Kerroin neuvolassa meidän naapurissa asuvasta äidistä ja terkka sanoi tekevänsä ilmoituksen. Nyt kaduttaa kun kerroin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaduttaako vai ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaduttaako vai ei

Vieras
Tai en tiedä kaduttaako, mutta pelottaa lähinnä. Pelon aihe on se, että ko. äiti arvaa kuka jutun on eteenpäin laittanut.
Mutta siis, meidän naapurissa asuu perhe jossa neljä lasta. Kaksi isompaa ovat jo koulussa ja vanhin tytöistä meni seiskalle syksyllä ja toiseksi vanhinkin on 4. luokalla. Eli eivät mitään taaperoita enää. Sitten nämä kaksi nuorinta ovat 2- ja 1-vuotiaat.
Tämä äiti on kova ottamaan ja niin on lasten isäkin toki. Ovat varmasti joka viikonloppu kaljoissa ja arkisin myös. Äiti on vielä hoitovapaalla, mutta isä käy sentään päivät töissä, joten tuskin ihan lärvejä arkisin.
Heidän vanhemmilla lapsilla on ollut oppimishäiriötä ja häiriökäyttäytymistä koulussa paljon. Kouluterkka suositellut monta kertaa psykologin konslutaatiota, mutta äiti ei vie. Kuulema niuhoja terkkoja vaan.
Tämä äiti poltti raskausajat ja otti olutta, ovat kuulema terveet ja hyväkokoiset lapset olleet eikä se vaikuta mitään, vaihtoi neuvolaakin kun vanhassa paikassa vaan "niuhottivat"...
Heillä on käynyt lastensuojelu ennenkin eli heistä on tehty ilmoitus aiemminkin.

Lapset ovat keskenään viikonloppuja kun äiti ja isä baarissa. Isosisko kuulema hoitaa. Toki seiskaluokkalainen on jo sen ikäinen, että voisi lastenhoitajana ollakin (itsekin olen ollut ko. iässä jopa vieraille lapsille), mutta tämän tytön tuntien en pidä häntä kovin luotettavana ja tytöllä tosiaan itsellään suuria probleemia koulussa ja elämässä.
Nyt olivat taas viime viikonloppuna baarissa. Ihan tarkoituksella kyttäsin, taksi haki vanhemmat ja toi aamyöstä kotiin. Lapset olivat varmuudella keskenään. Kuulin myös, että tämä tyttö oli soittanut äidilleen baariin monta kertaa ja pyytänyt kotiin (varmuutta tästä tiedosta ei ole kun ihan ulkopuolisen kertomaa joka ollut samassa baarissa).

Mua on ruvennut ahistamaan ne lapset niin paljon ja avauduin neuvolassa terveydenhoitajalle, joka tuntee ko. perheen. Terkka sanoi, että nyt on tullut niin paljon (ilmeisesti joltain muiltakin tietoa), että hän kyllä juttelee tästä lastensuojelun kanssa...

Kääks, mua pelottaa ihan kauheasti että "jään kiinni" tästä ilmoituksesta. Tämä meidän asuinkompleksi on niin pieni omakotialue pikkukaupungin laitamilla, että olo on vähintäänkin hirveää jos sen äidin vihat saan niskoille.

Kauhea sepsustus, mutta kiitos jos jaksoit lukea. Tässä on niin monta muuta juttua, joita en nyt jaksa kirjoittaa mutta tämä on aika kaunisteltu versio ja pintasilaus heidän elämästä...

Onko kukaan muu stressannut kun joutunut puuttumaan toisten elämään. Mulla on vähän morkkis kun en itsekään mikään äiti teresea ole ja omatkin virheet olen tehnyt. Jätän myös välillä 2-vuotiaan poikani 11-vuotiaan siskon hoitoon kun käyn puolen tunnin lenkillä, tosin esikoiseni on aivan erilainen tuo ko. perheen tyttö

Mieti asiaa niin, että mitä sen äidin viha on sen rinnalla mitä lapset joutuvat tuossa kodissa näkemään ja kestämään. Minusta aika pieni hinta maksettavaksi siitä, että lapset saadaan parempiin oloihin.

:hug: ihan hyvä vaan.jos on aiheesta niin nou hätä.
mua stressas jossain vaiheessa ystäväni pieni vauva ja äidin synnytyksen jälkeinen masennus josta en tiennyt miten heitä voisin auttaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvä, kun kerroit terveysdenhoitajalle. Mutta ei ehkä kannattaisi tänne nettiin laittaa noin yksityiskohtaisia kertomiksia toisten ihmisten elämästä.

ei kannata juu..minustakin oikein teit..mutta täällä pastalla saattaa olla vaikka niitä naapureita.mistäs sitä tietää :|

No luulen, että teit ihan oikein. Saatat saada vihat niskoillesi, mutta voit ajatella ainakin toimineesi oikein, pelkkää hyvää tarkoittaen. Tottakai huolestuttaa jos noin pienillä lapsilla (1 ja 2- v.)on tuommoiset kotiolot.

se on vähän niin ja niin että teitkö oikein. Olen itse oppinut erään prosessin kautta, miten lastensuojelu toimii, enkä ihan vähällä ilmoitusta tee. Esim. jos näen naapurin lapsen vaeltamassa kadulla, EN tekisi kuten se turkulainen, joka soitti poliisipartion, vaikka tunnisti lapsen. Olisin mennyt lapsen kanssa perheen oven taakse.. ensin.

Ilmoitus voi olla hyvä asia, mutta se voi myös olla päinvastoin, niin huono asia, ettei siitä löydy mitään hyvää etsimälläkään, eli se huostaanottoineen voi olla lapsille ja vanhemmille traumatisoiva, eli kotiolot ovat kunnossa, ulospäin vain näkyy jotain muuta ja "hyvää tarkoittava" puuttuminen ei siten siis auta mitään,

Puhun enemmänkin yleisellä tasolla, että se, mikä ulos näkyy, ei välttämättä ole sitä miltä näyttää, eli ei niin huonosti kuin itse luulee. Äts. olinpa sekava.

Kuule ap kiitti kun teit hyvän teon. Voi kun joku ois tehny meidän perheestä mun lapsuuden kodissa, oon ollu 13v ku eka kertaa jäin vastasyntyneen pikkusiskon (ja vähän isomman pikkusiskon) kanssa keskenään yön yli ja sitä jatku aina ja aina vaan :snotty: oli meinaan aika paha olla näin jälkikätee ku ajattelee.

Et leuka pystyy kun olit rohkee :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvä, kun kerroit terveysdenhoitajalle. Mutta ei ehkä kannattaisi tänne nettiin laittaa noin yksityiskohtaisia kertomiksia toisten ihmisten elämästä.

Siksi oli aika kaunisteltu versio tarinasta ja yritin mahdollisimman neutraaleja asioita kertoa, jotta tuskin kukaan tätä perhettä tunnistaa vaikka lukeekin. Näitä kuitenkin joka paikkakunnalle varmasti osuu samanlaisia eli en usko että tästä kukaan mitään tunnistaa.
Ja tässäkin kaupungissa on jo vastaavanlaisia varmasti paljon. Täälläkin reilusti yli 50 000 asukasta kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa-aa:
se on vähän niin ja niin että teitkö oikein. Olen itse oppinut erään prosessin kautta, miten lastensuojelu toimii, enkä ihan vähällä ilmoitusta tee. Esim. jos näen naapurin lapsen vaeltamassa kadulla, EN tekisi kuten se turkulainen, joka soitti poliisipartion, vaikka tunnisti lapsen. Olisin mennyt lapsen kanssa perheen oven taakse.. ensin.

Ilmoitus voi olla hyvä asia, mutta se voi myös olla päinvastoin, niin huono asia, ettei siitä löydy mitään hyvää etsimälläkään, eli se huostaanottoineen voi olla lapsille ja vanhemmille traumatisoiva, eli kotiolot ovat kunnossa, ulospäin vain näkyy jotain muuta ja "hyvää tarkoittava" puuttuminen ei siten siis auta mitään,

Puhun enemmänkin yleisellä tasolla, että se, mikä ulos näkyy, ei välttämättä ole sitä miltä näyttää, eli ei niin huonosti kuin itse luulee. Äts. olinpa sekava.

Tätä just pelkään:( Siksi en varsinaisesti tehnyt ilmoitusta vaan purin sydäntäni neuvolassa samalla kun kävin ihan rutiini raskausajan mittauksissa. Silti...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tätä just pelkään:( Siksi en varsinaisesti tehnyt ilmoitusta vaan purin sydäntäni neuvolassa samalla kun kävin ihan rutiini raskausajan mittauksissa. Silti...

:hug: Ihan oikein sie teit.
Jos kertta muutkin ovat tehneet ilmoituksia niin sillä sun ilmoituksella ei ole niin iso juttu vaan se on se viimenen niitti.
Kokemusta on ilmoituksen teosta ja se oli kanssa se "viimeinen niitti" ja lapsille kävi loppupeleissä hyvin koska muuten se ois varmaan ollu iltiksen otsikoissa jos ei ois tehny kukaan ilmoa.
ps: jos haluat rekkautua ja jutella yksärillä niin..ihan vaa aattelin..

Koska ei se ilmotuksen teko oo helppoo.Miettii seurauksia et jos joutuu ite vainotuksi(kokemusta!!), teinköhän mä oikein..sit ne lapset pyörii unissaan jne

En tunne tapausta sen tarkemmin mutta mikäli perheessa on ollut muita ongelmia, ehkä se turkulainen soittaja teki oikein?

Jos sillä perheellä ei oo ongelmia, et oikeesti onki kaikki hyvin, nii senhän ne lastensuojelutyöntekijät tarkastaa. Että ei siitä mitää pysyvää vahinkoa tapahdu. Ihmisten pitäis olla enemmän huolissaan ko. asioista ja tehdä niille jotaa. Lapset on aika heikoilla yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja monnar:
ihan oikein teit

Peesaan. Eikä tarvi pelätä, et varmasti ole ainoa, joka kyseisen touhun on huomannut, mutta ehkä ainoa, joka lasten takia uskaltaa puuttua... Äiti ei voi millään tietää kuka ilmon teki. Ellei kaksplussan palstalla pyöri...

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Jos sillä perheellä ei oo ongelmia, et oikeesti onki kaikki hyvin, nii senhän ne lastensuojelutyöntekijät tarkastaa. Että ei siitä mitää pysyvää vahinkoa tapahdu. Ihmisten pitäis olla enemmän huolissaan ko. asioista ja tehdä niille jotaa. Lapset on aika heikoilla yksin.

Samaa mieltä! Siksi minäkin tein ilmoituksen erästä perheestä, vaikka ilmeisesti naapurissa asuva lapsiperhe oli pidempään katsellut ja kauhistellut ko. perheen menoa ilmoittamatta asiasta eteenpäin. Jälkeenpäin olen kuullut perheestä vielä lisää kauheuksia, joten tyytyväinen olin että ilmoitin. Minäkin juttelin ensin neuvolan th:n kanssa asiasta enkä pelkää ollenkaan hänen kertovan eteenpäin että se olin juuri minä, th on rautainen ammattilainen.

Yhteistyössä