kengät 1 vuotiaalle, milloin? vaikka ei kävele....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Essi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Essi"

Vieras
juuri 1vuotta täyttänyt, millaiset kengät ostaisin nyt vai milloinka tarvitsee kengät? mulla olis viking goretex kengät koko 20 mutta ei mene jalkaan kun liian pullea jalka.... kumisaappaat kylmät.

evai tarviiko edes vielä kenkiä, lähinnä rattaissa istuu ja pulkassa jonkun verran konttailee lumessa ja hetkittäin meneee taaperokärryllä.
auttakaa!

Minä suosittelisin kenkiä siksi, että jos taaperokärryllä kuitenkin jo menee, niin ulkona olisi hyvä siinä kohtaa pitää kenkää jalassa jos sillä kärryllä menee siellä. Tukee hyvin nilkkaa jos on hyvät kengät. Muutenkin on mielestäni hyvä, että lapsi oppii kävelemään myös kengillä. Voisit vaikka aina silloin tällöin ensin laittaa siätiloihin lapsellesi kengät ihan tottuttelun vuoksi ja myöhemmin laittaa ulkonakin kengät jalkaan.

Ei kannata ottaa asiasta kuitenkaan stressiä. Sitten kun lapsi kävelee kunnolla niin viimeistään sitten alat totuttamaan myös kengällä kävelemiseen. Kävelyä opettelevalle kannattaa hankkia nilkkaa tukevat kengät, jotkut korkeavartiset, joita voi nilkasta kiristää. Sinuna hankkisin vähän liian isot kengät jotka olisivat hyvät vaikka keväälläkin vielä. Silloin oletettavasti lapsesi jo kävelee. Mutta ehkä itse hankkisin vaikka kirppikseltä siltä varalta, että kenkä ei mahdukaan enää keväällä. Minä antaisin lapsen totutella kenkään (vaikka se olisikin liian iso) ensin sisätiloissa ja jos hetkeksi menee ulos niin toppaisin kenkään kun kerran muutenkin olisi iso, monta villasukkaa, ja antaisin tutustua kenkään myös ulkoillessa. Mutta siksi vain hetken jos kyseessä olisi siis ei niin lämmin kevätkenkä. Olipas monimutkainen teksti... Noh, näin mä kuitenkin itse menettelisin :D

Mun mielestä kannattaa ostaa kengät vasta keväämmällä, kun nyt pärjää vielä ilman. Liian aikaisin ei tartte, käyvät vaan pieneksi. Sitten kun kävelee oikeasti

Ei tarvitse kenkiä hangessa kontatessaan, kunhan jalat pysyvät kuivina ja lämpiminä. Kuomat on siitä hyvät että ne mahtuu villasukan kanssa jalkaan kuin jalkaan (siro jalka tarvii sit kahdet villasukat) ja niillä on helppo kävellä (taipuvat jalkaterästä ja nilkasta, toisin kuin useimmat goretexit)

[QUOTE="äippä";25699624]Minä suosittelisin kenkiä siksi, että jos taaperokärryllä kuitenkin jo menee, niin ulkona olisi hyvä siinä kohtaa pitää kenkää jalassa jos sillä kärryllä menee siellä. Tukee hyvin nilkkaa jos on hyvät kengät. Muutenkin on mielestäni hyvä, että lapsi oppii kävelemään myös kengillä. Voisit vaikka aina silloin tällöin ensin laittaa siätiloihin lapsellesi kengät ihan tottuttelun vuoksi ja myöhemmin laittaa ulkonakin kengät jalkaan.

D[/QUOTE]

Höpsis, sanoo fysioterapeutti! Paljalla jalalla jalan lihaksisto kehittyy parhaiten (liukkaat sukat on huonot turvallisuuden kannalta). Nilkkaa ei saa tukea liikaa, "kipsikengät" on huonot (valitettavasti vikingit on aika kovat)

Joo, osta vasta keväämmällä, niin ei tarvii kalliita talvikenkiä mahdollisesti turhaan hankkia... Minä ostin esikoiselle ensimmäiset kengät kun hän oli vähän alle vuoden ikäinen ja kävellyt jo hyvän aikaa tukia pitkin, juurikin ajatuksena että tarvitsee niitä kuitenkin pian... No, 1v3kk otti ensimmäiset askeleet kengät jalassa, ja siihen mennessä ne ekat kengät olikin jo moneen kertaan liian pienet! Nyt en kyllä kiirehdi kuopuksen kanssa jolla 1-vuotissynttärit parin viikon päästä, saa ekat kunnon kengät sit kun on askeleita otettu ilmankin. Siihen asti saa pärjätä toppatöppösillä tai säiden kovasti lämmetessä kumikengillä.

fysioterapeutin mukaan kengät ostetaan vasta sitten kun kävellään. harmittaa ostaa jotain 70e kenkiä kun ne kontataan kärjistä rikki ennen ekoja askeleita edes.

kun en just kirppikseltäkään löytäny kenkiä ja eccoja jo katsoin mut hurjalta tuntuu ostaa 70 eur kengät kun just nyt talvikeli ja kuukaudet päästä voin jo olla vesikelit... hankalaa!

No mä oon ostanut molemmille lapsille kengät siinä vaiheessa kun ulkona tekevät muutakin kuin istuvat rattaissa, eli seisovat, konttaavat, työntävät kärryjä...
Esikoiselle ostettiin siis n. 7 kk, lähti kävelemään reilu 9 kk, kuopus sai ekat kengät alkutalvesta n 8 kk ikäisenä, nyt reilu 10 kk ja ensimmäisiä askelia tuetta ottaa.
Kalliita ne kyllä on, mutta säästän mielummin jostain muusta.

[QUOTE="essi";25701315]kun en just kirppikseltäkään löytäny kenkiä ja eccoja jo katsoin mut hurjalta tuntuu ostaa 70 eur kengät kun just nyt talvikeli ja kuukaudet päästä voin jo olla vesikelit... hankalaa![/QUOTE]

Mä oon löytänyt aleista vaikka mitä, meillä esim. Prismoissa kaikki talvikengät ja viime syksyn kengät 50-70% alessa. Ja ihan hyviä merkkejä.

Yhteistyössä