Hae Anna.fi-sivustolta

Keräättekö rouskuja?

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä äippä66, 22.08.2009.

1. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Niin, ja nyt viikonloppuna on tarkoitus lähteä taas rämpimään pitkin mökkimetsiä sienien perässä :) Nyt toivon löytäväni suppiksia. Rouskuja onkin pakkasessa aika paljon. Mutta jos vanhat merkit pitää paikkansa, niin kerään kyllä vastaan tulevat rouskutkin!

Olen vielä sienien kanssa sen verran varovainen, että samalla reissulla kerään vahverot ja rouskut eri kädellä ja eri astioihin.. :)

2. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niin minäkin kerään ryöpättävät ja ei ryöpättävät eri muovikasseihin. Koreja en käytä, kun menen kuusipuskissa, niin ne olisivat täynnä neulasia. puhdistan sienet metsässä ja kaadan kattilaan ja kuivuriin kotona.

Suppikset löytyvät kuusikoista, joissa on sammalpohja. Kauempaa niiden paikan näkee siitä, että valo pääsee alas ja sammal on vaaleampaa sillä kohtaa. Hyvin usein suppikset ovat hirvien kanssa samassa maastossa ja vieläpä niiden makuupaikoilla, eli hieman korkeammalla maastokohdalla.

olen sienihullu kaiken muun hulluuden lisäksi, mutta olo on onnellinen:)

3. Tuula I Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Vanhan äitini oppien mukaan valmistan rouskuista suolasienet seuraavasti:
    Puhdistan sienet poistamalla pintakalvon ja heltoissa mahdollisesti olevat tummat kohdat ja pilkon sienet ja laitan kylmään veteen. Huuhtelen ja valutan sienet ja laitan kattilaan runsaaseen kylmään veteen ja kieheutan - huuhtelen ja valutan.
    Laitan uuden veden ja keitän sieniä kunnes painuvat kattilan pohjalle. Valutan ja liotan kylmässä vedessä viileässä paikassa yön yli tai kunnes sienet ovat varmasti kylmiä. Kadon runsaan suolan kanssa lasipurkkiin ja laitan päälle pienen muovipussin, jossa vettä. Se pitää sienet suolavedessä koko säilytyksen ajan. Lautanen ja kivi ajaa saman asian, mutta muovipussi on mielestäni helpompi käyttää - sopii kaikkiin purkkeihin.

Ennen vanhaan ei rouskuja aina keitetty, vaan ne laitettiin puhdistettuina isoon pärekoriin ja upotettiin muutamaksi päiväksi jokeen virtaavaan veteen, joka vei mennessään myrkyt ja kirpeyden. Venäjällä ei kaikki keitä vieläkään rouskuja, vaan ne vain liotetaan moneen kertaan väljässä vedessä ja säilötään.

Ketjussa joku sanoi, että rouskut eivät ole myskyllisiä. Rouskuissa on ruoansulatuskanavaa ärsyttäviä myrkkyjä ja aiheuttavat raakana vatsanvääneitä ja oksentelua, joka menee yleensä ohi, kun sienet poistuvat elimistöstä - eivät siis tapa!

Esim. valkokärpässieni, jotkut seitikit ja korvasieni sisältävät solumyrkkyä, joka on tappava myrkky ja vaatii aina lääkärinhoitoa. Hermomyrkkyä sisältävät mm. puna- ja ruskokärpässieni, jotkut risakkaat ja myrkkymalikka - myrkky ei ole tappava, mutta saattaa aiheuttaa erittäin rajuja oireita, jotka vaativat lääkärinhoitoa. Ruoansulatuskanavaa ärsyttäviä sieniä ovat mm. useat rusokkaat ja lakritsirousku. Raakana vatsakipuja aiheuttavaa mm. seuraavat sienet: punikkitatti, mesisieni, härmämalikka, sinivalmuska sekä kirpeät rouskut ja kirpeät haperot. Harmaamustesieni ja nuijamalikka sisältävät aineita, jotka toimivat alkoholin kanssa kuten antabus ja aiheuttavat siis tuskaisuutta, oksentelua ja ripulia.
    Joku voi olla myös allerginen sienten sisältämälle sokerille trehaloosille ja se aiheuttaa heille vatsakipuja.
    Tiedot WSOY:n Parhaat ruokasienet ja maukkaimmat sieniherkut -kirjasta.

Olen itse poiminut sieniä lapsesta saakka eli reilun viisikymmentä vuotta ja on todella mukavaa, että nuoretkin ovat löytäneet metsäsienet ruokavalioonsa.

4. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minusta ei sienestäjien pidä missään tapauksessa alkaa keittämään rouskuja kahteen kertaan, mikään asiantuntija ei kehota niin tekemään. Vain korvasieniä tulee keittää kaksi kertaa ja sen 10 min kertaalleen ja veden vaihtaen ja tilan hyvin tuulettaen. Olen suurimman osan elämästäni syönyt korvasieniä, joita on keitetty vain kerran 10 min.

Ei missään sienikirjassa ole rouskujen kohdalla ristiä, vain ryöppäys kehotus ja ryöppääminen tarkoittaa nopeaa kiehauttamista. Sienen maku mietonee mitä enemmän sitä keitetään ja se ei kai ole tarkoitus. Ymmärrän hyvin, että venäläiset vain huuhtelevat sienet. Minulle on suuri yllätys, että täällä kokeneet sienestäjät puhuvat rouskujen kohdalla myrkyistä, ihan kuin ne olisivat myrkkysieniä. Se on vääryys rouskuille ja se minun on pakko oikaista. Käyttäkää rouskuja, se on paras salaattisieni ja sitä pitää olla joulupöydässä. ja paras ja terveellisin tapa on säilöä rouskut on pakastaa ne ryöpättyinä, jos pakasteessa on tilaa parille pussukalle.

5. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Täällä yksi onnellinen sienestäjä tuli metsästä ison ämpärillisen kanssa! Ja päälle kylmä olut :)

Osaa rouskuista kyllä kannattaa kiehuttaa vähän kauemminkin, kitkeryys poistuu. Esim kangassieni vaatii pidemmän kiehutuksen.

Sienisalaatti rouskuista on meilläkin ihan välttämättömyys joulupöydässä!

6. Jatta66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Rouskuista mustarousku on jonkun verran myrkyllinen sillä se on mutageeninen, eli geenimutaatiota aiheuttava. Minä jätän senvuoksi mustarouskut keräämättä. Toisaalta tuo geeninmuutos voi olla ihan hyvin myös muutosta parempaan, joten siinä toivossa voisi noita mustarouskuja popsia tai syöttää ikäville ihmisille.

Minä aattelin mennä tänään ulkoilemaan sienimetsään. Toivottavasti saisin kanttarelleistä tai rouskuista sienipaistin.

Minä kiehautan rouskut yhteen kertaan ja jätän korvasienet metsään. En viitsi kerätä myrkkyä sisältäviä sieniä, vaikkakin suurin osa myrkystä poistuisikin keitettäessä niitä kolme kertaa. Yksi sieniasiantuntija jättää myös korvasienet metsään, koska hänen mukaan metsässä on niin paljon hyviä myrkyttömiäkin sieniä ja miksi vaarantaa omaa terveyttä syömällä myrkkysieniä, kaikki myrkky ei kuitenkaan poistu vaikka keittäisi kolme kertaa. Hän myös kertoi yhden korvasieniä paljon syöneen immeisen kuolleen syöpään ja epäili korvasienillä olleen hyvinkin suuren mahdollisuuden syövän syntyyn.

7. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Jos sieniasiantuntija sanoo, että jättää korvasienet metsään, niin hän ei ole mielestäni asiantuntija. Korvasienet ovat erittäin vaikeita löydettäviä, mutta valtavan sadon voi saada nykyisen metsänmuokkauksen jäljiltä.

Korvasieni on ehdottomasti paras sienemme, joka aloittaa sienestyskauden jo toukokuussa.

Kiva kun näistä voi olla näin montaa eri mieltä.

8. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Tultiin kotiin ja keitin vielä tänään keräämäni rouskut. Uutena sienenä keräsin sikurirouskua.

Keräsin myös muutaman kanttarellin, suppiksia ja monta koivunpunikkitattia. Minä maistan tatteja jo metsässä ettei sekaan tule vahingossakaan sappitatteja.

9. Sandra* Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    En kerää sieniä enkä syö sieniä, en missään muodossa. En ole ikinä käynyt sienimetsässä enkä kerännyt sieniä, en myöskään syönyt niitä enkä aio koskaan syödäkään enkä niitä kerätä. Eivät edes ole mitenkään hyväksi eikä ravitsevaa ihmisen ruuaksi, niitähän pitää keittääkin just sen takia että lähtee myrkyt yms.pois, hyi....ja Ei Kiitos!

10. Betty B Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niinpä, Sandra, onneksi on jokaisella vapaus valita mitä syö ja mitä ei. Mutta siinä olet väärässä, etteivätkö sienet olisi terveellisiä. Niissä on runsaasti D-vitamiinia ja proteiineja, eikä lainkaa rasvaa. Eikä tosiaankaan läheskään kaikkia sieniä tarvitse keittää. Suuri osa ruokasienistämme on täysin myrkyttömiä.
    Minua nolottaa se etten uskalla edes maistaa silliä, koska pelkään sen tuntuvan inhottavalta suussa... Mieltymyksensä kullakin. Ja se on ihan ok.

11. AnSkU 007 Vierailija

hei!! ootteko maistanu ikinä kanttarelli kastiketta perunoitten kanssa?? ai että miten hyvää se on!!! Maistoin sitä kun minun yksi vanha tuttava teki sitä mökillään. Hän oli löytänyt isoja kanttarelleja mökin lähellä olevasta metsästä. Minäkin olen yrittänyt etsiä kanttarellejä,mutta en vaan mun tuurilla löydä. Missä olisi hyvä kanttarelli apaja??? Noo.....tää ei nyt liittyny mitenkään rouskuihin mutta sanoinpa vaan tai kirjoitn :)

12. Sieni- ja marjapaikkojaan ei kukaan paljasta toisille, ne ovat valtakunnansalaisuuksia!

Vakavasti puhuen, kantarelli viihtyy monenlaisissa paikoissa, sitä alkaa nousta ojanpenkoille, tienvieriin ja metsänreunoille - usein aika valoisiin paikkoihin - heinäkuun lopulla.

Söisin mielelläni sieniä, mutta poimimisintoani hillitsee tehokkaasti se, ettei perheenjäsen pidä niistä, ja lisäksi epäilee, etten tunne niitä tarpeeksi poimiakseni vain turvallisia sieniä.

13. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kanttarelli, kuten suppilovahverokin, kasvaa vuodesta toiseen samalla paikalla ja kerran hyvän paikan löydettyään, niin sitä ei todellakaan ilmoiteta kenellekään himosienestäjälle, koska aivan varmasti apaja on koettu, kun sinne itse menee omat sienet poimimaan.

14. Uuno Niskalaukaus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ei ole varmaan kukaan koskaan moista maistanut...

No, asiaan. Jos ei kanttarelleja löydä metsästä, niin kannattaa siinä tapauksessa poimia kaupasta. Etenkin virolaisia kanttarelleja saa ihan kohtuulliseen hintaan kunhan sesonki vaan lähtee käyntiin.

15. passionate Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Sieniä voi myös itse viljellä :)

Olen ollut aikeissa kokeilla jo monena vuonna...mutten vieläkään toteuttanut. Valmiita kasvatusalustoja on nykyisin helposti saatavilla. Jospa vaikka tänä vuonna tuumasta toimeen :)

Onko kenellä kokemusta?

Liitän tähän mukaan hieman lisätietoa, jos jotain sattuu kiinnostamaan.

Suomen Sieniseura

16. Umami Vierailija

Siitakkeita kasvaa liiterissä puupölkyssä, mutta vaikeampia ovat korvasienet. Niitä varten tarvitaan itiöitä ja kuukauden Aamulehdet. Hautaa korvasienen itiöillä höystetyt Aamulehdet kevyesti hietaan toukokuussa. Jos onni suosii, vuoden kuluttua on sadonkorjuun aika.

Onko kukaan kokeillut parsanviljelyä?

17. HeVi Vierailija

Tositarina nykyisestä asuinmaasta.

Pidin suurena kunniana, kun minua suomalaisena....metsäläisenä....pyydettiin mukaan syyssieniretkelle isommassa porukassa.

Sienimetsä oli mahtava - kuivaa kangasta ja lehtipuulehtoa vuoroin perään. Noin viiden minuutin päästä huomasin, että paikalliset keräävät vain

- peltoherkkusientä
    - kanttarellia
    - herkkutattia
    - nummitattia

Muut sienet eivät kelvanneet. Metsä oli pullollaan kangasrouskua, karvarouskua, orakkaita ja yleisimpiä Suomessakin kasvavia haperoita. Itse toki keräsin parhaat yksilöt talteen...kuullakseni että nämä sienet ovat täysin syömäkelvottomia ja myrkyllisiäkin ja vain eläimet syovät niitä...pidin silti kopassa. Ja pakkasessa on vielä riittävästi syksyyn asti :)

Ja kommentti aiemmin tässä viestissä olleisiin viesteihin...mikään ei todellakaan voita sekarouskuista tehtyä sienisalaattia. Ehdoton MUST joulupöydässä ja aina muutoinkin, kun siltä tuntuu !!

Hyvä juttu on se, että näissä metsissä niitä riittää mulle enemmän kuin ikinä pystyn käyttämään ;)

Toinen hyvä juttu oli se, että kanttarelleja ja herkkutattejakin oli aivan riittavästi.

Vielä pari kuukautta ja samaan paikkaan koittamaan ;)

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri