keltarauhashormonia on liian vähän ja tämä hankaloittaisi raskaaksi tulemista? Otin tämän puheeksi myös silloin gynekologin vastaanotolla käydessäni, mutta mitään toimenpiteitä asian suhteen ei tehty (esim. Lugesteron).

Ovulaation aikoihin yhdyntöjä on ollut liki joka päivä.

Kiitos tuhannesti, jos viitsit vastata ja kertoa oman mielipiteesi asiaan.

Hei vaan,

kiitos kysymyksestäsi.

Luteaalivaihe olisi hyvä olla tarpeeksi pitkä, jotta keltarauhaselle jäisi aikaa kehittyä ja kohdun limakalvo ehtisi vahvistua mahdollista raskautta ajatellen. Hyvä pituus luteaalivaiheelle on 12-14 mutta vähintään 10 päivää. Tuo sinun luteaalivaiheesi on vähän siinä ja siinä, varsinkin jos sinulla tiputteluvuotoa vielä.
Kun teillä on yritystäkin jo lähes vuosi, niin pikkuhiljaa ainakin kannattaisi kääntyä lapsettomuuslääkärin puoleen, jolloin voidaan hormoniverikokeilla ainakin varmistaa keltarauhashormonin mahdollinen tarve.

Onnea matkaan!

Yhteistyössä