KENELLÄ ON RASKAUSMYRKYTYS UUSIUTUNUT TOISESSA RASKAUDESSA??

Olemisen riemu

Aktiivinen jäsen
05.02.2008
4 089
0
36
Hämärän rajamailla
Minulla oli ensimmäisessä raskaudessa toksemian oireita (valkuaista virtsassa ja kohonnut verenpaine sekä turvotusta) rv 34 (27-33) lähtien. Synnytys käynnistettiin rv 35+5 mutta se ei auttanut ja sain toksemian synnytyksen jälkeen. Olin vuodelevossa katetroituna ja magnesiumtipassa 2-3vrk. Veriarvot pysyivät hyvinä enkä joutunut teho-osastolle vaan olin tarkkailussa synnytysvuodeosastolla. Ensimmäiset oireet toksemian riskistä oli kuulemma liian suuri viikkopaino n. rv30 1800g, rv33 1230g

Minulle kerrottiin että raskausmyrkytys uusiutuu todella harvoin ellen satu vaihtamaan sitten miestä. Raskausmyrkytykseni tuli myös myöhäisillä viikoilla joten se laskee riskiä entisestään. Synnytykseni väli tulee olemaan n. 1v 8kk, tämäkin on kuulemma riskiä pienentävä tekijä.

Nyt olen n.rv 33 ja viikottainen painonnousu oli torstaina neuvolassa 1235g. Turvotusta on ollut mielestäni hieman vain nilkoissa jos olen seisonut pitkään. Mitään viime raskauteen verrattavaa turvotusta ei ole ollut (kiitos ilmojen!)
Sain neuvolasta ohjeet lepäillä, juoda vähintää 2L vettä/nestettä päivässä jotta munuaiset "huuhtoutuvat" ja jättää suolan pois. Suolaa en kyllä muutenkaan käytä enkä yleensä lisää sitä ruokaankaan koska marinadeissa ym on jo suolaa. Leipäkin jota ostan on vähäsuolaista. Ensi viikolla on neuvolalääkäri ja siellä katsotaan tilannetta uusiksi.

Voisiko tuo painonnousu oikeasti merkitä mahdollisesti raskausmyrkytyksen uusimista? Olen syönyt kuten ennenkin (ja jopa tavallista vähemmän) joten mässäilystä paino ei ole noussut. Millaisia oireita, ja millä raskausviikoilla, muilla on ollut jos myrkytys on uusiutunut?

Viimeksi kaikki meni lopulta hyvin ja lapsikin pääsi kotiin keskolasta 2 ja puolen viikon ikäisenä ja hyväkuntoisena. Seurannatkin olivat neuvolassa eikä keskolaan tarvinnut palata edes lääkärintarkastuksiin tai -kontrolleihin.
En ole huolissani itseni ja lapseni vuoksi vaan lähinnä käytännön järjestelyt stressaavat. Keittiö pitäisi remontoida, ostaa esikoiselle sänky, hankkia tavaraa vauvalle yms. Lapsen hoito täytyisi myös järjestää jos joudun sairaalaan aiemmin ja keskolassa käynti olisi hankalaa koska esikoinenkin pitäisi hoitaa ja huomioida. Miten ihmeessä repeän moneen paikkaan...? :/

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
:wave: Eka raskaudessa oireet vko 34 toisessa vko 32 ja todella pahoin oirein. Proteiinit sektioaamuna lähes 10 000 ja normaaliarvohan alle 150.

Oliko sinulla noussut viikkopaino huomattavasti enemmän kuin ennen, ennekuin oikeat oireet ilmaatuivat? Minulla ei ollut huono olo kuin vasta synnytyksen jälkeen kun myrkytys oli oikeasti päällä. Ennen sitä oli mielestäni ihan kunnossa vaikka tosiaan valkuaiset olivat +++ ja verenpaine oli pilvissä.

no mulla uusiutui, kuulemma aina tulee kun mulla on verenpainetauti :/
Ja sitten se lääkäri sano mulle että sekin tekee kun sama mies, meinasin viimeks sanoa sille että oliskos se ukko sitten pitäny vaihtaa raskauksien välillä; kun tuntu jotenki niin ynsee suhtautuminen olevan sillä asiaan :kieh:
Esikoisesta kävi niin että mulla oli neuvola tarkastus (onneks! ), siellä paineet koholla aika reippaasti ja valkuaistakin varmaan +++, viikkoja oli sillon jotain 26+. Laitto sairaalaan, kerkäsin n 1½ vk makailla siellä kun yks ilta alko olla tosi paha ja omituinen olo.
Mittasivat paineet niin huiteli jossain 200 paikkeilla, yön yli olin sitten tipassa ym, ja aamusta leikkasivat, rv 28+4. Jätkä oli 2½ kk teholla. Niin ja tää oli outoo siinä mielessä etten tuntenu kotona mitään oireita! (verenpainetauti diagnosoitiin noin vuoden päästä esikon syntymästä )

Kuopuksesta, mulla oli turvotusta alkaen rv 30, käsissä+ jaloissa.
Koko raskauden ajan alusta lähtien mun piti syödä verenpainelääkkeitä ja primaspania.
sit vaan kävi niin taas kun menin polille tarkastukseen rv 34+5 et oli valkuaista ja paineet taas huiteli jossain...Menin osastolle, kerkäsin ehkä tunnin olemaan huoneessa kun alko koskee päähän ja näkymään vaikka sun mitä silmissä.
Iltahoitaja tuli kierrolle, mittas paineet ja siltä istumalta melkein kutsui lääkärin ja muita hoitajia siihen :whistle: Refleksit oli tosi herkät ja ne paineet taas yli 200 :/
Kaikenlaista lääkettä työnsivät niin että oli pönttö ihan sekasin, ja sitten veivät synnytyssaliin rauhottumaan..kätilö oli koko ajan siinä vieressä mua vahtimassa.
Sittenpä mulla alko myös supistelut, aivan järkyttävästi tonne kylkeen vihloi :|
(en ees sitä ennen tienny mitä ne on kun ekasta ei kerenny olemaan ollenkaan :whistle:, mut sittenpähän tiesin )
Ei menny kauan kun lääkäri päätti että tehään sektio, kun ei sitä ollu mitään järkeä enää vitkuttaa. Kerkäsin oleen siellä salissa rauhottumassa ehkä neljä tuntia..

Meillä esikoinen oli mun vanhempien luona sen ajan kun minä olin sairaalassa, miehen piti töissä käydä; niin ei ollu muuta mahdollisuutta. Onneks oli äiti just sillon kesälomalla.
Ja sitten kun ravasin teholla, niin mun vanhemmat kanssa kattoi sen ajan.. 2vk oli kuopus sillon siellä "kasvamassa".
Muoks: niin ja meillä oli sillon 60km matkaa sairaalaan niin senkin takia oli onni että mun porukat katto esikkoa, kun ei siitä olis mitään sit tullu jos olisin joutunu sen kanssa sinne menee. Itellä ei viel ollu ajokorttia sillon.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:

Miten käytännössä onnistui vierailut ja hoidot keskolassa kun oli nuorempikin lapsi? Lähtikö esim. imetys hyvin käyntiin jos et voinut olla keskolassa koko päivää?
No minähän olin yhteensä 26vrk sairaalassa, kotiin matkaa 130km... Poika oli silloin 3v ja kotona isänsä kanssa, kävivät tosin usein katsomassa. Maitoa alkoi tulla jo ennen sektiota joten imetyksen kanssa ei ollut ongelmia. Olin sektion jälkeen aika heikossa hapessa kun oli reilunpuoleista verenvuotoa, siihen iv-antibiootit vaativa tulehdus jne pikkukivaa. Hyvin kaikki kuitenkin meni. (minulla muuten turvotus oli sitä luokkaa että paino nousi yli kilon vuorokaudessa, sektiopäivän vuorokauden virtsamäärä oli yli 9 litraa...)

Alkuperäinen kirjoittaja Laikku:
Meillä esikoinen oli mun vanhempien luona sen ajan kun minä olin sairaalassa, miehen piti töissä käydä; niin ei ollu muuta mahdollisuutta. Onneks oli äiti just sillon kesälomalla.
Ja sitten kun ravasin teholla, niin mun vanhemmat kanssa kattoi sen ajan.. 2vk oli kuopus sillon siellä "kasvamassa".
Muoks: niin ja meillä oli sillon 60km matkaa sairaalaan niin senkin takia oli onni että mun porukat katto esikkoa, kun ei siitä olis mitään sit tullu jos olisin joutunu sen kanssa sinne menee. Itellä ei viel ollu ajokorttia sillon.

Minullakaan ei ole ajokorttia mutta sairaalaan on onneksi alle 20km. Kesälomat alkavat vanhemmillani vasta elokussa joten saapi nähdä mihin laitan esikoisen jos tässä nyt taas käy "huonosti". Minulla pitäisi olla viikottaiset kontrollit viimeisellä raskauskuukaudella äitiyspolilla juuri edellisen raskausmyrkytyksen vuoksi. Eipä niistä ole mitään hyötyä jos vauva syntyykin kuukautta aiemmin kuten viimeksi.

:/

:wave: Myrkytys myös toisessa raskaudessa, tosin oireet tulivat vähän myöhemmin. Molemmat synnytykset käynnistettiin vkolla 38. Silloin (yli 10v sitten) ei puhuttu oireiden yhteydessä mitään tuosta viikottaisesta painonnoususta, eli enpä muista sitä, enkä nyt viitsi kaivaa äitiyskortteja esiin. Mutta verenpainetta oli (>140/>90), ja proteiinia (2-3 plussalla).
Mulle Oysin silloinen naistentautien professori Pentti Jouppila sanoi, että raskausmyrkytys johtuisi miehestä, eli siis sama mies raskauksissa edistäisi myrkytyksen saamista ts. juuri tämän miehen solut minun kropassani eivät ole elimistölleni hyväksi. Jotenkin näin sitä selvitettiin.

Miten käytännössä onnistui vierailut ja hoidot keskolassa kun oli nuorempikin lapsi? Lähtikö esim. imetys hyvin käyntiin jos et voinut olla keskolassa koko päivää?
No minähän olin yhteensä 26vrk sairaalassa, kotiin matkaa 130km... Poika oli silloin 3v ja kotona isänsä kanssa, kävivät tosin usein katsomassa. Maitoa alkoi tulla jo ennen sektiota joten imetyksen kanssa ei ollut ongelmia. Olin sektion jälkeen aika heikossa hapessa kun oli reilunpuoleista verenvuotoa, siihen iv-antibiootit vaativa tulehdus jne pikkukivaa. Hyvin kaikki kuitenkin meni. (minulla muuten turvotus oli sitä luokkaa että paino nousi yli kilon vuorokaudessa, sektiopäivän vuorokauden virtsamäärä oli yli 9 litraa...)

Minä olin vain viikon synnytyksen jälkeen sairaalassa. Ja 2-3vrk ennen synnytystä. Minun onneni oli kuulemma se että halusin synnyttää alakautta jos vain mahdollista joten synnytys käynnistettiin ennekuin tilanne oli paha. Jos minulle olisi tehty sektio niin olisin kuulemma joutunut synnytyksen jälkeen teholle ja pitemmäksi aikaa kun synnytys ei auttanutkaan vaan myrkytys tuli joka tapauksessa. Oireetkin olivat minulla huomattavasti lievemmät ja huono olo tuli tosiaan vasta kun "tilanne oli oikeasti päällä" n. 10h synnytyksen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
:wave:
Mulle Oysin silloinen naistentautien professori Pentti Jouppila sanoi, että raskausmyrkytys johtuisi miehestä, eli siis sama mies raskauksissa edistäisi myrkytyksen saamista ts. juuri tämän miehen solut minun kropassani eivät ole elimistölleni hyväksi. Jotenkin näin sitä selvitettiin.

Mulle taas sanottiin ettei kannata vaihtaa miestä, koska sitten olisin taas "ensisynnyttäjä" raskausmyrkytyksen kannalta. Olisi siis pitänyt sitten vaihtaa miestä ;) En kyllä tiedä että missä välissä tässä olisi ehtinyt uutta katsastaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
:wave:

Mulle taas sanottiin ettei kannata vaihtaa miestä, koska sitten olisin taas "ensisynnyttäjä" raskausmyrkytyksen kannalta. Olisi siis pitänyt sitten vaihtaa miestä ;) En kyllä tiedä että missä välissä tässä olisi ehtinyt uutta katsastaa :D

Noista mun myrkytyksistä on tosiaan jo aikaa, eli voihan olla, että tutkimukset ovat edistyneet noista ajoista, ja nyt käsitys on siis päinvastainen.

Minulla oli molemmissa raskauksissa viimeisten viikkojen aikana verenpainetta ja valkuaista virtsassa. Seurattiin tarkemmin, käskettiin levätä, ja molemmat käynnistettiin sairaalassa välittömästi lasketun ajan tultua.

Oli myös toisessa raskaudessa, mutta lääkärit totesivat, että mulla tuskin mitää o ollut, ku arvot oli kys:issä normaalit ja vuorokausivirtsa mikä täälä kerättiin, ni siinä oli valkuaista olematon määrä..

Ja luultavasti on tässäkin raskaudessa, koska istukan virtauksissa on vähän jotain. Lääkäri minulle, että mitä useampi raskaus, on lievempänä ja ei välttämättä tule ollenkaan. Että katsotaan miten käy tässä raskaudessa.

Red Dragon + Masukki 15+6 :heart:

Yhteistyössä