Kertakäyttöisten kuukautissuojien puolesta

  • Viestiketjun aloittaja Antikuuppa
  • Ensimmäinen viesti
Antikuuppa
Olenko ainoa joka on kyllästynyt kuukuppi-ihmisten loputtomaan hehkutukseen heidän innovatiivisesta, maailmanmullistavasta keksinnöstään? Jälleen kerran kuukautisten jälkeen voin vaan todeta, miten paljon helpompia ovat tavalliset tamponit (ja siteet): ei sotkua, ei suojan pesemistä, ei epäilyttäviä kuukuppikeitoksia sillä samalla liedellä ja kattilalla, jolla kokkaan perheelle ruuan.

Olen siis itsekin kyseisen tuotteen ostanut, ja tullut siihen tulokseen, että se on kaikkea muuta kuin käytännöllinen. Ensimmäisenä on asettaminen: jos laitat kiireessä, ohivuodot yllättävät jo työmatkalla. Tamponi ei sentään vuoda saman tien, vaan vasta kun se on liian täynnä. Varmuudeksi on siis parasta käyttää pikkuhousunsuojaa.

Myös kuukupin vaihto työpaikan vessassa on huomattavasti hankalampaa kuin tamponin tai siteen. Kuppia suositellaan runsasvuotoisille, mikä on mielestäni silkkaa huijausta. Runsasvuotoisilla vaihtoväli ei yllä kahteentoista tuntiin, vaan jo neljän tunnin kuluttua on parasta käydä vaihdolla. Vaihtaessa on tasattava alipaine, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että kuppia puristetaan sen alapäästä: tämä taas aiheuttaa sen, että vuoto työntyy emättimessä kupin reunojen yli, mikäli kupin vetoisuudesta on täyttynyt yli puolet. Tällöin kuppia ulosvedettäessä emättimen seinämät suttaantuvat, jolloin sormet suttaantuvat kuppia uudelleen laitettaessa, ja housut likaantuvat jälleen ilman pikkuhousunsuojaa, kun vaihdossa valloilleen päässyt vuoto valuu ulos.

Kupin markkinoiminen hygieenisempänä vaihtoehtona perinteisille suojille on mielestäni myös varsin arveluttavaa. Kuppia ei voi käytännössä desinfioida jokaisen vaihdon yhteydessä. Vaihdot saatetaan joutua tekemään julkisissa käymälöissä: itse ainakin arvostan sitä, että muuten epähygieenisissä olosuhteissa minun ei tarvitse alkaa pesemään suojiani, jotka työnnän pian sisälleni. Toki on mahdollista, että perinteisetkään suojat eivät ole tehtaalta tullessaan täysin steriilejä, mutta esimerkiksi side jää kehon ulkopuolelle eikä työnnä mahdollisia bakteereja kohdunkaulalle asti. Oma lukunsa on kupin steriloiminen keittämällä, mikä on aina ollut mielestäni epämiellyttävää. Kuukautiseni eivät kuulu keittiöön.

Kuukuppia käyttävät ottavat myös mielellään esiin sen, että siinä missä tamponit voivat aiheuttaa TSS:ää, kuukuppien yhteydessä tätä ei ole osoitettu. Mielestäni tämä on tarpeeton tieto niin kauan kuin kuukuppeja ei ole tutkittu yhtä kauan ja perusteellisesti kuin tamponeja. TSS:ää aiheuttavat stafylokokit ja streptokokit, joita voi esimerkiksi ihmissormista joutua kaikenlaisiin kuukautissuojiin, ei siis pelkästään tamponeihin. Tässä valossa suurempi tautiriski on niillä, jotka pitävät bakteerin sisältävää kuukautissuojaa emättimessä 12 tuntia, kuin niillä, jotka käyttävät tamponia ja poistavat sen korkeintaan 8 tunnin välein.

Toki kuukuppi on ekologisempi pidemmällä aikavälillä ja mahdollisesti limakalvoja vähemmän ärsyttävä kuin tamponi, mutta nämä hyödyt eivät omalla kohdallani yllä hyötyjen tasolle. Olen yrittänyt käyttää kuukuppia vuoden verran, enkä omien kokemusteni perusteella osaa sitä kenellekään suositella.
 
Eri mieltä
Olenko ainoa joka on kyllästynyt kuukuppi-ihmisten loputtomaan hehkutukseen heidän innovatiivisesta, maailmanmullistavasta keksinnöstään? Jälleen kerran kuukautisten jälkeen voin vaan todeta, miten paljon helpompia ovat tavalliset tamponit (ja siteet): ei sotkua, ei suojan pesemistä, ei epäilyttäviä kuukuppikeitoksia sillä samalla liedellä ja kattilalla, jolla kokkaan perheelle ruuan.

Olen siis itsekin kyseisen tuotteen ostanut, ja tullut siihen tulokseen, että se on kaikkea muuta kuin käytännöllinen. Ensimmäisenä on asettaminen: jos laitat kiireessä, ohivuodot yllättävät jo työmatkalla. Tamponi ei sentään vuoda saman tien, vaan vasta kun se on liian täynnä. Varmuudeksi on siis parasta käyttää pikkuhousunsuojaa.

Myös kuukupin vaihto työpaikan vessassa on huomattavasti hankalampaa kuin tamponin tai siteen. Kuppia suositellaan runsasvuotoisille, mikä on mielestäni silkkaa huijausta. Runsasvuotoisilla vaihtoväli ei yllä kahteentoista tuntiin, vaan jo neljän tunnin kuluttua on parasta käydä vaihdolla. Vaihtaessa on tasattava alipaine, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että kuppia puristetaan sen alapäästä: tämä taas aiheuttaa sen, että vuoto työntyy emättimessä kupin reunojen yli, mikäli kupin vetoisuudesta on täyttynyt yli puolet. Tällöin kuppia ulosvedettäessä emättimen seinämät suttaantuvat, jolloin sormet suttaantuvat kuppia
uudelleen laitettaessa, ja housut likaantuvat jälleen ilman pikkuhousunsuojaa, kun vaihdossa valloilleen päässyt vuoto valuu ulos.

