Hae Anna.fi-sivustolta

Kermaisen maksakastikkeen ohje?

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä MeiMei22, 21.10.2008.

1. MeiMei22 Vierailija

Alkoi äkkiseltään tehdä mieli oikein kunnon vanhanajan kermaista maksakastiketta.. Olisiko kenelläkään takataskussa/reseptivihossa hyväksi todettua ja yksinkertaista ohjetta?

2. isomumma Vierailija

Taivaallista maksaa maallisin maustein.

400 gr tuoretta naudanmaksaa viipaleina
    voita
    mustapippuria
    1 dl vettä
    1-2 lihaliemikuuutiota
    1½- 2 dl kermaa

Leikkaa maksapihvit saksilla suikaleiksi. Kuumenna voi paistinpannussa ja kumoa suikaleet joukkoon. Paistele muutaman minuutin ajan käännellen ja mausta reilusta mustapippurilla.
    Kääntele pippuroituja maksaviipaleita pannulla ja lisää vesi. Sulata liemikuutiot joukkoon. Keittele maksaa reippaalla lämmöllä viitisen minuuttia, silloin tällöin käännellem. älä päästä viipaleita kuivumaan täysin, lisää tilkka vettä kerrallaan jos on tarpeen.
    Lisää kerma pannuun, sekoita ja kypsennä 10 minuuttia ilman kantta.

3. ode58 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Aika suolaiselta tuntuu tuo Mysi Lahtisen maksakastike, josk kaksikin liemikuutiota laittaa tuohon määrään nestettä.

Itse teen niin, että kierittelen maksapalat vehnäjauhoissa, jotka olen maustanut suolalla ja valkopippurilla. Ennen paistamista maksasta pitää poistaa kaikki kalvot - ne eivät ole kivoja suussa. Paistan jauhotetut maksanpalat voissa ja lisään joukkoon runsaasti kuullotettua sipulia (paistan sen yleensä etukäteen samalla pannulla) sekä 2-3 dl kermaa, hiukan soijaa ja annan kypsyä kymmenkunta minuuttia. Soosia voi maustaa vielä maun mukaan esim. meiramilla. Tarjolle perunamuussin ja puolukkahillon kanssa. Varo keittämästä maksaa liian pitkää, koska silloin siitä tulee sitkeää kengänpohjaa. Maksa voi jäädä hiukan roseksi.

4. Aioli Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kieltämättä hurjan suolainen tuo Mysin ohje, vaikka yleensä luotan hänen resepteihinsä. Nyt olisin Oden linjoilla. Tuon kummempia kommervenkkeja ei tarvita. Tosin itse jättäisin vielä soijankin pois, laittaisin vaan suolaa ja mustapippuria.

5. eevuska Foodie-lady Espoosta

Saadut tykkäykset:
    1
    ... ja ihmettelen myös tuota Mysin ohjeen kypsennysaikaa? Minusta maksapihvitkään eivät tarvitse kypsyäkseen kuin 5 minuuttia.
    Nykyisillä pinnotetuilla pannuilla ei muuten tarvitse enää jauhottaa maksaa, se ei tartu kiinni. Kermahan sakenee (siis kuohukerma) keitettäessä. Kevytversiot saattavat tarvita jauhoja suurustukseksi.

6. Miten saan maksaviipaleista suussa sulavan pehmeitä, kokeillut olen useita kertoja, vaan lopputulos on aina natiseva ja sitkeä.Olen kokeillut pikaista paistamista, pidempää ja lyhyempää haudutusta kastikkeessa, mutta en vaan saa sitä onnistumaan. Muistan, että oma mummini haudutti maksakastiketta pitkään ihan miedolla lämmöllä ja ikinä maksapalat eivät olleet sitkeitä. Jauhetusta maksasta kyllä onnistuu, mutta olisi joskus kiva herkutella ihan "oikealla" maksakastikkeella.

7. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ostatko nyt ihan varmasti naudan maksaa?

8. Kyllä se on aina ollut naudan maksaa. Olen kokeillut myös ihan ohuilla viipaleilla, mutta lopputulos aina sama! En osaa! :(

9. Leena Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä en varsinaista maksakastiketta ole koskaan tehnyt.Mutta maksaleikkeleet vaiko fileet vai mitä ne on? =) Paistan pannulla 2-3min per puoli ja lisään pannulle kermaa ja haudutan siinä maks 5minsaa ja tietysti leivitän ne maksat.
    Muistathan poistaa ne kalvot maksastasi? Jos niitä ei muista poistaa niin tulee sitkeää.

10. odeviiskasi Vierailija

Itse asiassa jauhotan siksi, että jauhotetut maksanpalat samalla myös suurustavat kastikkeen.

11. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Minä teen maksakastikkeeni ilman kermaa siten, että laitan ruskistetut maksanpalat kattilaan ja kaadan sopivan määrän vettä kattilaan. Tämän jälkeen annan maksan kiehua muutaman minuutin (maksa värjää kastikkeen tummaksi) ja suurustan kastikkeen veteen sekoitetuilla vehnäjauhoilla. Lopuksi laitan kastikkeeseen suolaa ja annan kiehua kunnes jauhot ovat kypsyneet.

12. Querma Vierailija

Kuinka maksakastike voi olla kermoinen, jollei siinä ole kermaa?

13. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Sanoinhan sen olevan kermatonta. Kunhan nyt vain kerroin oman tapani tehdä maksakastiketta. Tällä samaisella ohjeella tehtyä söin lapsena.

14. Querma Vierailija

Kun ketjun nimi on Kermaisen maksakastikkeen ohje, niin mitä tolkkua on työntää siihen jonkin aivan muun tekeleen ohje? Tuollainen kermaton kastike kuuluu sitä paitsi erikoisruokavalioihin ei normaaliin ruokapöytään

15. Quermalle Vierailija

Joidenkin nyt vain on oltava "äänessä" koko ajan. Oli sitten mitään järkevää sanottavaa tai ei, tai edes tietoa asiasta.

16. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Eläissäni en ole kermaa sotkenut maksakastikkeeseen. Erityistä erikoisruokavaliota ei minulla ole. Meillä on aivan normaali ruokapöytä. Tääläistä maksakastiketta meillä maksakastike on aina ollut tai sitten olen maksan syönyt ilman kastiketta.

17. Kerrotko ihan ystävällisesti, että miksi kirjoitat oman kermattoman ohjeesi ketjuun, jossa puhutaan kermaisesta kastikkeesta? Kiitos jo etukäteen!

18. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Juu en tiedä mitään maksasta ja sen valmistamisesta vaikka se on yksi lempiruuisitani. :)
    Jotenkin tuo kuitenkin aina onnistuu tuo maksakastikkeen teko kuitenkin, mistäköhän syystä?

19. Entä Vierailija

se vastaus tuohon kysymykseen? Jos pyydetään kermaisen ohjetta, miksi annat kermattoman?

20. kukin tyylillään Vierailija

Minä poistan maksapaloista kaikki ”nitjakkeet” ja paistan ne voissa (tai margariinissa) pienissä erissä ruskeiksi. Nostan ne kasariin, lisään joka satsin jälkeen vähän vehnäjauhoa ja huuhtaisen pannulta pienellä vesitilkalla paistamisen jälkeen, että kaikki ruskistuksen mautkin tulevat mukaan. Ai niin, ja sipuli ruskistetaan erikseen myös. Sitten lisään suolaa (tai soija) sekä mauste- musta- tai/ja valkopippuria. Sopivasti vettä, että saavat siinä muhia jonkun aikaa. Lopuksi lorautan kermaa joukkoon pikkuhiljaa ja vielä vähän aikaa muhittelen sitä. Määrät tuntuman mukaan.
    Perunamuussia tai keitinperunoita ja a vot on hywää:)

21. Enhän toki sitä epäillytkän. Halusin vaan tietää, miksi laitat kermattoman ohjeesi ketjuun, jossa keskustellaan kermakastikkeesta?

22. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Eikö sitten olisi saanut antaa omaa hyväksi havaittua ohjetta vaihtoehdoksi? Missä tälläinen kielto lukee?

23. Ei vastausta... Vierailija

Ei missään luekaan mitään kieltoa. En vaan ymmärrä mitä ideaa on antaa alkuperäisen toiveiden vastainen ohje?

24. Soijaa Vierailija

Kokeile kerman sijasta soijakermaa.

25. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    En ole kermaisten ruokien ystävä, joten en käytä tässä ruuassa kermaa enkä korvaa sitä kerman korvikkeillakaan. Onneksi Suomessa sentään saa itse päättä mitä syö eikä ole pakko syödä kermaisia ruokia, jos ei halua. Taitaa kinkku kiusaus olla ainoa ns. kermainen ruoka meidän kotikeittiössä ja tähänkin käytetään mahdollisimman vähärasvaista kermavalmistetta (korkeintaan 7 %).

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri