Kenelle sosiaaliavustus on tarkoitettu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oyj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja oyj:
Itse olen viiden lapsen äiti, teen kolmea työtä (päätyö osa-aikainen+ kaksi sivutyötä)
Huonolla tuurilla olemme saaneet kaksi sairasta lasta joiden terveydenhoito vie rahaa enemmän kuin laki sallii.
Itse olen tämän kesän ollut sairaslomalla lähes koko kesän. Nyt on ollut kolmen viikon katkos tuloissa koska sairaspäiviä tullut tämän vuoden puolella jo niin paljon että tipuin normi palkasta pois. Odotan sairaspäiväraha päätöstä. Kaikki säästöt mitä säästimme kesälomamatkaa varten ovat menneet lääkkeisiin, kuntoutukseen ja sairaalamaksuihin.

Yhdessä ketjussa kysyin paljonko on soskun avustus rippijuhliin. Sain melkoisen ryöpyn niskaani, miksi en ole töissä? miksi järjestän mitään juhlia?

jäin miettimään että kenelle mielestänne avustus on tarkoitettu?
Pitäisikö minun heittäytyä työttömäksi holisti äidiksi jolloin ajattelette lapsen parasta että voisin hakea avustusta että olisi lapselle edes jokin ilo?

Kun olemme ns. normi perhe jossa normaalisti elätämme itsemme ja jos joskus pitää apuun turvautua niin leimaudumme heti?
koskaan emme ole leveästi eläneet, ei ole asuntoa eikä autolainoja. Lainaa on vaan välillä pitänyt ottaa elämiseen kun lasten kuntoutukset tulleet kalliiksia ja olemme yrittäneet pärjätä omillamme.

Nyt kun mies ei enää kuvioissa niin tämä tuntuu ylivoimaiselta

kyllä sossun avustus pitäisi teille kuulua! Toivottavasti jaksat hakea perheellsei sitä! Melkoinen byrokratiaviidakkohan tuo haku on. älä välitä, tyypit huutelee täällä mitä sylki suuhun tuo. Koita jaksaa! Ja sit tuli mieleen, koita käydä srk:n diakoniatoimistossa. Sielläkin autetaan! Vaikket kuuluisi kirkkoonkaan!

Alkuperäinen kirjoittaja mimmu:
saathan sä jo pelkästään elareita ja lapsilisiä sen 1500 ja siihen kaikki muut päälle.

kuules mimmu, ei kaikilla mene asiat niin hyvin kuin sulla. Lääkkeet, yms vie ison loven. Pienesti empatiaa kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja Nanna:
Kamalan ilkeitä kommentteja. :P Itse oon aivan kahden vaiheilla, että menenkö sossuun vai en. Rahaa on tällä hetkellä alle kaksi euroa ja kaapissa on vielä yksi tonnikalapurkki ja pakkasessa jotain pullaa. Olen opiskelija ja teen nyt kesällä vain osa-aikaista työtä, samaa kuin lukukausien aikana mutta harmikseni en saanut kesäksi yhtään enempää työtunteja. Jouduin juuri vaihtamaan kämppää, ja tästä uudesta meni vakuusmaksu kun taas vanhasta mun ei ollut tarvinnut sellaisia maksaa. Eli vakuus + vuokra vei koko palkan heti samana päivänä kun sen sainkin, ja seuraavaan palkkapäivään on vielä yli kaksi viikkoa. Mitenköhän ne sossussa suhtautuis muhun? Ei oo ikinä ennen käyny edes mielessä käydä siellä, mutta nyt alkaa olla jo vähän tuskanen olo... :( Mutta eikö ne käsittelyajatkin oo aika pitkiä, että kannattaako tällaiseen parin viikon köyhyyteen edes hakea apua?

jaksuja sullekin! Voit sinä käydä siellä jutskaamassa ja sullekin tiedoksi, että voit käydä myös srk:ssa diakoniatoimistossa. Sieltäkin autetaan tilapäisissä rahavaikeuksissa!

srk:lla jo kävin ja siellä ehdottikin tuota soskua, saatiin riparimaksu pois ja käski ottaa yhteyttä kunhan ensin tiedetään soskun kanta. sanoi että kyllä juhlat lapselle saadaan

Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Alkuperäinen kirjoittaja mimmu:
saathan sä jo pelkästään elareita ja lapsilisiä sen 1500 ja siihen kaikki muut päälle.

kuules mimmu, ei kaikilla mene asiat niin hyvin kuin sulla. Lääkkeet, yms vie ison loven. Pienesti empatiaa kiitos!

Lääke yms kulujen lisäksi on maksettavava asuminen, sähkö, vesi, ruoka, hygieniatuotteet, netti, puhelin. Voi olla lainanlyhennyksiä (niitä ei kyllä sossu huomioi ) Lapsille pitää olla vaatteita ja kenkiä.

Ja jos on joutunut olemaan pitkään sairaslomalla, niin kyllä se vaikuttaa tuloihin.

Paljon voimia sinulle ja perheellesi ap! Älä välitä noista harmajaisista. Mulle tuli tosi paha mieli puolestasi kun luin tätä ketjua :(
Mutta nokka pystyyn ja hymyssäsuin kohti tulevaisuutta! Vaikeuksista huolimatta...ne on laitettu vaan voittaaksemme :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
meillä esim tytön lääke maksaa kuukaudessa noin 130? ei ole korvattava ja siihen tarvitaankin erikoislupa että sen saa ostaa ja resepti säilytetään apteekissa. Oma yksi lääke on 180?/10 annosta.....
pojan epilääkkeet onneksi korvattavia eikä maksetakkaan kuin pieni omavastuu
pojalla kuntoutus vie rahaa, erityishoitotuki ei riitä menoihin...

En saanut omaa virkailijaa kiinni mutta toimistosihteeri katsoi että näyttää siltä että ollaan 900? miinuksella heinäkuu, mutta virkailija laskee vielä ensi kuunkin, mutta saadaan rippijuhlaan erikseen

Oikein hieno juttu että saatte apua. Tuli tippa silmään teidän puolesta. Jaksuja sinne sulle ja lapsille, ap. :hug:

Mamut saavat 375?/kk kuukaudessa vaikka eivät ole tehneet Suomen eteen koskaan mitään ja tulevat siten syömään meidän alkuperäisten suomalaisten etuuksia ja varoja. Tavallinen sosiaalitoimen asiakas ei saa edes tuota määrää mitä he? On siis kumma, olemme huonommassa asemassa kotimaassamme kuin tänne tulevat vieraat ulkomaalaiset.

Yhteistyössä