Hae Anna.fi-sivustolta

Keraaminen liesi ja tavallinen sähköliesi

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä liesi, 22.05.2010.

1. liesi Vierailija

Kertoisitteko keraamisen lieden eduista ja haitoista verrattuna tavalliseen sähkölieteen. Keraamisen lieden hoidosta, käyttönikseistä, mikä hyvää, mikä huonoa. Käyttöikä, onko kestävä/kestävämpi. Sähkönkulutus, kumpi mahtaa olla ekologisempi. Kumpaa suosittelette ja miksi. Asiallisia mielipiteitä.

2. keraaminen Vierailija

Hyvänä puolena verrattuna tavalliseen pidän keraamisen lieden puhdistettavuutta.
    Tasainen, samaa materiaalia oleva pinta. Helppo pyyhkiä oikeilla aineilla ja välineillä.
    Itsellä v.2006 keittiöremontin yhteydessä vaihdettu kodinkoneetkin, jolloin valitsin keraamisen lieden. Olen ollut tyytyväinen.
    Roiskeet kannattaa pyyhkiä tuoreeltaan pois.
    Ei ole tietoa sähkönkulutuksesta verrattuna tavalliseen lieteen.

3. odeviiskasi Vierailija

Juuri tuon puhdistettavuuden vuoksi minäkin keraamista liettä suosittelen. Olen käyttänyt seillaista jo parikymmentä vuotta ja tämä nykyinen, 10 vuotta vanha, on kuin uusi.

Sähkönkulutuksesta en minäkään osaa sanoa, mutta luulisin, että induktioliesi kuluttaisi vähemmän kuin tavallinen keraaminen tai valurautalevyinen. Näistä saa varmaan tietoa esimerkiksi työtehoseurasta.

4. Liisi-viis Vierailija

Meillä on työpöytätasoon upotettu keraaminen liesitaso ja kalusteuuni, enää en vaihtaisi, en perinteisiin levyihin enkä lattialla seisovaan lieteen, vaikka siinä olisikin keraaminen taso. Ikää tasolla 15,5 vuotta, yhteen levyyn on ohjausyksikkö vaihdettu (laajennettava keittoalue) mutta pinta on siisti, lähes uuden veroinen. Ja tason päälle voi laskea eri kokoisia astioita, kun levyjen koko ei rajoita, kaikki ovat aina vaakasuorassa.

5. lättyjen paistaja Vierailija

Keraamisen lieden etuja tuossa jo mainittiinkin, ja olen samaa mieltä. Yksi lisää on keraamisen lieden todella nopea lämpeneminen. Rautalevyt kestää kauan lämmetä ja jäähtyä. Myös lämmön tarkempi säätömahdollisuus on kiva ominaisuus. Rautalevyllä oli hankala paistaa lättyjä, kun mikään asetus ei ollut kuusiportaisella asteikolla juuri oikea. Keraamisessa on 9-porrasta, joten sopiva lämpötila löytyy aina. Pikkuseikka, mutta ah niin totta :)

6. nallepuh52 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on ollut keraaminen liesi ja integroitu uuni 22 vuotta ja vieläpä samat koneet edelleen käytössä ja olen erittäin tyytyväinen. Kuumennusalueet kuumentuvat nopsaan ja säätöporrastus on paljon laajempi kuin valurautalevyissä. Mutta - älä osta niitä riivattuja sipaisunäppäinkytkinmalleja,vaan ihan perinteiset kierrettävät nappikytkimet. Sisarellani on se hipaisukytkinsysteemi ja sen kanssa puljaaminen on tosi ärsyttävää. Lisäksi kuulemani mukaan ne hipaisunäppäimet vioittuvat selvästi nopeasti.
    Eli perinteiset näppylät kiertomekanismilla ohjauspaneelissa.
    Lasimateriaalit ovat kehittyneet huimasti, mutta silti hyvän hoidon ansiosta 22 vuotta vanha lasitasoni on ihan kelvollinen.

7. Enno Vierailija

Itse pidän enemmän sähköliedestä. Muutin hiljattain asuntoon, jossa on keraaminen liesi. Lika näkyy siinä mielestäni helpommin, kun pinta on niin kiiltävä. Keraamista puhdistaessa pitää olla tietyt välineet, ettei pinta naarmuunnu, ja ruokaa laittaessa pitää varoa, ettei vahingossa vedä kattilaa pintaa pitkin.

Tavallinen sähköliesi on tavallaan rennompi. Jos jotain roiskuu, sen voi pyyhkäistä saman tien rätillä pois. Keraamiseen lieteen rätistä jää rumia pyyhkimisjälkiä, kun pinta on lasimainen. Aina pitäisi käyttää talouspaperia ja puhdistusainetta. Mutta tottumiskysymyshän tämä varmasti myös on.

8. manno Vierailija

SAMAA MIELTÄ! Meillä on keraaminen liesi ja haluaisin mieluummin tavallisen lieden. Lika näkyy tosiaankin helpommin ja kun puhdistaa keraamista, niin pitää aina olla siihen tarkoitettua ainetta ja sitten vielä pitää kuivata käsipaperilla. Ja jos menet keraamista liettä pyyhkimään etkä kuivaa sitä, niin tulos on järkyttävä. Ja vaikka miten pyyhit ja pyyhit, niin kyllä tuohon on käytön jälkiä pintaan jäänyt. Joku tuossa aikaisemmin kehui, että omistaa monta vuotta vanhan keraamisen lieden ja pinta on kuin uusi, mutta epäilen...
    Alkuperäiselle kysyjälle sanon omana mielipiteenäni, että ehdottomasti tavallinen liesi.

9. odeviiskasi Vierailija

Mistä moinen epäily? Miksi ihmeessä keksisin moista. Ei minulle ole mitään hyötyä siitä, että joku ostaa keraamisen lieden. Alkuperäinen pyysi kokemuksia ja jaoin omani.

Keraamisen lieden puhdistukseen ei tarvita "siihen tarkoitettua ainetta". Itse käytän useimmiten astianpesuainetta. Lika näkyy helpommin - no jaa, voi olla, mutta eikö se ole vain hyvä, jos lika näkyy, silloin se tulee putsattua pois? Jos liedelle jää likaa - niin valurauta- kuin keraamiselle liedellekin - palaa se siihen kiinni seuraavan kerran kun levy kuumenee, ja sen jälkeen sitä ei saakaan enää pois.

Olen nähnyt aivan kamalia keraamisia liesiä ja vielä kamalampia valurautaliesiä. Totta kai liettä tulee puhdistaa ja itse suihkautan liedelle käytön jälkeen astianpesuainetta, huuhdon puhtaalla rätilla ja kuivaan sen joko keittiöpyyhkeellä tai käsipaperilla. Siihen kuluu aikaa 1-2 minuuttia. Ja niin, minulla ei käytön jälkiä ole jäänyt, vaikka liesi on tosiaan jo 10 vuotta vanha.

10. Enno Vierailija

Ei vaan tässä se ero juuri tulee esiin tavallisen sähkölieden eduksi: Jos siihen palaa jotain kiinni, sen saa aina pois hankaamalla esim. karhunkielellä tai sokeripalalla, mutta keraaminen liesi ei tätä käsittelyä kestä. Silloin pitää luottaa siihen että Dr. Beckmann ja puhdistussieni auttaa. Eivätkä ne ikävä kyllä ole niin tehokkaita.

Varsinkin miehiseen talouteen nuo keraamiset liedet ovat kokemukseni mukaan liian arkoja. Oman mieheni kokkaukset eivät ole aina siisteimmästä päästä, enkä voi olla kyttäämässä hänen selkänsä takana että palaako nyt jotain kiinni vai ei. Mies kun nyt ei hirveästi välitä, tuleeko lieteen pieniä jälkiä vai ei, sehän on vain liesi.

11. odeviiskasi Vierailija

No, minä olen kyllä saanut liedestäni kaikki fläkit ongelmitta pois. Meillä myös nuoriso käyttää/on käyttänyt liettä. Mutta kukin tavallaan. Itse en koe sitä ongelmana, että liesitaso puhdistetaan aina käytön jälkeen.

12. marjoisa Vierailija

En ole mikään erityisen kova siivoamaan keittiötä ja silti olen saanut pidettyä keraamisen lieden hyvässä kunnossa. Käytän tavallista tiskiliinaa ja asianpesuainetta. Jos on järeämpää konstia vaativaa möhnää liedellä, niin sitten keraamisen lieden puhdistusaine ja siihen tarkoitettu puhdistussieni. Ei ole vaikeaa eikä työlästä. Mielestäni perinteinen liesi menee paljon helpommin ruman näköisesti ja vaatii enemmän hoitoa. Keraamisen lieden tummalla pinnalla lika ei näy niin helposti. Lisäksi liesi on turvallisempi käyttää, koska merkkivalo osoittaa milloin liesi on kuuma (senkin jälkeen kun levy on jo sammutettu). Tavallisella liedellä ei taida tätä ominaisuutta olla?

13. Liisi-viis Vierailija

Kaupat on pullollaan kaikenlaisia helloja ja uuneja, leveys 50/60 cm, jaloilla seisova tai tasoon upotettu, erillisuuni tai liesi, teräslevyt, keraaminen (lasi)taso tai induktioliesi. En vaihtaisi omaani pois ja jos jostain syystä menisi rikki, hommaisin uuden samanlaisen:
    60 cm tasoon upotettu keraaminen liesi, säätönupit erikseen alakaapin etulevyssä, kaksi laajennettavaa keittoaluetta (toista ei ole käytetty, kun ei omisteta pitkänomaista kalakattilaa). Tehon valinta 1 - 11. Uuni erikseen korkeassa kaapissa.
    Puhdistus fairyllä ja Viledan sienellä, sitä kaavinta en ole tarvinnut kertaakaan, tiedän kyllä missä se on, sillä puhdistaa helposti maalin pois ikkunoista ikkunanpuitteiden maalauksen jälkeen.

Ystävättäreni vaihtoi juuri perinteisen lietensä keraamispintaiseen, on vapaasti lattialla seisova.

14. tuulevi Vierailija

Minulla oli aiemmin v.80 rakennetussa omakotitalossa erillinen liesitaso sekä kaapistoon upotettu uuni. Sellainen oli melko harvinainen ainakin täällä maalla.
    Seuraavassa asunnossa keittiörempan yhteydessä laitatin keraamisen tason ja myös kaapistoon työkorkeudelle sijotetun uunin.
    EN IKINÄ vaihtaisi lattialla vapaasti seisovaan lieteen!
    Niissä usein jää työtason reunaan rakoja.
    Kaikkein siistein juttu on erillisuuni ja tasoliesi.

15. Mirjan Vierailija

Mä en kyllä tajua tuota, että keraamiseen tasoon jäisi jotenkin helpommin lika kiinni tai jotain. Ei samperi pidä paikkaansa ainakaan mun kotonani. Ihan sama juttuhan se on kuin mikä tahansa taso, pöytä tai työtaso, jota pyyhitään. Jos pyyhit liian märällä rätillä, jää pinta ruman ja roiskeisen näköiseksi. Ja kiinni palanut lika lähtee keraamisesta tasosta paremmin irti kuin rautalevystä.

Minun kokemukseni mukaan noissa levytasoissa on aina sama juttu, levyn ympärillä alkaa ajan mittaan olla tummentumaa. Ja samalla tavalla siihen levyyn ja sen ympärillä olevaan emaliin tulee naarmuja, jos oikein raaputat pintaa.

Mun keraaminen lieteni on 15 vuotta vanha, eikä siinä näy yhtään mitään. Putsaan sitä samalla tavalla kuin putsaisin mitä tahansa hellaa, ei se mitään eri aineita välttämättä tarvitse. Palaneen sokerinkin sain siitä muuten ihan hyvin pois raaputtamalla, eikä jäänyt mitään jälkeä. Palaa se sokeri rautalevyynkin. Ja pois se siitäkin on saatava, niin että sama homma.

Se on kuvitelmaa, että keraamisella tasolla ei voi siirtää kattilaa liettä pitkin, että muka heti tulee naarmuja. Ei tule, voin vakuuttaa. Ei se niin arka pinta ole. Nykyiset astiatkin on hyviä ja laadukkaita. En minä millään röpöpohjaisella pannulla ja kattilalla ruokaa laittaisi muutenkaan kuin kenties nuotiolla.

16. äitee Vierailija

Meillä on ollut keraaminen liesi käytössä 5 vuotta, kyllä välillä tulee siirrettyä kattiloita vetämällä, ei vaan vielä ainakaan ole pysyviä jälkiä liesitasoon jäänyt. Mitä puhdistukseen tulee, mikrokuituliina on oivallinen; joskus paistamisen jälkeen liesitaso on kuvottavan näköinen -kostealla mikrokuituliinalla lähtee rasva, eikä jätä raitoja :)

17. Mirjan Vierailija

Aivan niin. Keraaminen taso on upean näköinen, kun se on puhdas ja kiiltävä. Paljon kauniimman ja jopa ylellisemmän näköinen kuin tavallinen levyhella. Ja rasvaroiskeet siitä saa pois ihan samoilla keinoilla kuin muistakin pinnoista.

18. Enno Vierailija

Keraaminen liesi:

+ hienomman näköinen
    + usein valurautaa teknisesti edistyneempi
    + puhdistaminen helpompaa, kun pinta on tasainen

- puhdistaminen vaatii erikoisvälineitä (mikrokuituliinat, sienet, lastat, keraamisen lieden puhdistusaineet)
    - pinta ei anna armoa, vaan siinä näkyy kaikki, sormenjäljistä alkaen (erityisesti jos ei ole matta)
    - pinta arka myös naarmuille, joita kerran ilmestyttyään ei saa koskaan pois
    - mitä enemmän tekniikassa on hienosäätöä (digitaaliset numeronäytöt, hipaisunäppäimet ym.), sitä helpommin lieteen tulee vikoja

Valurautaliesi:

+ halvempi
    + voi pitää peruspuhtaana melkein millä puhdistusvälineellä tahansa, joka kotoa löytyy, eikä kärsi vahinkoa
    + pintaa on vaikea kohdella niin, että saisi aikaan peruuttamatonta tuhoa

- pinta on epätasainen, ja levyjen reunojen ym. puhdistaminen on työläämpää
    - näyttää joidenkin makuun liian vanhanaikaiselta
    - ei näytä kuumia (HOT!) levyjä, lämpenee ja viilenee hitaammin

Tässä mielestäni tärkeimmät prot ja connit. Muut voivat lisätä omia näkemyksiään.

Kerro sitten kumpaan päädyit! Harvemmat varmaan nykyään enää valurautaista liettä uutena hankkivat, mutta itse kyllä voisin ottaakin, jos joskus oman keittiöni pääsen valitsemaan.

19. Mirjan Vierailija

Ehkä tää nyt on vähän hiusten halkomista, mutta ei minusta mikrokuituliina, lasta, sieni jne. ole mitään erikoisvälineitä. Enkä minä ole ikinä mitään mikrokuituliinaa keraamisen lieden takia hankkinut, enkä tainnut siihen käyttääkään.

Sieni? Siis joku hankaussieni vai? No mulla on sellainen keltavihreä puhdistussieni, joka luultavasti löytyy suurimmasta osasta Suomen huusholleja. Toinen puoli karkeampi, toinen pehmeämpi. Sillä putsataan mitä moninaisempia paikkoja. Ei se sen erikoisempi väline ole. Eiköhän sillä niitä valurautalevyhellojakin puhdisteta.

Raaputuslasta tulee keraamisen lieden mukana, erittäin harvoin olen sitä tarvinnut. Jos paistetaan lettuja tai kananmunia (varsinkin jos mies tai murrosikäinen poika paistaa!) niin hella voi olla aika hurjan näköinen rasva- ja muine roiskeineen jälkeenpäin. Yhtä kauhea sotku siitä syntyy, on liesi sitten keraaminen tai ei. Puhdistusoperaatioon on ryhdyttävä. Ja ehdottomasti helpompi on putsata keraaminen liesitaso.

Jos ihmiset innolla hankkivat niitä rosteripintoja keittiöihinsä, niin ihmettelen, miten joku keraamisen tason pinta, jossa mahdollisesti voisi näkyä "kaikki jäljet" (eikä edes näy!) voi olla niin pelottava ajatus. Rosteripinnoissa ne sormenjäljet sun muut vasta näkyykin, eikös tälläkin palstalla joku juuri kysellyt, miten niistä pääsee eroon. Ja erikoisaineita siihenkin tarvittiin, vastaajan mukaan.

Olen puhdistanut keraamista liesitasoa ihan tavallisella astianpesuaineella, ja kyllä puhdistuu. Vasta jos siihen todella on jotain tarttunut kiinni niin, ettei hyvin lähde pois, otan sen oman varsinaisen puhdistusaineen käyttöön. Ja helppoa on kuin heinänteko.

20. äitee Vierailija

Ja asia on mielestäni juuri näin!!

21. miksi edes harkitsette keraamista tai valurautaa? Induktio on paras! Nopea eikä varmasti pala mikään pintaan kiinni. Turvallinen koska ei jää vahingossa päälle tai mene päälle koska ei toimi jos ei ole kattilaa päällä, Ei myöskään kuumene kauhean kuumaksi.

22. Villiaasi Vierailija

Hei, ilman muuta keraaminen. itselläni on v. -92 hankittu Boschin taso, ja hyvin pelaa. Suosittelen vielä hankkimaan erilliset tason ja uuniosan. Näin keraamisen tason saa upotettua keittiötasoon ja uuni alapuolelle. Toimii silti yksillä kytkimillä ja on helppo pitää puhtaana. Vielä suosittelen itsestään puhdistuvaa uunia. Toimii. Saattavat kyllä ollakin kaikki jo sellaisia??

23. Juupa juu Vierailija

Indutio olisi monille se paras vaihtoehto. Se on nopeampi kuin kaasu, energiatehokkaampi kuin valurauta tai keraaminen, helpoin pitää puhtaana, turvallisin jne. Vanhat mehumaijat yms. sopivat muutaman kympin hintaisella adapterilla ja 66% ihmisistä on niin halpoja/huonolaatuisia kattiloita ja pannuja, että ne menevät joka tapauksessa vaihtoon 1-2 vuoden sisällä. Tänä päivänä lähes jokainen kattila/pannu käy induktiolle, ellei kyseessä ole sitten joku 5€ ritsa. Parin sadan euron käppi noihin perinteisiin liesiin ei tunnu loppujen lopuksi yhtään missään.

24. Kaasukeraaminen Vierailija

Keraaminen kaasuliesi on kaikkein paras, etenkin jos kaasu on ilmaista.

25. Mikä keittotaso Vierailija

Keittiön tasojen korkeudeksi meillä tulossa 83 cm + taso (3 tai 4 cm) = 86-87 cm (90 cm taso liian korkea). Kuulemani mukaan induktiotason alle jätettävä ilmatilaa siten, että uunin yläreunan oltava n. 10 alempana kuin tason pinta. Tämä taas johtaa siihen, että uunin alin ritilä tulee perin alas, ehkä vain n. 30 cm lattiasta, mikä taas tekee esim. painavan padan uunista ottamisen kovin hankalaksi. Mielisin induktiotasoa, mutta tässä ongelma.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri