Kenellä vastuu kun naapurin lapset tulee leikkimään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "naapuri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"naapuri"

Vieras
Meille tulee toisinaan naapurista lapset (n.5v ja 3v) leikkimään. Välimatkaa on puolisen km, lapset tulevat keskenään kotoa luvan saatuaan ja kysyy saavatko tulla leikkimään.

Mulle on ok että tulevat mutta monesti teen pihalla joitain hommia oman 2,5v:n leikkiessä omiaan kuulo/näköyhteyden päässä. On eriasia pitää silmällä kolmea kuin yhtä, vaikka ovat kyllä kivasti seuraksi omalleni.

Otanko mä sillä vastuun itselleni noista naapurin lapsista että annan luvan tulla leikkimään?

Esimerkiksi voin kertoa vaikkapa et oma lapseni on juuri jättämässä vaippoja pois ja esim. kakkavahinkoja tulee vielä joilloin täytyy lähteä sisälle pesulle.
Lähetänkö silloin lapset kotiin vai jätänkö pihalle -ja kenen vastuulla?

Kotona he ovat monesti keskenään mutta ovat kauempan tuosta autotiestä, enkä mä luottaisi et isompi saa estettyä pientä jos näkee vaikkapa autotiellä jotain kiinnostavaa..

Ammattini puolesta tulee aina pohdittua näitä vastuu juttuja..

Kyllä mun mielestä sulla on vastuu jos otat lapset teille leikkimään. En kyllä päästäisi itse kolmivuotiasta puolen kilometrin päähän edes viisivuotiaan seurassa jos on autoteitä yms. Matkalla vastuu on vanhemmalla mielestäni, teillä se on sinulla. Mutta riippuen lapsesta luulen kyllä että voit jättää heidät hetkeksi pihaan. Tuota matkaa enemmän hirvittelisin, ja siitä et voi olla vastuussa, vanhempien pitäisi saattaa.

Täällä ainakin nuo lapset kulkevat pihasta toiseen ja milloin mitenkin. Mutta jos vanhemmat päästävät lapset omin päin tulemaan meille asti, mielestäni se tarkoittaa että vanhempien mielestä lapset pärjäävä ilman aikuisen valvontaa. (Todellisuus voi olla toinen). Silloin käyn myös tarpeen vaatiessa sisällä tms.

Jos vanhemmat tuovat lapsen meidän pihaan ja otan lapsen leikkimään meille niin silloin olen täysin vastuussa lapsesta.

Tokihan sitten kaikilla on kai jonkinlainen vastuu kaikista, heitteillehän ei voi jättää. Jos katson että lapset tarvii ehdottamasti valvontaa enkä ehdi heitä valvoa, niin kiikutan kotiin vanhempien huomaan.

Tuollainen kolmivuotias on aika pieni kulkemaan ilman vanhempia, minun mielestäni.

• Tykkää
Reactions: Myry vaan
Lasten vanhemmat eivät siis kysy sinulta, että voivatko tulla? Mielestäni lasten vanhemmilta kyllä huoletonta hommaa, kun noin pienistä kyse. Mutta mielestäni, jos lapset kysyvät ja heidän lupaat tulla, olet vastuussa. Toisaalta itse kyllä soittaisin tuossa tilanteessa lasten vanhemmille ja kysyisin, että onko sitä lupaa. Kuulostaa kyllä vähän liian huolettomalta hommalta. Lapsethan ovat suorastaan heitteillä tuossa tilanteessa
Noissa tilanteissa itse tulee aina mietittyä asioiden hyvät ja huonot puolet. Toisaalta lapsi saa kavereita, toisaalta siitä tulee itsellesi lisää työtä...

Minkäänlaista lain tuomaa vastuuta sinulla ei ole, kun et työksesi katso lasten perään. Tottakai aina vanhemmat vastaavat lapsistaan. Aika vastuutonta, jos 5v ja 3v tulevat omin avuin teille leikkimään. Jotain voi sattua matkalla teille tai jopa teillä, mutta ei sinulla ole vastuuta muuta kuin ns. moraalinen vastuu.

En ottaisi vastuuta kolmevuotiaasta jossei vanhempi minulta sitä pyytäisi. Jos tulevat ilman vanhempaa niin olettaisin silti olevani vastuussa ja sanoisin että meille ei nyt voi tulla, jos en voisi vahtia.

Juu ei ole vanhemmat puhuneet sanaakaan tuosta kyläilystä, edes myöhemmin nähdessämme. Matka heiltä meille on ns. turvallinen pihatie, mutta en silti omaani uskaltaisi edes vähän isompana päästää heille päin ilman kyttäystä ikkunassa ja varmistus soittoa että on lähtenyt ja onko tullut perille.

Tuon isomman tulemisen vielä ymmärtäisin mutta et antaa pienenki vielä sen vastuulle :/ Ja matka on "kohti vaaraa" eli tuota autotietä.

Mullakin tuntuu et olen vastuussa lapsista, mutta tuntuisi myös hölmöltä sanoa "ette voi tulla koska Maijalla saattaa tulla kakka ja meidän täytyy lähteä pesulle" :D Meidän lapsi myös viihtyy ja on innoissaan kun nuo kaverit tulevat.

Olisin yhteydessä lasten vanhempiin ja kertoisin tilanteen. Eikö kotona oleva vanhempi voi tulla mukaan, ettekö te aikuiset ole ystäviä? Vanhemman näkökulmasta he käyttävät sinua helppona hoitopaikkana :O

No voi kai ne voi odottaa sisällä kun peset Maijan kakat. Ei kai sen takia tartte lähtee pois? :O

Niin no.. miksei tietty voisi. Silloin vaan mulla ainakin olis sellanen fiilis et ovat meillä juurikin (ilmaisessa ja helpossa) hoidossa jos noin heitä vahdin. En nyt saa puettua sanoiksi ajatustani mut toivottavasti joku käsittää..

Myry vaan; Mun puolesta olis ihan mukavakin et lapset tulisi äitinsä kanssa piipahtamaan ja äiti sitten katsoisi tilanteen et onko sopivaa et he jäävät hetkeksi leikkimään ja juttelemaan. Et ollaan sillai "tuttuja", ei ystäviä eikä oikein kavereitakaan. Mut lasten leikkien lomassa tulee joskus juteltua niitä näitä pidempikin hetki, jos satutaan ulkoilemaan samassa paikassa.

Ollaan tuon perheen kanssa aika erilaisia; Kärjistäen voisi sanoa et mä olen sellanen "turvallisuus hysteerinen" ja heidän äiti aika huoleton turvallisuus asioissa (mm. alle 3v. voi hyvin matkustaa ilman turvaistuinta lyhyen matkan, hiukka pidemmän korokkeella jos ei omaa istuinta ole saatavilla). Lapset myös ulkoilevat paljon keskenään paikoissa joissa mä näen monia mahdollisia "vaaran paikkoja".

Yhteistyössä