Kupin markkinoiminen hygieenisempänä vaihtoehtona perinteisille suojille on mielestäni myös varsin arveluttavaa. Kuppia ei voi käytännössä desinfioida jokaisen vaihdon yhteydessä. Vaihdot saatetaan joutua tekemään julkisissa käymälöissä: itse ainakin arvostan sitä, että muuten epähygieenisissä olosuhteissa minun ei tarvitse alkaa pesemään suojiani, jotka työnnän pian sisälleni. Toki on mahdollista, että perinteisetkään suojat eivät ole tehtaalta tullessaan täysin steriilejä, mutta esimerkiksi side jää kehon ulkopuolelle eikä työnnä mahdollisia bakteereja kohdunkaulalle asti. Oma lukunsa on kupin steriloiminen keittämällä, mikä on aina ollut mielestäni epämiellyttävää. Kuukautiseni eivät kuulu keittiöön.

Kuukuppia käyttävät ottavat myös mielellään esiin sen, että siinä missä tamponit voivat aiheuttaa TSS:ää, kuukuppien yhteydessä tätä ei ole osoitettu. Mielestäni tämä on tarpeeton tieto niin kauan kuin kuukuppeja ei ole tutkittu yhtä kauan ja perusteellisesti kuin tamponeja. TSS:ää aiheuttavat stafylokokit ja streptokokit, joita voi esimerkiksi ihmissormista joutua kaikenlaisiin kuukautissuojiin, ei siis pelkästään tamponeihin. Tässä valossa suurempi tautiriski on niillä, jotka pitävät bakteerin sisältävää kuukautissuojaa emättimessä 12 tuntia, kuin niillä, jotka käyttävät tamponia ja poistavat sen korkeintaan 8 tunnin välein.

Toki kuukuppi on ekologisempi pidemmällä aikavälillä ja mahdollisesti limakalvoja vähemmän ärsyttävä kuin tamponi, mutta nämä hyödyt eivät omalla kohdallani yllä hyötyjen tasolle. Olen yrittänyt käyttää kuukuppia vuoden verran, enkä omien kokemusteni perusteella osaa sitä kenellekään suositella.
Vaivatonta, vaikka kuppikunta kuinka hehkuttaisi en tule kokeilemaan en kestosidettä, ajatelkaa kuinka kestoside on epämiellyttävä, pyykkäät siteitä kuin 50-luvulla, kuukuppia en halua myöskään sisuksiini. Olen tähänkin asti pärjännyt joko kertakäyttösiteillä ja tampooneilla, niin aion tehdä myös kunnes kuukautiset loppuvat, muutaman vuoden päästä.
 
Viimeksi muokattu:
fsdfdf
Olen monessa suhteessa samaa mieltä. Olin todella menettää hermoni, kun yritin kupin käyttöä aloitella. Juuri se kupin hankala asetteleminen, tyhjääminen (julkisilla paikoilla, kaikissa vessakopeissa kun ei edes ole bidesuihkua), tunne että täytyy joka tapauksessa pitää lisäsuojaa... Antenni hiersi, mutten oikein lyhentääkään uskaltanut kun välillä taas kuppi nousi hyvin ylös. Aluksi asetin sen ihan liian kovan alipaineen kanssa, ja poistaessa tuntui kuin kohtu lähtisi mukana. Vieläkin tuntuu epämukavalta, jos mukana menee vahingossa liikaa ilmaa -tai liian vähän. Ei ole helppoa prkl. Asun yksin, joten kupin desinfiointi (teen sen pakasterasiassa) vielä onnistuu. Poikaystävää en ehkä viitsisi kiusata kupilla, joten jos asuisimme yhdessä niin keittelisin varmaan sitä salassa :D

Viime aikoina olen kyllä oppinut paremmin elämään kupin kanssa. On ollut pakko, koska siteitä vihaan ja tamponia en uskalla jatkuvien alapäävaivojen vuoksi pitää. Olen uskaltanut lyhentää antennia vähän ja oppinut tasaamaan paineen paremmin. Olen nyt alkanut myös vähän paremmin luottamaan siihen, ja uskallan välillä olla käyttämättä lisäsuojaa. Ei se niin huono laite ole, mitä alussa ajattelin. Vaikka ei tosiaankaan se kaikista kätevin. (Se otti todella paljon päähän, kun kuppiin hurahtaneet hehkuttivat sen KÄTEVYYTTÄ :D SITÄ se ei kyllä ole, vaikka siinä joitakin etuja onkin...)

Yksi oikeasti kiva puoli siinä on se, että kuukautisia odotellessa sen voi laittaa sisään kaiken varalta eikä tarvitse hauduttaa itseään siteillä tai pikkuhousunsuojilla. Jos vaikka joskus sattuu olemaan melkein viikonkin myöhässä...
 
Kestoista todettava
Alkuperäinen kirjoittaja Eri mieltä;10335546:
Vaivatonta, vaikka kuppikunta kuinka hehkuttaisi en tule kokeilemaan en kestosidettä, ajatelkaa kuinka kestoside on epämiellyttävä, pyykkäät siteitä kuin 50-luvulla
Pikku vinkki: vuoden 2009 pesukoneet on hiukka kehittyneempiä kuin 1950-luvun pesumahdollisuudet. Nappulasta vain kylmä esipesu ja haluttu ohjelma päälle, ei se sen kummempaa ole kuin minkään muunkaan pyykin pesu. Ja epämiellyttävyyskin on suhteellinen käsite. Itselläni iho meni rikki kertakäyttöisistä siteistä jo päivässä ja sen seurauksena joka kuussa aina pari viikkoa kestänyt kutina ja kirvely ei todellakaan ollut mikään mukava tunne. Minulle kestositeet on olleet todellinen helpotus.
 
Vaivatonta
Pikku vinkki: vuoden 2009 pesukoneet on hiukka kehittyneempiä kuin 1950-luvun pesumahdollisuudet. Nappulasta vain kylmä esipesu ja haluttu ohjelma päälle, ei se sen kummempaa ole kuin minkään muunkaan pyykin pesu. Ja epämiellyttävyyskin on suhteellinen käsite. Itselläni iho meni rikki kertakäyttöisistä siteistä jo päivässä ja sen seurauksena joka kuussa aina pari viikkoa kestänyt kutina ja kirvely ei todellakaan ollut mikään mukava tunne. Minulle kestositeet on olleet todellinen helpotus.
Miten kestoside voi olla helpotus, helpointa on vaihtaa side ja heittää roskiin, ilman ylimääräisiä toimia, en tule vaihtamaan en kestositeisiin enkä kuukuppeihin. Itse en ole tähän päivään mennessä kärsinyt minkäänlaisista iho-oireista, pitäkää toki kestositeet jo nimi on epämiellyttävä.
 
Viimeksi muokattu:
Janatuinen
Miten kestoside voi olla helpotus, helpointa on vaihtaa side ja heittää roskiin, ilman ylimääräisiä toimia, en tule vaihtamaan en kestositeisiin enkä kuukuppeihin. Itse en ole tähän päivään mennessä kärsinyt minkäänlaisista iho-oireista, pitäkää toki kestositeet jo nimi on epämiellyttävä.

Mulle kanssa tuli kutinaa yms siteistä. Enkä muutenkaan niistä koskaan pitänyt. Siinä yksi syy miksi en myöskään kestoja ole koskaan kokeillut. en pidä epäilyttävänä mutten myöskään kyllä sitä pesemistä yms jaksaisi. Ja senkin näen vaivalloisena kun pitäisi julkisissa vessoissa vaihtaa ja takaisin himaan sitten kuljetella. Menkat alkoi n 13-14 vuotiaana ja käytin pari vuotta siteitä. Sen jälkeen siirryin tamponeihin ja olin suht tyytyväinen. Siinä menikin sitten n 8 vuotta kunnes sattumalta jotain kautta tutustuin kuukuppiin. yselin muutamalta lekurilta hygieniasta yms ja olivat kovasti sitä mieltä että oikein käytettynä on hygienisempi kun esim tampooni jota siis käytin pelkästään. No mä kyllästyin siihen että koska vuoto on 2 ekan päivän jälkeen niukkaa on poistaminen melkoisen ikävä operaatio. Etenkin kun en sitä halua märäksi asti sisällä pitää, mikä tarkottaisi parin ekan päivän jälkeen varmaankin yli 12 tuntia :) ainoastaan tällöin olisi tampoonin poisto hieman mukavampaa. No tilasin sitten kupin. Ja nyt käytön jälkeen olen hyvin tyytyväinen ollut. Alku oli opettelua mutta kun alkoi sujua niin totesin ihan käteväksi. Silti en lähtisi hehkuttamaan, onhan siinäkin omat juttunsa, eikä se niin vaivatonta ole! Vertaisin tampoonin käyttöön melkolailla, sillä asennus ja poisto (tyhjennys ja pesu) on todella vaivatonta kun tuli rutiiniksi. Vie hetken kauemmin vain kun normaali vessassa käynti. Kun taas keittely on jotenkin Niiiiiiiin hankalaa :) Vaikka todellisuudessahan on helppoa. Kuppiin olen ollut tyytyväinen eikä ohi yms vuotoja ja tuhruja ole ollut. Ei kyllä tampooninkaan kanssa! Näkisin yhtä hyvänä vaihtoehtona kummankin. Kaikille tietenkään ei kaikki sovi ja siksi meillä onneksi on varmasti jokaiselle passeli vaihtoehto olemassa. Itse en siis ekologisista tai muista sellaisista syistä kuppiin vaihtanut. Mutta sen enempää kesto kun kerta siteisiinkään en enään tule koskemaan. En pidä siitä tunteesta ja kutinat olivat yhtä tuskaa vaikka siteen vaihtoi muutaman tunnin välein. En ymmärrä kyllä sitäkään miten jotkut fanaattisesti oman suojansa erin omaisuutta jaksaa toitottaa. Ei kaikki vain sovi kaikille ja ennen kaikkea mulle on tärkeää oma mukavuus, ei muut seikat.
 
Viimeksi muokattu:
en ymmärrä
Mä en kyllä tajua miten joku voi pitää tamponia hygieenisempänä kuin kuukuppia! Ensinnäkin tamponissa on se naru, joka imaisee virtsaa ja ulostebakteereja emättimen sisään aika tehokkaasti. Toisekseen, tamponin materiaaliin pöpöt pääsevät "piiloon" emättimen limakalvoa, jolloin emättimen oma bakteerintappoteho ei riitä. Toisin on kuukupissa, jossa ei ole niin minkäänlaista pakopaikkaa bakteereille. Silikonin pinnallahan ne eivät pääse puusta pitkään, ja sitten siinä on heti se limakalvo, jossa tehokas puolustusjärjestelmä.

Minulla on niukka vuoto, joten ei tarvitse päivän mittaan tyhjennellä kuin hyvin harvoin. Jos tarvii, niin mikäs siinä on ongelmana? Käsidesiä ennen kuin alkaa hommat, kupin tyhjennys ja takaisin paikoilleen. Ei sitä aina tarvi pestä kun tyhjentää...
 
Janatuinen
En mäkään pitäisi tamponia hygienisempänä! Etenkin kun jo miettii sitä ettei niiden pakkaus ole edes streiiliä. Kuppi taas sisältää korkeintaan omia bakteeri kantoja kun sen on desifioinut yms kunnolla ennen käyttöä. Ja ehdottomasti parempi kun repiä limakalvot verille tampoonia asettaessa ja poistaessa kun on hiukankin niegaraa pienempi vuoto. siteitä taas ei voi hyvällä tahdollakaan pitää hygienisenä vaihto ehtona. Mestojen hautominen muovi vaipassa ei ole hygienistä. Mutta toisilla paikat kestää ja haluaa käyttää, ja jokainenhan meistä taplaa tavallaan. Onneksi nykyään on sentään valinnan varaa!
 
fsdfdf
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;10340171:
Mä en kyllä tajua miten joku voi pitää tamponia hygieenisempänä kuin kuukuppia! Ensinnäkin tamponissa on se naru, joka imaisee virtsaa ja ulostebakteereja emättimen sisään aika tehokkaasti. Toisekseen, tamponin materiaaliin pöpöt pääsevät "piiloon" emättimen limakalvoa, jolloin emättimen oma bakteerintappoteho ei riitä. Toisin on kuukupissa, jossa ei ole niin minkäänlaista pakopaikkaa bakteereille. Silikonin pinnallahan ne eivät pääse puusta pitkään, ja sitten siinä on heti se limakalvo, jossa tehokas puolustusjärjestelmä.

Minulla on niukka vuoto, joten ei tarvitse päivän mittaan tyhjennellä kuin hyvin harvoin. Jos tarvii, niin mikäs siinä on ongelmana? Käsidesiä ennen kuin alkaa hommat, kupin tyhjennys ja takaisin paikoilleen. Ei sitä aina tarvi pestä kun tyhjentää...
Niin, sitä ei tosiaan tulekaan ajatelleeksi, että tamponin huokoisessa materiaalissa voi helposti kasvaa bakteereja. Toisaalta jos sen ottaa suoraan pakkauksesta, niin missä vaiheessa siihen niitä pöpöjä menee? Valmistuksen luulisi ainakin suht hygieenistä olevan. Langan mukana toki voi huonossa tapauksessa jotain kulkeutua. Toisaalta kupinkin kanssa emättimeen menee ilmaa, kai sekin voi jokin pöpöriski olla...? Sitä en osaa sanoa, olisiko pahempi kuin tamponin kanssa. Ei varmaankaan.

Kupin kanssa lisäksi joutuu sormillaan ropeltaa siellä sisuksissa enemmän kuin tamponin kanssa. Tamponia ainakin vaihdetaan useammin, ja kuppiakaan ei välttämättä saa kunnolla pestyä jos on vain vesipesumahdollisuus käytössä. (Ja yleisissä vessoissa tosiaan ei välttämättä ole kopissa mitään pesumahdollisuutta, käsienkään.) Mitään saippuaa en suin surminkaan kuppiin suostu käyttämään, sen verran paljon on ollut alapääongelmia ilmankin... Ja olisi sekin rasittavaa kuskata jotain pirun saippuaa koko ajan mukana.

Kupin kanssa joutuu myös pelätä ohivuotoja enemmän. Minun on ainakin joskus ihan hermojarepivän vaikeaa saada se kuppi aukeamaan IHAN kunnolla. Melkein väkisin siihen tahtoo jäädä sellainen pieni lommo johonkin reunaan, ja sitten ei voikaan enää luottaa kupin pitävyyteen. Ehkä se luottamus tässä pikkuhiljaa paranee, jos tulee käyttövarmuutta vielä lisää.

Yksi juttu minua kyllä kupissa välillä vähän epäilyttää, nimittäin se kun se joskus tosiaan tekee kipeää, kun kupin mukana menee liikaa ilmaa (ja ei kyllä ole helppoa saada juuri sitä oikeaa määrää ilmaa). Jossain joskus sanottiin, että emättimeen ei saisi puhaltaa (en tiedä kenellä sellaiset voimat ja taidot olisi kylläkään että merkittävää määrää ilmaa saisi sisään puhallettua :D). Mietin vain, että se kupin laittaminen välillä on kyllä juuri sellaista. Olen joskus pelännyt, että ilmaa menee johonkin kohtuun asti, kun on tehnyt niin kipeää se liiallinen paine. Varmaan turha pelko, mutta lisää kyllä kupin epämukavuutta ja vähentää huolettomuutta. Silti kupilla mennään, kun se on tällä hetkellä huonoista vaihtoehdoista paras...

Loistotuote se on siinä, että nytkin olen menkkoja odotellessa pitänyt kuppia jo useamman päivän ajan. Olisipa kiva jollain siteillä ollut hauduttaa näin pitkää aikaa vain varmuuden vuoksi. Plus vielä itse menkat siihen päälle. Kyllä se kupponen on hermojen päälle käynyt, mutta hyötyjäkin tietty on.

Kun nyt innostuin avautumaan...

plussia:

- halpa kertakäyttötuotteisiin verrattuna
- ei kuivata
- ei hauduta
- edelliseen liittyen voi käyttää myös kuukautisia odotellessa ja niukkoina päivinä, siihen käyttöön huomattavasti parempi kuin side/pikkuhousunsuoja (tämä on ehkä isoin plussa minulla)
- hygieeninen?
- ei haisevia siteitä

miinuksia:

- vaatii melkoista räpeltämistä ja opettelua
- ei ollenkaan kätevä (yleisissä vessoissa hankala käyttää, kun ei voi puhdistaa kunnolla eikä tiedä sattuuko sisältöä humpsahtamaan lattiallekin)
- tuhruvuotoa tulee joka tapauksessa, kun osa jää emättimen reunoille kupin ulkopuolelle ->lisäsuojaa siis melkein pakko käyttää (toisaalta tamponinkin kanssa käytin runsaimpina päivinä, vaikken olisi välttämättä tarvinnut)
- luottamusta on aika paljon vaikeampi saada kuin tamponien kanssa, saattaa esim jossain asennossa alkaa vuotaa, ja kuppia on usein hankalaa saada täysin avautumaan ja siten myös hankalaa saada täysin pitäväksi
- painetta on hankalaa saada juuri sopivaksi -> liian suuri paine tekee kipeää, liian pieni paine saa kupin nousemaan ylös ja pois kiskominen sattuu jos joutuu vetää antennista
- keittely ja desinfiointi on aika rassaavaa ja saattaisi esim kyläillessä tai muuten seurassa olla "pikkuisen" hankalaa, kaikki kun eivät ole niin intohimoisia kupin suhteen, että haluaisivat siitä kuuluttaa ja sitä esitellä joka puolella (on jo kohteliasta pitää tietyt asiat yksityisenä). Yksin asuessa vielä ongelmana ei ole kuin ylimääräinen vaiva (joka nyt ei lopulta ole hirveän suuri kuitenkaan).
 
bead
miinuksia:

- vaatii melkoista räpeltämistä ja opettelua
- ei ollenkaan kätevä (yleisissä vessoissa hankala käyttää, kun ei voi puhdistaa kunnolla eikä tiedä sattuuko sisältöä humpsahtamaan lattiallekin)
- tuhruvuotoa tulee joka tapauksessa, kun osa jää emättimen reunoille kupin ulkopuolelle ->lisäsuojaa siis melkein pakko käyttää (toisaalta tamponinkin kanssa käytin runsaimpina päivinä, vaikken olisi välttämättä tarvinnut)
- luottamusta on aika paljon vaikeampi saada kuin tamponien kanssa, saattaa esim jossain asennossa alkaa vuotaa, ja kuppia on usein hankalaa saada täysin avautumaan ja siten myös hankalaa saada täysin pitäväksi
- painetta on hankalaa saada juuri sopivaksi -> liian suuri paine tekee kipeää, liian pieni paine saa kupin nousemaan ylös ja pois kiskominen sattuu jos joutuu vetää antennista
- keittely ja desinfiointi on aika rassaavaa ja saattaisi esim kyläillessä tai muuten seurassa olla "pikkuisen" hankalaa, kaikki kun eivät ole niin intohimoisia kupin suhteen, että haluaisivat siitä kuuluttaa ja sitä esitellä joka puolella (on jo kohteliasta pitää tietyt asiat yksityisenä). Yksin asuessa vielä ongelmana ei ole kuin ylimääräinen vaiva (joka nyt ei lopulta ole hirveän suuri kuitenkaan).
Kommentteja:

- mitä pidempään käyttää, sitä vähemmän räpeltämistä vaatii eli tekniikka kehittyy ja löytää itselleen parhaan tavan asettaa ja poistaa kuppi
- tuhruvuotokin loppuu kun tekniikka kehittyy, ei tarvitse lisäsuojaa
- samalla kasvaa se luottamus
- jos tuntuu että kuppi on vaikea saada avautumaan, kokeile toisen merkkistä kuppia; itselläni Diva cupissa oli tuota avautusmisongelmaa, mutta Lunette on jämäkämpää materiaalia ja avautuu aina sataprosenttisen varmasti (ja kupin malli on muutenkin minulle sopivampi)
- ei siis tule ohivuotoja kun on sellainen kuppi mikä avautuu kunnolla
- kuppia ei tarvitse keitellä kuin kerran kuussa eli kuukautisten välissä, joten keittopuuhiin ei tarvitse ryhtyä kyläpaikassa; jos tiedän että viikon päästä tulee kupille tarvetta, keitän sen jo hyvissä ajoin etukäteen
- eikä se oma mieskään kupista mitenkään häiriinny vaan osaa suhtautua siihen aivan luontevasti, turha pelätä (enemmän miehet inhoaa verisiä siteitä roskiksessa)

Itse siis olen noin 2 vuoden kupittelun jälkeen täysin kuppiin mieltynyt, vaikken sitä nyt erityisemmin tuttaville mainostakaan. Ainoita huonoja puolia ovat oikeastaan vain se että kupittelu vaatii vessan jossa on lavuaari (joten olen kuullut että mökki- ja festariolosuhteissa moni turvautuu edelleen muihin vaihtoehtoihin tämän takia), ja se pitää siis aina varmistaa etukäteen jos on vaikka tuttavan mökille lähdössä. No se oikeastaan olikin ainoa huono puoli. Joten kyllä vaan väittäisin että kuppi on kaikin tavoin kätevä, vaikkei ehkä mitenkään helppo aloittelijan näkökulmasta. Vaatii vähän harjoittelua mutta on kyllä sen arvoinen.
 
Viimeksi muokattu:
minulle sopii
Mulle kuppi on sopinut täydellisesti. Siteet rikkoivat ihon ja tamponit kuivattivat emättimen ja toivat todella pahan hajun. Käytin hiivatulehduslääkkeitä varmaan neljä kertaa vuodessa. kupin käytössä ainoa miinus oli pitkä antenni, mutta se hoitui lyhentämällä. Itsellänikin kuppi joskus kipuaa turhan korkealla, mutta onpa sitten tullut lantionpohjiakin harjoitettua kun työnnän niiden avulla kuppia alemmas sormien ulottuville. Juuri viime viikolla kävin gynellä ja hän maintisi limakalvojen ja kohdunnapukan olevan todella hyvän väriset. (olin käynyt hänellä aiemminkin tuona kertakäyttösuojaaikana valittamassa tulehdusongelmista). Eikä ainakaan heti teilannut etteikö syy voisi olla kuukupissa. Sehän ei kuivata limakalvoja (pysyy luonnollinen kostetustasapaino) ja ulkosynnyttimetkin saavat olla rauhassa eikä hankautua siteisiin (atoopikot tietävät miten vähästä iho voi ärsyyntyä).

Siis ainakin minulle kyseinen kapistus sopii todella hyvin enkä muuten ole kärsinyt yhdestäkään tulehduksesta sen käyttöönoton jälkeen. Ei se varmaan kaikille sovi.
 
fsdfdf
Minulla on juuri se Lunette, pienempi malli. Voihan toki olla, että se on (vieläkin...) tottumattomuutta, etten saa sitä kunnolla aukeamaan. Olen huomannut, että se pitää avata mahdollisimman auki jo silloin, kun se ei ole edes kokonaan sisällä. Tällöin vaan ilmaa menee usein liikaa, mikä on kivuliasta ja joka kerta herättää pieniä epäilyksiä kupin turvallisuudesta.

Ohivuodoilta en voi siltikään välttyä täysin, vaikka kuppi avautuisi kunnolla. Esimerkiksi tuossa pari päivää sitten (ja kuppi oli varmasti kunnolla avautunut eikä ollut läheskään täynnä) istuin sohvalla ja nostin myös jalkani siihen sohvalle koukkuun eteeni, laittaakseni sukan jalkaan. Ja humps vaan kun lirahti housuun. Tietyissä asennoissa kuppi ilmeisesti jotenkin litistyy, ja "pito" menee. Eli en kyllä mitään twisteriä lähtisi kupin kanssa pelaamaan :p Suorassa pystyasennossa tai jalat muuten turvallisesti yhdessä se vielä pitää ihan hyvin, jos on auennut kunnolla. On se yölläkin ihmeen hyvin pitänyt, mutta ihan täysin ei kyllä uskalla luottaa. Isompaan kuppiin en mielelläni ainakaan vaihtaisi, koska pienenkin sisään survomisessa on ihan riittävästi tekemistä. Alussa kuppi teki limakalvoilleni enemmän haittaa kuin hyötyä, kun sitä joutui väkivalloin sisälle räpeltää. Nykyään sentään osaan vähän sulavammin hoitaa asian.

Minä olen keitellyt kuppia useamminkin kuin kerran kuussa, koska en suostu käyttämään mitään saippuaa alapääongelmieni vuoksi. Ja kun taas niitä ongelmia on, niin haluaisin pitää kupin mahdollisimman hygieenisenä ja siksi keittelen useammin. Välillä olen kyllä käyttänyt desinfiointiainettakin, jos en sosiaalisista syistä ole keitellä voinut/kehdannut.

Minun mieheni kammoaa kyllä kaikkea kuukautisiin liittyvää :p Kupissa on se ongelma, että kertakäyttöisten sijaan sitä tosiaan joutuu keitellä ja siksi pyöritellä näkyvillä, kun taas kertakäyttöiset sujahtavat roskiin eivätkä paperiin suojattuna muita hirveästi häiritse.

On se kuppi silti ihan jees, vaikka monissa asioissa onkin aika tuskastuttava. Minullakin se tietty ärtymys on tullut juuri kuppiin hurahtaneiden hehkutuksesta. Kun ei se nyt NIIN kätevä kuitenkaan ole. Kuukuppikunnan foorumi on kyllä ihan oma maailmansa :D Siinä ei voi kuin ihmetellä. Jotkut fanittaa bändiä ja jotkut kuppia...


- jos tuntuu että kuppi on vaikea saada avautumaan, kokeile toisen merkkistä kuppia; itselläni Diva cupissa oli tuota avautusmisongelmaa, mutta Lunette on jämäkämpää materiaalia ja avautuu aina sataprosenttisen varmasti (ja kupin malli on muutenkin minulle sopivampi)
- ei siis tule ohivuotoja kun on sellainen kuppi mikä avautuu kunnolla
- kuppia ei tarvitse keitellä kuin kerran kuussa eli kuukautisten välissä, joten keittopuuhiin ei tarvitse ryhtyä kyläpaikassa; jos tiedän että viikon päästä tulee kupille tarvetta, keitän sen jo hyvissä ajoin etukäteen
- eikä se oma mieskään kupista mitenkään häiriinny vaan osaa suhtautua siihen aivan luontevasti, turha pelätä (enemmän miehet inhoaa verisiä siteitä roskiksessa)
 
Viimeksi muokattu:
kaikissa jotain hyvää
Musta kertakäyttösiteet ovat käytössä epämukavia ja epävarmoja, mutta välillä käytän niitä, koska niiden vaihtaminen on ylivoimaisesti kaikista helpointa. Kestositeet ovat käytössä paljon mukavampia ja varmempia, mutta kaikista näkyvimpiä ja työläimpiä. Ei mulla ainakaan riitä, että paiskaan siteen pyykkikoriin, kyllä sitä on pakko pestä tuoreeltaan ja vielä hinkata pitkään, ettei se olisi koneesta otettaessa tasan samannäköinen kuin sinne laitettaessa. Tahroja jää joka tapauksessa aina, vaikka pesisin miten. Mukavuuden vuoksi kuitenkin käytän näitä enimmäkseen. Tamponeita en ole juurikaan käyttänyt joten niihin en voi verrata. Kuukautiskuppi on kaikista mukavin ja varmin ekoja vuotopäiviä lukuunottamatta, joilloin minulla on aina ohivuotoa, JOS sen saa oikealle kohdalle ja se kanssa pysyy siellä. Tällöin kupin kanssa voi ihan oikeasti täysin unohtaa koko kuukautiset etenkin jos saan tyhjennykset ajoitettua ilta- ja aamupesuun! Helposti kuppi kuitenkin menee asentoon, jossa sen tuntee tai se painaa virtsarakkoa niin, ettei se tyhjene kunnolla, vaan koko ajan tuntuu olevan pissahätä. Myös kakkosella käydessä kuppi pitäisi poistaa, mikä ärsyttää, koska muuten selviäisin hyvin kahdella tyhjennyksellä/vrk. Lisäksi vuosien harjoittelusta huolimatta sen laittaminen ja poistaminen on edelleen selvästi epämukavaa ja työlästä. Jos limakalvot ovat hyvässä kunnossa, käytän kyllä kuppia, muuten en pysty käyttämään koska sen asentaminen runnoo paikkojani niin pahasti että haavoja tulee, oli tekniikka mikä hyvänsä. Keittäminen ei erityisemmin aiheuta vaivaa kuitenkaan.
 
lapsi vai mies
Minun mieheni kammoaa kyllä kaikkea kuukautisiin liittyvää :p Kupissa on se ongelma, että kertakäyttöisten sijaan sitä tosiaan joutuu keitellä ja siksi pyöritellä näkyvillä, kun taas kertakäyttöiset sujahtavat roskiin eivätkä paperiin suojattuna muita hirveästi häiritse.
En jaksa lakata ihmettelemästä, millaisia keskenkasvuisia teillä on nurkissa pyörimässä... Jokainen mies varmasti tietää, että aikuinen nainen lusii ne kuukautiset suunnilleen kerran kuussa ja siinä ei ole mitään sellaista kammottavaa, että naisen pitäisi oma elämänsä tehdä ulkopuolisen henkilön takia hankalaksi.

Sanotaan, että tosimies ajaa punaisia päin ja näinhän se toki on :)

jos ei mies kestä kuppia edes näköhavaintona, niin miten hänestä on esim. lapselle isäksi, lapsista kun tulee kaikennäköistä eritettä... Näitä kyllä toki ihan oikeasti on, jotka eivät siedä sitä että nainen esim. vuotaa verta ja hänessä kasvaa karvaa. Sellaisten kanssa ei pidä ryhtyä kovin läheiseen kanssakäymiseen, joka ei normaaliin elämään kuuluvia ilmiöitä. Heistä kun ei sitten saa mitään tukea eikä turvaa kun sen "pumpattava barbara" sattuu vaikka sairastumaan ja normaalin julkisivun ylläpito vähenee.
 
Viimeksi muokattu:
bead
Juu... Nyt on kyllä tekniikassa puutteita jos kupista lirahtaa jotain ohi. En usko että kupista olisi tullut niin suosittu naisten keskuudessa jos sen käyttövarmuus olisi noin epävarma. Minulla ei oikeasti tule ollenkaan ohivuotoja, edes pahimpana vuotopäivänä. Kai jotenkin varmistat että kuppi on hyvin paikoillaan? En tiedä miten muut tekevät mutta itselläni on tällainen rutiini kupin asettamisen jälkeen:

- pyöräytän etusormella kupin ympäri eli kokeilen onko se joka puolelta pyöreä (auennut)
- polvet vähän kyykyssä otan antennista hyvän otteen ja vedän sitä napakasti ylös ja alas 2-5 kertaa, pumppaava liike. jos kuppi on tukevasti paikallaan ja alipaine on hyvä, sitä ei saa antennista kiskomalla millään tulemaan ulos eli se on hyvä testi. Joskus vielä istun pari kertaa kyykkyyn ja ylös. Kun alipaine on hyvä, kuppi pysyy nätisti paikoillaan seuraavat 12 tuntia vaikka mitä tapahtuisi ja vaikka se täyttyisi kokonaan. Saakin tehdä aikamoiset temput että sen saa illalla poistettua.

Ei tulisi kuuloonkaan että istuisin jalat yhdessä ja välttäisin tiettyjä asentoja kupin takia... Kuppi on pysynyt luotettavasti paikoillaan sekä joogatessa, tanssitunnilla, lenkkipolulla että vaikka missä. Jollei pysyisi, olisin jo aikapäiviä sitten vaihtanut takaisin tamponeihin. Onhan myös mahdollista että nykyinen kuppisi on liian pieni sinun anatomiallesi?
 
kaikissa jotain hyvää
En minä ainakaan mahdu mitään sormia pyörittelemään silloin kun kuppi on sisällä. Ihan tarpeeksi hommaa saada se kuppikin runnottua sinne. Ja joo, tunnustan, etten osaa pitää alapäätä rentona kuppia laittaessani tai poistaessani, siksi se niin hankalaa onkin. En ole sitä tähän mennessä oppinut vaan lihakset jännittyvät automaattisesti heti, kun kuppi koskettaakin alapäätä, vaikka miten yrittäisin rentoutua. Gynekologikäynnit ja seksi ovat eri asia, kun siinä saa maata ja tarvittaessa keskittyä vaikka ihan vaan pelkkään rentoutumiseen kun itse ei tarvitse laittaa mitään sinne sisälle, eikä tarvitse tasapainoilla hankalassa asennossa. Tamponeista minulla tosiaan ei ole paljoakaan kokemusta, toisaalta niin tiukkoja lihaksia minulla ei ole, etteikö pieni tamponi mahtuisi sisään, vaikka jännittäisin miten.

Laitan muuten kupin ihan samallalailla ekoina ja vikoina päivinä. Vika ei siis voi olla tekniikassa, koska ihan samalla ontuvalla tekniikalla ekojen päivien jälkeen kuppi on kuitenkin täysin varma! Ohivuoto ei edes korreloi mitenkään vuodon määrän kanssa, en vuoda paljoa ensimmäisinäkään päivinä. Kuukuppifoorumilla joku arveli, että ehkä emätin on alkupäivinä jotenkin turvoksissa ja sen vuoksi kuppi ei asetu tiiviisti seinämiä vasten.
 
OI-oi!
Eksyin lukemaan tätä ketjua. Kuukuppia en tunne ollenkaan. Mutta olenpa vaan tyytyväinen hormonikierukkaani, ei ole tarvinnut käyttää mitään suojia kohta 20 vuoteen! Ei epähygienistä suojan vaihtoa missään olosuhteissa, ei huolta kuukautisten alkamisajankohdasta jne. On se vaan helppoa elämää!
 
epämukava
Minä en vois edes käyttää sitä, koska mulla ryöpsähtää pari desiäkin kerralla. Käytän vaippaa. Jos ois normaalimmat vuodot, en käyttäis kuukuppia kuitenkaan. hökötys alapäässä ois epämukava.
 
midas
Alkuperäinen kirjoittaja epämukava;10348028:
Minä en vois edes käyttää sitä, koska mulla ryöpsähtää pari desiäkin kerralla. Käytän vaippaa. Jos ois normaalimmat vuodot, en käyttäis kuukuppia kuitenkaan. hökötys alapäässä ois epämukava.

Tämä varmaan jonkun pikku pojan kirjoitus :) Ellei sen vertaa tiedä että tuollainen vuoto on täysin mahdotonta ja johtaisi jo sairaalaan. Ja vaikkei johtaisi niin suosittelisin vakavasti sinne menemistä. :) Ja mikäli ei ole kuppia kokeillut on hirveän paha mennä sanomaan epämukavaksi.
 
Romycat
Itse olen Lunetteani käyttänyt reilu kolmisen vuotta miinus yksi raskaus ja ollut tyytyväinen. Aina sen on saanut paikoilleen ilman väkivaltaa ja ylivuotoja ei ole tarvinnut pelätä kun sen laiton opin. Antennin leikkasin pois kun se tuntui turhalta.

Mitä tulee kupin keittämiseen, niin itse teen vaan niin, että laitan kupin pieneen pakastusrasiaan ja kaadan vedenkeittimestä kiehuvaa vettä päälle niin että kuppi peittyy ja annan olla sen jonkun aikaa. Pesen kupin myös Lactolinella tarvittaessa.

Mukava kaveri tuo on ollut ja mulla ei ole valittamista :) Raskauden jälkeenkin kun paikat vähän parani niin toimi loistavasti jälkivuodon kanssa pelatessa eikä tarvinnut siteellä hauduttaa paikkoja kesäkuumalla.

Ei se kuppi mörkö ole, mutta jos joku ei sitä halua käyttää niin ihan sama minulle. Kukin käyttäköön mistä tykkää ja mikä on itselle mukavin vaihtoehto!
 
epämukava
Tämä varmaan jonkun pikku pojan kirjoitus :) Ellei sen vertaa tiedä että tuollainen vuoto on täysin mahdotonta ja johtaisi jo sairaalaan. Ja vaikkei johtaisi niin suosittelisin vakavasti sinne menemistä. :) Ja mikäli ei ole kuppia kokeillut on hirveän paha mennä sanomaan epämukavaksi.

Olenhan minä lääkärille siitä kertonut. Ei hän mihinkään tutkimuksiin pistänyt. Johtunee kai siitä, että vaihdevuodet on kohta tulossa. Yhen kerran päivässä ryöpsähtää eli kerralla tulee koko päivän satsi. Jos veriarvot kovasti laskee, sit mene uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:
Osa-aikaduunari
Minua ei kuukupin kanssa askartelu inspiroi, mutta kestositeisiin olen ollut erittäin tyytyväinen. Itse pesen siteen muun pyykin seassa, eli en huuhtele niitä heti käytön jälkeen, vaan yksinkertaisesti heitän siteet pyykkikoriin odottelemaan pyykkipäivää. Helppoa ja kätevää!
 
Tahrattoman puhdasta
Minua ei kuukupin kanssa askartelu inspiroi, mutta kestositeisiin olen ollut erittäin tyytyväinen. Itse pesen siteen muun pyykin seassa, eli en huuhtele niitä heti käytön jälkeen, vaan yksinkertaisesti heitän siteet pyykkikoriin odottelemaan pyykkipäivää. Helppoa ja kätevää!

eli käytetyt siteen lojuvat pyykkikorissa odottamassa pyykkipäivää, kuivuneine veritahroineen, oletpas porsas, ja tahrattoman puhdasta tulee, ei taatusti tule, veritahrat täytyy poistaa heti kylmällä vedellä ja sen jälkeen laittaa koneeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Osa naisista sikoja
eli käytetyt siteen lojuvat pyykkikorissa odottamassa pyykkipäivää, kuivuneine veritahroineen, oletpas porsas, ja tahrattoman puhdasta tulee, ei taatusti tule, veritahrat täytyy poistaa heti kylmällä vedellä ja sen jälkeen laittaa koneeseen.
toisinaan kuulee kerrottavan, että jotkut naisista eivät osaa pitää yllä hygieniaa, kyllä se pitää paikkansa, kuivitelkaa kuivuneet kestositeet lojuvat pyykkikorissa, ties kuinka kauan, eikö muita puistata?
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä