Kenellä LAPSET VIIKKO/VIIKKO-SYSTEEMILLÄ?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja catlady
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

catlady

Aktiivinen jäsen
15.05.2004
5 130
0
36
Hei APUA kaikki........ :'(

Itse suostuin tähän viikko/viikko-systeemin, kun erottiin.

Nyt on kaikkea hankaluutta ja lapsien sopeutumattomuutta.
Mutta lapsethan ovat lojaaleja molemmille vanhemmille, joten heistä saa todella vähän irti mitään.

Kuinka teillä muilla?!!

Saako lapset esim. soitella/tekstailla sille toiselle vanhemmalle milloin vaan sen toisen luota?

Mitä niistä pitäisi saada irti? Jotain todistusaineistoa miestä vastaan vai? Lapsilla on oikeus molempiin vanhempiinsa, ei vanhemmilla lapsiin. Sopeutumattomuus on usein ohimenevää ja vanhempien pitää tehdä yhteistyötä näissä asioissa vaikkei yhteiselo sujukaan.

mun äidillä siskopuoleni on viikko ja viikko menetelmällä äidillä ja isällään.. tyttö on 8 vuotias, ja tämä systeemi toiminut 2-3 vuotiaasta lähtien. Saa soitella ja tekstailla aina kun haluaa ollessaan kummankin luona. jos siskoni on äidilläni, isä soittaa joka ilta. ja jos taas siskoni on isällään äitini soittaa siskolleni joka ilta. Parempi sopia selvät ja sovussa pelisäännöt. esim, meidänperheen tapauksessa äitini asuu puolen kilsan päässä koululta, eri suunnassa kuin isänsä mutta isältään myös kutakuinkin sama matka koululle. kun lapsi on esimerkiksi isällään, kulkee hän suoraan isältään kouluun viikon ajan. ja jos taas äidilläni, kulkee hän kouluun äidiltäni. jne jne.

Vuosi erosta.

On vaikea tässä selitellä tätä mitä tämä on. Kysyn nyt miten muilla.

Meillä lapset aloittavat koulukuraattorin luona käymisellä.

Lapset ikävöivät siellä iskällä äitiään ja sitten haluavat viestitellä tai soitella äidille, mutta esim nyt siellä iskällä on sääntönä, että äidille ei klo 20 jälkeen pidetä yhteyttä. Ovat siellä hereillä tuosta vielä yli tunnin.

Perhekeskuksessa kävimme kerran kaksin juttelemassa ja sanoin, että haluan ehdottomasti lisää, sillä emme päässeet paljon alkua pidemmälle. Siis keskusteluissa.
Ja menemmekin heti ensi viikolla uudestaan.
Täti siellä sanoi kyllä tälle lasten iskälle, että hänen ei kannata kieltää lapsilta yhteydenpitoa äitiin, hän tekee sillä hallaa vain itselleen.

Lapsilta en halua isää ns viedä, enkä toivo ettei heitä hoitaisi. Onhan hän heidän isä.
Mutta me kukaan emme tienneet miltä tämä (juurikin lapsista) tuntuu, joten siksi kyselen neuvoja.

Iskä tietenkin kokee huonoa siitä, että lapset olivat tottuneet enemmän äitiin ja turvautuvat helpommin äitiin.
Ei he opi tuosta vaan luottamaan iskään.

Olen kyllä koko ajan yhteydessä perhekeskukseen ja käyn siellä juttelemassa säännöllisesti juurikin lapsista.

Kiinnostaa vaan muut viikko/viikko-systeemit.

Täällä meidän kaupungin eroryhmässä kuulin monenmoista tarinaa ja monella lapset reagoivat päänsäryillä ja mahakivuilla, varsinkin mitä isommasta lapsesta kyse (hankalampi tottua uuteen)...

Meillä siis vanhimmalla mm. tätä maha-päänsärky-kipuilua.

Menikö mulla ohi? Vai minkä ikäisistä lapsista kyse? Ymmärrän kyllä itse uusioperheen äitinä, että ilta rauhoitetaan puheluilta (ellei erikoistilanne), kun muuten yhteydenpito toimii. Meillä se koskee kaikkia puheluita, ei pelkästään toiselle vanhemmalle.

Jos kyse ihan pienistä lapsista liika yhteydenpito voi olla jopa hänen etunsa vastaista (ei saa tilaisuuttakaan tottua tilanteeseen) tai jos toinen vanhemmista soittelee yötä myöden, tulee mieleen että hänellä on omat intressit lapsen varjolla.

No meillä ei nyt ihan kirjaimellisesti ole viikko-viikko systeemiä, mutta aika paljon ovat nyt olleet kummallakin. Ja minusta ei ole mitenkään kohtuutonta rauhoittaa klo 20 jälkeistä aikaa puheluilta. Minulla on tosin pienempiä lapsia mutta ei se nyt muuta tätä mielipidettä kummemmin. Ei äidin tarvitse olla joka sekunti siinä vieressä (edes henkisesti) noinkin isoille lapsille.

Niin, siis minusta seitsemän illan aikana isällään lapset saisi soitella silloin ku haluavat. Eivät siis ole soittelemassa joka sekuntti, minuutti tai tuntikaan. Tai edes joka ilta!

Minusta lapsi saisi soitella silloin kun siltä tuntuu.

Mun mielestä lapset on sen verran isoja että klo 21 nukkumaanmenoaika on aikainen ja miksi ihmeessä pitäisi soitella äidille illalla? Varsinkin koululaisten pitäisi jo osata mennä nukkumaan ilman äidille soittelua.

Pitäisi juu lapsilta kysyä, että miksi haluavat toivottaa hyvää yötä äidille, hmm...

Jos se on heille tärkeää ainakin joinain iltoina, niin minusta se pitäisi sallia.

He esim. ovat sanoneet että miettivät "vanhaa aikaa" ja haluavat puhua siitä ja "rauhoittua" jne.

Se soittelun kieltäminen sinua eniten häiritsee? Kysy suoraan isältä mistä on kyse. Jos ollaan iltapalalle pisulle ja pesulle oltu menossa ja lapset monkuneet että haluavat soittaa ädille ja isä on tiuskassu nyt ei soitella kellekään ja mars kylppäriin.

Kun kuulostaa siltä ettei ole jokailtaisesta vaan kerran tapahtuneesta kiellosta.

Meillä on 6vee ollu vuoden verran enemmän ja vähemmän vko vko systeemillä eikä mitään oireilua eikä hankaluuksia ole ilmenny.

Siis asia on niin, ett ISKÄÄ HÄIRITSEE se että lapset itse haluavat ottaa äitiin yhteyttä hänen viikoilla.

perhekeskuksessa hän (lasten isä) sanoi että haluaa kieltää kokonaan lasten yhteyden pidon äitiin hänen viikoilla. Josta siis se perhekeskuksen nainen sanoi, ettei pidä ollenkaan hyvänä ajatuksena.

Tänä iltana klo 20 lapseni soittivat ja sanoivat että ovat keskenään siellä ja haluavat nyt soittaa äiti sulle hyvää yötä, ku me ei saada enää sit soittaa...

Ja siellä iskällä 12v on tottunut joinain iltoina viestiin minulle jotain omia juttujaan tai hyvää yötä ja se on minulle ollut ok.

Tänään he sanoivat että puhelimet otetaan iskälle sitten klo 20.

Eli minun luona tietävät ettei kavereille enää illalla viestitellä, mutta jos iskä tulisi mieleen, niin häneen saisi ottaa yhteyttä.

Eli tässä tuntuu siltä, että iskä on mustasukkainen.

Perhekeskuksen täti sanoi, että meidän tapauksessa lapset ovat tottuneet äidin läsnäoloon ja turvautuvat häneen. Silti lapset rakastavat molempia vanhempia!!

Tämä ei ole kilpailu, vaan lasten hyvinvoinnista kyse.

Meillä toiminut useamman vuoden vko-vko systeemi. Lapsi saa soittaa toiselle vanhemmalle milloin haluaa ja alusta alkaen ollaankin vähintään kerran päivässä soiteltu, yleensä iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Asumme noin kilsan päästä toisista ja joustoa on puolin ja toisin. En ymmärrä soittokieltoa minäkään.

• Tykkää
Reactions: catlady
Mulla ei ole tuota viikko/viikko systeemiä, mutta jos lapsi on isällään, soittaa hyvätyöt joka ilta ja sama toisin päin.
En ymmärrä ollenkaan miks ei sun lapset sais soitellä öitä! :/

Meillä on vuoroviikoin lapset. Yhteyttä saa pitää ihan niin paljon kuin haluaa, mutta ei meillä päivittäin soitella. Nähdään kyllä lapsia toisenkin viikolla (tai enemmänkin minä isäviikolla), vien harrastuksiin jne. Ja joustetaan vuoroista jos toisella on jotain menoa.

Minusta se on aika huono pohja vuoroviikkosysteemille, jos täytyy jossain perhekeskuksessa käydä setvimässä asioita. Täytyy olla toimivat välit. Joskus se vaatii hiukan omien sanojen harkitsemista ja kiukun nielemistä, mutta lapsille täytyy jäädä mielikuva että heidän asioistaan huolehditaan, olivatpa he kummassa kodissa tahansa.

• Tykkää
Reactions: catlady
perhekeskuksessa hän (lasten isä) sanoi että haluaa kieltää kokonaan lasten yhteyden pidon äitiin hänen viikoilla.

No tätä en ymmärrä tai pidä hyvänä juttuna, mutta en myöskään tätä "He esim. ovat sanoneet että miettivät "vanhaa aikaa" ja haluavat puhua siitä ja "rauhoittua" jne." eli että puhelut ovat sitä varten, että pidetään yllä toivetta ehjästä kodista, jota ei ilmeisesti koskaan enää ole tulossa.

Ymmärrän ihan täysin että iltaa yritetään rauhoittaa, mutta kun perhetilanteet muuttuu, on väistämätöntä (ja suotavaakin) että rutiinit muuttuu siinä samalla. Jos isä todella haluaa kasvattaa omaa suhdetta lapsiinsa ja saada uudet rutiinit toimiviksi, on vanhan systeemin ylläpitäminen väkisellä ehkä hänen mielestään ennemmin haitta kuin etu. Miksi tätä ei voi katsoa toiseltakin kannalta, eikä vain siltä, että joku on jostain mustasukkainen? Äiti ei voi korvata isää eikä isä äitiä.

Tunnen useamman perheen jotka käyttävät viikko/viikko- järjestelyä ja ongelmia tuntuu olevan enempi niissä, joissa lapset on hiukan vanhempia. Eräs perheistä selätti ongelmansa taannoin ja sen jäsenet saivat tasapainon, mutta vasta sen jälkeen, kun koulukkaiden kanssa oli keskusteltu asiat selviksi ja että toiveet perheen palaamisesta vanhaan ei tule toteutumaan. Vasta sitten he kykeni katsomaan tulevaan.

Yhteistyössä