Kerrostalon piha yleinen leikkipuistoko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiukkisko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiukkisko?

Vieras
Naapuri oli meillä perjantaina kylässä lasten kanssa. Lapset tahtoi ulos leikkimään jolloin yksi naapurin muksuista keksi että mennään tuohon toisen talon pihaan ja heidät löytää sieltä leikkimästä, no minä sanoin näille lapsille että ettehän te nyt voi naapuritalon pihaan mennä leikkimään jos teillä ei ole ketään kaveria siitä talosta mukana.
Näiden lasten äiti siis kuuli sen ja ihmetteli puuttumistani lasten keskusteluun, hänen mielestään kun kaikkien kerrostalojen pihoilla voi ihan hyvin käydä leikkimässä ilman että täytyy olla kaveriakaan siitä talosta.
Minusta kun asia ei ole näin :(
Eihän lapsille noin voi opettaa ja minusta on aivan järkyttävää miten joku voi ajatella näin että kaikkien kerrostalojen pihoilla saa leikkiä jos näyttää kivalta paikalta. Ihan sama kun olisi omakotia alue ja jossakin pihassa olisi kivoja leikkikaluja ja omassa ei ole, niin oikeestiko nyky vanhemmat opettaa lapsilleen että menkää sinne missä on kivaa ja ei haittaa vaikka ette tunne siitä talosta ketään tai kukaan talon omasta väestä ei leiki teidän kanssanne.
Joten nyt kysyn arvon raadilta mikä on mielestänne oikein sillä naapuri sai tästä riidan aikaiseksi kun en omaa poikaani siis päästänyt tuonne naapurikerrostalon pihaan leikkimään.
(Me siis asumme molemmat perheet tässä samassa talossa mutta eri rapussa)

Öh, tietenkin naapuri talon pihassa saa leikkiä. itse asuin pienenä kerrostalo lähiössä ja varmasti tuli leikittyä vähä joka pihassa. siellähän niitä uusia kaverieta sitten saa. muutenhan lapset olisivat aina omissa pihoissaan eikä koskaan tapaisi naapuri pihan lapsia. eri asia on ehkä rivarin piha, siellä toki varmaan voi käydä naapurinkin leikkipuistos jos leikkii nätimmin.. kaikki kun kuuluu sisälle. ja omakotitalojen pihalle taas ei ilman lupaa mennä.

Mun ymmärtääkseni kaupungin vuokratalojen leikkipihat ovat vapaasti käytettävissä muillekin. Osaketalojen pihat taitavat kuulua vain asukkaille ja heidän vierailleen.

kyllä kerrostalojen piha on yleinen leikkipuisto! Eriasia on jos kyseessä on päiväkodin piha, silloin ei voi siellä leikkiä aukiolo aikana. Muuten kyllä voi :)

Mun ymmärtääkseni kaupungin vuokratalojen leikkipihat ovat vapaasti käytettävissä muillekin. Osaketalojen pihat taitavat kuulua vain asukkaille ja heidän vierailleen.

Miks kaupungin vuokratlojen pihat on yleisessä käytössä? Maksaako talojen asukkaat vuokraa myös siitä että lähialueen lapset saa leikkiä vapaasti näillä pihoilla? Miks osaketalot on eriarvosia?

Asunto-osakeyhtiön piha on yksityisaluetta ihan siinä missä omakotitalon pihakin. Ei ole merkitystä sillä, onko kyseessä kerros- vai rivitalo.

Se, miten tarkasti osakkeenomistajat vahtivat oman pihansa käyttöä, onkin sitten toinen juttu.

[QUOTE="odessa";22922391]kyllä kerrostalojen piha on yleinen leikkipuisto! Eriasia on jos kyseessä on päiväkodin piha, silloin ei voi siellä leikkiä aukiolo aikana. Muuten kyllä voi :)[/QUOTE]

Eli sinusta on ok että tietyn taloyhtiön ihmiset maksaa omasta pussistaan pihan kunnostukset ja leikkivälineet jotta naapuritalon lapset voi tulla leikkimään?
Minusta kun jokaisella talolla on se oma piha ja leikkipuisto on sitten erikseen jonka kunnostuksesta huolehtii kaupunki. On eri asia jo on kutsuttu pihaan leikkimään mutta minusta kun ominpäin sinne ei mennä.

Miksi toisen kerrostalon pihalla ei saisi leikkiä? Kuluuko ne lelut siitä? Omakotitalojen pihat on tietenkin asia erikseen, mutta kyllä mulle on yksi ja sama leikkivätkö lapset tämän kerrostalon pihalla vai naapurikerrostalon.
Ja kuka jaksaa kyylätä että "no nyt on kyllä väärä lapsi väärällä pihalla"?

[QUOTE="vieras";22922445]Miksi toisen kerrostalon pihalla ei saisi leikkiä? Kuluuko ne lelut siitä? Omakotitalojen pihat on tietenkin asia erikseen, mutta kyllä mulle on yksi ja sama leikkivätkö lapset tämän kerrostalon pihalla vai naapurikerrostalon.
Ja kuka jaksaa kyylätä että "no nyt on kyllä väärä lapsi väärällä pihalla"?[/QUOTE]

Kuluuko ne omakotitalojen lelut siitä johonki jos toiset lapset käy niillä leikkimässä?

[QUOTE="vieras";22922445]Miksi toisen kerrostalon pihalla ei saisi leikkiä? Kuluuko ne lelut siitä? Omakotitalojen pihat on tietenkin asia erikseen, mutta kyllä mulle on yksi ja sama leikkivätkö lapset tämän kerrostalon pihalla vai naapurikerrostalon.
Ja kuka jaksaa kyylätä että "no nyt on kyllä väärä lapsi väärällä pihalla"?[/QUOTE]

Ehkäpä minua pelottaa enemmänkin se jos omat lapseni menisi naapuritalojen pihoille ja joku hajoaa ja selviääkin että lapseni on siellä "omin lupine" ilman että on edes kutsuttu paikalle.
Ja minusta kun edelleen jokaisella talolla on oma piha ja omaa piharauhaa pitäsi jokaisen kunnioittaa eikä opettaa lapsille että kaikkien kerrostalojen pihat on jotakin julkisia leikkipuistoja jonne saa kuka tahansa tallustaa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on!;22922403:
Kaupungin vuokratalojen pihat on kaikkien käytössä!

EIvät muuten ole. NE on tarkoitettu TALOSSA asuville ja heidän vierailleen.
muutenhan niitä pihoja voi sotke ja leikkivälineitä rikkoa kuka vaan, onko sinusta oikin että sun lapset tulevat esim meidän pihaan leikimän, ja rikkovat jotkain. sitten ME KAIKKI asukaat maksamme Sun lapsen rikkomat tavarat.

[QUOTE="vieras";22922483]Ei, mutta pointti oli lähinnä se että omakotitalon pihassa olevat lelut on jonkun omia. Kerrostalon pihassa olevat taas yhteisessä käytössä.[/QUOTE]

että jos mun lapsi on jättänyt pihalle vaika ämpäreitä nii kaiki sa niillä leikkiä,EI TODELLAKAN saa ti jos rattikelkka on pihlla nin sitä saa käytää kaikki. EI TODELLAKAAN SAA. MYÖS VUOKRAKERROSTALOSSA on tarkoitettu ne leikkivälineet talossa asuville ja heidän vierailleen. Talossa asuvat maksaa niidne kunnostuksesta

Mun mielestä talon pihan on tarkoitettu talon lapsille ja toki heidän kanssaan leikkiville kavereille.
Ei mulle tulisi mieleenkään mennä leikkimään naapuritalon pihaan lasten kanssa.

[QUOTE="vieras";22922483]Ei, mutta pointti oli lähinnä se että omakotitalon pihassa olevat lelut on jonkun omia. Kerrostalon pihassa olevat taas yhteisessä käytössä.[/QUOTE]

Miten kerrostalopihassa oleva lelupussi muuttuu koko suomen yhteiseksi jos niissä vaikka lukee jonkun nimi? Tai vaikka ei lukisi, se lelupussi tuskin siksi on sinne jätetty että on kaikkien suomen lasten käytössä, vaan ehkä on annettu lupa talon omille lapsille.

että jos mun lapsi on jättänyt pihalle vaika ämpäreitä nii kaiki sa niillä leikkiä,EI TODELLAKAN saa ti jos rattikelkka on pihlla nin sitä saa käytää kaikki. EI TODELLAKAAN SAA. MYÖS VUOKRAKERROSTALOSSA on tarkoitettu ne leikkivälineet talossa asuville ja heidän vierailleen. Talossa asuvat maksaa niidne kunnostuksesta

No sä nyt oletki tollanen pihi.
Ja kyllä jos me otetaan omia hiekkaleluja mukaan hiekkalaatikolle yms, otamme ne myös lähtiessä mukaamme.

Aivan. Kyseisen talon asukkaiden yhteisessä käytössä. Ei koko naapuruston käytössä.

Meillä on pihalla grillipaikka. Talon asukkaat hommaa sinne puut. Meinaatko että sinne voi tulla kuka tahansa grillailemaan, koska talossa asuu vuokralla perheitä?
Mutta sitävastoin jo omakotitalon pihassa on grillipaikka, ei sinne saa mennä.

Ei siinä mitään, mua ei haittaa jos meidän pihalle tulee joku lapsi leikkimään, kunhan osaa leikkiä nätisi. Jos jotain menee rikki, siitä saa syyt sitten meidän vuokralaisten lapset, koska asuvat talossa.

Ei pidä olettaa että toisten pihoille voi mennä ihan omin nokkinensa.

Aika moni talonyhtiö luopuu näistä "leikkipuistoista" koska niissä täytyy olla vakuutus tapaturmia varten, mitä sitten jos ollaan luvatta kiipeilemässä vieraan talonyhtiön telineissä, yksilapsista tulee päälleen alas ja katkoo niskansa... Ei niinkään ne välineet vaan henkilöt...

Mä asun kaupungin vuokratalossa ja mun mielestä meidän pihalle ei saa tulla leikkimään vieraat lapset. Tietysti sitten on eri asia, jos on kavereita pihassa, mutta ihan tosta vaan ei toisten pihoille saa mennä.
Tämän oon opettanu omalle lapsellenikin.

Täällä on ainakin lähiö täynnä leikkipuistoja eli ei tosiaankaan tarvitse tulla keinumaan tms toisten pihoihin. Viime kesänä ajoi pyörällä ihan vieraita lapsia meidän pihaan leikkimään. Riehuivat ja heittelivät hiekkaa, hajottivat keinulautaa. Käskin painua omalle pihalleen, eikä ole sen jälkeen näkynyt. Toisen kerran tuli vieras (ilmeisesti kehitysvammainen) poika pihaan ja heitteli hiekkalaatikolla olevat autot yms lelut pyörävaraston katolle... Ei tarvinnut kun vihaisesti vilkaista niin paineli karkuun.

Kenen on vastuu, jos jotain menee rikki tai joku loukkaantuu? Vuokralaisten pussistahan tuon leikkialueen kunnossapitokin menee.

Oon tässä asiassa tosi nipo. Mua niin sieppaa, kun ei voida sen vertaa opettaa lapsille hyviä tapoja, ettei toisten pihoihin mennä ilman syytä.

Eri asia on EHKÄ jos jossain tuppukylässä koko kylän ainut keinu ja hiekkalaatikko on kerrostalon pihassa.

No ne kerrostalossa olevat ovat meidän ja muiden taloyhtiössä asuvien! Me niistä maksetaankin. Tervetuloa vaan leikkimään, kunhan osallistut siihen maksupuoleenkin.

TODELLAKIN SAA. Eikä se piha ole mikään VÄLINEVARASTO avn ne omat kelkat VIEDÄÄN OMAAN TALTEEN jos niillä ei muut saa AJELLA1!

Kuinka lapset oppisivat, että kaikki mikä ei ole omaa on jonkun toisen tai toisten omaa, ja sen lainaamiseen pitää kysyä lupa? Eivät mitenkään, jos äiditkään sitä eivät ole oppineet.

Yhteistyössä