Hae Anna.fi-sivustolta

Kenen kanssa Aatamin ja Eevan lapset meni naimisiin???

Viestiketju osiossa 'Elämänkatsomus' , käynnistäjänä Vesimies -70, 06.07.2006.

1. Vesimies -70 Vierailija

Niin, vastatkaa tuohon, KENEN KANSSA AATAMIN JA EEVAN LAPSET MENI NAIMISIIN??
    Etenkin haluan SAMIN vastauksen. Hän kun tuntuu olevan niitä kaikkitietäviä uskiksia.

2. heh Vierailija

Ollaan koko ihmiskunta aika sukurutsaista kansaa. Sehän selittää kyllä paljon.

3. mm Vierailija

Tätä olen muutaman kerran miettinyt itsekin. Raamattu ei kerro suoraan, mutta tässä on mitä itse olen miettinyt...

1. Mooseksen kirjassa kerrotaan, että Aatamille ja Eevalle syntyi kolme poikaa siihen mennessä kun Aatami oli täyttänyt 130 vuotta. Tämän jälkeen Aatami eli vielä 800 vuotta ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. Toisaalta ennen Setin syntymää kerrotaan Kainista ja Aabelista ja jopa siitä, että Kain yhtyi vaimoonsa. Tästä päättelisin, että Kainilla oli jo vaimo ennen kuin Aatami ja Eeva saivat tyttölapsia.

Kolmannessa Mooseksen kirjassa Jumala ehdottomasti kieltää israelilaisia yhtymästä lähisukulaisiinsa, joihin mainitaan kuuluvan äiti, isä, sisaret, sisarpuolet, lapsen lapset jne. Jumalan silmissä sukurutsa on siis aina ollut täysin kiellettyjen asioiden listalla. Sukurutsa on syntiä ja tullut maailmaan syntiilankeemuksen seurauksena. Edellinen kirjoittaja epäili, että maailman pahuus johtuu sukurutsasta, mutta maailman pahuus johtuu kyllä syntiinlankeemuksesta ja sukurutsa vaan on yksi sen "ilmenemismuoto".

Mistä ne vaimot sitten tulivat Kainille - ja muille Aatamin ja Eevan lapsille?

Jos Jumalle oli mahdollista tehdä Aatamin kylkiluusta vaimo Aatamille, niin eiköhän näille muille jäppisille ole ilmaantunut vaimo samalla tavalla, vaikka sitä ei Raamatussa kerrota.

4. Onnellistunut Vierailija

---Maailman pahuus johtuu kyllä syntiinlankeemuksesta ja sukurutsa vaan on yksi sen "ilmenemismuoto".---

Eli naiset ovat syyllisiä kaikkeen pahaan, jopa insestiin!
    Ihanaa.

5. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 664
    [Jos Jumalle oli mahdollista tehdä Aatamin kylkiluusta vaimo Aatamille, niin eiköhän näille muille jäppisille ole ilmaantunut vaimo samalla tavalla, vaikka sitä ei Raamatussa kerrota. [/quote]

Hei!

Tuo on hyvä arvelu, mutta kuitenkin vain arvelu. Niinkuin kaikki vastaukset tähän. Olisiko muilla mitään arveluja? Olisi kiva tietää. Sitten just ne Raamatun iät 130 vuotta ja niin edespäin...Tuntuu epäuskottavalta. Mun mielestä kun on hyvä vähän kyseenalaistaa Raamattua. Mä en oikein osaa sinisilmäisesti vain uskoa, maailmassa on kuitenkin niin monta muutakin uskontoa, jotka väittävät olevan oikeassa. Kaikki eivät voi olla. Sen lisäksi esim. kristinuskon sisällä on monta lahkoa, jotka toitottaa olevansa ainoat jotka pääsee Taivaaseen. Kuka niistä sitten on? Jos joku on? Mitä en usko. Että siis ovat ainoita. Itseasissa kaikkia pyhiä kirjoja vois vähän kyseenalaistaa, mutta kun en tunne muuta kun Raamatun.

Mun elämänkäsitys on aina ollut vähän sellainen, että kaikki uskonnot on peräisin samasta alkulähteestä, Raamatun Jumala, Islamin Allah ja vaikka intiaanien Manito on yksi ja sama. Mutta ihmiset on saaneet aikaan nämä eri uskonnot just sillä yksisilmäisellä tavalla ajattelemalla, että heidän tapansa uskoa on se ainoa oikea ja muut joutuu Helvettiin. Niin Raamatun, kuin minkä tahasa muun pyhän kirjan tai kirjoituksen on ihmiset kirjoittaneet ja päättäneet ainakin Raamatun osalta, mitä Raamattuun hyväksytään ja mitä jätetään ulkopuolelle. Eli voiko enää sanoa kokonaan Jumalan tahdoksi tälläistä kirjaa?

Mun mielestä ihmisten pitäisi kunnioittaa toisten uskoa, eikä heti tuomita että sinä joudut Helvettiin. Kiihkouskovaiset tekee juuri näin, että tuomitsee, jos et pilkulleen usko niinkuin he uskovat. Tämä on just vieroittanut mut kristinuskosta, samoin kuin se joidenkin harrastama kauhistelu siitä, kun naisetkin pääsee johtoasemiin ja kuinka se on lopun ajan merkki. Tuommoisten ihmisten kanssa en haluaisi olla missään tekemisissä. Ahdasmielistä. Ellien palstoilta keskusteluryhmistä löytyy näitäkin, ja nämä ihmiset tekee hallaa kristinuskolle. Nämäkin kuitenkin on sitten niitä ihmisiä, jotka ovat kamalia käännyttäjiä, mutta käyttäytymisellään ja mielipiteillään ajavat ainakin kaikki fiksut naiset niin kauas kuin mahdollista seurakunnasta. Tosin, ehkä haluavatkin niin, ehkä haluavat seurakuntaan naisia, jotka kiltsti tyytyy miesten määräiltäviksi. Fiksut, itse ajattelevat ja menestyvät naiset on heille kauhistus.

Raamatussahan on joku lause, jossa sanotaan jotenkin, että " Taivaaseen on monta tietä". Muttakun joidenkin mielestä on vain se tie, miten he uskovat ja tulkitsevat Raamatun. Kuka on sanonut, että he ovat just käsittäeet aivan oikein?? En muista enää tuota lausetta, kun mun ajatustenjuoksu keskeytettiin.

En siis missään nimessä ole ateisti, uskon kuoleman jälkeiseen elämään, mutta mulla on oma elämänkatsomukseni, joka ei käy yksi yhteen aina Raamatunkaan kanssa. En silti usko päätyväni Helvettiin.

6. Eevan lapsi Vierailija

1 Mo 5:4 vastaa kysymykseen. Ihmiset olivat lähellä täydellisyyttä.
    Jumalan on taivas, maan hän on antanut ihmispojille: PS 115:16

7. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 664
    "
    "

Siis 1 Mooseksen kirja 5. luku 4. jae, ei kyllä vastaa tähän, eikä psalmi 115 jae 16
    Ymmärsinkö oikein, eivät kyllä vastaa mitään. Ei tee mua hullua hurskaammaks täs asiassa. Katsoin Raamatusta oikein.

Eka sanoo "ja Aadam eli Seetin syntymän jälkeen 800 voutta, ja hänelle syntyi poikia ja tyttäriä" toka sanoo "Taivas on Herran taivas, mutta maan hän on antanut ihmisten lapsille"

Nuo ei vastaa mitään, paitsi eka, että sukurutsaa.

8. Kokenut Vierailija

Oma näkemykseni on, että he menivät keskenään naimisiin. Alussa ei ollut Geenivirheitä, joten tämä näkohta ei aiheuttanut silloin ongelmia. Myöhemmin tallainen naimisiinmeno sukulaisten kanssa kiellettiin.

Uskovat ovat veljia ja sisaria keskenään, siis sukulaisia, koska heillä on yhteinen (sama) Isä, Jumala. Kuitenkin heidän pitää Raamatun mukaan mennä keskenään naimisiin!

9. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 664
    "

10. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 664
    Ja nämä lainaukset temppuilee näköjään, joskus ei värjää lainausta ollenkaan, ja sitten värjää kaiken muunkin kun lainauksen. Oman tekstinikin.

11. Kokenut Vierailija

Raamatussa on erillaisia aikajaksoja. Ennen syntiinlankeemusta oli viattomuuden aika. Viattomuuden aikana oli mahdollista tehdä vain yksi synti, syödä kielletyn puun hedelmästä. Syntiinlankeemuksen jälkeen tuli tieto hyvästä ja pahasta, omantunnon aika. Lain aika, puhtaus-sääntöineen tuli paljon myöhemmin.

Naispappeuden kohdalla on sekaannus käsitteissä. Jokainen uskova nainen, että mies on pappi, siis ns. yleinen pappeus. Mikä ero on sitten papin ja yleisen pappeuden välillä, siitä pitäisi keskustella.

Mitä tulee homouteen ja lesbouteen, niin eikös näissä ole kysymys oman sukupuoli-idettiteetin muodostumisesta. Nämähän eivät voi olla eteenpäin periytyviä, vai mitä? Mielestäni näissä on kysmys suhteesta omaan sukupuolisuuteen lapsuudessa, siis jokin on mennyt vikaan. Jumalan luomina meillä on joko nais-tai mies-sukupuoli ja kiinnostuksen pitäisi olla vastakkaiseen sukupuoleen, koska se on "täydentävä".

Olihan Eevakin "otettu" Aadamista, joten myös he olivat aika läheisiä sukulaisia!

12. Sama kysysmys kuin ap esitti voisi esittään myös Nooasta, jos Nooa oli vain perheineen ainoat eloonjääneet niin miten ihmissuku jatkoi... se oli jo aika kaukana Alusta, joten geenivirheitäkin varmasti oli jo kertynyt ja viattomuuden aikakin oli jo kaukana takana... eli kysymys: voidaanko kyseenalaistaa esim juuri vedenpaisumuskertomus (mielestäni voidaan), ja jos voidaan kyseenalaistaa se niin miksi ei sitten muitakin raamatun tarinoita...?

Ite oon sitä mieltä että raamattua tulkitsee jokainen miten haluaa, jos jotain halutaan kieltää niin varmasti löytyy siihen perusteet jos tarpeeksi vääntää. esim juuri tuo naispappeus, vanhassa testamentissa sanotaan että nainen ei saa opettaa... silti kukaan ei ainakaan suomessa kiistä sitä etteikö nainen opettajana olisi ihan hyvä juttu :) ja raamatussa käsketään naisen peittämään päänsä, pitäisikö sitten täälläkin ottaa burkhat käyttöön... :) mutta sitten toisaalta ollaan kärkkäitä poimimaan sieltä esim ne homouden vastaiset kommentit. tuota on kyllä jauhettu niin paljon täällä etten jaksa siitä sen enempää.

13. Kokenut Vierailija

On huomattava, että arkissa oli Nooa vaimoineen ja hänen kolme poikaansa MINIÖINEEN. Näin ollen, tässä ei ole kyse aivan samasta asiasta kuin Aadamin ja Eevan lapsien kohdalla.

Geenitutkimuksessa on havaittu, että eurooppalaisilla on 10 kantaisää. Nooan pojalla, Jaafetilla taisi olla 10 poikaa!

Hieman Raamatusta.
    Ainakin Uudessa testamentissa nainen saa olla opettajana naiselle.
    Pään peittämisella ymmärrän hiuksia. Siis, nainen ei saa "ajaa" päätään paljaaksi!

Homouteen ja lesbouteen on mielestäni lupa puuttua seurakunnan yhteydessä. Seurakunnan ulkopuolella, maailmassa harjoitettavaan, sellaiseen, ei ole seurakunnan lupa puuttua, tuomita. No, ongelma on siinä, että Suomessa on seurakunta ja maailma sama asia, toisin sanoen, ne on tarkoituksella sekoitettu. Seurakunnalla tarkoitan lähinnä luterilaista seurakuntaa.

14. merja06 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olikohan Nooan pojista sitten Jaafet valkoihoinen, yksi vaikkapa musta ja kolmas sitten aasialainen ja heillä samanrotuiset miniät että eri rodut pysyisivät maailmassa. Mutta jos serkusten lapsen menivät keskenään naimisiin, niin rodut eivät voineet säilyä... tarvitaanko taas sukurutsaa.
    Niin ja jos pään peittäminen tarkoittaa hiuksia, niin alapään peittäminen tarkoittaa häpykarvoitusta eli kunnon kikkarat jalkovälissä niin olet verhottu ja valmis kulkemaan maailmalla Jumalan hyväksymällä tavalla.

15. Kokenut Vierailija

Niin, Raamatun mukaan Nooan pojille, Seemille, Haaminille ja Jaafetille syntyi poikia vedenpaisumuksen jälkeen.

Jaafetille, korjaan vain 7 poikaa, Goomer, Maagog, Maadai, Jaavan, Tuubal, Mesek ja Tiiras.

Goomerille syntyi poikia, Askenas, Riifat ja Toogarma.

Jaavanin pojat olivat, Elisa, Tarsis, kittiläiset ja doodanilaiset; heistä haarautuivat pakanoiden saarten asukkaat maittensa, eri kieltensä, heimojensa ja kansakuntien mukaan.

Eli, tyttöjen syntymistä ei ainakaan tässä ilmaista. On mahdollista, että Maagog, Maadai, Tuubal, Mesek ja Tiiras saivat tyttöjä.

Tyttöjen syntyminen ilmaistaan vain Seemin kohdalla, Seemille syntyi poikia ja tyttäriä. (11:11).

Totta, tarkemmin ajateltuna lähisukulaiset menivät naimisiin keskenään, jotta rodut säilyisivät.

No, Nooahan kokeili tuota "karvasillaan" oloa. "Mutta kun hän joi viiniä, niin hän juopui ja makasi alasti majassansa. Ja Haam, Kaananin isä, näki isänsä hävyn ja kertoi siitä molemmille veljilleen ulkona. Niin Seem ja Jaafet ottivat vaipan ja panivat molemmat sen hartioilleen ja menivät selin sisään ja peittivät isänsä hävyn; ja heidän kasvonsa olivat käännetyt toisaalle, niin etteivät nähneet isänsä häpyä: Kun Nooa heräsi päihtymyksestänsä, hän sai tietää, mitä hänen nuorin poikansa oli hänelle tehnyt, niin hän sanoi; "Kirottu olkoon Kanaan, olkoon hän veljiensä orjain orja" Ja vielä hän sanoi: "Kiitetty olkoon Herra, Seemin Jumala, ja olkoon Kanaan heidän orjansa. Jumala laajentakoon Jaafetin ja asukoon hän Seemin majoissa ja Kanaan olkoon heidän orjansa".

Eli, on mahdollista, että Haam teki jotain sopimatonta isänsä kansa ja hänen poikansa sai kirouksen tästä pahasta.

16. merja06 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Voi hyvä kokenut, sinä taidat lukea ja tutkia Raamattua todella paljon. Minä taas koen kuin Vesimies ja pidän kirjan tarinoita tarinoina. Joskus kun olen kirjaa katsellut, minulle on tullut siitä paha olo, sillä monet kertomukset riitelevät minun oikeus/moraalikäsityksiäni vastaan. Erityisesti vanhassa testamentissa. Siellä on tosiaankin niin paljon erilaisia tarinoita, että jokainen löytää tukea omalle mielipiteelleen. Haluat sitten vahingoittaa tai auttaa toista ihmistä. Ja tosiaankin toiset jutut otetaan vertauskuvana ja toiset totena sanasta sanaan. Kuka päättää miten milloinkin toimitaan? Asioista voisi väitellä koko ikänsä eikä totuutta löydy, eikö monet ole tutkineet kirjaa koko ikänsä satojen vuosien ajan ja löytäneet sieltä eri sääntöjä elämälle. Onhan se älyllistä haastetta ja mielenkiintoista, mutta auttaako tuo jatkuva eri kohtien tulkitseminen sinua kasvamaan paremmaksi ihmiseksi/kristityksi (miten haluat).
    Raamatussa on varmasti paljon hyvääkin, joka voi auttaa ja lohduttaa ihmistä. Enkä tarkoita tässä lain etsijöitä ja pilkun tulkitsijoita. Mikä on se Raamatun ydinsanoma, joka kannattelee ihmistä ja auttaa hänestä tulemaan hyvän ihmisen.
    Sanoma rakkaudesta? Lähimmäisen hyväksymisestä? Näin minä toivoisin.

17. mm Vierailija

Edelliselle kysyjälle, joka kysyy, mikä on Raamatun ydinsanoma... se on se, että ihminen on langennut olento, joka tarvitsee Jeesusta syntiensä sovittammiseksi.

Mitä tulee noihin erilaisiin käyttäytymissääntöihin eli syömiseen ja pään peittämiseen, niin Jeesus sanoi, ettei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään (eli esimerkiksi pesemättömillä käsillä syöminen tai vääränlaisen ruoan syöminen), vaan se mikä tulee suusta ulos. Eli toisin sanoen, ihmisen sydän on synnistä paatunut ja kivikova ja ilman syntien sovitusta se ei todellakaan "puhdistu" millään lain tai käskyjen noudattamisella.

Raamatussa voi olla paljon hyvää, joka voi lohduttaa ihmistä, mutta ellei ihminen oikeasti ota vastaan elävää Jeesusta syntiensä sovittajana, niin tuo pelkkä lohtu ei pitkälle kanna mitä tulee siihen, missä ihminen ikuisuutensa viettää.

Ne kuvottavat kertomukset kuvaavat sitä, että me ihmiset olemme todellakin syntisiä ja kuvottavia - olemme olleet syntiinlankeemuksesta saakka.

18. mm Vierailija

Jäin miettimään Kokeneen kommentteja siitä, että Aatamin ja Eevan lapset olisivat menneet keskenään naimisiin. Jumalallehan on kaikki mahdollista... mutta henkilökohtaisesti mun on vaikea uskoa siihen, että Jumala olisi tehnyt vaimon saamisen näille Aatamin pojille niin yksinkertaiseksi ja helpoksi (ja tylsäksi), että heidän olisi tarvinnut vain "naida" sisariaan.

Miksikö? No, Aatami joutui todella odottamaan Eevaa: Jumala laittoi Aatamin kaipaamaan ja kaipaamaan vaimoa ilman, että Aatami edes tiesi mitä hän kaipasi. Aatami joutui nimeämään ensin kaikki eläimet ja varmaan toteamaan, että niitä kaikkia oli naaras ja uros, mutta Aatamille vaan ei löytynyt toista puoliskoa... Kun Jumala sitten lopulta tuo Eevan Aatamin luokse, niin Aatami sanoo "Vihdoinkin!".

Yhä tänä päivänkin, kun Jumala yhdistää miehen ja naisen aviopuolisoiksi, niin se tapahtuu tuon saman kaavan mukaan: Jumala sytyttää ihmisessä ihan suunnattoman kaipuun ja ihminen joutuu todella odottamaan pitkään ja hartaaksi sitä, että Jumala tuo sen unelmapuolison, jonka hän on tuona odotusaikana "valmistanut". Nykyään sitä puolisoa ei tosin tarvitse valmistaa kylkiluusta, mutta monilla muilla tavoin Jumala valmistelee juuri sellaisen puolison, jota kaipaat. Tämä perustuu omaan kokemukseeni ja siihen, että olen lukenut muiden Jumalan yhteensaattamien aviopuolisoiden kertomuksia siitä, kuinka Jumala on heidät toisilleen ensin valmistanut pitkässä prosessissa ja sitten vasta tuonut yhteen. Siksi mun on kovin vaikea uskoa tuohon, että Aatamin ja Eevan lapset olisivat menneet keskenään naimisiin. Se ei yksinkertaisesti ollenkaan kuullosta sellaiselta mitä Jumala tekee... siis Jumala ei tee sitä niin helpoksi, että avioliitto ilman Hänen "ihmettään" tai ilman Häntä onnistuisi.

Mutta nämä on tietenkin nyt vaan meidän pohdintoja, kun tätä ei suoraan Raamatussa kerrota...

19. Kokenut Vierailija

mm:lle

Syntiinlankeemuksen jälkeen annetaan lupaus, että naisen siemen tuo pelastuksen. Itse ymmärrän tämän niin, että siemen "kulkeutuu" aina naisen mukana. Näin ollen, jonkun täytyi ottaa puolisokseen Eevan tytär. Jos Aadamin ja Eevan pojille olisi "uudelleen tehty" puoliso, niin hän ei enää olisi naisen siementä. Uudelleen tehty puoliso olisi myöskin synnitön.

Synti ei periydy naisen kautta, siksi Jeesus oli synnitön. Psalmissa 22:10 sanotaan, Sinähän vedit minut äitini kohdusta. Muualla Raamatussa syntyminen viittaa mieheen. Esim. sanotaan että on miehen kupeissa ennen syntymää.

20. mm Vierailija

Mielenkiintoinen kysymys... mutta... jos syntisestä ihmisestä otetaan kylkiluu, niin lopputuloshan olisi syntinen ;) Olen varma, että jos Aatamilla ja Eevalla oli tyttäriä ja poikia yhtä aikaa, niin todennäköisesti langenneet pojat olisivat "naineet" sisariaan, sillä mitä muutakaan he olisivat voineet tehdä. Toisaalta mulla on kokemusta siitä, miten Jumala usein suojellakseen meitä kertakaikkiaan estää, ettei pääse tapahtumaan sellaista, mikä ei olisi Hänen tarkoituksensa. Tarkoitan esim. tällä aviopariasialla sitä, että Jumala todellakin valitsee sellaiset henkiölöt, joiden suhteesta ei tule mitään ilman Häntä - ja sitten todellakin "valmistaa" jo ennalta henkilöt toisilleen sopiviksi kaikin puolin. Ihmisen tulee vain odottaa Jumalan aikaa, jos hän ei jaksa odottaa, hän tyytyy vähempään kuin mikä olisi Jumalan paras hänen elämälleen. En nyt muista kuka kuuluisa evankelista se oli (Billy Graham vai David Vilkerson), joka oli tilannut Jumalalta vaimon, jolla olisi tietyt 21 ominaisuutta. Kun hän aikansa odotti, niin Jumala todellakin toi hänelle vaimon, jolla oli juuri nuo tilatut 21 ominaisuutta ja vielä sen lisäksi paljon ekstraa, jota hän ei ollut edes osannut pyytää.

Luin just kirjaa, jossa oli mielenkiintoinen tulkinta ikuisuudesta. Siinä vedottiin Jes 65:16-25 lukuihin, joissa puhutaan selvästi uudesta taivaasta ja maasta, joka siis tulee tuhat vuotisen valtakunnan jälkeen. Näissä jakeissa kuitenkin annetaan ymmärtää, että ikuisuudessa myös synnytään ja kuollaan. Toisaalta on sanottu, että me emme enää kuoleman jälkeen "mene miehelle tai ota vaimoa", vaan olemme enkeleiden kaltaisia. Tässä oli siis päätelty, että ikuisuudessa on sekä meitä Jeesuksessa kuolleita pyhimyksiä että myös synnittömiä ihmisiä eli Jumala ikään kuin loisi uudelleen sen, minkä Hän alun perin oli tarkoittanut eli synnittömän ihmiskunnan. Toisaalta mulla menee yli hilseen, miten ikuisuudessa, jossa mun mielestä ei voi olla aikaa, voisi kukaan enää vanheta tai kasvaa aikuiseksi saatika sitten kuolla - ja mitä heille sitten kuoleman jälkee tapahtuu? Tuleeko heistä sitten pyhimyksiä, jotka eivät enää lisäänny? :) :) :)

Ja sitten mulla nousi hiukset pystyyn, kun tämä kirjoittaja nosti esille Jes. 66:24 jakeen, jossa selkeästi sanotaan, että ikuisuudessa taivaassa olijat voivat aina nähdä jostain tietystä paikasta helvetin - ja ne ihmiset, jotka sinne on joutuneet matojen ja tulen kidutettaviksi - kauhistuttava varoitus koko ihmiskunnalle. Ja huom. ainakin 92 käännöksessä puhutaan ihmiskunnasta eikä pyhimyskunnasta. :) :) :)

21. Kokenut Vierailija

mm:lle

Mutta otettiinko kylkiluu syntisestä ihmisestä? Minun näkemyksen mukaan Aadam oli viattomuuden tilassa, kun kylkiluu otettiin ja josta sitten Eeva luotiin. Tämä operaatio tapahtui Raamatun mukaan ennen syntiinlankeemusta.

Tuo on totta, että Aatamin ja Eevan jälkeläiset syntyivät syntiinlankeemuksen jälkeen ja olivat syntisiä luonnoltaan ja siten myös teoiltaan.

Jos tarkastelet sukuluetteloita Matteukselta ja Luukkaalta, niin Matteus esittää Joosefin sukupuun, joka ei mene Aabrahamia, uskon isää pitemmälle. Sen sijaan Luukas, joka esittää Marian sukupuun, mennään Aatamiin asti.

Niin, tuossa naimisiin meno asiassa, oliko pojilla muutakaan mahdollisuutta!

Tuossa aviopuolison valinta-asiassa olen samaa mieltä. Meistä vain tuntuu aika kummalliselta, kun Lähi-Idän kulttuurissa isä valitsee pojalleen puolison. No, tämän mukaan meidän olisi suostuttava siihen, että Jumala valitsee meille puolisot. Mutta millaisen puolison sitä itse haluaa, ja millaisen Jumala haluaa meille antaa. Ehkä emme itse edes osaa määritellä syvimmiltään, mikä ero on sillä, mitä me haluamme ja mitä me tarvitsemme. Ehkä Jumalan näkökulma on tarve ja meidän halu.

Mielestäni tuhatvuotisessa valtakunnassa, vihan ajasta maapallolla selvinneet pääsevät nykyisessä ruumiillisessa muodossa sinne. Mielestäni Jeesus noutaa Häneen uskovat ennen vihan aikaa ja muuttaa meidän olomuotomme Hänen kaltaisekseen. Tämä vähän harmittaa itseäni, koska tuntuu että sitten en koskaan pääse naimisiin, "siinä mielessä".:) Raamatun mukaan Jeesus on aviomies ja seurakunta on morsian ja ylösoton jälkeen on sitten jossain vaiheessa häät, jossa morsiammesta tulee vaimo.

Joku on sanonut maapallon sisusta helvetiksi. Pietarihan kirjoittaa alkukielen mukaan uranuksen järkkymisestä. Tämä voi tarkoittaa niitä voimia, jotka pitävät aineen koossa. Kun aine hajoaa, syntyy lämpöä. Siis, koska Jumala on tämän kaiken ulkopuolella, niin Raamattu lupaa, että "Jumalan sisällä", Jeesuksessa on meidän turvapaikkamme.

22. Suza Vierailija

Eurooppalaisilla on mitokondriotutkimusten mukaan todettu olleen seitsemän esiäitiä, joista vanhin lienee elänyt n. 45000 vuotta sitten, muut sentään olivat huomattavasti nuorempia. BBC:n uutisen mukaan miesten esi-isät olivat geneettisen tutkimuksen mukaan (y-kromosomit, jotka periytyvät vain isältä pojalle) metsästäjä-keräilijöitä, jotka elelivät noin 40000 vuotta sitten. Mutta mahtoivatko Nooan pojat olla eurooppalaisia?

Raamatun mukaan nainen ei saa ajaa päätään paljaaksi. Mielenkiintoinen ajatus. Itse ajelin pääni paljaaksi, kun tukka alkoi sytohoitojen myötä lähteä. Rikoinko siis Raamattua vastaan? - Ei, älkää vastatko, tämä oli ihan retorinen kysymys :)

23. mm Vierailija

Suzalle: Hiusten ajeleminen on mielestäni ihan samanlainen juttu kuin se, mitä syö. Siis tällaiset ulkoiset seikat eivät ratkaise sitä synnin ongelmaa, ihmisen sydän on synnistä sysimusta jo syntymästä alkaen, eikä sitä ongelmaa poista mikään muu kuin Jeesuksen sovituksen vastaanottaminen. Ihminen ei siis pelastu tai pääse taivaaseen omilla teoillaan tai edes Raamatun lakien noudattamisella, ellei hän anna tässä elämässä Jeesuksen sovittaa syntejään.

Reinikainen muuten kirjoittaa kirjassa "Dinosaurusten arvoitus ja Raamattu", että "mitokondrioita tutkimalla on selvinnyt, että kaikilla ihmisillä on mahdollisesti ollut sama äiti, 'mitokondrio-Eeva'. Erittäin vähäinen geneettinen ero ihmisten välillä osoittaa, että ihmiskunta on joitakin tuhansia vuosia sitten läpäissyt 'pullonkaulan' eli jonkinlaisen suuren katastrofin (vrt. vedenpaisumus), jonka seurauksena olemme vain muutamien yksilöiden jälkeläisiä." Ja sitten mainitaan tuo geenitutkimus, josta kokenutkin puhuu, että eurooppalaisilla näyttäisi olevan vain 10 kantaisää.

Se mikä minua tökkii vastaan ajatuksessa, että Aatamin pojat olisivat naineet sisariaan, on se, että Jumala pistää kyllä yleensä ihmiset odottamaan sitä, mitä Hän aikoo antaa. Se ei koskaan mun käsittääkseni ole suoraan tarjottimella, vaan Jumala muokkaa ja muokkaa ensin ihmisen syntistä luontoa (vrt. Mooses, Aabraham, jne. jne.) Kaikki ovat joutuneet odottamaan ja odottamaan ja odottamaan Jumalan lupauksien täyttymistä ja joutuneet käymään kovan koulun läpi ensin ollakseen sopivia tuohon tehtävään (enkä usko, että aviomiehen tai vaimon tehtävä olisi sen vähäpätöisempi). Lisäksi he ovat joutuneet vain luottamaan siihen, että Jumala täyttää lupaksensa ja odottamaan kärsivällisesti täysin uskon varassa jotain, mistä ei vielä ole mitään tietoa. Ja omat kokemukseni Jumalasta ovat juuri tämän kaltaisia :) Siksi mun on vaikea kuvitella, että Jumala olisi päästänyt Aatamin pojat niin vähällä, että heidän olisi vain tarvinnut ryömiä sisariensa petiin syntisine luontoineen ilman minkäänlaista Jumalan koulua ja käsittelyä ensin. Mutta tämä on todellakin vain mun omaa päättelyäni ja ihmettelyäni näiden asioiden tiimoilta... ;)

Tuo kirja muuten josta otin pätkän tuosta ikuisuudesta on John Beveryn uusin kirja "Driven by eternity". Olen lukenut lähes kaikki Bevelyn kirjat, sillä hän on kirjoittanut nämä Pyhän Hengen kehoituksesta ja ohjauksessa ja sen kyllä huomaa, kun vertaa joihinkin muihin kirjoihin, jotka ihmiset ovat kirjoittaneet "omasta halustaan ja omassa voimassaan". Suosittelen lämpimästi muillekin - osa näistä on myös käännetty Suomeksi.

Kirjan kirjoittaminen Jumalan ohjauksessa on verrattavissa siihen, ottaako itse puolison, vai pyytäkö sitä puolisoa Jumalalta, sillä kuten saarnaaja 3:14 sanoo, "Kaikki minkä Jumala tekee, pysyy ikuisesti. Siihen ei ole lisäämistä eikä siitä vähentämistä."

24. hilda. Henkinen johdannainen

Saadut tykkäykset:
    0
    Vau! Reinikainen puhuu joskus tottakin - olen vaikutettu.

Muuta 'muutama tuhat' 150-200 000:ksi, niin ollaan tämänkin osuuden osalta lähempänä yleisesti ymmärrettyä 'rehellisyyden' määritelmää.

25. mm Vierailija

Mihin sinä tuon 'rehellisen' lukusi muuten perustat? Niihin tieteellisiin laskelmiin fossileista ja kivistä? Jotka antavat tulokseksi vähän mitä sattuu?

Löysin muuten lopultakin sopivan Raamatun lauseen, joka selittääkin kaiken :)

Saarn. 3:11 "Kaiken Hän on alun alkaen tehnyt hyväksi ja asettanut iäti jatkumaan, mutta ihminen ei käsitä Jumalan tekoja, ei niiden alkua eikä loppua."

Siis... minä, pieni ihminen, en voi mitenkään ymmärtää kaiken alkua ja loppua, kuten on tullut tässä jo näissä viesteissä ilmikin. Aamen. :) :) :)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri