Kertokaa aivan kaikki kuparikierukasta. Kierukka for dummies!

  • Viestiketjun aloittaja Epäsopiva
  • Ensimmäinen viesti
Epäsopiva
En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, mutta kondomien käyttö vuodesta toiseen alkaa tympiä. Toki hieman huolettaa tuleva sotkuisuus, spermojen saaminen sisälle ja valuminen ties minne tuntuu jotenkin likaiselta ajatukselta kun ei ole sellaiseen tottunut.

No mutta, te, joilla on kuparikierukasta kokemuksia, niin viitsisittekö vastata seuraaviin kysymyksiin:

1. Missä kierukka asennettiin?
2. Sattuiko laittaminen ja olisitko halutessasi saanut puudutuksen? Oliko lääkäri hyvä? Saa myös kehua pk-seudun lääkäreitä.. :vink vink:
3. Kuinka kauan kesti kipuilua asennuksen jälkeen?
4. Pahenivatko menkat/säilyivätkö ennallaan?
5. Tuliko komplikaatioita?
6. Viimeisin ja tärkein: oletko ollut tyytyväinen kierukkaan?
 
-1986-
1. Missä kierukka asennettiin? Naistentautien polilla. Olis asennettu neuvolassakin,mutta oon synnyttämätön niin se esti sen

2. Sattuiko laittaminen ja olisitko halutessasi saanut puudutuksen? Oliko lääkäri hyvä? Sano että eihän tämmäsiä puudutella tarvitse,kun kysyin puudutuksesta. Lääkäri oli näppärä ja taitava ja osasi homman.
3. Kuinka kauan kesti kipuilua asennuksen jälkeen? Kovia supistuksia 4-5h ja sen jälkeen lievempiä... noin 10 tunnissa kivut katosi kokonaan..
4. Pahenivatko menkat/säilyivätkö ennallaan? Vielä ei ole ekoja menkkkoja tullut
5. Tuliko komplikaatioita? Ei ainakaan vielä...Asennuksesta vajaa 2kk...
6. Viimeisin ja tärkein: oletko ollut tyytyväinen kierukkaan? Todellakin!On niinkun ei oliskaan!!!!
 
6vk+4pv
1. Missä kierukka asennettiin?
Lääkärikeskuksessa, gynekologi
2. Sattuiko laittaminen ja olisitko halutessasi saanut puudutuksen? Oliko lääkäri hyvä? Saa myös kehua pk-seudun lääkäreitä.. :vink vink:
Ei sattunut, mutta tuntui epämiellyttävältä.
3. Kuinka kauan kesti kipuilua asennuksen jälkeen?
Ei kipuja, mutta tietoisuus siitä, että jotain ylimääräistä oli.
4. Pahenivatko menkat/säilyivätkö ennallaan?
Ei tullut menkkoja.
5. Tuliko komplikaatioita?
Kierukkaraskaus, keskeytys ja kierukka veks.
6. Viimeisin ja tärkein: oletko ollut tyytyväinen kierukkaan?[/QUOTE]
En ollut.
 
kysymys
1. Missä kierukka asennettiin?
Lääkärikeskuksessa, gynekologi
2. Sattuiko laittaminen ja olisitko halutessasi saanut puudutuksen? Oliko lääkäri hyvä? Saa myös kehua pk-seudun lääkäreitä.. :vink vink:
Ei sattunut, mutta tuntui epämiellyttävältä.
3. Kuinka kauan kesti kipuilua asennuksen jälkeen?
Ei kipuja, mutta tietoisuus siitä, että jotain ylimääräistä oli.
4. Pahenivatko menkat/säilyivätkö ennallaan?
Ei tullut menkkoja.
5. Tuliko komplikaatioita?
Kierukkaraskaus, keskeytys ja kierukka veks.
6. Viimeisin ja tärkein: oletko ollut tyytyväinen kierukkaan?
En ollut.[/QUOTE]

Oliko kyseessä minkämerkkinen kierukka? Vanhanmallisissahan noita raskauksia tuli, uudenmallisessa flexi T:ssä raskauden todennäköisyys on vain 0.6% Flexi
 
Viimeksi muokattu:
Uskoisin
En ollut.
Oliko kyseessä minkämerkkinen kierukka? Vanhanmallisissahan noita raskauksia tuli, uudenmallisessa flexi T:ssä raskauden todennäköisyys on vain 0.6% Flexi[/QUOTE]
Keväällä 1995 ja muistaakseni kyseinen kierukka oli silloin ihan uusi juttu. Minulla kohtu on todella vahvasti taaksepäin kallistunut ja niinpä kierukan mekaaninen esto ei toiminut ja todennäköisesti kohdun limakalvo ei reagoinut kierukkaan niin kun olisi pitänyt. Kierukka asetettiin kuukautisten aikana ja seuraavia ei sitten enää tullutkaan. Muistan kun perjantaina olisi pitänyt alkaa kuukautiset (tosi säännölliset) niin maanantaina tein raskaustestin ja se oli positiivinen. Eli se siitä kierukasta.
 
Viimeksi muokattu:
abc
1. Missä kierukka asennettiin?
Yksityisellä gynellä.

2. Sattuiko laittaminen ja olisitko halutessasi saanut puudutuksen? Oliko lääkäri hyvä? En tiennyt että voi puuduttaa, kivulias asennus.

3. Kuinka kauan kesti kipuilua asennuksen jälkeen? Samana päivänä kovat kivut, unta ja buranaa. Viikon verran tuntui oudolta mahassa, sen jälkeen ei mitään

4. Pahenivatko menkat/säilyivätkö ennallaan?
Ekat oli runsaat, sitten normaalit, 4 pvän kk, normi siteet pvä yöllä yöside

5. Tuliko komplikaatioita?
Ei 5 kk mitään. Tällä hetkellä tulehdus, toiv menee ohi pian, lääkekuuri (Flagyl) on.

6. Viimeisin ja tärkein: oletko ollut tyytyväinen kierukkaan? Olen tähän mennessä ollut tyytyväinen
 
Epäsopiva
Kiitoksia vastanneille! Kaipaisin silti lisää kertomuksia.

Uskaltauduin nyt varaamaan gynelle ajan ja päätin, että kokeilen kierukkaa. Aion pyytää paikallispuudutteen ja siitä jo sanoinkin aikaa varatessani. Ilmeisesti kärsimys kaunistaa, sillä vastaanottotäti suositteli tiettyä lääkäriä mikäli puudutuksen haluaa... Ihme meininkiä.
 
aasta
Alkuperäinen kirjoittaja Epäsopiva;10484124:
Kiitoksia vastanneille! Kaipaisin silti lisää kertomuksia.

Uskaltauduin nyt varaamaan gynelle ajan ja päätin, että kokeilen kierukkaa. Aion pyytää paikallispuudutteen ja siitä jo sanoinkin aikaa varatessani. Ilmeisesti kärsimys kaunistaa, sillä vastaanottotäti suositteli tiettyä lääkäriä mikäli puudutuksen haluaa... Ihme meininkiä.

tuun kertomaan tänne omani, kunhan asennus on tehty. "ekan vaiheen" voit käydä lukaisemassa tuosta ketjusta http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/naistentaudit/1828208/migreenikot-mika-ehkaisy/

Hakeuduitko yksityiselle ja siellä sanottiin noin? Mutta olipa hyvä, että mainitsit tahtovasi puudutuksen; yleensähän ne ajanvarauksessa osaavat vinkkailla hyvin lääkärien toimintatavoista ja kuka on erikoistunut mihinkin (joku gyne on erikseen "erikoistunut" ehkäisyyn, toinen ultraukseen, kolmas lapsettomuustutkimuksiin jne). Saanet siis aika varmasti haluamasi puudutuksen :)

Harmittaa kun en tullut kysyneeksi saanko puudutuksen, olin niin ylättynyt kierukan ilmaisuudesta, että kaikki hävisi päästä. :D Gyne kyllä kyseli tarkkaan onko minulle tehty aikaisemmin mitään lääketieteellisiä toimenpiteitä missä on puudutettu ja miten ne meni, eli tuosta voisi nyt päätellä jotain. Ei yksikään gyne ainakaan koskaan aikasiemmin ole moisia kysynyt. (mutta sen ymmärrän miksi kaikki ei suosi puudutuksia, kohdunkaulan puuduttaminen kun voi olla joskus tosi ikävää hommaa ja hankalaa, että joskus oikeasti pääsee helpommalla kun ei puuduteta.)
 
Epäsopiva
Juu, yksityiselle varasin ajan. En viitsi edes yrittää terveysarvauskeskusta.. luulen, että saan yksityisellä eli rahalla kaiken helpommin. Vaikka eipä palvelu sielläkään ole taattua, kaikenlaisiin gyneihin on tullut törmättyä! Varsinkin hormonaalinen ehkäisy nostaa joillain lääkäreillä tunteet pintaan. Minut on mm. haukuttu epäkypsäksi, kun en suostunut ottamaan pillerireseptiä.

Kerro ihmeessä, miten asennus sitten meni ja tuliko millaisia oireita! Minua pelottaa ja jännittää ja samalla odotan asiaa kovasti :D
 
Epäsopiva
Niin ja minulla ei ole aavistustakaan, miten tuo puudutus menee. Sattuuko sekin vai? :O Minulla on ollut se luulo, että puudutukseen käytetään tyyliin emlaa eli puudutusgeeliä.
 
aasta
Alkuperäinen kirjoittaja Epäsopiva;10484319:
Niin ja minulla ei ole aavistustakaan, miten tuo puudutus menee. Sattuuko sekin vai? :O Minulla on ollut se luulo, että puudutukseen käytetään tyyliin emlaa eli puudutusgeeliä.

minulle on kerrottu, että puuduts tehdään ihan neulalla. Tai se on sellainen vähän erinäköinen neula, kun emättimeen se on vietävä ja sieltä kohdunkaulaan. ikäänkuin sellainen lieriö, jonka päässä on terävä ja pieni neula. En tiedä voiko sitä tehdä millään puudutegeelillä. osaisiko joku puudutuksen saanut kertoa tarkemmin?


Aikoinaan, kun kävin ensimmäisen kerran gynellä (-90 luvulla), hän oli jo melkein valmiiksi kirjoittanut e-pillerireseptin (kivuliaat kuukautiset, sairauden hoitoon). Sanoin että en luota niihin ja tuntuu että ei sopisi keholleni, että taidan silti jatkaa kondomilinjalla jos muuta ei ole. Gynekologi aloitti viiden minuutin palopuheen, miten te nuoret naiset pelkäätte turhaan e-pillerietä yksien löppien takia (silloin oli ollut jokin e-pilleriskandaali, jota minä en ollut edes huomannut lehdistöstä), ne hoitavat kaikin keinoin kehoasi ja säästävät munasolujasi ja hedelmällinen aikasi pitenee jne. Niissä ei ole mitään vaaroja kun olet terve yms. ajattle nyt kun me vanhemmat naiset olemme syöneet pillereitä jo niin ja niin kauan ja ennen ne olivat todellisia hormonipaukkuja, että mitäs näistä nykyistä nyt aiheutuisi muuta kuin hyötyjä.

Okei, ovathan nuo faktoja ja onhan niistä kiistattomia hyötyjä, mutta sitten kävi niin kuin uumoilinkin, että kehoni meni sekaisin noista synteettisistä ja sitten söin ½ vuotta toisia hormoneja, jotta elimistöni heräisi omana hormonituotantoon uudelleen.

Onneksi on nyt seksihalutkin palanneet normaaleiksi. (Siihenkin aikoinaan ehdotettiin liukkaria ja pidempää esileikkiä. Kysyin sitten, että mitä sillä tekee jos ei haluta. Ei niitä miehiäkään huvita aina panna halutonta naista joka makaa lahnana alla, että senkus hommailet, eihän haittaa muuten, että teen samalla tätä ristikkoa. :DDDD

Toi liukkaria ehdottanut gyne (mies) oli kyllä ymmärtäväinen mun ahdistukseen, mutta kun silloin ei ollut muita vaihtoehtoja (noilla pillereillä hoidettiin myös aknea) niin jatkoin käyttämistä, mutta ilman seksielämää. Osasi kylä lohduttaa, että jos tulen toisiin aatoksiin (että tahdon sen seksielämän taas), hän kyllä keksii jotain muuta hoitamaan oireitani, joihin aikoinaan pillerit sain, että varaa sitten vain uusi aika. oli kiva, että joku sanoi suoraan, että on muitakin vaihtoehtoja. mutta tuli sitten sinkkukausi, joten ei ollu väliä enää haluttaako vai ei.


No, onneksi nyt puhutaan paljon avoimemmin siitäkin, että pillerit ei vain vain sovi kaikille naisille.

juu, kerron sitten asennusstoorin. Kunhan ny ne menkat tulis ja sais sitten oikeaan aikaan ajankin varattua. jännittää vähän itseäkin, pysyyköhän se edes sisällä, vai synnytänkö sitten kierukan (on kohtuni aika ärsyyntyvää laatua).

kertoisiko joku mitä kierukan asennus yksityisellä tulee kustantamaan? Viisiin päälle 100 e?
 
paljon nähnyt
puudutus tapahtuu samallaisella neulalla,kun hammaslääkärikin antaa puudutuksen. tökitään neulaa kohdunsuuhun ja ruiskataan puudutteet sisään. itselläni toi puudutus ei jostain syystä auttanut,vaan kipu oli ihan yhtä hirvee,kun olin loop-hoidossa.
Kierukan asennuksessa ei puudutuksia tarvittu,ja oli muutenkin koko homma ohitse alle 5 minuutissa...rentona vaan kun on ja ei ajattele,niin hienosti menee...!!
itellä ekat menkat kuukautisten aikana nyt, ja vuoto kyl on vähän runsaampaa,mut ei mitään kramppeja eikä ees pelkoja että pihalle tulis.... eikä se nyt sieltä noin vaan tuukkaa,ainaka synnyttämättömillä. sen kuulemma huomaa kyllä jos tulee..
 
Epäsopiva
... on kierukan asennus, ainakin toivottavasti saadaan se asennettua. Kertokaa nyt ihmeessä lisää kauhutarinoita! Olen nähnyt jo neljän päivän ajan painajaisia kierukan laittamisen kamaluudesta ja pohtinut ajan peruuttamista. Yritän nyt rohkaista itseäni. Jännittää ihan kamalasti! Jopa sekin, millaista seksi tulee olemaan kierukan kanssa.
 
aasta
Alkuperäinen kirjoittaja Epäsopiva;10508595:
... on kierukan asennus, ainakin toivottavasti saadaan se asennettua. Kertokaa nyt ihmeessä lisää kauhutarinoita! Olen nähnyt jo neljän päivän ajan painajaisia kierukan laittamisen kamaluudesta ja pohtinut ajan peruuttamista. Yritän nyt rohkaista itseäni. Jännittää ihan kamalasti! Jopa sekin, millaista seksi tulee olemaan kierukan kanssa.


Noniin. Nyt on elelty jonkin aikaa kierukan kanssa. :)

En saanut puudutusta, enkä olisi tarvinnutkaan. Sen verran helpolla selvisin. Otin kotona ohjeista poiketen särkylääkkeen 2 tuntia ennen toimenpidettä (neuvottiin, että ota tuntia ennen). Osui juuri nappiin, ehkä tämän vuoksi myös kivun tunne oli vähäisempää, kun kipulääkkeen maksimi osui juuri asennushetkeen.

Pihdit, joilla kohdunkaulasta otettiin kiinni, sattui ehdottomasti eniten. Kipu oli kuitenkin siedettävää ja pahin oli siinä vaiheessa kun pihdit lukitaan kiinni. Sondimitan ottaminen oli ikävämpää, ei kipua, mutta se tunne, että kohdussa likkuu jotain ”seinästä seinään” oli aika inha, sitä kesti kaiketi tavallista pidempään ja kun sitten kirpaisi (kerran), gyne snaoi ”hyvä, nyt löytyi oikea kohta”. Ja sondi lähti ulos.

Mulla piti sitten laajentaa kohdunkaulakanavaa (tätä ei tartte tehdä kaikille, joten ei tarvitse sitä ainakaan etukäteen pelätä)

Kierukan asennusputken laittamista en tuntenut, ehkä tuon laajentamisen ansiosta ja sitten olikin koko homma ohi. Tarkistettiin ultralla ja oli mennyt oikeaan paikkaan.

Ei ole kivuton toimenpide, mutta minä kestin sen tosiaan ihan särkylääkkeillä ja jos nyt saisin valita uudelleen, menisin nytkin ihan vaan särkylääkkeillä. Tosin tiesin etukäteen, että minulla on keskimääristä parempi kipukynnys ja endorfiinijärjestelmäni toimii tehokkaasti

Ihan ehti asennuksen jälkeen lääkäri kehotti jäämään istumaan ”heille” hetkeksi, kun oli odotettavissa että tulee heti pari voimakkaampaa supistusta ja niin tuli. Ne oli aika hurjia, mutta sitten helpotti, että pääsin lähtemään kotiin. Nelisen tuntia kotiin saapumisen jälkeen alkoi kipulääkkeen vaikutus mennä ohi ja kivut tuntui nyt selässä ja alavatsalla sekä kohdunkaulassa. Asenuuspäivän ilta oli pahin ja jouduin ottamaan särkylääkettä lisää. Sitten helpotti pikkuhiljaa. Vuotoa oli ja on vieläkin tiputtteluvuotoa. Tämä oli odotettavsissakin.

Toivon, että olisin tajunnut vaatia tätä jo aikaisemminkin. Enää ei ahdista raskauden mahdollisuus. Jos kierukalla tulen raskaaksi, niin tulkoon sitten.

Kaikenkaikkiaan voisin neuvoksi antaa, että jos pelottaa kipu, menkää ihan suosiolla gynelle, joka asentaa näitä ”usein”… Niin ja kannattaa tosiaan käydä asennuttamassa se kierron alkupäivillä, minulla oli näin ja varmasti kokemus olisi ollut toinen, jos olisi asennuttanut sen muussa vaiheessa. Oletan.

(Seksiäkin on jo harrastettu: NAM :)!)
 
Elayane
Alkuperäinen kirjoittaja Epäsopiva;10508595:
... on kierukan asennus, ainakin toivottavasti saadaan se asennettua. Kertokaa nyt ihmeessä lisää kauhutarinoita! Olen nähnyt jo neljän päivän ajan painajaisia kierukan laittamisen kamaluudesta ja pohtinut ajan peruuttamista. Yritän nyt rohkaista itseäni. Jännittää ihan kamalasti! Jopa sekin, millaista seksi tulee olemaan kierukan kanssa.

Minulle asennettiin kuparikierukka tuossa 5h sitten. Olen 24-vuotias ja synnyttämätön, mikään hormonivalmiste ei ole sopinut, renkaat, laastarit ja pillereitä MONTAA merkkiä kokeiltu. Eli toivottavasti tämä sopii :) Asennus ei ollut niin kamalaa kuin näiltä keskustelupalstoilta olen lukenut, pelkäsin kyllä ihan kuollakseni, mutta se itse asennus tuntui lähinnä voimakkailta kuukautiskivuilta = siedettävää! Heti asennuksen jälkeen sitten tulin tosi huonovointiseksi, en pystynyt nousemaan siitä alustalta kun oksetti ja mahaan sattui paljon enemmän kuin itse asennuksessa. Jäin sinne sitten makoilemaan noin puoleksi tunniksi, minkä aikana pahin kipu ja pahoinvointi meni pois. Mutta tuo tuollainen kuulemma ihan normaalia heti asennuksen jälkeen. Ennen asennusta otin 2x400mg ibuprofeenia, riitti vallan mainiosti. Asennuksen jälkeen otin vielä 1x400mg, ja mitään pahempia kipuja ei ole ollut, vuotokin on ollut todella kohtuullista, vähän tiputellut ihan kirkasta verta. Mulle siis laitettiin tuo nova t380, lääkäri totesi että flexi-t poistuu helpommin paikoiltaan kuin tämä, ja kun mittausten mukaan tuo t380 mun kohtuun hyvin mahtui niin se sitten laitettiin. Toivon niin kovasti että kaikki menis hyvin, ihan korvia myöten oon täynnä näitä ehkäisyongelmia. Jos vihdoin vois keskittyä itse asiaan ;)

Mutta tsemppiä epäsopiva huomiselle, hyvin se menee! Ei ollenkaan niin kamalaa ku täällä pelotellaan! :)
 
Epäsopiva
Kiitos hirmusti tsempityksistä ja yksityiskohtaisista kertomuksista! :) Lohdutti kyllä hieman lukea kertomuksenne ennen toimenpiteeseen lähtöä.

Valitettavasti kierukkaa ei voitu asentaa minulle tänään. Menkat ovat myöhässä eivätkä alkaneet tänään. Olen ilmeisesti stressannut ja pelännyt niin paljon, että saa nähdä tuleeko menkkoja ollenkaan :D Maha on kyllä ollut kipeä ihan kuin alkaisivat, mutta sekin taisi olla vain jännityksen tuotetta. Oikeastaan olen ihan tyytyväinen, että sain jutella gynekologin kanssa rauhassa kaikki mieltä askarruttavat asiat ja tutustua häneen.

Harmittavasti gynekologi oli taas pillerifundamentalisti ja rivien välistä oli luettavissa, että ei todellakaan tykännyt kun en ole edes kokeillut pillereitä. Eikä kierukka ole hänen sanojensa mukaan ensisijainen ehkäisymuoto synnyttämättömälle. Voi kuulemma kuitenkin sen laittaa minulle, vaikka sivuvaikutukset ovat todennäköisiä. Hänen kokemuksensa mukaan synnyttämättömistä vain 50% pitää kierukan 6kk jälkeen ja synnyttäneillä vastaava luku olisi 85%. Muuten vaikutti kyllä pätevältä ja uskoisin hänen osaavan hommansa :) Ja plussaa siitä, että ei jäänyt kuitenkaan jankuttamaan pillereistä!

Nyt odottelen menkkoja ja niiden pari ensimmäistä eli kivuliainta vuotopäivää. Sen jälkeen varaan ajan. Todennäköisesti uusintayritys on ensi viikon alkupuolella. Pelkoni takia sain reseptillä diapamia jota otan ennen toimenpidettä + särkylääkettä ja puudutuskin tulee. Nyt on vähän rauhallisempi mieli :)

Ihan mielenkiinnosta kysyisin vielä; miten hoiditte kumppaninne kanssa maksupolitiikan? Oliko itsestään selvää, että mies osallistuu kuluihin?
 
aasta
Alkuperäinen kirjoittaja Epäsopiva;10510098:
Harmittavasti gynekologi oli taas pillerifundamentalisti ja rivien välistä oli luettavissa, että ei todellakaan tykännyt kun en ole edes kokeillut pillereitä. Eikä kierukka ole hänen sanojensa mukaan ensisijainen ehkäisymuoto synnyttämättömälle. Voi kuulemma kuitenkin sen laittaa minulle, vaikka sivuvaikutukset ovat todennäköisiä. Hänen kokemuksensa mukaan synnyttämättömistä vain 50% pitää kierukan 6kk jälkeen ja synnyttäneillä vastaava luku olisi 85%. Muuten vaikutti kyllä pätevältä ja uskoisin hänen osaavan hommansa :) Ja plussaa siitä, että ei jäänyt kuitenkaan jankuttamaan pillereistä!

Nyt odottelen menkkoja ja niiden pari ensimmäistä eli kivuliainta vuotopäivää. Sen jälkeen varaan ajan. Todennäköisesti uusintayritys on ensi viikon alkupuolella. Pelkoni takia sain reseptillä diapamia jota otan ennen toimenpidettä + särkylääkettä ja puudutuskin tulee. Nyt on vähän rauhallisempi mieli :)

Ihan mielenkiinnosta kysyisin vielä; miten hoiditte kumppaninne kanssa maksupolitiikan? Oliko itsestään selvää, että mies osallistuu kuluihin?

Hieno homma, että gyne otti noin hyvin pelkosi huomioon! Sujuu varmasti helpommin, kun on mahdollisimman rentona.

Minullakin kierukan asennuttamista pitkitti "pelästyneet" menkat : kierto venyi kolme viikkoa yli Sai tosiaan odotella (ja sen viimeisen kerran hermoilla että "ei kai vaan...") :D :D:D. Laitoin itsekin jännityksen piikkiin tuon viivyttelyn.

Ajattele lääkärisi varoitteluja siltä kannalta, että on hyvä, että saat tietää huonotkin puolet ("varaudu pahimpaan, mutta odota parasta"). Voi ajatella myös sinun parasta: harmittaisi varmaan jos puolen vuoden päästä huomaakin että rahat meni hukkaan, jos kierukka ei sopinutkaan tai tuli ilmi jotain huonoja puolia kierukasta, joista et tiennyt, mutta olisitkin halunnut tietää tms. Ehkä gynekologit pitävät noita varoittelupuheita, kun ovat nähneet potilaita, jotka eivät ole harkinneet tarpeeksi näitä juttuja ja lääkärit vähän tuolla lailla testailevat, että onko miettinyt tarpeeksi?

Maksupolitiikasta: pidän aika selviönä, että jos mieskin siitä hyötyy, voisi hyvin ottaa osaa. Itse olen tällä hetkellä sinkku, joten ei ole mitään vakiparteneria (ja minä pääsin halvalla tuon kierukan laitossa, kun ilmaiseksi meillä päin saa 1. kierukan, jos ei muut käy) Ainakin edelliset osasivat tämän maksuhomman kondomien (ja aiemmin pillerien) kanssa.

Tsemppia uudelleen! Varmasti menee hyvin. Hyvä, että saat sen kuukautisten aikana, niin sujuu vieläkin helpommin kuin muuna aikana asentaminen. Mukaan vaan optimistinen asenne ja hengityksen muistaminen.
 
Elayane
Pitääpä päivittää tilannetta :)
Nyt on siis 8 pvää ollu tuo nova t380, kaks ekaa päivää meni särkylääkkeiden voimalla, siitä seuraavat 2 päivää pärjäsin ilman mutta kipuja kyllä oli, no, sitten viidentenä päivänä ei ollut enää ollenkaan kipuja, samalla kun loppui kivut loppui myös vuoto! Eli tähän mennessä vaikuttaa ihan täydelliseltä, nyt vain ensimmäisiä menkkoja odottelemaan :)
 
Kummajainen
Alkuperäinen kirjoittaja Epäsopiva;10508595:
... on kierukan asennus, ainakin toivottavasti saadaan se asennettua. Kertokaa nyt ihmeessä lisää kauhutarinoita! Olen nähnyt jo neljän päivän ajan painajaisia kierukan laittamisen kamaluudesta ja pohtinut ajan peruuttamista. Yritän nyt rohkaista itseäni. Jännittää ihan kamalasti! Jopa sekin, millaista seksi tulee olemaan kierukan kanssa.

Taidan olla aika kummallinen kun tuntuu ettei mikään ehkäisy tunnu sopivan. Kuparikierukka laitettiin synnytyksen jälkeen, hermo oli aika tiukilla kun vuotoaika kuukaudesta oli pidempi kun "kuiva aika". Mutta mikäli se sopii, on aika huoleton.Seksiä se ei millään muotoa haitannut -mies ei tuntenut lankoja (kohdunsuusta pitää kuitenkin olla langat näkyvissä) ja muutoinkin oli aika helppoa kun ei tarvinnut miettiä missä kumi tai olenko muistanut ottaa päivän pillerin... Kaikesta huolimatta olen sitä mieltä että ehdottomasti kannattaa kokeilla! Toki se vähän "nipistää" kun lääkäri asettaa kierukan paikoilleen, ei kestä kun pienen hetken ja se kannattaa kärsiä. Mikäli lääkärinä toimii gynegologi, on varmasti kokemusta asiasta ja osaa hommansa. Onnea matkaan!!!
Ps. Miesgynegologit ovat kokemukseni mukaan helläkätisempiä kuin naiset...
 
Epäsopiva
Nyt on ensimmäinen vuorokausi täynnä kera kierukan! Voi jestas miten eilen pelkäsin laittoa, 10mg diapamiakaan ei tuntunut missään. Vastaanotolla oli turha ottaa lisää, sillä se ei olisi ehtinyt enää imeytyä ajoissa. Lääkäri kyllä kysyi, haluanko silti jatkaa. Halusinhan minä.

Joka tapauksessa meni paljon, paljon paremmin kuin uskalsinkaan toivoa. Lääkäri oli aivan ihana, inhimillinen ja empaattinen. Ensivaikutelma voi joskus hieman mennä vikaan ;) Voi kunpa kaikille pelkääjille osuisi yhtä mukava gyne. Puudutus sattui eniten, melkein karkasi kyynelkin yhdessä vaiheessa. Puudutetta laitettiin piikillä neljään eri kohtaan (PCB-puudutus). Puudutuksen ansiosta en tuntenut kierukan laittoa, pihtejä tai mittatikulla sörkkimistä oikeastaan lainkaan. Mittatikkuakaan ei varsinaisesti käytetty kuin pikkaisen avaamaan kohdunkaulaa. Lääkäri kyllä puhui laajentamisesta, kai se sitten oli sitä. Epämukavalta tuntui ihan hetkittäin, mutta EI SATTUNUT! Kun lääkäri sanoi, että siellä se nyt sitten on, minun piti ihan kysyä, että oletko nyt tosissasi :D En voinut uskoa, että meni niin jouhevasti koko juttu.

Minulle ei tullut minkäänlaisia supistuksia tai oloja laiton jälkeen, ihan kuin mitään ei jännää ei olisi hetki sitten tapahtunutkaan. Minulla tosin oli 1200mg buranaa taustalla. Illalla otin vielä 600mg vaikka kipuja ei ollutkaan ja hyvä niin. Aamuyöllä heräsin kipuun ja taas buranaa naamaan. Nyt iltapäivällä on ollut välillä voimakkaitakin kipuja, mutta nämä vielä kestää särkylääkkeen kanssa. Vuotoa ei ole juurikaan ollut. Eilen oli hieman, mutta vaikea sanoa johtuiko kierukasta vai kuukautisista. Tänään ei ole tullut juuri mitään.

Olen niin helpottunut. Niille, jotka vielä harkitsevat kierukkaa, suosittelen vilpittömästi:
- asennus gynekologilla, joka on tehnyt/tekee kierukan laittoja säännöllisesti.
- tarvittaessa pyytäkää/vaatikaa rauhoittava esilääke.
- vaatikaa sitä puudutusta. Varmasti kauhukertomuksia olisi vähemmän, jos tätä osattaisiin kaivata.
- pyytäkää ultraus heti kierukan laiton jälkeen.

Muuta ei nyt tule mieleen. Ja netti on vallan mainio tähän kokemusten vaihtoon :) On se vain kiva kuulla, miten muilla kierukan ottaneille on käynyt ja miltä on tuntunut.
 
aasta
Mahtavaa! Ja Onnea kierukalliselle elämälle! :DDD

Mulle tuli vuotoa kierukan asennuksen jälkeen, luultavasti sen vuoksi, että vuoto oli jo ehtinyt loppua ja uuden limakalvon rakennus alkaa. Mutta ei kyllä vuoto haitannut yhtään menoa ja laitettiin sen verran aikaisessa kierron vaiheessa, että ehkäisyteho alkoi heti. Tosin sillä nyt ei ollu väliä, kun pitää kuitenkin kumitella se 1. kuukausi (kierukalla on 7-kertainen tulehdusriski 1. käyttökuukauden aikana, sitten riski vähenee)

Itse olen samaa mieltä siitä että gynelle vaan ja sellaiselle, joka niitä asentaa. Ja ultrakontorolli on hyvä.

Ehkä se diapam silti sinua auttoi, et vaan tiedä millainen olosi olisi ollut ilman lääkettä ko. tilanteessa :D :D
 
Epäsopiva
Tosin sillä nyt ei ollu väliä, kun pitää kuitenkin kumitella se 1. kuukausi (kierukalla on 7-kertainen tulehdusriski 1. käyttökuukauden aikana, sitten riski vähenee)
Oho! Ei minulle tällaisesta puhuttu mitään. Netistä olen toki katsonut, että tulehdusriski on suurempi ja olin ajatellut jatkaa kortsujen käyttöä pari viikkoa. Olipa hyvä että mainitsit, taidan varmuuden vuoksi pitää saman linjan eli kuukauden vielä kortsut käytössä.

Tänään on muuten ollut jo huomattavasti kivuttomampi päivä ja vuotoa ollut entistä vähemmän! Varmuuden vuoksi syön vielä särkylääkkeitä ja katson viikonloppuna, josko jättäisin pois. Töissä ei vain viitsi olla, mikäli sattuu. Ja toki vappuna ei jaksaisi murehtia kipuilua ;)
 
Viimeksi muokattu:
aasta
Juu ei vappua ole tehty sairastamiseen. Aurinkokin voisi näyttäytyä pikkuhiljaa vappukansalle.

Mun piti eilen ottaa särkylääkettä, kun kohtu alko jostain ihme syystä supistelemaan aika voimakkaasti :eek:. Meni nopsaan ohi ja kerrottiinkin että supistuksia voi tulla ja ne voi sitten lisääntyä mitä lähemmäs tullaan menkkoja kun niiden kohtu saa taas helpommin koitettua saada sitä ulos . Silti edelleen oon tosi tyytyväinen tähän asennuksineen.

Vielä olis viikko menkkoihin,mutta itseni tuntien ne tulee myöhässä kun nyt oikein odotan niitä.

Tulehdusriskin kanssa en itsekään tahdo leikkiä. Kerran oon kokeillut ilman, oli ihan pakko :DD mutta itte tahdon pitää "puhtaan" tulehduslinjani (niitä ei oo ollu koskaan ja papat aina normaaleja) ja olla jatkossakin ilman niitä, jos vain voi itse asiaan vaikuttaa.
 

Yhteistyössä