Kenellä iso piha tai pihaa molemmin puolin taloa niin uskallatteko jättää lapsen/lapset yksin talon toiselle puolelle jos itse ole

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti04

Vieras
Tänään tuli taas tämä yleensä kesän ongelma kun 3,5v ei suostunut enään tulemaan uudestaan talon toiselle puolelle kun touhusin puutarhajuttuja.
Ekaksi jaksoi leikkiä ja touhuta omia juttuja vieressä/lähellä mutta sitten päätti mennä etupihalle niin että matkaa sinne takapihan laidalta on useampi sata metriä ja talo näköesteenä ettei näe ees sinne mitä se siellä touhuu ja jos jotain sattuisi. Menee melko hiljainen kylätie pihan tien päästä.

Pitäisikö mun luottaa lapseen että se leikkii nätisti etupihalla ja ei juokse/ karkaa pihasta minnekkään??
Etupihan takana oja onneks vielä osaksi jäässä mutta kuiteskin.
Olenko turhan epäilevä??
kun kaikki sanoo et luota lapseen on ne lapset ennenkin leikkinyt yksin ja ilman valvontaa.

Jos siellä oja on, niin en jättäisi silmistäni tuon ikäistä. Meidänkin lähellä on oja, mutta luotan noihin 7-12 -vuotiaisiin jo sen verran, että ymmärtävät olla menemättä sinne jäälle (eikä se enää taida jäässä edes olla). Juoksentelevat siis vapaasti tässä pihassa ja ympäristössä.

Olen aatellut kanssa et sitten kun menee kouluun niin voin uskaltaa antaa olla hetkiä yksin pihalla tai että olen toisella puolen pihaa ilman näköyhteyttä. Jos noi lapset silloinkaan ymmärtää miksi noista varoitetaan ja osaisi varoa itse jo.
Jää vaan kaikki pihahommat tekemättä kun en saa lasta viihtymään vieressä ja et näkee hänet. :(

Tuon ikäinen unohtaa äidin kiellot heti kun tulee kiva perhonen tms eteen ja sen perässä sitten mennään tielle tai ojalle. Eli en jättäisi, en omiankaan päästä ulos ilman valvontaa.

Meillä pihaa molemmin puolin ja keskimmäinen sekä nyt näköjään kuopus menee aina sinne toiselle missä mulla ei hommia olisi.Keskimmäinen karkaili viime kesänä vielä jatkuvalla syötöllä vaikka kuinka yritti vahtia.Eli en uskalla jättää,jätän sitten omat hommat siksi aikaa ja juoksen tenavien perässä.Kivaa puuhaa..ainakin kunto nousee!! :laugh:

Meillä saa tytöt 6 ja 8 vuotiaat olla "ilman jatkuvaa valvontaa" pihassa millä puolen vaan ja menevät naapuriinkin luvan kanssa keskenään.

Mutta juuri 3 vuotta täyttänyt poikamme EI saa mennä mihinkään päin pihaa ilman aikuisen valvovaa silmää... Säännöt hän kyllä tietää, mutta eihän sitä voi koskaan tietää mitä poika voi päähänsä saada ja mihin päin lähteä kävelemään... :saint:

Joo en mä uskalla jättää tota myöskään yksin. Ihan sama vaikka joku tulis jäkättään taas mulle et ton ikäiseen pitää jo luottaa ei ainakaan tälläises tilanteessa mun mielestä.

Kiitos kaikille nyt tiedän etten ole liian hysteerinen tän asian kanssa! :)

Alkuperäinen kirjoittaja finttu:
psst...vink, vink: aita on keksitty. Se vihree puutarhaverkko ei maltaita maksa ja estää tommoset ojaan karkailut :)

Onhan se noinkin mutta sitten tarvitaan porttikin ja takapihalla on vielä iso lampikin mikä pitäis aidata. :(

Meillä lapset jo isompia, mutta esikoinen liikkui 4v vanhana yksin pihalla. Poikaa en uskaltanut päästää ennen kun oli 5.5v.
Ok-talossa asutaan.
Lampi on kyllä semmonen juttu, että tarkkana on oltava...se olis muuttanut kyllä meidänkin tilanteen...

Meil on pyykkinarut talon takana ja uskallan jättää vajaa 2 vuotiaan 5 vuotiaan kanssa talon toiselle puolen leikkimään siksi aikaa kun ripustan pyykit. Sinne pyykkinarujen puolelle en kuitenkaan pienemmillä ole yksin mitään asiaa.

Yhteistyössä