kenelle lapsen huoltajuus jos..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nom"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nom"

Vieras
tietääkö kukaan miten käy.. olen yksinhuoltaja ollut siitä asti kun olin raskauden puolivälissä. isä on tavannut lasta epäsäännöllisen säännöllisesti, kerran kk tai 2kk aikana, joskus mennyt 3kk. lapsi on vajaa 3-vuotias ja ei ymmärrä mitä isä tarkoittaa, kutsuu kaikkia miespuolisia ystäviäni joilla on lapsia isäksi. olen sairastunut niin että, sellaista asiaa kuin kuolema olen miettinyt paljon ja erityisesti sitä kuinka lapseni käy jos minä en selviä. toivoisin että vanhempani huolehtisivat pikkuisestani jos pahin meidät kohtaa mutta en tiedä miten laki näissä asioissa menee. tietääkö kukaan muu?

Sanoisin,että kysy lakimieheltä/asianajajalta.Ei täällä kukaan uskalla lähteä neuvomaan jos ei oikeasti tietoa ole kun kyse kuitenkin näin vakavasta asiasta.Tällaiset asiat pitää selvittää asiantuntijan kanssa eikä mutu-meiningillä palstalla.Toivottavasti et kuitenkaan kuole sairauteesi ja muutenkin kaikki sujuu hyvin.

Jos lapsen isä on jollakin tavalla sopimaton huoltajaksi niin kaipa siitä voi jo etukäteen tehdä paperin ja tietty jos se lapsen isä suostuu. Ota lastenvalvojaan yhteyttä niin sillä se parhaiten selviää.

Jos isä on ihan normikansalainen niin olettaisin hänen olevan ensisjainen huoltaja jos sinä
menehtyisit.

Todennäköisesti ensisijaisesti isälle, joka on lapsen omakseen tunnustanut. Ketään ei kuitenkaan voi velvoittaa tietääkseni huoltajuuteen, jos siitä huoltajuudesta haluaa syystä tai toisesta luopua. Toisaalta huoltajuutta ei kai voi "testamentakaan" muutakuin viralliselle huoltajalle, joten ei kai ole itsestään selvyys että se menee siten kuin huoltaja on toivonut.

Yhteistyössä