Kertokaa aivan kaikki kuparikierukasta. Kierukka for dummies!

  • Viestiketjun aloittaja Epäsopiva
  • Ensimmäinen viesti
Epäsopiva
Vai loppuuko ikinä? Kierukan asennuksesta tulee kuluneeksi huomenna viikko ja vuodan edelleen. Tänään on ollut kuin kuukautisten loppumisvuotoa, mutta yleensä vuoto on ollut aika niukkaa. Sen verran kuitenkin, että pikkuhousunsuojaa joutuu pitämään koko ajan = joka päivä.

Joillainhan tämä ei lopu ikinä ja nyt alkaakin jo mietityttää, ennustaako viikon jatkunut vuoto huonoa tulevaisuuden kannalle. Miten teillä muilla on ollut?
 
Kummajainen
Alkuperäinen kirjoittaja Epäsopiva;10523862:
Vai loppuuko ikinä? Kierukan asennuksesta tulee kuluneeksi huomenna viikko ja vuodan edelleen. Tänään on ollut kuin kuukautisten loppumisvuotoa, mutta yleensä vuoto on ollut aika niukkaa. Sen verran kuitenkin, että pikkuhousunsuojaa joutuu pitämään koko ajan = joka päivä.

Joillainhan tämä ei lopu ikinä ja nyt alkaakin jo mietityttää, ennustaako viikon jatkunut vuoto huonoa tulevaisuuden kannalle. Miten teillä muilla on ollut?

Viikko ei vielä ole pitkä aika, olettaen että se ei ole runsasta. Toisilla vaan menee pidempään, ennen kun elimistö tottuu tähän uuteen kapineeseen. Monesti kuparikierukka aiheuttaa myös runsaamat kuukautiset, tämäkin tietysti yksilöllistä. Mutta... mikäli asia kovasti mietityttää, älä jää yksin; soita lääkäriin jossa kierukka asennettiin, sieltä saat varmasti tarkat tiedot mieltä askarruttaviin kysymyksiin (ihan tulehdusriskin kannaltakin).
 
aasta
Alkuperäinen kirjoittaja Epäsopiva;10523862:
Vai loppuuko ikinä? Kierukan asennuksesta tulee kuluneeksi huomenna viikko ja vuodan edelleen. Tänään on ollut kuin kuukautisten loppumisvuotoa, mutta yleensä vuoto on ollut aika niukkaa. Sen verran kuitenkin, että pikkuhousunsuojaa joutuu pitämään koko ajan = joka päivä.

Joillainhan tämä ei lopu ikinä ja nyt alkaakin jo mietityttää, ennustaako viikon jatkunut vuoto huonoa tulevaisuuden kannalle. Miten teillä muilla on ollut?
muistelen, että minulla kesti vuoto 5 tai 6 päivää (ja sitten loppu ku seinään. Minäkin siinä kutos/vitospäivänä jo ehdin miettiä että eikö tää lopu koskaan), normaalisti menkat kestää 3-4 päivää.
 
Epäsopiva
Heippa taas!

Vuoto tosiaan loppui, kahdeksantena päivänä kierukan asennuksesta. Sen jälkeen tulikin niin seesteinen ja huomaamaton vaihe, että piti säännöllisesti tarkistaa onko se kapistus enää minussa.. :) Mutta toissapäivänä tuli aivan julmettuja kipuja. Sellaisia mahakipuja, jotka vetävät nurin minulla ei ole koskaan ollutkaan, vaikka on sitä ennenkin kipuiltu. Kaksin kerroin veti, kun tuli pahoja kramppeja. Koko kropassa tuntui. En saanut oikein nukutuksi, kun sattui niin paljon. 600mg buranaa auttoi vain hieman. Seuraavana päivänä olo oli taas ok. Mutta tänään samanlainen hurja kouristelu jatkui ja vertakin tuli hieman. Tällä kertaa burana auttoi ihan kivasti.

Kohtu on nyt ilmeisesti sitä mieltä, että haluaisi ulostaa kierukan. Vähän alkoi pelottamaan tulevat menkat! Todella kamalaa, jos kivut ovat triplat verrattuna aikaisempaan. Ei auta kuin seurata.

Aion olla kierukan laittaneeseen gynekologiin yhteydessä menkkojen jälkeen. Pyydän tarkistusultran silloin. Vasta sen jälkeen uskallan kokeilla seksiä ilman kondomia.

Onko teillä muilla ollut "välikipuja" asennuksen jälkeen ja missä ajassa helpottivat, jos helpottivat?
 
aasta
Onkohan nuo kipusi kuukautiskipuja? Otat vaan tyynesti särkylääkkeen.

En osaa välikivuista sanoa, en sillä lailla pannut asiaa merkille. Oli niitä välillä. mutta enimmäkseen, ensimmäisen viikon jälkeen oli kivutonta. Kivut pahenivat sitten merkittävästi muutama päivä (tai paari päivää, en muista sitä enää) ennen kuukautisia ja ne ekat kierukkamenkat oli kyllä aika kamalat. Vuotoa tuli aika paljon, joten olin väsynytkin, mikä toisaalta oli hyvä, kun nukkuminen auttaa kipuihin.

Älä etukäteen pelkää - et voi tehdä asialle mitään, mutta voit hallita kipua. muista miten happi auttaa -> laittaa verenkiertoon vipinää --> menee happea kohtuunkin (joka on lihas ja mitä vähemmän siellä kiertää happipitoistaa verta, sitä enemmän sattuu)

Itse ainakin selvisin niistä hengissä =) ja vaikka olisivatkin voineet olla niukemmat, ei vieläkään kaduta kierukan valinta. Ihan innolla odotan nyt sitä maagista ½ vuotta, kun tilanne tasaantuu "lopulliseen" pisteeseensä. Sitä ennen 3 kk:n rajaa (kuulin, että siinä usein tapahtuu käänne parempaan). =)
 
Epäsopiva
Älä etukäteen pelkää - et voi tehdä asialle mitään, mutta voit hallita kipua. muista miten happi auttaa -> laittaa verenkiertoon vipinää --> menee happea kohtuunkin (joka on lihas ja mitä vähemmän siellä kiertää happipitoistaa verta, sitä enemmän sattuu)
Kiitti tästä, ihan oikeasti auttoi tämän ajatteleminen. Minulla oli lopulta vain kaksi päivää noita aivan järkyttäviä kipuja.

Eilen menkatkin alkoivat, mutta tuota noin... jos en tietäisi, epäilisin, että minulle on laitettu hormonikierukka :DD Kivut ovat puolet siitä mitä yleensä (en ole ottanut edes särkylääkettä) ja vuoto... aivan minimaalista. Suorastaan tiputteluvuotoa! Jos kuukautiseni muuttuvat kierukan kanssa tällaisiksi niin hallelujaa! Voisinko kuulua tähän onnekkaiden ryhmään, joilla vuoto jopa vähenee? No, jää nähtäväksi. Seuraavia menkkoja odotellessa, jos se kierukan aikainen menkkahelvetti vaikka sitten suvaitsisi alkaa :p

Ajattelin tilata ensiviikolla varmistusajan, että kierukka on hyvin paikoillaan ja sen jälkeen lopettaa kortsujen käytön.
 
Viimeksi muokattu:
aasta
Alkuperäinen kirjoittaja Epäsopiva;10543165:
Kiitti tästä, ihan oikeasti auttoi tämän ajatteleminen. Minulla oli lopulta vain kaksi päivää noita aivan järkyttäviä kipuja.

Eilen menkatkin alkoivat, mutta tuota noin... jos en tietäisi, epäilisin, että minulle on laitettu hormonikierukka :DD Kivut ovat puolet siitä mitä yleensä (en ole ottanut edes särkylääkettä) ja vuoto... aivan minimaalista. Suorastaan tiputteluvuotoa! Jos kuukautiseni muuttuvat kierukan kanssa tällaisiksi niin hallelujaa! Voisinko kuulua tähän onnekkaiden ryhmään, joilla vuoto jopa vähenee? No, jää nähtäväksi. Seuraavia menkkoja odotellessa, jos se kierukan aikainen menkkahelvetti vaikka sitten suvaitsisi alkaa :p

Ajattelin tilata ensiviikolla varmistusajan, että kierukka on hyvin paikoillaan ja sen jälkeen lopettaa kortsujen käytön.

Onnekas! Vaan onpa hienoa, jos noin on jatkossakin: sait ylimääräisen bonuksen!

Mulla on mahdollisesti kohtu heivannut kierukan ulos. Tai tarkemmin sanottuna heivaamassa. Suuri epäilys ainakin ettei ole enää paikallaan. Näin arveltiin neuvontapuhelimessa (tai mikä ikinä se onkaan). Joten matkaan tässä nyt hoitajan tykö, joka tarkistaa ensin asian.

Noh, jos tulee poisto ja uusi asennus, niin toivonpa pääseväni samalle lääkärille, sen verran jouhevasti toimenpide meni. Tai sitten menen hänen yksityisvastaaotolleen.

Tästä varoiteltiinkin kyllä kohdallani... Että ei tullu yllärinä, mutta en vielä maalaa piruja seinälle, toivossa on hyvä elää ;D
 
jpojop
1. Missä kierukka asennettiin?
Yksityisellä lääkäriasemalla.

2. Sattuiko laittaminen ja olisitko halutessasi saanut puudutuksen? Oliko lääkäri hyvä? Saa myös kehua pk-seudun lääkäreitä.. :vink vink:
Kysyin puudutuksesta, mutta lääkäri oli sitä mieltä, ettei tarvitse, sillä olin ottanut pari Buranaa ennen operaatiota. Rehellisesti sanottuna laittaminen sattui särkylääkkeistä huolimatta. Kohdun mittaaminen tuntui tosi epämiellyttävältä ja kohdunsuuta jouduttiin avaamaan kahteen otteeseen ennen kuin kierukka saatiin paikalleen. Kipu tuntui samalta kuin kuukautiskivut monta kertaa kovempina. Juuri kun tuntui, että nyt on pakko huutaa kivusta, lääkäri sanoi kierukan olevan paikallaan. En tarkoittanut pelotella, kaikilla ei varmaankaan koske samalla tavalla kuin minulla.

3. Kuinka kauan kesti kipuilua asennuksen jälkeen? Otin vielä yhden Buranan heti asennuksen jälkeen, joten asennuksen jälkeiset kivut eivät olleet mitään ylipääsemättömiä, lähinnä normaaleja kuukautiskipuja. Odotin etukäteen pahempaakin. Asennuksen jälkeen tunsin lievää huimausta, mutta meni nopeasti ohi. Loppupäivän elin kuten normaalistikin.

4. Pahenivatko menkat/säilyivätkö ennallaan? Menkat ovat muuttuneet hieman runsaammiksi, muttei mitenkään häiritseväksi. Ei ole tarvinnut kuitenkaan vaihtaa isompi-imukykyisiin suojiin. Olen ollut yllättynyt, sillä kuukautiskivut ovat olleet lievempiä kierukan aikana. Ennen jouduin ottamaan usein yhden särkylääkkeen, mutta nykyisin siihen ei ole ollut tarvetta.

5. Tuliko komplikaatioita? Ei mitään.

6. Viimeisin ja tärkein: oletko ollut tyytyväinen kierukkaan? Kyllä, ehdottomasti. Olo on kaikinpuolin normaali. Mitään tulehduksia, häiritsevän runsasta kuukautisvuotoa tai kipuja ei ole ollut eikä kierukkaa tunne ollenkaan.
 
Todella epäsopiva
Ei mene kuten leffoissa, ei. Vuoto olikin vain tiputteluvuotoa ja aloin vuotamaan muutaman päivän päästä kuin seula. Normal+ side oli parissa tunnissa aivan läpimärkä verestä ja oikein tunsin, kuinka valun. Todella nastaa. Ja kivuistakin tuli aivan helvetilliset. Kun vuoto alkoi loppua, menin kontrollikäynnille. Ja TODELLA HYVÄ, että menin!

Kierukka on valahtanut alas, olisikohan ollut kohdunkaulakanavaan tai jonnekin sinne liepeille. Kuitenkin kierukan mitan verran liian alhaalla, eli ei enää kohtuontelossa. Olisittepa nähneet miten helpottunut lääkäri oli, kun sanoin käyttäneeni kondomeita tässä rinnalla koko ajan. Olisin aivan taatusti muussa tapauksessa paksuna! Ehkäisytehoahan tuolla ei enää ole. Kyllä tuli kehuja ;)

Lääkäri veikkasi, että kovat kipuni ja epänormaali vuoto on johtunut siitä, että kierukka ei ole enää paikoillaan. Voi hyvinkin olla. Maanantaina menen poistattamaan nykyisen kierukan ja asennuttamaan uuden. Jos tuo uusikaan ei pysy paikoillaan, heitän kierukoilla vesilintua. Ei taida olla minun ehkäisykeinoni sitten. Harmittaa ihan jumalattomasti, rahaa palaa niin *piip* paljon.

Aloin muuten vähän epäillä, että onkohan kierukan pettäminen edes kovin yleistä, vaikka niitä juttuja kuulee. Ehkä monelle on käynyt kuten minulle, mutta kun ei viitsitä niitä kontrollikäyntejä tilata, sen verran hinnakastahan se on ja ehkä monen lääkärin mielestä turhaakin. Mitä tästä opimme, huolellisuus ja oma järki kannattaa! Koskaan ei voi olla liian varma.
 
Epäsopiva edelleen
Alkuperäinen kirjoittaja Todella epäsopiva;10552459:
Aloin muuten vähän epäillä, että onkohan kierukan pettäminen edes kovin yleistä, vaikka niitä juttuja kuulee. Ehkä monelle on käynyt kuten minulle, mutta kun ei viitsitä niitä kontrollikäyntejä tilata, sen verran hinnakastahan se on ja ehkä monen lääkärin mielestä turhaakin.
Tarkoitin tässä siis näitä "kierukkaraskauksia".
 
aasta
Kyllä. Aina on parempi tarkastaa kuin uskotella itselleen, että on paikallaan. Kalliimmaksi se vauva tulee kuin ultraäänitarkistus :)

Minulle kävi sitten sinua paremmin: on paikallaan. Lääkrikin kyllä epäili että ei ole paikallaan kun oli välivuotoa ja jomottelua ja supistuksia, mutta ultra todisti toisin.
 
Epäsopiva
^ Olen todella onnellinen puolestasi! Mahtavaa, että sinullä kapistus oli paikoillaan. Minulla ei ollut edes mitään syytä epäillä kierukan liikkumista, toisin kuin sinulla.

Aiotko mennä vielä uuteen kontrolliin, vai voiko kierukan paikallaan pysymiseen nyt luottaa? Mitä lääkäri meinasi?
 
aasta
Alkuperäinen kirjoittaja Epäsopiva;10553508:
^ Olen todella onnellinen puolestasi! Mahtavaa, että sinullä kapistus oli paikoillaan. Minulla ei ollut edes mitään syytä epäillä kierukan liikkumista, toisin kuin sinulla.

Aiotko mennä vielä uuteen kontrolliin, vai voiko kierukan paikallaan pysymiseen nyt luottaa? Mitä lääkäri meinasi?

On tulossa toinen kontrolli, mutta on se normaali puolivuotiskontrolli (eipä siihen tosin enää olekaan kuin nelisen kuukautta, tai vähän vajaa, en jaksa nyt laskea), ellei tässä välissä tapahdu jotain muuta voinnissa. En silti uskalla luottaa, että pysyy sisällä: sen verran tehokkaasti näyttää kohtu nytkin koittavan poistoa.

Lääkäriä huoletti kivut ja sanoi että se joko merkkaa että on tulossa ulos tai sitten vain saan kärsiä ne maagiset kolme kuukautta kun kohtuni koittaa taistella sitä pois.

Jos sen jälkeen ei kivut laannu, kierukka poistetaan (ainakin hetkeksi) eikä ole lieventäviä asianhaaroja (edes se että kestäisin niitä). Tähän liittyy muu taustani. Sitten pohditaan hormonikierukkaa, mutta en edelleenkään jaksa innostua hormoneista ja taitaa kohtunikin olla liian pieni siihen.

Mutta... olen silti tyytyväinen tähän kierukkaan ja uskon vakaasti että nää menee ohi. (jos ei niin voi voi: eihän sille oikeasti voi mitään. Pitää varmaan sitten ruveta kohdunkaulan limoista päättelemään milloin ovulaatio lähestyy :X Tai tilata pessaari).
 
Epäsopiva
Nyt on vanha kierukka veks ja uusi sisässä. Lääkäri ei kyllä antanut juurikaan toivoa, että uusi kierukka pysyisi sisällä edellistä paremmin. Kolmatta kierukkaa ei kuulemma kannata enää kokeilla, edes toisen merkkistä.

Onko jollekin käynyt juurikin näin, että ensimmäinen kierukka on liikkunut pois paikoiltaan? Minua kiinnostaisi, pysyikö seuraava kierukka kuitenkin kohdillaan tai vaihdettiinko kuitenkin kierukan merkkiä tms.?

Huoh :/
 
pippa
Minulle laitettiin raskaudenkeskeytyksen yhteydessä kuparikierukka.
Keskeytys lääkkeellinen sekä kaavinta.
Aivan järkyttävät kuukautiset n. 4 viikkkoa keskeytyksestä ja sama rättiralli jatkuu edelleen kun neljät menkat on tullut. Eli vuoto kestää ainakin viikon ja epäspesifisiä tulehduksia on ollut jo kaksi kertaa vaikka olen tod tarkka hygieniasta.
Maitohappobakteereita joka päivä pakko käyttää ja aivan ehdottomasti vahvaa rautavalmistetta jo ennen kuukautisia koska anamia on muuten 100 varma.
Eilen tunsin hiivatulehduksen oireita ja tänään on ollut kutinaa eli taas vaihteeksi apteekkikäynti.
Tuhruvuotoa on jo viikko ennen menkkoja
Tosiaankin haluun tän häkkyrän pois sisältäni. Gyneaika ensi viikolla.
 
Epäsopiva
Nimimerkkini oli enne. Toinenkin kierukka oli laskeutunut kohdunkaulakanavaan, joten se poistettiin eilen. Minulle ei siis sovi kierukka ja se siitä. Harmittaa, rahat menivät hukkaan ja spontaanimpi seksi jäi kokematta.
 
helmikuu10
mulle asennettiin kierukka helmikuussa ja oon tosi tyytyväinen ollu. kuparikierukka flexi t300 ja oon synnyttämätön, en ole käyttäny mitään kumeja koko kierukan olo aikana, enkä ole saanut yhtäkään tulehdusta. tosi hyvä on ollu, menkat tosin on heitelly aika roimasti,kierrot 37-48 pvää että sillai, mut kyl sen huomaa kun ne on alkamassa,alkaa jomottaan ja lopulta tulee pitkällä viiveellä. loistava keksintö :)
 
aasta
Epäsopiva: olipa harmillista! Noissa kierukoissa kyllä pitäisi olla jonkinlainen "takuu", kun ovat aika kalliita kuitenkin... Toivottavasti löydätte jonkun kondomia paremman ehkäisyn (olettaen, että ette kauheasti pidä kondomeista).

Minulla on nyt vuotokin normalisoitunut. Eilen oli vaihteeksi todella pahoja kipuja ja supistuksia, mutta kaksi edellistä päivää oli sisältänyt rankkaa liikuntaa ja kuukautiset taas tuloillaan, joten sekin ehkä vaikuttaa.
 
Dascyllus
Minulla tuli ensimmäinen kierukka (Nova-T 380) ulos, oli valahtanut niin alas että langat olivat jo emättimen ulkopuolella. Nyt on kokeilussa Flexi-T 300 ja toivon että pysyy. Tosin ensimmäiset kuukautiset tällä olivat kyllä aika kaameat, vuoto ei ollut ihan niin runsasta kun aikoinaan Novalla, mutta kivut olivat kyllä pahemmat (eli vahva särkylääke reseptinä ei auta kuin vähän). Tähänastisista ehkäisyistä tämä kierukka on kuitenkin ollut paras, vaikka tälläkin menkkoihin liittyen ikäviä oireita onkin.
 
mangotango
siis todellako emättimen ulkopuolella? arvuuttelen tässä itse, että mahtaakohan oma nova-t 380 olla enää paikoillaan.
Kierukan tarkistaminen, siis että onko enään ylipäätään tallella, tai että onko valunut liian alas tai noussut liian ylös on kohtuu helppoa ja erittäin suositeltavaa (joka kuukautisten jälkeen) ihan vaan omin sormin käydä tunnustelemassa, että tuntuuko langat vaginan perällä (voi myös pyytää poikkista/tyttistä)Kunhan ei innostu vetelemään lankoja. Itselläni oli nyt 4v minikokoinen t-kierukka(en nyt muista merkkiä), kun synnyttämätön olen. Otettiin pois, sillä lääkärini sanoi käyttöiän olevan kolme vuotta, eikä suosittelisi pitämään mitään kierukkaa pidempään tulehdusriskin takia. Ja löytyihän sieltä sitten kaksi tulehdusta ja stydit antibiotit käyttöön.

Kierukan asennus tehtiin mulla ehkäisyneuvolassa ja sain sen ilmaiseksi sillä en aikaisemmin ollut käyttänyt tuota etua. (kolmen kk pillerit ilmaseks/kuparikierukka ilmaseks). Ihan kamala kokemus!!! Olivat arvauskeskuksesta unohtaneet mainita, että pitäisi ottaa särkylääkettä tuntia ennen tuloa. En yhtään ollut perehtynyt asiaan enkä todellakaan odottanut mitään niin hirveää. Kun putki laitettiin sisään, huusin ja sitten se lääkäri ja hoitajakin panikoi ja nostivat vaa käet ilmaan ja mä vaan huudan että tehkää jotai! Ihan hirveet kivut jatku aika pitkään.. ei oikeen kävely onnistunut. Nyt sitten kuumottelin sitä poistoa.. otin tujut kuukautiskipulääkkeet pohjalle.. tuntia aikaisemmin, puolituntia aikasemmin, ja juuri ennen laittoa... Ja sitten vielä respalta opamoxit 15mg kolme kappaletta suunnilleen samalla aikataululla särkylääkkeen kanssa. (Kipulääkkeenä mulla on voltaren! voin suositella kaikille, sillä sillä on lihaksia rentouttava vaikutus ja mulla jopa vähän vähentää tulvaa). Mutta poisto ei sattunut yhtään, eikä oikeen tuntunutkaan tuolla pohjalääkityksellä. Kyllä gynellä käynnissä kivuttomuuden sala on rentoutuminen.. niin vaikeaa kun se onkin.. Jos on pahoja vaikeuksia niin lääkkeitä saa. Nyt siis kierukan poisti tk-lääkäri, eri paikkakunnalla kun laitettiin ja on mulla kyllä nyt ihan pätevä tk-lääkäri, varmaan paras lääkäri mitä on tullut vastaan.

Nyt sitten jännityksellä odotan uuden kierukan laittoa.. Toivottavasti menee kivemmin. Toivottavasti yhtä kivasti kun tuo poistokin. Toivottavasti ei oo niin kauheeta ku ekan laitto, mut nyt on parempi lääkärikin ja hyvät lääkkeet mitä ottaa alle. Eniten toivon että eivät ne jälkikivut jatkuisi niin pitkään, toivon myös että uusi kierukka asettuisi helposti suunnilleen samaan kohtaan kun vanhakin, niin ehkä menis vähemmillä vaivoilla, kun ei tarvitse härpäkkeen etsiä ihan kokonaan uutta paikkaa.

Itellä aina ollut hyperkovia kuukautiskipuja, ja hormooneista menee pää ja keho liian sekasin, en kestä yhtään. Kuparikierukka on ollut mun pelastus! ihana huolettomuus, vaikka välillä kuumottaakin, että onkohan se tullut ulos, enkä oo huomannu, mut tosiaan tarkistaminen on helppoa, sormin. Ennen käytin kuukuppia, mutta jossain vaiheessa kierukan laiton jälkeen siirryin ekositeisiin, kun huomasin että kupin alipaine lisää kipua, kai se vähän niikuin vetää kierukkaa alaspäin ja saa sitten lihakset reagoimaan normaalia ärhäkämmin. Jossain vaiheessa myös kuukautisvuodon mukana tulee vihertävää verimäiskettä, kupari kun käytössä rupee vihertämään. itse sanoisin että tässä vaiheessa voisi ruveta suunnittelemaan uuen vaihtoa.
Kierukka on ihanan edullinen kun miettii miten pitkälle se vie, enkä vaihtais toiseen, vaikka tiedän että alku voi tehdä taas kipeetä. Ite en tosin ole yksityisellä asennuttanut.. ehkä tekisin niin, jos ei olis näin hyvä tämä mun uusi lääkäri, joka on ottanut mut lääkäripelkoisen ihmisen lemmikikseen:D

Oon suositellut kierukkaa kaikille, sillä hormoonit päräyttää, sekoittaa feromonituotantoa ja lisäksi saastuttaa vesistöjä, sillä hormoonit eivät vedestä lähde vedenpuhdistamolla. Ja onhan pillereissä se korkeampi syöpäriski, jota en halua ottaa sillä perheessä isä kuollu syöpään ja äitiltä leikattu kohtu ja mummilta kans(ja kun vielä tupakoi)

Kerron tänne sitten miten meni!
 
Viimeksi muokattu:
hanna
Taidanpa iteki laittaa tänne kokemuksia kuparikierukan laitosta tai ainakin sen yrittämisestä laittaa :D.
Oon 30v. synnyttämätön nainen, hormonaaliset ehkäisyt ei käy. Aamulla oli lääkäriaika, otin 400mg buranan ja 500mg panadolin. Tarkoitus oli laittaa Nova T 380, mutta eipä lääkäri saanut laitettua. Yritti laittaa kohtua oikeaan asentoon vetämällä kohdunkaulaa jollain pihdeillä (tämä sattui!), mutta ei onnistunut. Kohtu tekee 90-asteen kulman kohdunkaulan kohdalta. Mittasi kohtua, ja olisi pitänyt saada väh. 5cm, mulla vaan 3cm. Tovin aikaa siinä rämpläsi, mutta ei.. Synnyttämättömillä kohtu ei ole niin joustava. Parin päivän päästä on tod.näk. aika gynekologille. Toivottavasti siellä onnistuu. Heillä kuulemma paremmat välineet (ja varmaan osaavampaa porukkaa).

Ja mitä tulee tuohon kipuun, pihdit sattuivat eniten (tähän mennessä). Eikä asiaa auttanut, että olin aivan hermona!! Ens kerralla kyllä otan sellaiset lääkkeet, että oon tajukankaalla :D. Nyt vähän kramppaa kohtu tms, ja vuotaa.
Päivitän uudestaan parin päivän päästä jos vaan saan ajan gynelle.
Huh mikä aamu.
 
Esmeralda--
Heips!
Olen synnyttänyt 1 lapsen ja toinen tullut
Sektiolla. On ollut hormooni-ja nyt kupari-
Kierukka.
Molemmat on Kandi laittanut,eikä ole mitenkään
Pahemmin sattunut. Pieni vihlaus kun sisään
Laiton jälkeen kierukka "räväht" auki.

Kupari kierukka ollut kohta 4-vuotta.
Hormonaaliset ehkäisyt;pillerit ja hormooni-
Kierukka ei käynyt..aina tuli jotain sivu-
Oiretta.. Joten päätin haluavani olla mahdollisimman
Luomu! Menkat on ollut miltein päivälleen
Samaan aikaan. Menkat ovat runsaammat mutta
Ei se ole tahtia haitannut. :)
 
tyytyväinen
Ihanaa jos sana leviäisi ja useampi löytäisi vaihtoehdon. Juuri vaihdettiin minullekin uusi kuparikierukka kun tuli viisi vuotta täyteen. Hormoneja en halua sekoittamaan systeemiäni, kierukan näkeminen ja toimintaperiaatteen kuvaaminen saa monet kavahtamaan, turhaan. itseasiassa jos hormonien kokonaisvaikutukset kerrottaisiin selkokielellä, niin kukaan ei niitä suostuisi sisäänsä ottamaan. Kuparikierukka toimii minulla hyvin, ja synnyttämättömänäkin ihan se normaalikokoinen on ok. Itse piti kyllä "vaatia" nimenomaan hormonitonta kierukkaa, oletuksena on hormonikierukka. Asetus vain hiukan epämiellyttävä hetken, mutta ei kivuliasta, ibuprofeenia 600mg otin kaksi tuntia ennen asennusta, pientä jälkiheikotusta tuli, mutta luulen että se on enemmän psykologista kuten muidenkin kroppaan tehtävien toimenpiteiden jäljiltä on luonnollista. Jos käy gynegologin vuositarkastuksissa ja papa-kokeissa, niin eipä paljon siitä eroa tuntemukset, joten ei kannata pelätä. Muutoin arkielämässä ei tarvi miettiä koko asiaa, kuukautiset normaalit, ei kipuja, ei raskauksia, ei hormoneja! Elämä on ihanaa :)
 

Yhteistyössä