Kertokaa paikkakunnista, joilla olette asuneet.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Eli missä kaupungissa tai kunnissa olet asunut ja millaista niissä on ollut asua? Miten olet viihtynyt? Katsotaan löytyykö paljon samoja tai erilaisia fiiliksiä eri paikoista:)

Me majailemme tällä hetkellä Turussa. Kaupunki on mielestäni kaunis, kansainvälinen ja nuorekas. Täällä on paljon opiskelijoita ja he tuovat kaupunkiin omalta osaltaan tiettyä dynaamisuutta ja energisyyttä. Plussaa on myös kaunis saaristo ja ylipäätään meren läheisyys. Toimiva joukkoliikenne, eikä mitenkään kohtuuttoman kallis. Monipuolinen harrastustarjonta ja opiskelumahdollisuudet.Terveyspalvelut ovat toimineet moitteettomasti, tosin eipä niitä näin kahden perusterveen aikuisen perheessä nyt niin hirveästi ole joutunut käyttämään. Lapsiperheiden palveluista en siis osaa sanoa mitään. Hyvät kirjastopalvelut. Ylipäätään riittävästi kauppoja jokaiseen tarpeeseen ja makuun. Hienoja nähtävyyksiä ja historian siipien havinaa. Kaiken kaikkiaan tykkään kaupungista paljon:)

Negatiiviseksi puoleksi voisi kai sanoa kuitenkin hieman syrjäisen sijainnin, vaikka nopeastihan täältäkin loppujen lopuksi pääsee melkein minne vaan. Kaupungin huono taloustilanne on myös ollut tunnettu tosiasia jo vuosia, mutta niin se taitaa olla aika monen muunkin paikkakunnan kohdalla nykyään.

Jyväskylästä asuinpaikkana on myös vuoden verran kokemusta. Toisaalta tykkäsin, toisaalta en. Nuorekas ja sporttinen liikuntakaupunki sekin on ja hyvät harrastusmahdollisuudet ja palvelutarjonta muutenkin. Ihania lenkkimaastoja, ulkoilureittejä ja uimarantoja ja varsinkin kesällä todella kaunis kaupunki. Mutta minua jotenkin häiritsi siellä se, että kaikki oli (ainakin olevinaan) niin modernia, uutta ja hienoa. Siellä ei kokenut samaa vanhan ja uuden kohtaamista, mitä esim. Turussa. Enkä oikein muutenkaan päässyt kaupungin kulttuuriin sisälle. Ja rannikolla kasvaneena kaipasin merta koko ajan. Sijaintihan sinänsä on hyvä, koska on kohtalainen matka joka puolelle. Minusta kuitenkin tuntui jostain syystä, että oltiin koko ajan hirveän kaukana "kaikesta" siellä vuorten keskellä. Jotenkin tuli sellainen ns. ahtaan paikan kammo. Ehkä se liittyy juuri tuohon, että meri oli kaukana. Jyväskylässä on myös järkyttävän kallis joukkoliikenne.

Olen asunut myös Porissa, sinällään ihan ok, mutta ei oikein herätä sen kummempia tunteita suuntaan eikä toiseen. Nykyään ihan kiva käydä silloin tällöin fiilistelemässä entisiä aikoja, mutta en ehkä kuitenkaan haluaisi enää takaisin muuttaa.

Sitten vielä Uusikaupunki. Kiva pikkukaupunki rannikolla. Saaristolaistunnelmaa, historiaa, tapahtumia ja kauniita vanhoja puutaloja. Turistikaupunki, kesällä vilkasta, muutoin aika rauhallista. Hyvät palvelut ja opiskelumahdollisuudet. Yrittäjäystävällinen.

Viime aikoina tehty (minun mielestäni) kyseenalaisia ratkaisuja kaupungin päättäjien taholta. Ei henkilöjunaliikennettä. Tosin sen uudelleenaloittamista on suunniteltu vuodesta kivi ja kirves, saa nähdä tuleeko siitä koskaan oikeasti mitään. Kaupungin keskusta autoilijan painajainen. Ei kolmioita juuri missään ja parkkipaikat todella kiven alla. Myös jokseenkin vähän kahviloita keskustassa, ainakin minun muistikuvani mukaan, ottaen huomioon, että kyseessä on kuitenkin turistikaupunki. Mutta en ole itse asunut siellä enää muutamaan vuoteen, joten ihan varmaksi en osaa sanoa, onko tähän tullut viime vuosina parannusta.

Oon syntynyt Turussa ja nyt taas muutaman vuoden asunut täällä, tää on mun koti enkä halua pois. Rakastan tätä kaupunkia.

Raisiossa asuin ihan liian monta vuotta, muutettiin sinne kun olin 9v, 20-vuotiaana muutin takaisin Turkuun. Raisiossa en viihdy yhtään. Kaupunki on ruma, ihmiset sisäänpäinkääntyneitä ja kunnallispolitiikka persiistä.

Sit oon asunut Kyrössä pari vuotta, ei ollut mun juttu asua maalla... Palasin Turkuun aika äkkiä.

Kaarinassa oon kanssa asustellut ja se on ihan ok, saattaa olla että asuttaisiin siellä vieläkin jos ois löydetty tarpeeksi iso ja kiva asunto.

Nykyisen Suur-Kouvolan alueella asunut useammassa entisessä kunnassa. Helsingissä kohta kymmenen vuotta. Pohjois-Amerikassa 3 eri paikkakuntaa. Kouvola on varmaan ihan jees, itse en sopeudu sinne, kun Helsinkikin tekee tiukkaa.

Tuusula, mukava viihtyisä maaseutumainen
Järvenpää, kusipäiden kaupunki
Helsinki, nirppanokkien kaupunki
Joensuu, skinien paratiisi
Kerava, pieni suuri kaupunki, jossa viihdyn ja vaikutan

Yhteistyössä