kertokaa minkälainen se sokerirasitustesti on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmmm"

Vieras
mulla aamulla se ja kauhee nälkä mut en saa syödä mitään... siis nyt tekee just kaikkea hyvää mieli. kahdeksalta on se. oon raskaana viikolla 31 ja thoitaja laitto heti sinne kun paino vaan nousee ja pissassa oli sitä ,en edes muista:D... tuli oikosulku. mut pystyykö ite menee autolla sinne? onko heikko olo sen jälkeen?

voi mennä autolla. oksettava olo siinä tulee kun sokerit nousee ja sitte taas laskee.. tai siis mulla ainakin selvästi huomannut sen sokerin nousun ja heikon olon, vaikka arvot on ollu normaalit. voithan mennä kahville ja sämpylälle sen jälkeen(tai otat aamupalaa mukaan) ennenkuin lähdet ajamaan kotiin.

Mun viime kerrasta on kyllä 6 vuotta, mutta sellaista juomaa juotiin pikkupullo. Ei pahaa, mutta ei hyvääkään, ehkä vähän väljähtyneen colan makuista. Sitten kait istuttiin tunti, verikoe, taas tunti istumista, verikoe.(muistaakseni..) Pystyin autolla menemään, vähän oudohko olo siitä tuli kyllä. Raskausdiabetes todettiin.

Eikös sinne pysty itsekin autolla menemään, jos olo aamulla ok. Jos ihan kovasti heikottaa, kannaattaa tosin harkita. Ota jotain pientä evästä mukaan, jonka voit nauttia heti paikan päällä testien jälkeen. Itsellä oli jotain Elovena kuitujuomaa tms joka oli helppo juoda ja josta sai nopeasti energiaa. Ja sitten testien jälkeen oli kiva mennä kahville ja vähän herkuttelemaan :D No onneksi oli arvot sitten ok, joten ei tarvinnut tuntea morkkista pienestä kahvittelusta :)

Lukemista ja tekemistä mukaan vaan, muuten ei testistä kannata stressata etukäteen.

kävin viikko sitten sairaalassa. verikoe, juodaan litku, joka on pahaa, ei todellakaan kolanmakuista. 2 tuntia ja uusi verikoe, sitten saa lähteä. mulla ei ollut sen jälkeen koko päivänä nälkä, niin paljon makeeta kerralla. tulos, arvot normaalit. voit autoilla ihan rauhassa.

Otetaan verikoe - minulta otettiin samalla siitä näytteestä pikasokeri että koko testin saattoi edes tehdä - juodaan mukillinen sokerilitkua - meillä oli pelkkää glukoosia ja vettä, hoitsu sekoitti sen minun nähteni, toisilla on jotain kolan makuista - ja ootetaan tunti. Otetaan verikoe ja odotetaan toinen tunti ja otetaan verikoe. Sitten saa lähteä kotiin ja tulokset saa neuvolasta.

Ihan turhaa touhua ja toista odottaessa kieltäydyin ehdottomasti. Sokeriarvoni olivat erittäin priimat.

Muistui mieleen vielä, että hoitaja sanoi että voin käydä makuulleenikin , jos alkaa jossain vaiheessa heikottamaan. Jaksoin kyllä kuitenkin istuskella odotustilassa muiden seassa, pitkästyttävää kyllä oli.

Minä olin sisällä sairaalassa odotusaikana. Ottivat, kun sokerit oli koholla. Mulle alettiin jo opettaa appelsiiniin pistämistä, mutta ylilääkäri ehdottikin, että koitettaisko ensin ruokavaliolla. Koitettiin, enkä joutunut piikille. Silti olin sisällä viisi viikkoa seurannassa.

Kannattaa ottaa mukaan vaikka eväsleipä ja vesipullo, mua oksetti ja heikotti kun joutui olemaan ensin kauan syömättä ja sitten piti juoda se sokerilitku. Päivän pelasti miehen mukaan laittamat eväät, helpotti heti kun sai suolaista syötävää viimeisen verikokeen jälkeen :D

Ihan ok makuista keltaista litkua. Ei kyllä mitenkään mielellään sitä juonut, ekat hörpyt meni helposti, viimeset jo tökki. Verikokeet 1h ja 2h kuluttua.

Huonoin olo mulla tuli n. 1½h litkun juomisesta. Lievää pahoinvointia, kylmää hikeä pukkas, sydän hakkas ja tuntu että makuulle pitää päästä. Sen jälkeen koheni suht nopeasti olo, ja 2h litkun juomisesta oli ihan hyvä olo, ei edes kamala nälkä.
Normaaleissa rajoissa oli sokerit.

Se kestää kaks tuntia. Eka ku meet ni otetaan verikoe, sit juot nesteen (kantsii vaan hörppiä äkkiä) ja odottelet tunnin. Tunnin päästä otetaan verikoe. Sit odotat taas tunnin ja sit viimeinen verikoe. Kokeen aikana pitää istua paikallaan, ei saa rasittaa itseä liikkumalla. Jos huono olo niin pitää sanoa ja pääsee makuulleen. Kannattaa ottaa vaikka kirja mukaan niin menee aika nopeampaa.

Yhteistyössä