Kenenkään talo kalliopohjalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taloa ostava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taloa ostava

Vieras
Tietääkö joku, mitä pitää ottaa huomioon, jos talo on perustettu kalliolle? Ulospäin en ainakaan nyt talvella nähnyt mitä tuo mahtaa tarkoittaa eli mihin suuntaan kalliota on tontilla, jos sitä nyt edes näkyvillä on (hieman epäilen, koska piha on nurmea). Radonista olen huolissani eli mistä voin tietää onko talossa kalliopohjan vuoksi radonongelmaa? Onko radonia vain tietyillä alueilla kallioperässä vai kaikkialla? Talo on vanha tiilinen talo, tietääkseni 66-67 rakennettu eli ehkei siihen aikaan ole vielä osattu rakentaa oikeanlaista tuulettuvaa tai tarpeeksi tiivistä pohjaa estämään radonia. Olisi kiva jos joku osaisi jotain sanoa ja olisi kokemusta.

Meillä on kalliopohja mutta vanha talo ja tuulettuva rossipohja. Radon on mitattu, eikä sitä ole. Kalliohan on vakaa ja hyvä perusta mutta miten esim. salaojitukset on hoidettu? Minne räystäsvedet on johdettu?
Radoniahan on kai kaikkialla kallioperässä mutta eniten ongelmaa radonista on hiekkamailla ja harjuilla joissa radon pääsee "nousemaan" paremmin. Suosittelen mittausta, ei ole kallis juttu. Talossa kuin talossa se pohja kannattaa tarkistaa.

No en mä vanhan ostoon osaa sanoa, meillä tehtiin uusi kallion päälle ja onhan se tukevin mahdollinen alusta ja siksi tosi hyvä. Meillä laitettiin radonputket, en tiiä onko niitä sitten vanhoissa taloissa?

Stukin sivuilta löydät Suomen radon-kartan ja paljon tietoa aiheesta. Käsittääkseni kallio ei ole ollenkaan huono radonia ajatellen, vaan harjualueet ovat pahimpia. Toisaalta jollen väärin muista, niin myös talon alle ajettu sepelikin voi olla radonin lähde, jos se on peräisin radonalueelta. Korjatkoon joku jos olen väärässä.

[QUOTE="vieras";23072745]Suosittelen mittausta, ei ole kallis juttu. Talossa kuin talossa se pohja kannattaa tarkistaa.[/QUOTE]

Ei ole kallista, 40 euroa per rasia, joita tarvitaan asunnon koosta riippuen yhdestä muutamaan. Homma vaan pitää tehdä routa-aikaan ja mittaus kestää kaksi tai kolme kuukautta (en muista kumpi), joten asuntokauppoja ajatellen hieman hankala juttu. Mutta eihän jälkikäteen tehtävä radonremppakaan mahdoton ole ja ihan tavallisella koneellisella ilmastoinnillakin voidaan pitoisuuksia alentaa, jos ne nyt edes ovat tasolla joka vaatii toimenpiteitä.

Kiitokset vastauksista. Tutkin netistä aihetta ja tajusinkin, että ei se kallio niin paha olekaan! Pitää ottaa selkoa miten se pohja on tehty ja miten radon poistuu.

Siihen tontille on tehty salaojituksia 20-30v. rakentamisen jälkeen (siis näin mulle kerrottiin). En kyllä tiedä miten ne vedet ovat menneet sitä ennen ja miksi vasta noin myöhään tehty salaojitus.

Hirmu hankalaa ostaa vanhaa taloa :( pitäisi tutkia perinpohjin homekoirien kera.