Kertokaa tyhmälle laina-asioista/talonhankinnasta jne, pliiiiis!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venlakoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Venlakoo

Jäsen
15.01.2010
277
0
16
Eli meillä ei ole vielä omaa taloa, mutta...

Meillä ois nyt yksi 120 000e talo kiikarissa. Siihen ei tarvitse tehdä mtn remonttia, vaan on muuttovalmis.

Paljonko meidän täytyisi ottaa lainaa, tuleeko paljon muita kuluja tuon talon hinnan lisäksi?

Sit et miten se laina kannattaa ottaa. Oltais laskettu et voitais 600e lyhentää lainaa per kuukausi, niin et rahaa jäis muuhunkin, eikä tarttis kynsiä purra. Kuinka me taataan et se lyhennyt pysyy joka kuukausi samana? Kun tuolla oli joku ketju euriboreista ties mistä, mä en tajua ees mitä ne tarkoittaa. Kun mun mielestä mun vanhemmat lyhensi aina samaa summaa, ei se koskaan muuttunu minkään korjojen jne mukana :ashamed:

En mä vaan tajuu :o

Jos kyseessä ei ole ensiasunnon osto niin pitää vaurautua varainsiirtoveroon joka kiinteistöissä on 7000e luokkaa.
Joten hakisin varmaankin lainaa 135000t jotta jää sitten myös pahanpäivän varalle ja yllättäviin menoihin (jota vanhoissa omakotitaloissa on aina, ja uudemmissakin).

Lyhennyksethän on kiinni siitä minkä lyhennystavan ottaa, tasaerä, annuiteetti jne.. on mahdollista siis tuo 600e/kk ja se pysyy samana, vain lainanlyhennyksen ja korkojen suhde muuttuu sitä mukaa kun lainaa maksaa pois.

Kyllähän ne pankissa sitten osaa neuvoa hyvin kun vaan tyhmänä kysyy kaiken mahdollisen niin monta kertaa että varmasti itsekin ymmärtää mistä puhutaan.

Hei, ennen sai lainaa semmoisella tasaeräisellä lyhennyksellä, jossa lyhennyksen summa ei muuttunut korkojen mukaan. En ole aivan varma tuosta nimityksestä. HIljakkoin tuo on kuitenkin muuttunut niin, että valtion takaamiin isompiin lainoihin (en muista tarkkaa summaa oliko yli 30000e vai 50000e) ei saa tuota enää koska korkojen noustessa laina-ajat kasvaisivat liian pitkiksi ja valtio ei sitä hyväksy. Eli jos teillä valtio takaa osan lainasta niin sitten on pakko ottaa tasalyhenteinen, jossa siis siis lyhennyksen osuuden määrä on vakio. Eli siis jos korko nousee niin samalla se lyhennyserän määräkin nousee. Meillekin unohdettiin pankissa kertoa tästä kun käytiin lainatarjouksia kyselemässä viime keväänä.

Alkuperäinen kirjoittaja lauru:
Hei, ennen sai lainaa semmoisella tasaeräisellä lyhennyksellä, jossa lyhennyksen summa ei muuttunut korkojen mukaan. En ole aivan varma tuosta nimityksestä. HIljakkoin tuo on kuitenkin muuttunut niin, että valtion takaamiin isompiin lainoihin (en muista tarkkaa summaa oliko yli 30000e vai 50000e) ei saa tuota enää koska korkojen noustessa laina-ajat kasvaisivat liian pitkiksi ja valtio ei sitä hyväksy. Eli jos teillä valtio takaa osan lainasta niin sitten on pakko ottaa tasalyhenteinen, jossa siis siis lyhennyksen osuuden määrä on vakio. Eli siis jos korko nousee niin samalla se lyhennyserän määräkin nousee. Meillekin unohdettiin pankissa kertoa tästä kun käytiin lainatarjouksia kyselemässä viime keväänä.

Ai, onpas tyhmää... :headwall:

No uskoisin, että meiltä löytyy takaajia, ilman valtiotakin.
Eihän ensiasunnon ostajan ole pakko ottaa tuota valtiontakausta :ashamed:
Ei kai =)

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Jos kyseessä ei ole ensiasunnon osto niin pitää vaurautua varainsiirtoveroon joka kiinteistöissä on 7000e luokkaa.
Joten hakisin varmaankin lainaa 135000t jotta jää sitten myös pahanpäivän varalle ja yllättäviin menoihin (jota vanhoissa omakotitaloissa on aina, ja uudemmissakin).

Lyhennyksethän on kiinni siitä minkä lyhennystavan ottaa, tasaerä, annuiteetti jne.. on mahdollista siis tuo 600e/kk ja se pysyy samana, vain lainanlyhennyksen ja korkojen suhde muuttuu sitä mukaa kun lainaa maksaa pois.

Kyllähän ne pankissa sitten osaa neuvoa hyvin kun vaan tyhmänä kysyy kaiken mahdollisen niin monta kertaa että varmasti itsekin ymmärtää mistä puhutaan.

Ja tuota veroa siis ei tarvitse maksa, jos kyseessä on esiasunto?

Muita kuluja ei tule talosta mikäli on ensimmäinen omistustalo. Jos oot tai sun mies on omistanu joskus asunnon joutuu maksamaan varainsiirtoveroa joka muistaakseni on 4% (en mee varmaksi sanoon, ei se montaa prossaa ollu). Kyllähän sä sit saat sitä rahaa kulumaan jos joudutte hankkimaan huonekaluja tms.

Mun pankissa tasaerä lyhennyksen saa vain max. 30 vuotta kestävään lainaan. Laskin laskurilla pankin sivuilla, että 30 vuoden laina ns. normaalikoroilla (ei näillä poikkeuksellisen alhaisilla) kustantaisi teiltä n. 650 e/kk. Suosittelen kyllä, että käyt juttelemassa omassa pankissa lainasta. Lainat kannattaa aina kilpailuttaa. Onnea uuden kodin hankintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Venlakoo:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:

Ja tuota veroa siis ei tarvitse maksa, jos kyseessä on esiasunto?

Ei mene

Alkuperäinen kirjoittaja gt:
Muita kuluja ei tule talosta mikäli on ensimmäinen omistustalo. Jos oot tai sun mies on omistanu joskus asunnon joutuu maksamaan varainsiirtoveroa joka muistaakseni on 4% (en mee varmaksi sanoon, ei se montaa prossaa ollu). Kyllähän sä sit saat sitä rahaa kulumaan jos joudutte hankkimaan huonekaluja tms.

Mun pankissa tasaerä lyhennyksen saa vain max. 30 vuotta kestävään lainaan. Laskin laskurilla pankin sivuilla, että 30 vuoden laina ns. normaalikoroilla (ei näillä poikkeuksellisen alhaisilla) kustantaisi teiltä n. 650 e/kk. Suosittelen kyllä, että käyt juttelemassa omassa pankissa lainasta. Lainat kannattaa aina kilpailuttaa. Onnea uuden kodin hankintaan.

Kiitos avusta :flower: 650e ei kuulosta pahalta, koska maksetaan nyt vuokraa juuri sen verran.

Sitä vielä, että miten jos päätän jatkaa opiskeluja ja jään sitten jossainvaiheessa opintotuelle, jos en saa oppari paikkaa, niin onko omistusasuntoon mahdollista saada asumistukea? Nyt sataa, sataa, ropisee :D

Alkuperäinen kirjoittaja gt:

Näinpäs olikin, varainsiirtovero kiinteistöissä 4% ja osakkeissa 1,6% kauppahinnasta.
http://www.riska.fi/suomi/vinkkeja.htm

Tuolla oli muitakin vinkkejä mitä tulee ottaa huomioon ja mitä oli näköjään jo itseltä unohtunut.

mm. lainhuuto mikäli kyseessä oma tontti, tai vuokratontin vuokrasopimuksen siirto omiin nimiin ja tietysti ne lainan nostokulut jotka ehkä pystyy neuvottelemaan nollaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Venlakoo:
Kiitos avusta :flower: 650e ei kuulosta pahalta, koska maksetaan nyt vuokraa juuri sen verran.
Kannattaa muistaa myös se ettei omakotitalo "toimi" ilmaiseksi. Osakehuoneistosta maksetaan yhtiövastiketta jolla taloyhtiö kustantaa huollot ja korjaukset. Omassa talossa joudut nämä kaikki maksamaan itse. Kiinteistövero, tiemaksut, jätemaksut, lämmitys, vedet, kiinteistön vakuutukset, peruskorjaukset ja muut remontit, putkimies, sähkömies, mikä tahansa huoltomies jne jne jne. Näistä kaikista voi kertyä ajoittain jopa satoja euroja kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Omg:
Kysyjän kannattaa ensin käydä yläaste loppuun. Ja kysyä maikalta nämä asiat.

Niin tottakai mä käyn ekana tän yläasteen loppuun, kun kävin pankissa niin sanoivat, etten saa lainaa, ennenkun olen täysi ikäinen :o
Olin ihan, et mitä vittua, siis pitääks ne mua jonain pentuna, daaaa!
Sit olin ihan et lol, mul on kuule säästöi ihan sikana, kuitenkin mutsi on säästäny mun lapsilisii ja saan niit joka kuukaus niinkun jtn yli 100e, kun mutsi on yh ja sit mä oon kolmas lapsi.
Vähän kyllä alko kypsyttää se pankinjohtaja, varmaan se siltä on pois jos mä haluun ostaa oman talon, vaik käyn viel peruskouluu!
Pakko saada oma mökki, kun porukat niin hiton nirsoi, etten pääse paljo koskaan kaupungil ja bilettää, kun kaikki frendit päsee :headwall: |O
Sitäpaitsi vähän ihquu pitäi kaikkii sikamageit bileit omas talos, just hulluna frendei ja huikkaa ja musaa B)
Siis niiiiin pakko saada, siis ihquuuuu :p