Kertokaa kunnallisesta perhetyöstä (Helsinki)! Kokemuksia yms.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miten

Vieras
Millaisessa tilanteessa haitte (ja saitte) perhetyöntekijän? Mitä hän teki? Millä lailla perhetyöntekijää haettiin? Saiko itse määritellä millaista ja missä, vai päättivätkö he? Kuinka usein perhetyöntekijän on mahdollista saada - onko 2 kertaa viikossa liian usein? Mitä kyseinen palvelu maksaa? Ja liittyykö se jotenkin sossuun - voiko esim. myöhemmin perhetyön käytöstä tulla jotain ongelmia? (mietin esim. tilannetta, jossa lapsella olisi vaikka ongelmia koulussa ja joku tekisi lastensuojeluilmoituksen - voiko aiemmin käytetty perhetyö kääntyä vanhempia vastaan ja leimata perheen ongelmaperheeksi?)

Meillä siis tilanne, että tarvitsisin tilapäisesti lastenhoitoapua perheessä olevan pitkäaikaissairauden vuoksi, esim. kerran, satunnaisesti kaksi kertaa viikossa.

Olisimme saaneet perhetyöntekijän lapseen liittyvässä vaikeassa tilanteessa, koska tukiverkostoa omasta takaa ei ollut. Yhteystiedot sain neuvolasta, mutta voit itsekin etsiä ne, lapsiperheiden kotipalvelu taitaa olla virallinen termi. Se olisi maksanut tuloista ja käyntikerroista riippuen, tarkkaa summaa en muista. Ongelmaperheet harvoin itse tajuaa apua hakea, joten en usko sinun leimautuvan mitenkään.

Ei oo kokemuksia kun Tampereelta. Kotihoitaja oli meillä miehen ollessa töissä mun sairauden vuoksi. Hoiti lapset, kävi kaupassa, ripusti pyykkiä, teki mitä vaan normaali kotiäiti nyt tekee terveenä. Maksoi 20 euroa päivä tai 10 € puoli päivää. Tampereella tätä palvelua saa vaikka kotiäidin lääkärikäynnin ajaksi tms. Ei tarvii olla lastensuojelun asiakas, eikä jää "tietoihin" merkintää.

Kaikissa kaupungeissa ei perhetyöntekijä sitten ole sama asia kuin kotipalvelu, joka on siis sitä lastenhoitoapua. Näin esim. Vantaalla. Helsingissä saattaa perhetyö olla lastenhoitoakin toki..

Ota ihmeessä apu vastaan, jos sitä tarjotaan. Lapsiperheille on tarjolla esim. varhaisen tuen perhetyötä, jossa työntekijöinä ovat sosiaaliohjaajat. Soittaisin itse ehkä ensin sinne ja juttelisin tarjolla olevista vaihtoehdoista. Tämä palvelu on maksutonta, mutta ei siis vielä ole konkreettista lastenhoitoapua, vaan sosiaaliohjaajan kanssa voit jutella perheen tarpeista ja eri vaihtoehdoista.

Vuodenvaihteessa oli iso organisaatiomuutos ja käsittääkseni lastenhoitoa tarjoava perhetyö on siirtynyt lastensuojelupalvelujen alle, mutta sieltä kautta saa siis myös varhaista tukea, eli lastenhoitoapua tilanteessa, jossa esim. vanhempi on sairastunut ja tarvitaan väliaikaista tukea. Varhaisen tuen sosiaaliohjaaja osaa kertoa tästäkin enemmän, samoin erilaisten palvelusetelien saatavuudesta (joitain palveluja varten voi saada palvelusetelin, jolla perhe itse hankkii tarvitsemansa palvelun ja se maksetaan palvelusetelillä kokonaan tai osittain).

Katso täältä yhteystiedot ja soittele heti maanantaina:

http://www.hel.fi/hki/sote/fi/Perhe-+ja+sosiaalipalvelut/Lapsiperheiden+hyvinvointi+ja+terveys/Varhaisen+tuen+perhety_

9. jatkaa vielä, että se kotipalvelun nimellä kulkeva perhetyö eli lastenhoitoapu on sitten maksullista, mutta ei tosiaankaan järisyttävän kallista, jos vertaa esim. lastenhoitajia välittävien firmojen tuntihintoihin...

Kannattaisko kokeilla onneensa että josko jotain tilapäistä apua saisi... Meillä tilanne se, että lapset aika haastavia (vielä diagnosoimatonta, mutta todennäköisestä neurologista molemmilla). Toinen lapsi käy kuntouksessa kerran viikossa ja olemme syksyllä menossa sairaalatutkimuksiin. Toinen lapsi taas on jonossa toimintaterapeutin arvioon ja syksyllä sitten arvio edessä, ehkä kuntoutustaki. Joka tapauksessa aloittaa syksyllä neuvollassa fyssarilla jumpan. Ilman noita lisäohjelmanumetoitakin arki on työlästä kun lapset vaativat enemmän aikuista kuin ehkä muut samanikäiset. Tukiverkostoja ei juurikaan ole ja töissäkin pitäisi molempien käydä. Lisäksi tuolla pienemmällä vielä ehkä edessä joain muutakin hoitoa. On ollut selittämätöntö vaivaa josta olemme menossa magneettikuvaukseen. Ihan ei normiarkea tässä elellä ja apujoukkoja ei ole. Kantsisko yrittää saada apua?

Ota ihmeessä apu vastaan, jos sitä tarjotaan. Lapsiperheille on tarjolla esim. varhaisen tuen perhetyötä, jossa työntekijöinä ovat sosiaaliohjaajat. Soittaisin itse ehkä ensin sinne ja juttelisin tarjolla olevista vaihtoehdoista. Tämä palvelu on maksutonta, mutta ei siis vielä ole konkreettista lastenhoitoapua, vaan sosiaaliohjaajan kanssa voit jutella perheen tarpeista ja eri vaihtoehdoista.

Vuodenvaihteessa oli iso organisaatiomuutos ja käsittääkseni lastenhoitoa tarjoava perhetyö on siirtynyt lastensuojelupalvelujen alle, mutta sieltä kautta saa siis myös varhaista tukea, eli lastenhoitoapua tilanteessa, jossa esim. vanhempi on sairastunut ja tarvitaan väliaikaista tukea. Varhaisen tuen sosiaaliohjaaja osaa kertoa tästäkin enemmän, samoin erilaisten palvelusetelien saatavuudesta (joitain palveluja varten voi saada palvelusetelin, jolla perhe itse hankkii tarvitsemansa palvelun ja se maksetaan palvelusetelillä kokonaan tai osittain).

Katso täältä yhteystiedot ja soittele heti maanantaina:

Varhaisen tuen perhetyö

Mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaa, että lastenhoito on lastensuojelupalvelujen alla? Täytyykö siis siirtyä lastensuojelun asiakkaaksi sellaista apua saadakseen? Jos näin on, niin silloin emme kyllä siihen lähde. Ja harmi, jos niin käy...

Tosin soitan kyllä ja kyselen tarkemmin.

Lasten suojelusta saa lastenhoitoapua,mutta se tilataan mannerheiminlastensuojeluliitosta ja saman verran joudut maksamaan ,mikäli sen tilaisit itse.Tulejoen mukan taksat menee.Eri asia,jos olet toimeentuloasiakan,niin silloin sosku maksaa laskun.
Meillä myös erityislapsi pienempänä vaati minun pois jäännin töistä terapioiden ja jatkuvan vahtimisen vuoksi.kalliimmaksi olisi tullut palkata hoitaja aamuiksi kotiin lasta laittamaan taksiin ja auttamaan vaateiden pukemisessa ym.
Saatii sairaanlapsen hoitotuki 79e siihen aikaan.Päivähoidostaki jouduttiin maksamaan,vaikka kuntoutuksellisista syistä lapsi siellä olikin ja itse hoidin pienempää kotona.Kuljetukset sentäs saatii päiväkotiin.Omaishoidotukea kuntA EI MYÖNTÄNYT.
Apua saatte,jos teillä on vara maksaa,tai toinen vanhemmista jää kotiin huolhtimaan lasten asioista.Meilläkään ei tukiverkostoja ollut,joten toisen oli pakko jäädä kotiin.

Lapsiperheiden kotipalvelu on sosiaalihuoltolain mukaista palvelua perheille, jotka tarvitsevat tukea arjen sujumiseen. Kotipalvelun työntekijät auttavat mm. lasten ja kodin hoidossa. Kotipalvelu on maksullista palvelua ja maksun suuruuteen vaikuttavat bruttotulot, perheen koko ja käyntien määrä. Palvelua on tarjolla kaikille helsinkiläisille lapsiperheille, joilla on siihen tarvetta. Lastensuojelun asiakkuutta ei tarvita. Alla on linkki, josta löytyvät palvelualueet ja yhteystiedot alueellisiin kotipalvelun tiimeihin.

Lapsiperheiden kotipalvelu

Varhaisen tuen perhetyö on lapsiperheille tarkoitettua maksutonta tukea, ohjausta ja neuvontaa. Sosiaaliohjaajilta saa neuvoja mm. vauvojen univaikeuksiin ja lasten kasvatusasioihin. Sosiaaliohjaajilta saa tietoa lapsiperheille tarkoitetuista sosiaalipalveluista ja he tukevat perheitä äkillisissä muutostilanteissa kuten erotilanteet tai perheenjäsenen sairastuminen. Alla olevasta linkistä löytyy sosiaaliohjaajien yhteystiedot ja palvelualueet.

Varhaisen tuen perhetyö

Yhteistyössä