Kenenkään LAPSELLA kilpirauhasen vajaatoimintaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5v pojalla todettiin pari kuukautta sitten. Mitähän noita lieni oireita... Itse valittelin että kädet ja jalat olivat usein kylmiä ja sinersivätkin, muutenkin lapsi sellainen lötkö ja heikko, usien väsynyt. Olin sydämestä huolissani mutta lääkäri tykkäsi että nuo voivat liittyä myös kilpirauhasenvajaatoimintaan mihin lapsi on riskiryhmässä vammansa (down) vuoksi. Myöskään pituutta ei ollut paljoa tullut vuoden aikana.

Lääkitykseksi aloitettiin sitten levaxin 25mikrogrammaa.

Mulla todettiin vajaatoiminta kun olin 11V. Yhtenä päivänä tunsin itseni tosi masentuneeks ja itkin koko ajan , ajattelin jopa tappaa itseni, ja se itku ei loppunut vaan itkin 24/7. Lääkäri sanoi silloin että olen varmaankin vain masentunut, se on normaalia tuon ikäiselle (?!) ..porukat epäili tätä koska tämä oli alkanut niin yhtäkkiä, koska olin aina todella iloinen lapsi Aloin myös lihoamaan vaikka en masennuksen takia oikein syönyt mitään, samalla mulla alkoi menkat ja ne oli todella runsaat ( masennus, liian runsaat menkat, lihominen kaikki on noita oireita)
kerroin terkkarille joka huolestui ja määräsi mut verikokeisiin ja eri lääkärille joka totesi että mulla on tuo vajaatoiminta, sain lääkekuurin ja meni noin viikko kun olin taas oma itseni.:) Se aloitetaan aina pienellä annoksella ja kuukauden välein seurataan kunnes löytyy oikean kokoinen annos. Nyt oon 22-vuotias ja olin pärjännyt tuolla samalla annoksella hyvin viime kesään asti kun nuo samat oireet alkoi taas ilmestyä, menin verikokeisiin ja nyt syön 1 1/2 0,1 mg tablettia kerran päivässä :) Ei onneksi rajoita elämää mitenkään mutta sen sanon että kannattaa aina tarkistuttaa nuo kilpirauhasarvot jos vähänkin tuntuu että lapsi on masentunut tai menee niin pahaksi kuin mulla oli.

Toivottavasti oli apua! :)

Yhteistyössä